19 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

19 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 9

1987 ARŞAM Avrupaya gelecekleri bildirilen Annam “ İmparatorunun oğlu ve gelini Son günlerin mühim vakaları Ee 2 ç MR a RR Son zamanlarda Fasta yeni bir spor başlamıştır. Bu spor çölde yelken yarışıdır. Uzaktan bakınca deniz manzarası görülüyor. Yukarıdaki resimde bu sporu yapanlar ve seyredenler görünüyor yolda çekilen resimleri allının bir “tablosu. € Icre açılmış bir kadın, uzaklarda yal- niz bi ı görünüyor. Mavi dalga- la ışık demetleri arasında be- yaz başlığı ile bir su çiçeği gibi. Yük- | sek artislin fırçasından serpilen kes- | kin, tatlı renkli estetik füsununu or&- | ya toplamış, renklerin, ışıkların cün- büşü hep orada. Güneşle, yapma işık- larla derisini esmerleştirmiş kadınlar- dan biri Günün modalarından birisi de gporlarla, uzun yürüyüşlerle, vücud- Yarı sertleştirerek tarihten önceki za- manlardaymış gibi yaşamak. Göçebe- ler gibi toprakla kucak kucağa Adem babadan bugüne gelinciye kadar geçen zaman aralıklarını dol- durmak için bu istemek kâfi gelse âlâ., hep İsterdik bunu. Enginlerde | yalnız başı görünen bu plâj merak- ısı güzel kadın böyle güzelleşinciye | kadar tabiat dRanız neler çekti, ne engeilere galebe çaldı. Ve oflu ne bi- çimlere soktu, bilmiş olsa şaşar. Bu kılığı buluncıya kadar neler çektik. Her birimiz kendi hesabımıza yalnız mensub olduğumuz nevin ta- rihini taşımıyoruz, bütün nevilerin | teşekkül tarihini tekrarladık. İçimiz- de bedenimizin ötesine berisine sin- miş, büzülmüş uzuvlar var ki onlar bizi vaktile göllerde yaşamış ataları- mızın zincirine bağlıyor. Bu bağlar güneşle derimizi esmerleştirmekten ziyade onların soyundan sopundan | olduğumuzu isbat ediyor, İlk insan- larla aramızdan sayılara sığmıyacak çli. Dedim ya, onla- rın kullandıkları uzuvlardan bir çok- larıni biz şimdi eski eserler müzesi gibi içimizde taşıyoruz. Vücudümu- zun tekâmül tarihini taşıyan bir mü- ze gibiyiz. Dünyanın her küşesinde açık hava, | güneş ve deniz safası moda. bu mo- | da bazan insanın keyfini kaçırıyor. Netekim güneş tanrısı bazan kendi- sine tapanları çarpıyor. Bugün bura- da güneşle verem arasındaki mül sebeti, deniz kıyılarında görülen ve- remi anlatacağım İlk çıktığı zaman ancak bazı hastalara güneş banyosu yapılıyordu. | Hekimlerin gözü altında yapılan bu | banyolardan iyilik görülüyordu. Çün- kü en ufak bir tedbirsizliğe bile mey- dan verilmezdi. Şimdi, hiç pörvasız, herkes Dominik ve Ha; habeşleri gibi deriyi karartmak için her tehli- keyi göze aldırıyor; biletek bilmiye- | rek. Hele ihtiyarlar, güneş onların gövdelerini pek hurpalsr. Nesine gü- venecek! Gençler gibi damarlarının esnekliği kalmamış; — patlayıverir. Beynine, iç uzuvlarına kan çöker. Hele kalbleri hasta olanların, tansi- yonları yükselenlerin vay haline. böbrekleri bozuk olanlar da güneş | banyosundan ziyon görüyorlar, | | | Bunlar ye kadar bilinen ler. Hattâ deniz kenarlarında güne; altında bulunan veremlilerin büsbü- | tün fenalaştıkları da biliniyordu. Gençlerin plâjlarda yeniden vere me tutulmaları, işte bu bilinmiyordu. | Bu mevzu üstündeki incelmelerin ne- ticesini bu yıl Avrupaad ortaya koy- dular ve her yana korku saldılar, Bu, akciğerlerinde bir şey yokmuş | mnmsasas | | Sıvas (Akşan) — Sıv le bir yıl içinde ders program Güneş altında verem sapasağlam görünen kimselerde olarak hastalığın yeniden uyana faaliyete — geçmesidir ada, Ak manyada teğdkikler yapıldı; korkunç netice ortaya çıktı Hastalık en çok plâjlara dökülen Kızlarla, genç kadınlarda alevleniyor. Asıl şaşılacak şey, güneş altında, spor- la tunçlaşmış bir görünüşle delik, de- şik olmuş ciğerler arasındaki tezad. Şaşmayınız, Şimdi veremin iki fizyo- nomisi var: Birisi eskdien bizim bil- diğimz akciğer vöremi, klâsik verem: Saz benizli, uzun kirpiki hayatın raaddiliğini kaybederek ( şiirleşmiş, Musenin şiirlerindeki Tömantik mah- lüklar.. Öbürü de zimanımızda sporların çelikleştirdiği etli göğüslere sinmiş, anmş verem... Güneş altında ci- ğerlerde uyanan verem işte bu... Dış- İn bakarsanız aldanırsınız, Bu par- lak görünüş Birkaç ay içinde söner, gider. Bunun açık hava ile kamçılanarak canlanan umumi ahvalile güneş ra- diyasyonunun tesirinden doğan mev- ii hal birbiri le çarpışırlar. Bu çar- pışmalardan Hasıl olan reaksiyonlar- dan vaziyet anlaşılır. Ondan sonra da kendini. gösterir. i olmuş eski veremlilere şiddetli güneşlenmenin kötü tesirlerini öte- denberi biliriz. Önceden hastalık çekmiş ve iyi olmuş akciğerde hasta- lığın yeniden uyanması için sekiz gün güneşlenmek yeter Düşünseniz hak verirsiniz. Hemen Lir seneyi şehrin zayıf sıhhat şartları içinde geçirdikten sonra vücudü şe did hareketlere kaptırmak; saat- lerle kızgın güneş altında soğuk ban- yoları tekrarlamak tedbirli bir iş olmı- hüs erem faslında bu'türlü ha- reketler başka bir ehemmiyet alır. Plâjlarda vakit geçirecek gençlerin an muayeneleri lâzım ge- nyada tatil aylarını plâjlar- 1 geçirecek çocukların rönigenden geçirilmeleri artık alelâde bir iş ol- muştur. Çok fasl bir hayata, bahusus şiddetli güneşlenmeğe dayanamıya- cak olanları ayırıyorlar. Bu düşüncelerden sonra güneş şualarının sağisim kimselerin birçok uzuvları üzerinde mesud ve müsaid tesirlerini de unutmamalı ve onları güneşten istifadeye teşvik etmelidir. Her helde bu tedaviyi todrici ve ma- kul bir surette yapmalı, ve akciğer- lere dokunub dokunmadığını pek sıkı kontrol etmeli Dr. Rusçuklu Hakkı Iğdırda satış kooperatiri Ankaru 17 (Akşam) — Iğdırda ku- rulacak kredi satış kooperatifleri et- rafındaki çalışmalar o neticelenmiş, Iğdıf ve havalisinde dört pamuk satış Geçen sene o havalide kuraklık ol- ş ve bu yüzden çifçiler büyük sr kıntı içinde katmiştı. Yeni kurulan kooperatifler ekim yapamıyacak bir vaziyette bulunan uhtaç çilçilerin tohunıluk ihtiyaç- larıni temin ile işe başlamışlardır. Kooperatiflerin bu ilk yardımları Iğ- dır pamuk ekicileri üzerinde çok iyi bir tesir bırakmıştır. sonu münasebeti» rine göre hazırladıkları işlerinden mürekkep birer sergi açmışlardır, Sergilerde'çok güzel eserler var» Almanyada spor merakı: Öğle tatilinde bir müessesenin damındaki tarasada jinmastik hareketi yapan işçi kızlar | dir. Gönderdiğim tesiin Fevzipaşa okulundaki sergi hazırlığını gösteriyor.