19 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

19 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

ie Yazın, bağlarda yapılacak mühim| £££ ameliyat ne gibi şeylerdir? Bağların hayatına, yetişme tarzina İntizadı vermek, elde”edilecek mahsulün mükemmel bir şekilde yetişmesini temin etmek için, yazın ; bağlarda yapılması Zarıri olan bazı ameliyat vardır ki, on- İar da gunlardır., | — Bağlarda filiz almak veya ko- parmak, 2 - Uç almak, 3 - Doruk almak, 4 - Koltuk almak, 5 - Yaprak almak Veya seyreltmek, 6 - Sülük almak, halka tarzında çizgi yapmak, 7 - Salkım sey- reltmek gibi ameliyatlardır. Yazın, bu ameliyatın bağlarda icrası zaruridir; yapılmazsa mahsul üzerine fena tesiri olur, 1.— Filiz slmek veya koparmaktan maksat şudur: Umcalarda, maksatsız olarak bulunan fazla filizlerin tamamen koparılması de- mektir. Bu süretle, umcalar beyhude ye- re kuvvetten odüşmiyeceği gibi, geriye bırakılan filizlerin de mükemmel bir şe- kilde büyümeleri temin edilmiş olur. Asmanın yaşlı odun kısmından, yani kollar ve gövdeden çıkan, bununla be- raber bir senelik budanmış dallardaki gözün sürgününden o başka, yanıbaşın- dan veya diplerinden çıkan tek veya çift filizlerin koparılması lâzımdır. Filizlerde çiçekler — Salkım! meğe başlayınca, salkırâsız olan panlabilir. Bu ameliyatı ne kadar erken yapmak kabil ise, o kadar iyidi zamanda ameliyat ta o kadar seri yapıl- miş olur. Sicak olan, bilhassa don tehlikesi ol myan yerlerde, ezcümle asmanın göv- desinden çıkan filizler, teşekkülleri mü- teskıb koparılmalıdır. Bunlar geç kopa- rlırma, bir defa asmaya beyhude yere kuvvet sarfettirilmiş olur. Diğer cihetten de, büyük olan bu filizlerin koparılması için çek vakit sarfedilmiş olmakla bera- ber, hem de asma üzerinde büyükçe ya- ralar açılmış olur. Yaşlanmış asmaların o kütüğünün di- binden çıkan sürgünler, tamamen kopa- rilir. Esasen, bazı neviler (istisna edildiği takdirde, burada hasil olan (sürgünler mahsuldar değildirler. Yalnız, kuvvetli ve genç Amerikan anact üzerine aşılan- miş genç bağlarda, fazla nesgin tesirile mahsulün silkmeden vikayesi için, bu fi- Tizlerden bir miktar bırakmak faydalıdır. Bırakılan bu oburlar fazla nesgin çekip sarfedeceklerinden dolayı, mahsul, silk- meden kurtarılmış olunur. Çıkarılmam icab eden filizlerden bir kısmı, bazan, genç asmalarda istenilen şekli terin için terkolundukları gibi bazan yaşlanmış asmaların veya çok yükselmiş kolların gençleştirilmesi ve yahut yetiş- miş bağlarda noksan kolların ikmal ve tecdidinde kullanmak üzere bu Filizler den bir miktarı terkedilir, koparılmaz.. Bir senelik budanınış çubuklardan ye- Es:4 Mahmud Karakurd tişen filizlerden, çubuğun kaidesindeki ilizlerin ertesi sene için, budanacak mahauldar dalın mükemmele teşekkür lünü temin maksadile, bir noktadan çı- kan mütenddid filizlerden en kuvvetlisi bırakılır ve diğerleri koparılır. o Bunun $ibi, bir senelik dalın nihayetinde, yük- sekte bulunan ve gelecek seneki budar mada tabintile kesilip atılacak olan sal kımsız filizler, keza koparılır. Genç aamalarda, bazan, yaşlılardan fazla obur dallar bulunur; binseneleyh bünlar üzerinde diğerlerinden daha kuv- vetli bir surette filiz koparmak ameliya- tanın tatbiki lâzımdır. filiz koparılmada umcanın neşvüneması da nazarı itibare lınarak, bir miktar filizlerin koparılmı- yarak terkedilmesi icab eder. Filiz koparmak iyi bir şekilde tatbik edilirse, fazla ve lüzumsuz filizler kopa- rılmış olacağından gelecek sene kış bü- danması daha sühületle icra edilmiş olur. Gelecek yazımızda, bağlarda vç almanın nası İyapıldığını anlatacağız. MEYVACILIK: —— Şeftali ağaçlarında külleme hastalığı Şeftali ağaçlarının yaprak, filiz ve meyvalarında görülen bu hastalık man- taridir. Yaprak ve meyvanın sathında teşekkül eder. Hastalıklı kirli beyaz bir tozla örtülür ve bu şekil- deki hastalıklı yapraklar buruşur, kıvrı- hr ve bilâhare dökülür, Meyvalarda da görülen bu lekeler, bilâhare büyüyerek bütün meyvayı isti- lâ eder, lekelerin bulundukları kısımlar çatlar ve meyvalar da çürür., Görülen bu beyaz tozlar, hastalığın mili olan isporlardır. Hastalık oldukça tehlikelidir. Meyva ağaçlarında fazla tahribat ve büyük zararlar yapar. Buna karşı alınacak tedbirler: Hastalıklı yap- rak, filiz ve meyvaları hemen toplayıp yakarak imha etmektir. olan kısımlar Hastalığın meydana gelmesine » olmak için de, bir tedbiri ih Üzere, ağaçlar uyanmazdaı den bir müddet evvel, ağaçlar üzerine kükürt atmalı. Bununla beraber ağaçla- rın gövdelerini kükürt ile karıştırılmış kireç ile badana etmelidir. 600 gram su, 160 gram kükürt, 240 gram kireç mah- lâlünü su ile güzelce karıştırarak, bu nisbet dahilinde, ağaçları badana gtme- Midir. Zirant sahifemiz Okuyucularımız her hafta bu sütunlarda ziraate ait müteaddit yazlar ve mütehassısımıza $0r- dukları meselelerin cevaplarını SON GECEL.. — İçinde bir parça duygu taşıyan her ihtiyar kadın, genç iken şimdi 8€- nin hissettiğine yakın bir şızı çekmiş- tir kızım!.. Bilmez olur mıyım hiç?.. Dünyaya kadın olarak gelir de insan; sevginin acısını duymadan, bilmeden gider mi?.. Bu kahrolasıca kubbe ya- ratıldığı gündenberi, değil senin gibi talihsiz, aşkta en mesud olmuş kadın bile, muhakkak bir kaç damla sıcak göz yaşı dökmüştür yavrum!.. Bu bi- zim nasibimiz, bu bizim cinsişizin, yaradılışımızın bir talihsizliği!.. Gözlerinden iki damla yaş koparak kuru #anaklarına doğru akıyor... Gü- Tüyorus — Düşünsene bir kere kızım!. Eğer bu ihtiyar halan, şimidi senin şu anda çektiğin ızlırapların mânasını bilmemiş olsaydı, kardeşini öldüren adam için göz yaşı döken yeğenini kollarının ârasına alır da sikar mıy- dı hiç?.. Bu çirpınışı anlamamış olsay- ss memleketine olan bağını bile dü- miyerek, bir düşman zabitini 60- i bu talihsiz çocuğu bağrına basip, Tefrika No. 71 döker miydi?.. Bilmez olur mıyım hiç yayrum?.. Ben kadın değil miyim?.. — Halacığım!.. Halacığım!.. Kız, hıçkırarak ihtiyarın ellerine sarılıyor... Öpüyor bu kuru, kansız, ıslak ellerden!.. — Halacığım, sözlerinle bana hayat veriyorsun; canıma can kalıyorsun halscığım!.. Ne iyisin, ne iyisin sen!., — Sen de iyisin kızım!.. Dünyanın en saf, en temiz, en iyi kızıl... — Kaç para eder iyiliki.. Şimdi dünyanın en bedbaht kadınıyım ben halal. — Beven kadm, daima bedbaht ol- muştur kızım!.. Bu işte yalnız değil- sin o kadar kederlenme!,, İhtiyar, onun küçük, ince bilekleri- ni avuçlarının içinde sıkıyor... Çene- #ini okşuyor... — Aşkta en çok muvaffak olan ka- dın bile, bir parça bedbahttır yav- rum!.. Nerede kaldı senin gibi talihini bir düşman zabitinin siyah gözlerin- de arıyan bir savallı!.. Mariya kızım Inan bana; bu aşk hikâyesinin sonu ihtiyer gözlerinden onun için yaşlar | böyle bitmeseydi de, kimbilir belki gene bedbaht olacaktın!.. - cinsinin Çok hoş ve güzel kokulu Muhabbet çiçeği Rezeda- lar nasıl yetiştirilir? Reseda Odorata Granâijlora Çok şik, zarif ve güzel kokulu olan bu çiçek, hem bahçelerde ve hem de sâ- onlarda yetiştirilebilir. Binaenaleyh Re- zedalar, hem salon ve hem de bahçe giçeğidir. Çiçeğin menşei Mısızdır; fakat mem- leketimiz olması daha doğrudur, çünkü, memleketimizin muhtelif mahallerinde bu çiçeğin yabanisine çok tesadüf edil- mektedir. Bahçelerde, açıkta, parseller arasında veya saksı içerisinde yetiştiril- meğe çok elverişlidir. Yaprakları oldukça geniş, çiçekleri beyaz veya krem rengindedir; maamafih kırmızı, pembe, açık menekşe renginde olanları da vardır. Kokusu kendine mah- sus çek lâtif ve baygındır. Rezedalar, tohumlarile yetiştirilir | ve tohumları ilkbaharda mart veya nisanda ekilir ve tohumları olduğu yere, kalabile- ceği mahalle ekilebilir. Rezedalart bir saksıda iğ ine nak- letmek doğru değildir; müteessir ola- rak çiçekler kurur, mahvolur. Rezedaların tohumları intaş kuvveti- ni çabuk kaybederler. Binaenaleyh to- hum tedarikinde bu cihete ehemmiyet vermek ve emin yerlerden tohum teda- rik etmek lâzımdır. Tohüm ekilecek top- rağın güzel hazırlanmış olması lâzımdır. Funda toprağı iyi hazırlanmış bahçe toprağı lâzımdır. Bahçelerde yetişen re- zedular epeyce boy atarlar, 80-100 san- time kadar-boylanır ve yükselirler. Saksılarda yetişen rezedalar bodur cinslerdendir. Rezedaların diğer bir tohumu bu ay sonunda veya temmuz nihayetinde ekilir. Bu şekilde ekilmir olan rezedalar, kışın bol bol çi- çek açarlar ve bulundukları yerleri, lâ- tif kokular neşrederek, süslerler. Rezedaları, bahçelerde, boylu gül fi- danlarını ihtiva eden | parseller arasına ekerler ki, bu şekil çok güzel ve göste- Tişli olur ve bulundukları yerlere müs- tema bir manzara arzederler, Resmimiz, salonlarda yetiştirilen, bo- 'dur cinsi rezedayı, Reseda Odorata Gran- diflorayı göstermektedir. dünyaya duyan bir kadın olarak gel- miştin!.. Duyan kadının aşkına, saa» detine hudud yoktur kızım!.. Bu nevi insanlar hiç bir zaman mesud ola- mazlar!.. Dünyaya hisseder bir ka- dın olarak gelenlerin ölünciye kadar yanlarından o ayrılmıyan iki büyük | dostu vardır yavrum: -Iztırap ve göz yaşı!.. Bu on binlerce senedenberidir böyle gelmiş böyle gidiyor!.. İnan ba- na kızım; tekrar ediyorum: Dünyaya saten duyan bir kadın olarak gelmek bedbahtlıktır!.. Bu yetişmiyormuş gi- bi bir de bunların Üzerine talihsizlik“ ler çökünce, işte o zaman!., Kadın susuyor... Kızın çenesinden tutarak yüzünü kaldırıyor... Kansız, kuru parmaklarını onun esmer, ıslak yanaklarında dolaştırıyor... Soluk ihtiyar dudakları ile alnmdan öpü- yor. — Ye işte böyle Mariya yavrum!.. Şimdi bütün bu acılara . dayanmak için elimizde kalan nedir biliyor mu- sun! Göz yaşı ve tâhammül!.. Sabre- deceğiz... Tahammül etmeğe em cağız!.. Seninle önümüzdeki uzun kış gecelerinde, başbaşa, verecek, biribiri- mizi teselli etmeğe, derdlerimizi unut- mağa çalışacağız!.. Bu ihtiyar halan da bir zamanlar, senin gibi böyle ay- larca sıcak göz yaşları dökmüştü kı- m!. Fakat sonra yavaş yavaş unut- Çünkü sen | Civciv ve piliçlerin su ve yem kapları nasıl olmalıdır? S Elis Gi Civciv ve piliçlerin müvaffakiyetle ye- tiştirilmesi için; onlara mükemmel bir gıda ve yömler verilmesi, sü ve yemlerin hususi, muntazam kaplarla tevzi edilme- si lâzımdır. Civciv ve piliçler, su ve yem kapları- na girerek kapları pislememeleri için, Tesmimizde görüldüğü gibi, basit ve mun- tazam kapların tedarik ve istimali İ8- zımdır. Su kapları; termosifonlu, yani su civciv ve piliçler tarafından içildikçe, su tekrar kaba gelebilmelidir. Bu maksada hizmet eden en basit su kabı, resmimizde görüldüğü gibi, bir konserve teneke kutusunun ağzını kesti- rip düzeltmeli, bunun altına, resimde gö- rüldüğü gene tenekeden veya toprak- tan bir çanak koymalı ve kutunun ağzı nın çanağa “temas edecek noktasına, yarım santim kadar, bir aralık bırakacak kadar, demir bir çember veya tahta ta- koz parçası koymalıdır. Suyu, konserve kabına doldurduktan sönra, ağzina çanağı koymalı ve bade- hu tersine çevirerek, suyu havi kap içe- risine, baş âşağı koymalı ve çanağa da biraz daha su koymalıdır. Su piliçler tarafından içildikçe, taze su tekrar kutunun o aralıklarından, çanağa gelir ve bu-suretle piliçler taze sü içer- ler, | numaralı resimde olduğu gibi. Yem kaplarına gelince: Bu da Il numaralı re- simde gösterilmiştir. Piliçlerin, civcivlerin ancak başları gi- OKUYUCULARIMIZIN SORGULARINA CEVAPLAR Kuluçka esnasında bitlenmiş olan tavuğa ne yapmalı? Yei B. Şevket: O Mektubunuzu okuduk; tavuğunuzu kuluçkaya yatırır. ken, kendisini ve bulunduğu ye: killa ve sair bit öldüren mevadla, ilâçles maniz lâzımdı. Bununla beraber, yattı. ği odaya da, bir tahta kutu içerisine, üç kıssm kül ve bir kısım kükürt çiçeği koy- muş olsaydınız, tavuk, arasıra kalkarak bununla birlerini öldürürdü.. Şimdi âcilen yapılacak şey: 3) lardan civcivler çıkar çıkmaz, bunları temiz bir yere almak ve tavuğu da K id de sodium ile tavuğun ikçlamak lâzımdır. Her toz halindedir. Ya toz halinde ve yahut suda hallederek istimal edile bilir. Şayet, tavuk çok bilenmiş ise ve vü- cudünde de yaralar varsa. bir kısım kü- kürt çiçeği vazelin ile karıştırarak vücu- düne sürmelidir. irta- Meyva vermiyen ağaçlar Ankara B. Şükrü: Mektubunuzu alâ- ka ile okuduk, gazetemiz haklırdaki ilüfatimza teşekkür ederiz. dört sene evvel diktiğinizi bildirli- ğiniz meyva fidanlarınm, meyva verme mesini, toprağının zayıf, gıdaca fakir ok ması, iyi hazırlanmamış ve zamanında su verilmemiş olmasma hamletmek icab eder. Ağaçlara, ilkbaharda, mart, larında bir defa, kurak giderse bir iki defa, keza haziran temmuz aylarında da iki üç defa su vermeniz çok faydalıdır. Suyun, akşam üzeri veya sabah er- kenden verilmesi icab eder. Bununla bes raber, su vermezden evvel ağı strafını, çapa ile açarak, bir pınız. ve her bir ağacın dörder kürek çürümüş hayvan gübresi. çların rebilecek kadar tenekeden yaptırılmış, menşu nakıs şeklinde, kaplar isti mal olunur, Bu kapların her iki tarafın- da delikler vardır. Konacak yemler, ev- velce izah ettiğimiz gibi, kırılmış haşlan- miş buğday, pirinç kırıkları, yulaf ve mısır kırması vesaire gibi yemler olacaktır. Kuluçka ile civcivleri telli bir kafese koy- malı, piliçler bu kaplardan yem almak Üzere dışarıya çıkarlar, kuluçka kafeste kalır. Bu suretle piliçler serbest olarak bu kaptan yemlerini almış olurlar. Ci civlere lüzumundan fazla mide ve bar- saklarını bozacak yemler verilmemeli ve azar azar, taze olarak yem vermelidir. AKŞAM'ın Ziraat mütehassısı karilerimizin suallerine cevap verecek (AKŞAM) w gircat mütehassist her nevi zirast bahislerine dair sorulacak suallere cevap verme- ğe hazırdır. Gönderilecek mek- tuplarım üzerine (Zircat muhar- riri için) kelimelerinin ilâvesi 18- unutuyor yavrum!.. Dedim sana; dün- yada unutulmıyan iztırap yok!. En bile bir gün zihninden siline- « Başka türlü olsaydı yaşama- ga imkân bulunur mıydı hiç?.. Sen İ de unulacaksın, sen de bir gün ağla- maktan bıkarak susacaksın kızım!.. Dünya bu yavrum; hep böyle olmuş, böyle geçmiş bütün bu acılar!.. Ne bi- leyim; daha gençsin, kuvvetlisin, gü- zelsin; belki bir gün bu içindeki acı- ları yenerek tekrar hayata dönmek imkânını bile bulursun! Allahtan Ümid kesilmez!.. Haydi kızım; kendi- ni harab etme!.. Sil gözlerinin yaşım!. Bir görsen yüzünü; nasıl soldun, sa- rardın!.. Esmer yanaklarının üstü ba- kır çalmış gibi koyu Karanlık Jekeler- le doldu, dudakların sarardı, gözlerin paslandıl.. Yapma yavrum; kendini yiyip bitiriyorsun!.. Kız ağır ağir başını kaldırıyor. İri yeşil gözlerini, kadının ihtiyar gözle- rine çeviriyor. Bakıyor., derileri yar nan, çatlıyan dudaklarında ince bir inilti. — Acaba gelmiyecek mi dersin he lak.» — Zannetmem kizim; herhalde ve- su ile beraber - verirseniz çek fay- beraber, ilkbaharda, bünyesine göre, 2-3 çorba kaşığı, komple kimyevi güb- ze vermek, biran evvel faaliyete geçmek ve meyva bağlamak bakımından faydalı olur. Ortancaların suni bir şekilde renkleri nasıl değiştirilir? ; İzmir B. Ongan: Pembe ortancaları mavileştirmek için, bisan ayından başlı yarak, yani henüz gonceleri açılmazdan evvel, yüzde 1 nisbetinde Alün damo- niague yani şap ile sulamalı; bundan baş- ka funda toprağına yüzde 10-12 nisbe- tinde mekteplerde kullanılan kara taş - Argusz taşını - toz haline getirmeli ve buna yüzde 3 nisbetinde kibriti hadid - kara boya - karıştırarak, yapılan mab- lülu toprak içerisine komalı ve sulamalı, bu suretle pembe ortancalar mavi çiçek- ler açar, Yahut hali tabide kırmızı de- mir toprağı da şapla karıştırarak bunu saksılara koyup boka sulanırsa ayni rengi elde etmek kabildir. Şubat, mart aylarında, ortancalar, galibardalı füksin boyalarile sulanıra keza pembe rengini çekler elde etmek kabil olabilir. Ya haberim olmadan giderse! —-Hayır yavrum; bunu o da yap- mağa muktedir değildir!.. Seni gör- meden gidemez. Çünkü bu adam da seni seviyor! — Seviyor değil mi halacığım? — Muhakak, ona şüphe yok!.. Hi- kâyenin bü tarafı da ayrı ve hazin bir fasıl!.. Doğrusu, o da çok çekti, çok fena günler yaşadı... Seninle ne yap- 'madığımızı bıraktık zavallıya!.. Hep- sine tahammül etti. Ne garip şey Ya- rabbi bu hayat!.. Düşün, bu çocuğa 'ben de aciyorum şimdi Mariya!.. — Hala; bilmezsinone âsil,ne yüksek kalbli bir insandır!.. — Biliyorum kızım, biliyorum!.. Onu da biliyorum!.. — Halacığım; sana şimdi, icimin bütün temizliği bamın hatırası j inan bana; oltunla münasebetimiz, i sadece bir gönül münasebeti olarak İ kalmıştır!.. Vakıâ itiraf edetim, bir çok tehlikeli buhranlar geçirdik; fa- kat neticede sevgimiz hiç bir zaman, bir et ve deri ihtirası hâlini almadı. Kardeşimin başı için yemin ediyo- da etmeden gitmez!,. Seven erkekler bazan insaflı olurlar!., — Kimbilir, belki beni daha fazla Iztıraba sevketmemek için görünme- mağa başladı... Ya; insan her şeyi den gidecektir, Ayağının da kesilece- rum; bu aşk hikâyesinin ikimiz için de yüz kızarlacak tarafı yoktur ha- Jacığım!.. Şimdi bütün bunları onu sevmen, ona hürmet etmen için söy- Iüyorum!., Merd bir insandır sev onu halat.» (Arlener war) 19 Haziran 1987 — - ğini zannettiği gün böyle yapmıştı. “uma masa eamEsmHmsaa 2 a A j