18 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

18 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

. » Sayfar 6 ; ne alındılar —— Başı | inci sahifede — $ Saydam; . Millir Müdalfaa Vekili Ge- » Reral « Kâzım ("Özalp, | jandarma » amurma komutanı: General Naci, re- — p Yakat ctmektedirler. General İsmet' İaönü, * Ankara ş-âptasyonunda — Kamulay — başkanı, 1 Dabiliye , ve :Hariciye Vekilletile * diğer * Vekiller, mebuslar, Sovyet » büyük içlçisi B. Karski, Vekâletler » Mmüsteşarları tarafından — teşyi edil. » mdştir. Milli Müdafaa — Vekili General 1 Küzum Özalp, Başvekile Kayseriye ıkadar refakat Sedecek ve “oruda y kalarak saskeri | fabrikaları * teftiş vedecektir. General “İnönü, “Elüziz Sıvas “İle birküç olan'Çetinkaya hattı üze- vrinde yapacaktır. Ankara, 17 (AA.) — Baş wekil İsmet İİnönü beraberinde Hlariciye Vekili Tevfik Rüştü Aras, Dahiliye Vekili ve parti genel sekreteri Şükrü Kaya olduğu halde bu sahah İstan- buldan şehrimize dönmüşlerdir. Başvekil istasyonda kamutay başkanı Abdülhalik Renda, Ve- killer mebuslar, Ankara valisi ve belediye reisi, mevki ve mer- kez- kumandanları, — emniyet direktörü ve vekâletler / gelenleri tarafından karşılan- mışlardır. Ankara, 17 (ALA.) — Baş- bakan İsmet İnönü refakatinde Sıhhat ve İçtimai Muavenet Vekili Refik Saydam, Mili Müdafaa Vekili General Kâ- zım Özalp, jandarma kuman- danı General Naci Tınaz olduğu halde Elâzize gitmek üzere bu akşam saat 20 de hususi trenle şehrimizden ay- rılmışlardır. Başbakan istasyona Kamu- tay başkanı Abdülhalik Renda, İçişleri Bakanı ve Parti genel sekreteri, diğer Vekiller, Sov- yet büyük elçisi, Mebuslar, vekâletler müsteşarları tara- fından uğurlanmışlardır. Milli Müdafaa Vekili Baş- bakana Kayseriye kadar refa- kat edecek ve orada ayrıla- caktır. Başbakan İsmet İnönü bu seyahatlerini Sivas ve birkaç gün evel iltisak peyda etmiş olan Çetinkaya - Yolçatı hattı üze- rinde yapmaktadır. B. Ruzvelt Joferson adasında üç gün kalacak Vaşington, 17 ( A.A. ) — Riyaseticumhur dairesi Bay Ruzveltin 24 Haziran tarihin- den itibaren üç gün Jefferson adasında kalacağını bildirmek- tedir. Reisicumhur, azasından ba- zıları bu son günlerde devlet reisinden uzak bulundurulmak- ta olmaları dolayısile memnu- niyetsizliklerini — izhar etmiş bulunan Demokrat - fırkasının mühtelif delegasyonlarını ka- bul edecektir. B. Ruzvelt bu suretle kendi fırkası ile daha sıkı surette iemasta bulunacak ve kong- reye göndermiş olduğu ka- nunlar ve bilhassa adli ısla- hat plânı hakkında fırka er- kânının mütalealarını öğrene- cektir. Faşist şefi tek- rar vazife almış.. Roma, 17 (Radyo) — Sabık faşist şefi B. Turoti yeniden partiye kabul edilmiş ve mü- him bir mevki işgal etmek üzere Habeşistana hareket et- gün ileri şzpt—f.lı'mıasileri, dalfq Kahraman 'Mehmedçik, — <dar bir-çember içi. “asileritçevirmiştir — Büşı | irlci sahifede — mükabele edilmiştir. " Haydut- lar büyük 'zaylat' vererek kaç- mışlardır. Teslim olmağa bâş- hyanlar çoktur. İlk defa ittifak ve birlik gösteren hâydutlar vaziyeti - kavrayında — aşiretler halinde istimâna başlamışlar- dir. Hükümet' te * askeri kuv- vetler sövk ile genişçe bir mıntaka olan Tuncelini müha- sarâya almış, hariçle irtibatını kesmiştir. Ayni muhabir arkadaş hâre kâtın bundan sonrtiki “kısmını, 20 Mayıs tarihli mektubunda şöyle arilütıyor: Askeri barekât muvaffakı- yetle inkişaf etti. Çelik çem- ber sıkışınca asi mıntaka da daraldı. Bazı münferid asi çe- teleri birkaç gece ordumuz gerilerine sarkarak - ricat hat- teşkil eden Mazkird, Pertek ve “Harçik köprülerini tahrib için son ve ehemmi- yetsiz bir harekete cür'et et- mişler, fakat bu hereket akim bırakılmıştır. Askerimiz, şakilerle sıkı bir münasebet tesis ederek kahir bir ateşte kırdığı asileri Tunceli- nin yegâne tahassungâhı olan Kutu deresine, Töjük dağla- rına ilticaya mecbur etmiştir. Takriben 5000 silâhlı tahmin edilen asilerden birçok ser- gerdeler yaralanmış, ölmüş ve kısmen teslim olmuştur. Tayyarelerimiz attıkları be- yannamelerde hükümetin şef- kat ve ulüvvü cenabına teslim olmamaları takdirinde şiddetle hareket edileceği, teslim ola- caklara iyi bir vatandaş sıfa- tile bakılacağı - bildirilmiştir. Onlar da çoluk çocukları ile teslim olmağa başlamışlardır. Bu meyanda Yusifan aşireti Kamer ağa da dehalet etmiş, Elâzizde serbest bıra- kılmıştır. Askeri harekât çok muvaffakıyetli bir inkişaf takib etmiştir. Esaslı mukavemet olmamıştır. Garbi ve Şarki Dersimden isyana geçenler çoluk çocukları ile 500 yıldır. ihtifagâh olan Kutu deresi ile Sultanabad dağlarına çıkmışlardır. Burası 3000 metre irtifaındadır. Kıs- men ormanlık, mağaralar ve derin derelerle doludur. Ma- garalara iplerle, birkaç mer- divenle tırmamıp — buralarının tahribi ve ormanların taran- ması için dinamit, bomba ve- sair techizatlı tahrib müfreze- leri, tuğyan halindeki çayları geçmek için kayık-kauçuk-köp- rücü müfrezeleri faaliyete geç- mişlerdir. Burası, asilerin son boğuşma, daha doğrusu can çekişme yeridir. Dersimlilerin maruf sergerdelerinden Seyid Rıza namındaki haydud . çe- tesile buraya geçip sığınmış- tır. Şarki Dersimin - silâhşor tanınmış Demnan - köylerini askerimiz işgal etmiştir. İsya- nın başlıca amillerinden Ha- bib Kejo ve oğlu ağır surette yaralanmıştır. Sol kolu hur- dehaş olan haydud Habib dağlık mıntakaya kaçırılmıştır. Casuslar hakkında şu ma- lümat vardır: Cenubdan gelen dört meç- hul komiteci, Pertekte yedi mühür kazıtıp Tunceline geç- tikten biraz sonra isyan emma- releri gözükmüştür. Gümüş madeni — havalisinde şübheli ve genç biri yakalanmış, ize ilmiştir. Sabih larını reisi çen, tayyaresile çok muvafla- kiyetli akınlar yapmıştır. Âyni muhabir, 6 Haziran tarihli mektubunda da hulâsa- ten şu malümati veriyor: Kutu deresile 3500 - 4000 metre irtifaındaki Sultanabad| dağları Ttamamen — muhaşara edilmiştir, Kızıldağ alınmıştır. Bürâsı âşiler için Lir can nok- tasıydı. Harçik suyuna nazır ve'adıl şekavetin merkezidir, (Asiler (Kalan, Abbas uşağı, kısmen Bahtiyar uşağı, Hay- daran, Demnan, Lolan, bazı ufak tefek kabileler ve şeka- vetle , meluf ufak çetelerden) ibarettir. Kımıldamıyacak - va- ziyete düşmüşlerdir. İaşe sıkın- tısı içindedirler. Ciddi müsa- deme verememektedirler. Maa- mafih kendilerine dehalet ve teslim olmak imkânları da ve- rilmektedir. Teslim — olanlar çoktur. Maamafih Seyid Rıza haini, bir taraftan dehalet mu- haberesi yaparken diğer taraf- tan da asilerin kuvveimane- viyesini takviyeye çalışıyormuş, Sergerdeler, halkı şu suretle aldatmışlar: Güya Seyid Rızaya bir yer- den gelen bir mektupta: “Ey Dersimliler, siz üç, dört yüz sene kimseye teslim olma: dığınız. halde nasıl oldu da leşkersiz, askersiz gelen Hü- seyin Abdullah paşaya derhal teslim oldunuz?,, Deniliyormuş. Seyid Rıza, aşiretlere nafiz diğer seyitlere böyle bir uydurma mektup sureti göndermiş, onları ikna etmiş ve yemin çıkartmıştır. Bu yemin bir nevi muahede- dir. Halkı ayni zamanda şu sözlerle aldatmışlar: *“Hükümetin askeri olsaydı çoktan çıkarılırdı. Eğer bura- ya asker sevkedilirse İngiliz- lerle Fransızlar harb açıp bizi kurtaracaklardır. Arablar da bizimle beraberdir., Sabiha Gökçen, Seyid Rıza mel'ununun evini muvaffakı- yetle bombalamış, Tuncelinin mütelevvin ve - tayyarecileri- mizce hayli meçhul rında muvaffakıyetle semala- uçmuş, gerek bombardımanlarda, ge- rekse makinelitüfek ateşinde çok muvaffak olmuştur. Asi- ler muhasara altındadır. Bir taarruz emri, Dersimin tarihi şekavet ve fesadını tarihe ka- rıştıracaktır.., Muhabir arkadaş mektubu nu burada bitiriyor. Başbaka- nimizin - birkaç gün evel Ka- mutayda söyledikleri gibi, te- lefatımız. 13 şehid, 18 — ya- ralıdan ibarettir. Ördu ve hükümet vaziyete tamamile hâkimdir. Program, tamamile tatbik edilecektir. Cumhuriyet idaresi, yolu, köprüsü, mek- tebi, askeri ve mülki kuvveti, medeniyeti, herşeyi ile bu mıntakaya yerleşecektir, bu muhakkaktır. Doyçlandın götürdüğü ölüler Berlin, 17 (AKA) — Bu- gün içindeki 31 ölü ile Vil helmhavene gelen Doyçland kruvazörünün kumandanı Ce- belüttarıktaki İngiliz hastane- sinde yatan yaralıların iyi bir halde bulunduklarını — ve hiç- birisinin tehlikede olmadığını bildirmişt OLU Kısa hizmetliler 332 doğumlu ve bu doğum- | lularla muamele gören ve jdı“* ha eski doğumlu olupta sevk edilmemiş - olan ynll-_ıız askeri orta ehliyetnamçli kısa hiz- metliler 1 Temmuz 937 günü ihtiyat subay hazırlık kıtasında bulunmak üzere sevkedilecek- lerinden 25-6-937 de mekteb şahadetnamesi, hüviyet cüz- danı ve ehliyetnamelerile şu- bede bulunmaları ilân olunur. BERE L GNG Paylaşılamıyan çocuk —Başı 1 inci sahifede — evel böyle Bbir çocuğu Olduğunu bilmiyordum. — Hatta, ismini - bile işitmemiştim. İlk çocuk öldükten sonra Bay Asis, bir boğ tetmuştu. Gerek bu bağa ve gerekse sonradan taşındığı Ali kaptanın evine bu çocuğa hiç görmemiştim, İşte, b mesele - hakkında bil- diğim bundan ibarettir. B. Şem'i, idinciye kadar İbrahimin ifadesini aldıktan sonra Bacaya - avdet et miştir. . Bursada Uludağda kaybo- lan küçük Sadi hakkındaki tahkikata şimdiye kadar Buca nâhiye müdürü B. Şem'i tara- fından devam edilmiştir. Vi- lâyetçe görülen lüzum üzerine tahkikata İzmir emniyet mü- dürü B. Salâhiddin Aslankor- kut el koymuştur. Bursadan gelen fabrikator B. Mehmed; Bucada baytar B. Azizin evin- de bakılan Şadi adındaki ço- cuğun Uludağda kaybolan oğ- lu Sadi olduğunu ısrarla söy- lemektedir. İzmir emniyet mü- dürü, bu mesele hakkındaki tahkikatı yakında bitirecek ve ve mesele, ağlebi ihtimal ad- liyeye intikal edecektir. B. Molotof Letonya komiserleri meclisi reisini kabul etti.. Moskova, 17 (A.A.) — Tas ajansı bildiriyor: Letonya komiserleri meclisi reisi B. Molotof tarafından kabul edilmiş ve bu kabulde Letonyanın Moskova elçisi ve Sovyetler birliğinin Letonya elçisi ile hariciye halk komi- seri B. Litvinof hazır bulun- muştur, Bu görüşmeyi mütcakıb B. Molotof Letonva hariciye na- zırı şerefine bir öğle ziyafeti vermiş ve bu ziyafette yuka- rıda ismi geçen zevattan baş- ka BB. Stalin, Kaganoviç, Voroşilof, Mikoyan, Bubar, Yejov, Kaminski, Goronko, Rukimoviç ile diğer hükümet azaları bulunmuştur. Ziyafet esnasında B. Molo- tof ve Munters nutuklar teati etmiştir. Ziyafeti müteakıb B. Mun- ters B. B. Stalin, Molotof ve hükümet azaları ile bir görüş- mede bulunmuştur. Protestan papazlar tevkif edilmiş Paris, 17 (Radyo) — Ber- linden bildiriliyor: Gestepo, Protestan kilisesi şefi B. Mülleri istintak etmiş ve birçok Protestan papazları tevkif edilmiştir. Papazların dini kongrelere gitmelerine de müsaade edil- memekte ve pasaportları im- zalanmamaktadır. p rET Bulgar Veliahdına isim verildi Sofya, 17 (Radyo) — Dün heşrolunan bir tebliğ ile yeni doğan prensin Simeon adını aldığı bildirilmiştir. Bu doğum münasebetile bir- çok tezahürat yapılmış ve bü- tün gece şehir tenvir edilmiştir. Sofya Şehremini sarayı teb- Fik etmiğtir. Sofya, 17 (Radyo) — Bü- tün — Bulgaristanda — bayram | | | baştan başa | 18 Haziran 93? Tıb kongresi Ankara, 17 (HHususi muha« birimizdena-Telefonla) — — Ye« dinci tıb kongresi, diş tabib- leri kongresile Ey- lülde Ankarada toplanacaktır. el — refine, bü yıl sımfta kalan talebenin tekrar imtihan edil- melerini emretmiştir. Yugoslavya kralı ikinci Pi- yerin, veliahdın vaftiz babası inlihab edilmesi muhtemeldir. beraber | Veliahdının doğum günü Sofya, 17 (A.A.) — Kabine | vardır. Halk, sevinç içindedir. -| Kral, Veliahdın doğumu şı | nun kabul etm Veliahdın doğum gününü res- mi bayram ilân eden bir kas tir. İzmir İnhisarlar Başmudur- lüğünden: Başmüdürlüğümüz yanındaki depoda mevcut 30 balyada 1280 kilo tütün pazarlıkla satılacaktır. Tamamının muhammen bedeli 122.95 teminatı 18.44 liradır. İsteklilerin pazarlık gününden evvel tütünleri görmeleri ve 29/6/937 günü saat 15 de gelmeleri. Başmüdür! gümüzdeki komisyonâ 18 2201T ÜLmi A LE HLAMA TLLB İzmir İskân Müdürlüğü Urla Tahaffüzhanesinden mü Yeni gelecek göçmenlerin de! tep yerlerine kadar eşyalarile birlikte nakilleri için 21/6/ tarihinde pazarlıkla münakasa yapılacağından talip olanl? bin liralık teminat ile İskân Müdürlüğünde müteşekkil köff, yona müracaatları. 18 20 — LĞ Bergama Ticaret ve Sanâ) Odasından. 16 Sayılı Kınık Üzüm Tarım satış Kooperatifinin teşekt 16/6/937 tarih ve 517 numara ile odamızca Keyfiyet ilân olunur. tescil udil'ıi"yp İzmir Memleket Hastan?” Baştabipliğinden. Memleket ve Eşrefpaşa hastahanelerinin bir yıllık ihtiliği rını karşılayacak olan 150 adet battaniye, 300 çift ırrlllfv metre yerli kefenlik bezi, 11620 metre yerli kaput bezi kilo dana eti ve 3000 kilo ağaç kömürünün içil temini gün müddetle ilân edilen açık eksiltmesine istekli çık! dan 18/6/937 tarihinden 28/6/937 tarihine kadar "j müddetle açık eksiltme uzatılmıştır. İsteklilerin ihale gÖ” 28/6/937 tarihine rastlayan Pazartesi günü saat 10 d"'k y kadar battaniye için 135 lira, terlik için 16 lira, kefet! için 32 lira, kaput bezi için 197 lira, dana eti için ğ ağaç kömürü için 113 lira muvakkat teminat ile birlik| yet daimi encümene müracaatları ilân olunur. - | Balçova Ağa- memnun Namile maruf ılıcaları 6-Hazirdt” pazar gününden itibaren muht müşterilerine kaptlarını açmı? rile bü Asırlar var ki, şifabahş Şti ün Türkiye köşelerine kadar nam salmıştır. Bu şifabahş $8 nun muhteri hatı zaid beklerim, müşterilerince malum olduğundâ? ir ve muhterem — müşterilerimin MÜDÜ