19 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

19 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Alta Yaz rüyası Sıcak, boğucu ve ağır bir hava içinde, sıkılmış kalblerin derinden gelen sesleri çırpınıyor. Başlar, bir karşaa külçesi gibi, iki omuz arasın: da, yarı uyuşuk, yarı sersem ve düşüncetiz sallanıp durayor.. Mesamat- tan sızan ter, yağlı bir cild tabakasımı temizlemek gayretile arttkça ar- füyor ve o nisbette, ekşidikçe ekşiyor.. Uyuyan, çalışan, yarı uyuklıyan, köşe başındaki gölgeli mermer üt- tünde kıvrılan, cami medhallerine pabuçlarını yastık yapıp uzanan, ağaç- ların altında ağustos böceğinin sesini dinliyen heekes, bir yaz rüyamı görmek istiyor, fakat göremiyor.. Bu bir rüyadır ki, sıhhat, mutlaka tahakkak — etmelidir. Şöyle bir ve hak mefhumları - içinde, rüya meselâ: medeniyet Ucuz, temiz snlarile sık &ık denix banyoları ve oralara gitmek gene *u kadar ucuz Vasıtalar.. Tozsuz, topraksız. kaldırımlar, sıcaklığı günde birkaç dela sulanarak * giderilmiş sokaklar. Uyku vaktinde tamamile bastırılmış gürültülerin yerinde hafif rüz- gâr gibi esen bir süküt.. Bol eğlence yerleri, istirahat yerleri, gazinolar, plajlar, banyolar ve ylıcalar.. Zehir ve yumruk gibi değil, insal'tan, merhametten nişan ve- ven Çiatler.. Ve bu evretle, doğan bir yaz hayatı.. Yazdan sarfınazar, Te k, günün muayyen — saatlerinde, akşamları ve geceleri sıhhat, medeniyet vo eğlence.. atın kendi içinde bile, mütemadiyen zonklı- yan Bir yara gibi, bu ihtiyaç bizim aramızda yaşayıp dürüyor. Fokat biz, €n güzel hir sahil şehrinde oturdağumuz ve bu — ihtiyaçları kavrıyacak bir seviyeye malik bulunduğumuz halde, onlardan mahrumuz ve kosko- ©a bir yaz, içimizden yüzde seksoni, hatta doksanı bir banyo almak im- kânını bulamıyor, bir gazinoda oturup ruhunu dinlendiremiyor, kafasını dinlendiremiyor. İçlerinde bir delacık olaun, böyle bir yerin sandalye: sinde rahat rahat uzanarak müzik dinlemiş, bir soğuk çerbet, bir bardak bira içmiş, yemeğini yemiş, bunyosunu almış insanların sayım — kimbilir ne kadar çok?. İnsan, bayatı bazan bir hammal gibi sırtmda taşır ve bu da — doğ: rudur. Fâkat bazan da bayatm sırtına binip kendisini taşımakta haklıdır. Aktsi takdirde bayat düpedür, manasız, oğır, çekilmez bir yük olur. Dedim ya; bir yaz rüyasıdır bul.. Ağır ağır kapanan — gözlerimin önünden silik bir dekor içinde gelip geçiyor. Şoförlerin hakları var! Amerikada şoförlük yüzün- den ceza görmüş kimseler ta- rafından bir cemiyet teşkil edilmiştir. Bu cemiyet, otomo- bil kazalarında kabahatin ya- ndan fazla kazalarda yarala- nan veya ölenlerin olduğu ka- naatindedir. Cemiyet, tecrübe — olmak üzere en fazla otomobil geçen ömuümi caddelerden - birisine - yakın mektep öğretmenlerin- den çocuklara otomobilden sakınmak — ve tehlike anındat ne yapmak lâzımgeldiğini ken- di tarifleri üzerine öğretmele- rini rica etmiştir. Bu dersler sayesinde bir ay zarfında bu cadde üzerindeki kazalar yarıyarıya inmiş ve kazaya uğrıyanların da yüzde otuzu kendilerini kazadan aza- mi hafif zararla kurtarabilmiş- lerdir. Şoförlerin bu fikri fena bir fikir değil. Bizde de acaba buna benzer birşeyler yapıla- maz mı?. Bir betaet rekoru -Doğrusu, bu hiçbir kimse- nin aklına gelir iş değil; sür- at rekorunu ilk defa icad eden | — Amerikalılar, betaet ve geç kalma rekorunu da kırmış- “lardır! Bu betaet ve geç kalma rekoru bir şimendifer hattında ve bir arabanın geç kalması yüzünden doğmuştur. Fakat “bu teahhur öyle birkaç dakika — ve saat, hatta gün değil... Fa- kat tam yedi senedir! Bu araba Cefersondaki mer- kezi istasyondan, Bömedden Porto bulvara hareket etmiş — fakat yolda, sahildeki hat müt- — hiş bir meddücezirle sular al- tında kalmış, bu arabayı ol- oğu yerde bırakmak mecburi- — yeti hasıl olmuştur. y Satme Sâdi nın sağ ve solunda hat na- mına birşey kalmamıştır. İşte bu araba yedi sene sonra, Porto bulvara götürülmek fır- satına nail olmuştur. Mari Antoanet tiyatrosu Fransız ihtilâlinden, yani bir buçuk asırdanberi kapanmış olan bir tiyatro yeniden açıl- mıştır. - Bu tiyatro, 1777 de kraliçe Mari Antöanet tarafın- dan Versayda tesis edilen ti- yatrodur. Bu tiyatroyu yeniden açtı- ran, Con Rokfellerin oğludur. Adamcağız bunun için milyon- larca lira sarfetmiştir. Bu ti- yatronun ikinci devresinin ilk eseri olarak Molyerin “Mizan- trop, isimli eseri oynanmıştır. İlk filim ve ilk fotograf Paris sergisinde fotografçı- hğa aid mühim bir paviyon vardır. Bu kısımda 1822 tari- hinden 1839 tarihine kadar Dager ve Niyepsun çekmiş oldukları ilk fotograflara aid vesikalar vardır. Aynı zaman- da Lümye kardeşlerin 1898 de ilk çektikleri sinema filim- leri de bu kısımda mevcuddur. Boğaz meydanı! Koralı Kin Fuki adlı bir adam bütün Amerika şekim- perverlerini müsabakaya, bo- ğaz meydanına davet etmiştir. Bu boğaz şampiyonu adam- cağızın boyu 2 metre 37 san- timetre, ağırlığı da 150 kilo- dur. Bu boya göre iştahı da pek yüksek olacağı tahmin edildiği için Koralı şimdilik boğaz meydanının eri kalmak- tadır. Valimiz Dün Kemalpaşaya gitti Valimiz B. Fazlı Güleç, dün sabah otomobille Kemal- paşa kazasına gitmiş, kazaya aid muhtelif işler hakkında alâkadarlarla görüşerek şeh- rimize dönmüştür. Yeni satış ko- İşe başlıyorlar.. Alaşehir, Salihli, Turgutlu, Kemalpaşa üzüm tarım - satış kooperatifleri, İktsad Vekâleti namına Manisa ve İzmir vali- lerinin huzurlarile umumi top- lantılarını yaparak idare he- yetlerini seçmişler ve fiilen işe başlamışlardır. Bugün Urla, Pazartesi günü Armutlu, Salı günü Kınık, Perşembe günü de Menemen satış kooperatif- leri ayni şekilde toplantı ve seçim yaparak işe başlıyacak- lardır. Manisa Bağcılar koo- peratifinin. 23 Haziran Çar- şamba günü fevkalâde toplan- tısı vardır. Bu toplantıyı mü- teakıp mezkür kooperatif de yeni kanun hükümlerine inti- bak edecek ve intibakın tas- diki İktisad Vekâletinden rica edilecektir. Ege bölgesi Tarım Satış Kooperatifleri Birliğinin 15 Temmuza doğru bütün koo- peratif mümessillerinin iştira- kile İzmirde kurulması çok muhtemeldir. Bozdağda Çocuk kampı kurulacak Yamanlardağında çamlıklar arasında ve Foça kazasında zayıf, yoksul ve bakımsız ço- cuklar için iki Kinderhaym açılacağını yazmıştık. Bozdağ- da Muhasebeihususiyeye aid Gölcük otelinin bir kısmında bir Kinderhaym — kurulması vilâyetçe muvafık görülmüştür. Bunun için tetkikata başlan- miştir. Gölcükte Kinderhaym kurulduğu takdirde Yamanlar Kinderhaymı açılmıyacaktır. Kilovat ve su tarifeleri İkinci altı aylık devre geldi Su ve elektrik kilovat tari- feleri, bundan altı ay evel toplanan tarife komisyonları tarafından tesbit edilmiş ve tasdik için Nafhıa Vekâletine gönderilmişti. İkinci altı aylık devre baş- ladığı halde, heriki tarife de henüz vekâletçe tasdik ve iade edilmemiştir. Karilerimizin ha- tırlarındadır ki, son tarifelerde bir miktar tenzilât yapılmıştı. Vekâletin, bu mühim mesele üzerinde inceden inceye ted- kikler yapmakta olduğu tah- min ediliyor. İkinci altı aylık devre için yeni larifeler tes- bit olunması lâzımgeldiği hal- de, bundan evelki tarifeler tasdik ve iade edilmediğinden tarife komisyonları da yeni- den toplanıp su ve kilovat tarifelerini tesbit edememek- tedirler. Muhtelif mahsullerin rekolteleri İktısad Vekâleti Ege mınta- kası ihracat mahsulleri köntro- lörlüğü, muhtelif ihracat mah- sullerimizin bu seneki - rokol- teleri hakkında vilâyet zirast müdürlüğünden malümat iste- miştir. Ziraat müdürlüğü, civar vilâyet ve kazalardan bu se- neki muhtelif mahsullerimizin rekolteleri hakkında malümat toplamağa başlamıştır. Uludağda ka ybolan gocuk operatiflerimiz (Valimiz Bay Fazlı Güleç dün iki tarafı da dinledi Emniyet müdürlüğü tahkikatı süratle bi. tirecek - Kan îhlı'lî meselesi Uludağda kıylıol.'m Sadi hakkındaki tahkikata, vilâyetçe görülen lüzum üzerine şehri- miz Emniyet Direktörlüğü ta- rafından elkonduğunu dünkü sayımızda yazmıştık, Baytar B. Azizin oğlu Şa- dinin, Uludağda kaybolan kü- çük Sadi olduğunu söyliyen fabrikator B. Mehmed ve Baytar B. Aziz dün sabah vilâyete gelerek Vali B. Fazlı Güleci ziyaret — etmişlerdir. Baytar B. Aziz, oğlu Şadiyi de getirmişti. Vali B. Fazlı Güleç, iki tarafın da iddiala- rını ve verdikleri izahatı din- ledikten sonra Emniyet Mü- dürü B. Salâhaddin Aslankor- kuda, bu mesele hakkındaki tahkikatın çok kısa bir za- manda - bitirilmesi için emir vermiş ve icap ederse tahki- kat evrakının Adliyeye veril- mesini bildirmiştir. Fabrikator Bay Mebmed, iki taraf ile çocuğun kan: larının tahlil edilmesini iste- mektedir. Fakat baytar Bay Aziz, bunun kendisi ve çocuğu için bir azap ve işkence teş- kil edeceğinden bahisle buna rıza göstermemiş ve: — Şadi benim oğlumdur. Evvelâ elimdeki resmi vesaiki çürütsünler, ondan sonra kan tahliline razı olurum. Aksi takdirde buna lüzum görmü- yorum. Demiştir. Maaşlı hususi idare memurları Nakil ve tahvil takdirinde ne su- retle maaş alacaklar Vilâyet hususi idarelerinde mââşla — muvazzaf — bulunan memurlardan vilâyetler arasın- da nakilleri icra olunduğu halde eski vazifesinden ayrıl- ma tarihi ile yeni vazilesine başladığı tarihe kadar arada geçecek müddete aid maaşla- rının ne süretle tediye edile- ceği hakkında Maliye Vekâ- letinden şehrimizdeki alâka- darlara mühim bir tamim gel- miştir. Bu tamime göre: 1 — Muvazeneiumumiyeden İdarei hususiyede bir memu- riyete nakledilenlerin ayrılış tarihlerinden itibaren vaziyet- leri diğer bir idareye taallük etmesine ve muvazenelumu- miye dahilinde ifa olunmıyan bir hizmet için devlet büdçe- sinden sarfiyat icrasına mesağ olamıyacağına binaen infikâk- leri tarihinden sonraya aid aldıkları maaşlar istirdat edil- mekte ve idarei hususiyede maaşlı bir vazifeden muvaze- neiumumiye — dahilindeki bir memuriyete nakledenler hak- kında da ayni şekilde mua- mele yapılarak yeni - vazifele- rinde işe başlamalarından iti- baren kendilerine maaş veril- mektedir. 2 — Bu gibi memurların infikâkleri tarihinden yeni va- zifelerine başlayıncıya kadar geçen müddete ait maaşlarına gelince: İdarci hususiyede maaşla tavzif edilenler, me- murin kanununun birinci mad- desi ile memur ad ve kabul edilmiş olmalarına ve vaziyet- lerinin, eski vazifelerinden ay- riliş tarihinden itibaren, yeni memuriyetlerinin taallâk ettiği müvazeneye ait bulunduğu ka- bul edilmesine binaen, maaş kanununun ikinci maddesinde tasrih edilen muayyen müd- detler zarfında işe başladık- ları takdirde arada geçen müddete ait maaşları da eski maaşları. üzerinden ve tahvil ettikleri muvazeneden tesviye edilmektedir. Bir vilâyetten diğer bir vilâyete naklen - tayin edilen maaşlı hususi idare memurlarının va: ziyetleri de büdçelerinin — de- ğişmesi noktasından — aynıdır. Bunlar hakkında da bu esas dairesinde muamele yapılması lâzımdır. ae ne l ee ÜN e Gardenparti Muallimler birliğinin gar- denpartisi çok güze! oldu Evelki eece, muallimler bir- liği tarafından Şehir gazino- sunda tertib edilen garden- parti, şimdiye kadar verilen birçok gardenpartilerin fev: kinde, tamamile nezih ve eğ- lenceli geçmiş, vali ve kuman- danlarla İzmirin, birçok tanın- mış şahsiyetleri, aileleri, mü- nevver ve muallimleri hazır bulunmuşlardır. Muallimler bir- liğinin gardenpartisi, muhitte büyük bir sempati ile karşı- landığı gibi birlik te bu alâ- kayı tamamile karşılıyacak bir intizam ve nezaketle kendi mesleki bünyesi ile mütenasib bir hususiyet ve muvaffakıyet göstermiştir. Gardenparti geç vakte ka- dar büyük ve samimi bir aile eğlencesi —içinde — geçmiştir. Şimdiye kadar İzmirde böyle büyük - bir kalabalık, hiçbir gardenparti veya baloda bu- lunmamıştı. Çok İyi Küçükbahçe nahiyesinin Sal- man köyünden aldığımız bir mektupta, nahiye merkezinin iskelesi olan Denizgiren mev küne bir gümrük memuru gönderilmesi rica ediliyordu. Dünkü nüshamızda çıkan bu temenni, gümrük başmüdürlü- ğünce alâka ile karşılanmış ve bu ihtiyaca cevap verileceği idarehanemize — bildirilmiştir. Köylümüz. müsterih 19 Haziran 937 — Büyükler —.0 — Cevap veriyorlar.. İş Kanunu münasebetile alâkadarların İzmirden çektik" leri telgraflara büyüklerimir den şu cevaplar gelmiştir: İzmir Sanayi Birliği genel sekreteri Mehmet Ali Gökbaf ve arkadaşlarına İş kanununun tatbiki me küne konması münasebetil gösterilen duygulara teşel kür edersaygılarımı sunarını B.M. M. Rcisi A. Renda .. İş kanununun mer'iyete git mesi münasebetile hakkımdi gösterilen duygulara teşekkü eder, çalışkan ve gayretli ( çilere sağlık ve refah dilerii Başvekil İsmet İnönü N Giresnn Milli El lâk müdürlüğü Şehrimiz — Milli Emlâk müdürlü- ğü muamelât me- murlarından Bay Hasan — Tahsin Nayman, Maliye Vekâletince ter- fian Giresun Mil- K Emlâk müdür- lüğüne tayin edilmiştir. Teşekkür Gece vakti ani bir sure! sancılanarak ıstırap içinde Kf ranırken Manisa — meml hastanesi operatörü Dr. B Semih Sümerman imdadıfi vetişerek hastalığımın apaf sit olduğunu derhal teşhis © ve ertesi gün bir sıhhi b tin de tasdiki üzerine icab © ameliyatı büyük bir m kiyet ve hâzakatle ba: beni kurtardı. Bütün rıma şefkat ve alâkasını © gemiyen muhterem - dokt? derin bir şükran ve mil borçluyum,. Bu meyanda ııhhlın'ı rinde alâkalarını csırg:ml! hastane Baştabibi B. Ali F ile ameliyatta asistanlık ” mak nezaketini gösteren W Şerif ve arkadaşımız Dr ver, Âlim Can ve Moris hastanesinden Dr. Cafer, müşfikane hizmetlerini b’ den Başhemşire Bayan Muü hemşire Bayan Belkis, Bil Hidayet ve hastabakıcı Hü ye, sıhhi vaziyetimle yakl! alâkadar olmak Iudı'uwıı“ gösteren bütün aziz dı ’ muhterem Anadolu - vasi teşekkürlerimi sunarım. Manisa Vilâyet Dıl'ı encümen azasından Fahriye Akşid Polisler ve yeni kilât kanunü 1/8/937 tarihinden l” tatbik mevkiine gııcCe emniyet teşkilâtı kanunt cibince polis mektebile teşkilâtına girecek mezunlarına 70, lise mez” 125 liraya kadar - terfi verilecektir. Yabancı di ilkokul mezunları da 8Y" ları haiz olarak kabil ceklerdir. Polis mesle! mek için askerliği bit 30 yaşından kuçılk. metreden l oı' Şehrimizdeki l.ıM okullarda — sözlü — bugün sona evecekb" ,) y olgunluk — imtıhi / ziran Pııım | caktır. W.xîîs_ î&&ğ e & şarttır. Olgunluk ımlıhın'