19 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

19 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2 dan: Letonya Hariciye Nazırı B. Mun- ters; B. Molotov ve B. Litvinof ile gö- rüşmüştür. Bu! zevat, ikl memleket arasında iyi komşuluk münasebetle- rinin devam etmekte olduğunu ve mü- naziünfih hiç bir mesele mevcud ol- madığını müşahede etmişlerdir. İki devlet, kollektif emniyet esasına istinad eden umumi sulh lehinde me- sai birliğinde bulunacaklardır. Moskova 18 (A.A.) — Letonya Ha- riciye Nazırı Munters'in Moskovayı zi- yareti hakkında aşağıdaki tebliğ neş- olunmuştur: Letonya cumhuriyeti Hariciye Nazı- nı Munters Moskovaya gelerek İcra ko- miserleri heyeti reisi Molotof ve Hari- eiye komiseri Litvinof ile müteaddit konuşmalarda bulunmuştur. Bu ko- nuşmalarda açık ve dostane noktal nazar teatileri yapılmış ve bu noktal nazar teatileri gerek Sovyet Rusya ile İstonya arasındaki münasebet gerek- 86 umumiyet, itibarile beynelmilel va- Fransanın en iyi gülen adamı Eski Reisicumhur Doumergue vefat etti Paris 18 (A.A.) — Eski reisicumhur yanlı zamanlarındâ Cumhur reisi bu- İunmuş ve vazifesini çok dürüst bir surette yapmıştı. İki sene evvel Pa- riste kanlı hadiseler olduğu zaman iş başına çağırılmış ve ka- e teşkiline muvaffak olmuştu. Bir #eneye yakın iş başında kaldıktan son- çıkan ihtilâflar üzerine istifa et- iŞ ve Toulouse civarındaki çiftliğine Şekilmişti. B. Doumergue güler yüzü herkese kendisini sevdirmişti, tümü yalnız Fransada değil, bütün dünyada meşhurdu. Amerika- blar kendisi için Fransanın en iyi gü- len adamı derlerdi. 73 yaşında idi.) B. Baltivin geliyor mu? Eski İngiliz Başvekilinin bir seyahate çıkması muhtemel Eski İngiliz başvek'li B. Baldvin her sene Fransada Eks Leben kaplıcaları- na gider. B. Baldvinin bu sene gene bu kaplıcalarda tedavisini gördükten sonra dinlenmek üzere bir seyahate çıkması ve buarada İstanbula gelme- si muhtemeldir. B. Baldvin şehrimize gelirse bir müddet Büyükadada isti- rahat edecektir. Yeni ziraat müsteşarı Dünkü trenle Londradan geldi. Ziraat vekâletinde ihdas edilen ye- Bi bir Siyasi müsteşazlığa tayin edilen Kastamonu saylavı B. Tahsin Coşkun dükün ekapresele şehrimize gelmiştir. Yeni Ziraat Siyasi müsteşarı kendisi- le görüşen gazetecilere: — Bir müddet evvel tedkikat için. Londraya gitmiştim, Yeni vazifeme tayinim üzerine Londradan hereket ederek bugün geldim.» demiştir. B. Tahsin Coşkun bugün Ankaraya gidecektir. Ankarada Bir çörek epriynanta üçüncü katından düştü Ankara 18 (Telefon) — Avukat B. Nejadın Ergün adındaki çocuğu bu- gün apartımanlarının üçüncü katın- dan düşmüş ve muhtelif yerinden yar ralanmıştır. Ergün hastaneye kal- dirilmiş tedâvi altına alınmıştır. Ha- yatı tehlikede değildir. Kya DR ari Dün Geceki ve Letonyahariciye nazırının Moskova mülâkatları Neşredilen tebliğde iki hükümet arasında birlikte çalışmak arzusundan bahsediliyor Moskova 18 (A.A.) — Tass ajansın- | ziyet ve alelhusus Şarki Avrupa em- niyetine müteallik meseleler üzerined vuku bulmuştur. İki devletin ricali müşahede etmiş- lerdir ki, Sovyetler Birliği ile Leton- ya arasındaki hakikaten iyi olan kom- Şuluk münasebatı cidal hiç bir ihtilaf taşımamaktadır. Şurası da tespit edilmiştir ki, bu karşılıklı dostluk münasebetlerini muvaffakıyetle inkişaf ettirmek ve kuvvetlendirmek için icab eden her unsur mevcuttur. Sovyet ve Letonya hükümetlerinin beynelmilel münase- bata müteallik başlıca meseleler üze- rinde hemfikir olmaları bu keyfiyeti mühim surette kolaylaştırmaktadır. Filhakika, bugünkü beynelmilel şartlar içinde umumi sulhün tarsini- ni istihdaf eden bütün kuvvetlerin kollektif emniyet esasına ve Milletler cemiyetinin diğer prensiplerine isti- nad eylemesine kail bulunan Iki dev- let bu yolda müsbet ve faydalı bir teş- Tiki mesaide bulunmak için her türlü imkânları kullanmağa hezırdırlar, Ademi müdahale meselesi Sovyet Rusya dört devlet anlaşmasını tanımıyor Londra 18 (ALA) — İyi haber alan mahafiiler, Sovyet hükümetinin İs- panyol sularını kontrol eden dört bü- yük devlet arasında geçen cumartesi günü hasıl olan ililâlı tanımak iste- mediğini bildirmektedir. Sovyet hükümeti bu itilâfın evvel emirde ademi müdahale komitesine tevdi edilmeden akdedildiğini ileri sürmektedir. Binaenaleyh Moskova 12 haziran 1937 tarihli itilâ? ile bağlı bu- Tunmadığını beyan etmiştir, Pariste otel ve lokantalarda grev Paris 18 (A A.) — Otel ve lokanta- larda 40 sastlik hefte mesaisinin tat- bikini mecburi kılmak için umumi mesai federasyonu komitesi tarafın- dan bugün için kararlaştırlan grev 24 hazirana bırakılmıştır. Asılsız haberler Tas ajansı, Japon ajansının haberlerini tekzip ediyor Moskova 18 (A.A.) — Japon Domei #jansı ve diğer bir çok Japon ve Man- çuko gazeteleri Sovyet - Mançuko hu- dud vaziyeti hakkında yeniden bir ta- kım uydurma neşriyat yapmağa baş- lamışlardır. Domel ajansı Çangçung muhabirinin bir telgrafına İstinaden güya son zamanlarda Sovyet kıtaları ve tayyarlerinin Mançuko hududunu ihlâl ettiklerini bildirmekledir. 'Tas ajansının selâhiyettar mahafil- den aldığı malâmta göre bu haberler de hudud vaziyetile yakından alâka- dar olan Japon efkârı umumiyesini yanlış yola sürüklemek için Japon fa- şist ve askeri makamatınn zaman zamen ortaya attıkları yalan haber- ler cümlesindendir. Tas ajansının el- de ettiği malümat bilâkis Sovyet hu- dudunun Japon ve Mançuko kıtaatı tarafından ihlâlinin devam ettiğini teyit eylemektedir. Yalnz mayıs ayı içinde Tokyo ve Harbindeki Sovyet mümessilleri. 19 hadiseyi protesto etmişlerdir. Bu ha- diselerin beşi müsellâh Japon ve Men- çuko kuvvetlerinin Sovyet toprakla- nna girmesi ve dördü de Japon avcı tayyarelerinin Sovyet toprakları Üze- rinde uçuş yapmasıdır. Bundan başka gerek Bövyet hudud muhafızlarına, gerek budud civarındaki halka ateş Açılmış ve Mançuko harb gemileri de kota tecavüzlerde bulunmuştur. Bu protestoların hiç birisine ne Japonya Ye ne de Mançuko tarafından mem» niyeti mucib ceyablar verilmetmiştir. Eyüp bir tehlike atlattı İtfaiyenin gayreti sayesinde 2 evtamamen, 2 ev kısmen yandıktan sönra söndürüldü Dün öğle yakti Eyüpte bir yangın | olmuştur. Eyüpte Gümüşsuyu cadde- sinde Sald ve Ferid adlarında iki &i- şinin sahip bulundukları 18 nümartlı | evin ikinci katından saat 12,46 sıra- | larında yangın çıkmıştır. Ev ahşap | olduğundan ateş süratle genişlemiş ve evin her tarafını sarmıştır. Bu sira- da yangın kulelerindeki nöbetçiler yangını görerek itfalyeye haber ver- mişlerdir. Kuleden görülünceye kâ- | der kimse haber vermediği için yan- gını geç haber alan itfaiye derhal ye- tişmiştir. O zaman ateş arka tarafia- ki Kasımçavuşa ald 20 numaralı eve de geçmiş bulunuyordu. Etraftaki ev- lerin hepsi eski ve ahşap olduğundan clevler süratle bunlara da sirayet et- miş ve İhsana ald 16 numaralı iki katlı ev ile Hayrı adında birine aid 14 numaralı ev de tutuşmuştur. İtfaiyenin gayreti neticesinde 18 ve 20 numaralı evler tamamlie, 14 ve 16 numaralı evlerin de ikinci katları yan- dıktan sonra ateş söndürülmüştür. Hava rüzgârlı ve ahşap evlerde biri- birlerine çok yakın bulunduğundan Eyübün bu mahallesi büyük bir teh- Mike atlatmışlır. Yangının sebebi he- nüz anlaşılamamıştır. Tahkikat de- vam ediyor. Demir madenlerimiz Iktisad vekilinin son araş- tırmâ neticeleri hakkında beyanatı Ankara 18 — İktisad vekili B. Celâl Bayar maden tedkik arama enstitü- sünün demir araştırma neticeleri hakkında beyanatta bulunmuştur. Bu beyanata göre, Divriği demir ma- deni, cevherin mikdarı ve cinsi, ihraç ve sevk bakımından vaziyeti çok iyi- dir, Maden 100 metre uzunluğunda 200 metre genişliğinde ve 100 metre irtifaanda mahruf halinde bir dağ zirvesindedir. Demir cevheri nisbeti | yüzde 60 - 65 dir. Serveti 10 milyon ton tahmin olunmaktadır. Maden sa- hası demiryoluna iki kilometre mesa- fededir. Madenin havai hatla doğru- dan doğruya vagonlera yüklelilmesi mümkündür. B. Celâl Bayar diyor ki: Divriği sahasında tedkikatımız de- vam. ediyor. Bahsettiklerim, bir ka- buk halinde satıhda görülenlere aitti. Şimdi derinliklerini arıyoruz, bu ara- malar da müsbet netice verirse yal nız bu madene İstinaden bile Türki- ye dünyanın en zengin ve en kıymet- li demir madenlerinden birine malik- tir, demek kabil olacaktır. Böyle bir vaziyet halinde demir, çelik sanayit plânımıza da büsbütün başka bir ehemmiyet ve vüsat vermek icab ede- ceği tabiidir. Demir mevzuuna girmiş- ken size şunu da söyliyeyim, İzmirde Praşe civarlarında mevcud demir ma- deni yataklarının jeolojik tedkikleri de ikmal edi! Ledilmiştir... — Hatayda bayram hazırlığı Türkler Hatay heyetini dün İskenderunda tezahüratla karşıladılar Adana 18 (Hususi) — Şeflerimiz İstanbulda ve Ankarada teşekkür ve- silesile ziyaret eden Hatay heyeli dün İskenderuna dönmüş ve Türkler tara- fından tezahüratla karşılanmışlardır. Hatayda bayram hazırlığına devam ediliyor. Suriye meclisi Lâzkiyenin liman haline getirilmesini ve Suriyeye maledilmesini istiyor Adana 18 (Hususi) — Suriye mec- Usi Lâzkiyenin Iman haline getiril- mesi ve Suriyeye mal edilmesi için teşebbüsata girişmesini Paristeki he- yetlerine bildirmeğe karar vermiştir. Vatani dzndan birisi bu işin tahak- kukunda buraya Küçük İskenderun “İsminin verilmesini teklif etmiştir. 19 Haziran 1937 Küçük itilâf devletleri arasında birlik devam ediyor Başvekillerin son toplantısında bu cihet bir kere daha teyid edildi Belgrad 18 (A.A.) — Avala ajansı | bildiriyor: Başvekil ve Harlieye nazı- rı B. Stoyadinoviç, refakatinde kale- | mi mahsus müdürleri Gaçiç ve Pro- | tiç, Yugoslav ve ecnebi gezeteciler- | den mürekep bir grup olduğu hâlde | dün sabah Karacorci vapürile Tuna- | da Klado gelmiştir. | | | Kladovo şehrinin rıhtımı Yugoslav, Rumen ve. Çekoslovak bayraklarile | donanmıştı. Başvekil, mahalli o makamal mü- messilleri, bir kaç bin kişiden mürek- kep bir halk kütlesi ve mühtelif kül- | tür ve vatanperverlik cemiyetleri mü- | messilleri tarafından karşılanmıştır. | Kladovo ilk mektebi telebesinden küçük bir kız, B. Stoyadinoviçe bir çiçek demeti vermiştir. Belediye reisi de Başveklle hoş geldiniz demiştir. Bu merasim cereyan ederken Ru- men bandıralı «Kral Karol II» vapuru da içinde Çekoslovakya ve Rumen Başvekilleri Hodza ve Tataresko oldu- gu halde Kladovoya yanaşmıştır. Pek samimi selâmlaşmalardan sol Ta küçük itilâf devletlerinin Başveki Jeri hep birlikte «Kral Karol II: vapu- Tuna binmişlerdir. Vapur halkın şid- detli alkışlar arasında Baziagh isti- kametinde hareket etmiştir. Yugoslav, Çekoslovak ve Rumen bandıralı üç rTomorkör vapuru takib etmekte idi. Dünkü mülâkatlarile küçük itilâf devletlerinin üç hükümet reisi, üç devlet arasında süren tam ahengi bir kere daha tebarüz ettirmek istemiş- derdir. Bu mülâkatın, son senler zarfında Avrupa siyesetinin geçirdiği feci karı- şıklıklar içinde sulh siyasetine sadık kalmış olan küçük itilâf devletlerinin müşterek faaliyetlerinin inkişafında küçük itilâf devletleri r eden muhtelif bey ad meseleleri h: Yugoslavya küçük #tilâfın menfi atleri ve teşriki mesaisini da göz 5 bulundurmak şart disine aid meseleleri en iyi bir şi | de halletmiştir. Bu tarzı hareket Ro- manya ve Çekoslovakya tarafından fakdir edilmiş ve Hodza, bu hususta demiştir kiz «Yugoslavya ile komşuları daki münasebetlerin iyileşme: cesinde küçük itilâfın . dağılacağını iddia etmek inanılmıyacak derecede bir safdillik olur.» Pravda'nın bir makalesi Belgrad 18 (A.A.) — Küçük devletleri hükümet reislerinin Klado- vo mülâkatlerı hakkında tefsirlerde bulünan da gazetesi ezcümle tadır: ş Küçük Wtefiki Fransa ile b üşterek emniyet prensibine sa» dık kalmışin.» Macaristanın alâkası Budapeşte 18 (A.A.) — Küçük an- tant devletlerinin başvekillerinin top- lantısı burada büyük bir dikkatle ta- kip olunmaktadır. Umumi kanaate göre, bu konferansın asıl mevzuu Soy« yet Rusyanın beynelmilel vaziyeti ile cenubu şarki Avrupasında Alman si- yaseti teşkil edecektir, Fransız radikalleri memnun değiller Fevkalâde bir kongre » toplanmasına karar verildi Paris 18 (A.A;) — Radikal sosyalist İrkasının bürosu toplanmıştır. B. Daladier, radikal nazırların fevkalâde selâhiyetleri hakkındaki müzakerele- rin yapıldığı kabine- içtimamdaki hattı hareketlerini izah etmiştir. Hiç bir mesele reye kanulmamış ve kabul edilmemiştir. Yalnız büro, fr- kanın fevkslâde bir kongre toplanma- sma karar vermiştir. Bu kongrede radikal nazırların ohalkcılar cephesi kadrosu haricine çıkan ve radikalle- rin dokirinine muhalif olan mesele- lerde takib edecekleri hattı hareketi tesbit, edilecektir, Kutubdaki heyet Tayyarelerine tekerlek takarak Moskovaya dönüyor Moskova 18 (AA) — Şmit heyeti seferiyesi azası dün telsiz telefonla Aileleri ve matbuat mümessilleri le görüşmüşlerdir. Şmit, yumuşak ve yapışkan karla dolu olan Rodolf ada- , sndan uçarken üzerine suni kar atıl- mış gibi dar bir kar şerid manzarasi gösteren Amderma tayyare meydanı- na indiği sırada çekilen zorlukları anlatmıştır. Heyet Amdermada üç dört gün ka- lacak ve tayyarelerin altındaki kay- ma tertibatını çıkararak yerine Sad- | ko buz kıranının naklettiği tekerlek- leri takacaktır. Sadko Amdermaya yaklaşmıştır. Heyetin bundan sonra Hindistanda yeni hadiseler Müslümanlarla Hindulerin arası gene çok açıldı Amrita - Pencab 18 (A.A.) — Müs- lâmanlarla Sikh'ler arasındaki vahim gerginlik dolayısile İngiliz kıtaları harekete hazır bulunmaktadır. Çarşı- lar kapanmıştır. Bütün galeyaân ocak- ları polisin muhafağası altındadır. Şimdiye kadar otuz iki kişi yaralan- mıştır. Söylendiğine göre kargaşalığın se- bebi öldürülen (bir Sikh'in ceneze alayında müslümanların taarruz et- miş olmalarıdır. Ankarada feci hir kaza Büyük bir kayanın altında kalan üç ameleden biri öldü Ankara 18 (Telefon) — a kiz enstitüsü ile Hava ie mers kez binası arasında yapılacak radyo stüdyosunun arsasında feci bir kaza oldu. Arsadaki kaya parçalarını yi- kan amelelerden üçü birdenbire yes rinden kopan büyük bir kayanın ak tında kaldılar. Amelelerden Mecitö- zülü Sadık ölmüştür. Çorumlu Abbas ağır, Çorumlu Arif de hafif yarahdır, 'Tahkikata vaziyet eden müddeiu mumi hadisede ihmal olup olmadığı nın anlaşılması için bir ehli vukuf ta» rafından tedkikata lüzum görmüş v4 ehli vukuf bugün tedkikatını yaparak raporunu vermiştir. Rapor neticesi yarın anlayacaktır. , Erbaada bir cinayet Erbaa (Akşam) — Tarlaya giren bir hayvan yüzünden Ravak köylü Mehmet oğlu Ali isminde biri ayni köyde oturan Durmuş isminde birini bir büyük bıçakla öldürmüştür. Katil karaya ineceği yer Arkanjeldir. Heyet 24 haziranda Moskovada olacaktır, yakalanarak adliyeye teslim edilmişe ür,