19 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

19 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Bilbao önünde son ve kati muharebeler başladı ask hükümeti şehri terkederek başka bir kc:sabaya çekildi...
 şvekil dün gece Malatyadan Elâzize hareket ettiler Milli Müdafaa vekili Kayseride askeri müesseseleri teftiş ediyor B....
 İzmit dün Atatürk gününü içten gelen coşkun tezahüratla kutladı Atatürkün 15 yıl evvelki nutkundan parçalar okundu ve çok a
 “Almanya ile Çekoslovakya arasında yeni bir hadise Almanlar kendi tebaalarından birin işkence edildiğini iddia ediyorlar Çek
 * Bağda;'l seyahati Hariciye ve Iktisad vekilleri dün hareket ettiler Ankara 18 (Telefon) — -Hariciye vekili B. Rüştü Aras ve
 Moskova seyahati — Dahiliye vekili yakında tedkik seyahatine çıkacak Ankara 18 (Telefon) — Dahiliye ve Parti genel sekreteri
 Franko muharip tanınmasını istedi Bu maksatla Ingiltereyı bir nota verdi Londra 18 (AA.) —  Siyasi mahfiller, — general...

m Bugün sahife Bugün sahife — — Sene 19 — No, 6706 — Fiati her yerde 5-kuruş CUMARTESİ 19 Haziran 1937 Telefon: 24240 (İdare) —24249 (Tahrir) — 24248 (Müdür) — 20113 (Klişe) Başvekil dün gece Malatyadan Elâzize hareket ettiler Milli Müdafaa vekili Kayseride askeri müesseseleri teftiş ediyor B. Ismetinönü, Sıvas ve Malatyada halkın coşkun tezahüratile Kayseri 18 (Hususi muhabirimiz- den) — Başvekil İsmet İnönü hususi trenlerile saat 24 de şehrimizden Şar- Ka doğru hareket etmiştir. Refakatle- rinde bulunan Milli zmüdafaa vekili general Kâzım Özalp burada kalarak askeri wüesseseleri teftişe başlamıştır. General Kâzım Özalpın burada kaç | gün kalacağı belli değildir. Sıvastan hareket Sıvas 18 (Hususi muhabirimiz- den) — Başvekil İsmet İnönü refa- Katlerinde Sıhhiye vekili B. Refik Say- dam, jandarma umuni kumandanı general Naci olduğu halde bugün sa- at dokuzda geldiler ve bir saat kadar kaldıktan sonra Malatyaya hareket ettiler. Başvekilin geleceğini duyan binler- ce insan istasyonda toplanmış ve İs- n.et İnönünü içten doğan sevgi ve saygılarla selâmlanmış ve alkışlan- | mnıştar. B. İsmet İnönü kendi eserleri olan Malatya hattının ilk yolcusu olmuş- Tardır. Çetinkaya 18 (Hususi) - Sıvastan karşılandılar ve uğurlandılar 7 i, Başvekil İsmet İnönü, geçen pazar günü milli müdafaa vekili general Kâzim Özalp ile birlikte Ankara at yarışlarında iken Malatyaya gitmekte olan Başvekil İsmet İnönü köylünün alkışları ara- sında yollarına devam ediyorlar, Elâzize hareket Malatya 18 (Hususi muhabirimiz- İzmit dün Atatürk gününü içten gelen coşkun tezahüratla kutladı Atatürkün 15 yıl evvelki nutkundan parçalar okundu ve çok alkışlandı Nutuktan bir parça: “Bütün cihan emin olsun ki bu millet idama, imhaya değil, hakkı hayatâ, hakkı istiklâle müstahak ve elyaktır ,, İzmit 18 (Telefon) — Bugün Bü- | yük Önder Atatürkün İzmite gelişle- | rinin 16 ncı yıldönümüdür. İzmitliler | bugünü vilâyet bahçesinde, aynen 15 sene evvelki yerde o vakitki gibi 120 | kişilik bir sofra etrafında büyük coş- | kunlukla kutladılar. Bahçe çok güsel | süslermişti. | Evvelâ, Atatürkün o zaman geliş hatıraları ile İzmitteki istikbali anla- tıldı. Bundan sonra bay Nuri Özdo- gan, Atatürkün bütün cihana söyle- diği nutkundan parçalar okudu. Nut- kun her parçası çılgınca alkışlanı- yordu. (Devamı $ inci sahifede) Almanya İle Çekoslovakya arasında yeni bir hadise Almanlar kendi tebaalarından birine işkence edildiğin i iddia ediyorlar Çek makamları işkence iddiasının uydurma olduğunu söylüyorlar Berlin 18 (A.A.) — Alman istihba- | rat bürosunun yari resmi uzun bir notasında Pragda tevkif ve bir kaç hafta evvel tahliye edilen Bruno Wei- | gel adındaki Alman vatandaşının uğ- niş olduğu azap ve işkenceler tas- ektedir, yettar mahafil, Almanyanın şimdiden diplomasi yoiile teşebbüsata girişmiş olduğunu, protestoda bulun- duğunu ve bu hareketin tamir edilme. sini istediğini beyan etmektedir. Alman hududlarının himayesine müteallik olan 9 mart 1937 tarihli ka- nunun bir Alman vatandaşına karşı keyfi tedbirler alan her ecnebi hü- kümete karşı mukabil tedbirler alın- masını derpiş etmekte bulunduğu ha- tırlatılmaktadır. Lokal Anzelger, diyor ki: «Çekoslo- | vakya hükümeti, Almanyaya tarziye vermediği takdirde Çekosfovakyaya beynelmilel hukukun ne demek oldü- ğunu anlatmak için daha ağır tedbir- ler derpiş edilmesi zarureti hasıl ola» caktır, den) — Başvekil B. İsmet İnönü re- fakatlerinde bulunan Sıhhiye vekili B. Refik Saydam ve jandarma umum kumandanı general Naci olduğu hal- (Devamı 8 inci sahifede) Bağdad seyahati Hariciye ve Iktisad vekil- leri dün hareket ettiler Ankara 18 (Telefon) — - Hariciye vekili B. Rüştü Aras ve iktisad vekili B. Celâl Bayar bu akşaraki Toros €ks- presile Bağdada hareket etmişlerdir. Vekiller istasyonda vekiller, mebuslar ve kordiplomatiye mensub zevat ta- rafından uğurlandılar. Harlelye ve iktisad vekillerine mâden tedkik ara- ma enstitüsü müdürü B. Reşid Genç- erle, Sümer Bank umum müdürü B. Nurullah Esad refakat etmektedirler. Irak ve İran elçileri de ayni trenle hareket etmişlerdir. B. Rüştü Aras bir kaç gün Irak hü- kümetinin misafiri olacaklardır. B. Rüştü Aras, bu suretle bir kaç ay ev- vel resmen Ankarayı ziyaret eden Irak hariciye nazırı Naci Elasilin bu ziyaretini iade eyliyecektir. B. Aras, Bağdaddan Tahrana geçe- cek ve oradan da Hazer denizi ve Kaf- kasya yolu ile Moskovaya gidecektir. İktisad vekili B. Celâl Bayar İse, öğrendiğime göre Bağdaddan Anka- raya avdet eyliyecektir. Dahiliye * vekili yakında tedkik seyahatine çıkacak Ankâra 18 (Telefon) — Dahiliye ve Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya yakında Moskovaya bir tedkik seya- hati yapacaktır, Seyahatin günü baş- vekil B. İsmet İnönünün Tüncelinden (Dersim) dönüşünde tesbit edilecek- tir. Maamafih, bu seyahatin hariciye vekilimizin Moskovayı ziyareti günü- ne tesadüf ettirilmesi küvvetle muh- temeldir. Ankarada İsmetpaşa kız entitüsü sergisi bugün açılacak Ankara 18 (Telefon) — İsmetpaşa kz enstitüsü sergisi yarın (bugün) açılacaktır. Sergiye Vekiller, Mebüs- Bilbao önünde son ve kati muharebeler başladı Bayonne 18 (A.A.) — Bask matbuat bürosu, tebliğ ediyor: Bask hükümeti, Biscayenin bir kasabasına nakletmek üzere Bilbaoyı terketmiştir. Hükümetin dört âzadan mürekkeb bir heyeti, müdafaa harekâtını idare etmek üzere Bilbaoda kalmıştır. Santander 18 (A.A) — Baskların fen kıtaatı, Portugaleteyi Arenosa bağ- Uyan havai demiryolunu berhava et: | mişlerdir. | Basklar, Nervion nehri yakininde nevmidane mukavemet etmektedirler. Basklar, alelacele istihkâmlar inşa ediyorlar. Bu maksatla yâlnız dün Santanderde 6000 kişi işe alınmıştır. 70,000 mülteci Santandere (gelmiş: | ve orada iaşe meselesi güçleşmiştir. Hükümetin tebliği İ Madrid 18 (A.A.) — Milli müdafaa | nezareti tebliğ ediyor: Baks cephesin- de düşmanın Asuaya yaptığı bir taar- ruz geri püskürtülmüştür. Arehando ve Santo-Domingo civarında yapılan taarruzlarda geri püskürtülmüşlerdir. Cumhuriyet kıtaları kendilerine | gösterilen ricat hattını işgal etmiş- lerdir, Son haberler Has Arenas 18 (A.A) — Havas ajan- NİN Z 1 'Bask hükümeti şehri terkederek başka bir kasabaya çekildi Franko muharip tanınmasını İstedi Bu maksatla İngiltereye bir nota verdi Londra 18 (AA) — Siyasi mahfiller, (o generâl Franconun Hendayedeki İngiliz büyük elçi- sine bir nota vererek muharib bâk ve imtiyazmı istediğini ka- bul etmektedirler. İngiliz mahfilleri, İngilterenin bu husustaki noktai nazarı de- Eiştirmediğini bildiriyorlar. Zan- nedildiğine göre general Fran- konun bu tebliğatı Fransa ile noktai nazar teatisine mevzu teş kil edecek ve İngiltere Parisle istişare etmeden hiç bir karar vermiyecektir. sının muhabiri bildiriyor: Bask cephesinde Franco kıtaları ! dün ileri hareketlerine devam ederek | ve Rio Nervion imtidadınca yürüyerek Desertioyı işgal etmişlerdir. (Devamı 8 inci sahifede) "(Halk tramvayların pisliğinden şikâyet ediyor) “Gazetelerden: BUĞGİ — Nereye bayım?., Yolcü — Ver bir hamamı.,