19 Haziran 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

19 Haziran 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Deniz mevsimine girerken... Federasyonda hareket, federasyoncularda ses seda yok! Geçen sene Yenikapıda yapılan deniz kürek müsabakaları - Deniz mevsimine girdik. Bugün spor klüpleri yapılacağını umdukları müsabakalar için durmadan hazırlar nıyorlar, Spor şubelerinin en ziyade hareket göstereni dahs, göçen seneye kadar Denizcilikti, Şurada şunu canımız sikılarak kay- dedelim ki deniz sporları federasyo- nunda hareket görmek şöyle dursun, Weride hareket olacağı sezilmivor bile!... Nasıl olsun ve nasıl sezilsin ki or- toda bunu fazırlıyacak kimse yok.. Federasyon başkanı İstanbulda de- gil. senelerce bu. sporun faaliyetinde en büyük âmil olmuş, gecesini gün- düzüne katarak çalışmış bir kimse vardı; Rıza Süeri. O da, bügün gücendi- rlidi, şimdi elâkadar bile olmuyor. İstenbul ajanı henüz duruyor ve bekliyor? Nereden direktif alack? Bir- şey sorsa cevap verecek yüksek ma- kam yok. Federasyon başkanı İzmitte vazifesi başında. Bu şartlar altında nasıl iş görülecek? Zavallı deniz sporu.. tam mevsimin- de hareketsiz bir haldedir ve klüpleri- miz de ne yapacaklarını bilmiyorlar. Sadece ve ezbete çalıyorlar, Yine en son dekikada bir program yapılacak şu tarihte bir teşvik mü- sabakası, şu tarihte ikinci teşvik mü- sabakası ve şu tarihte de şampiyona denecek, yine işler aceleye gelecek ve şampiyona eylül syına Kalacak, mev- sim keğecek ve tabiidir ki iş çorbaya dönecek., Tenis maçları Federasyonun teşvik müsabakaları finali Tenis amini tertip ettiği teşvik müsabakaları bu cumartesi ve Pazar günleri nihayet buluyor. Ankara ekibi (Frank ve Karakaş) İzmirde kazandıkları galibiyetten son» Ta İstanbula gelmişlerdir. Teşvik müs sabakalarına iştirak ettiklerinden biz- lere güzel bir oyun ye fırsatını veriyorlar, Alınan haberlere göre B. Frank Tür- Kiyeyi terkediyormuş. Şu halde Frankı son defa göreceğiz demektir. Kendi- sini az gördüğümüz halde tam bir Sportmen tesiri yapmıştır. İki gün lük programı aşağıda bildiriyoruz: 19 Haziran, cumartesi Dömi-Final Saat u 4 5 Oyun Frank — Vedat Abut Suat, — Karakaş Bn. D. Görodetski — Bn, De- santi 15 16 Bn. Levi — Bn. Kürteli Prank veya Vedat A. — Jaffe Bn. Kurteli ve Baldini — Bn. Levi ve Muammer Prank ve Karakaş — Suat ve ; — Zeki veya Kris ve Arevyan » Jaffe ve Baldini — Muhittin ve “Yasi 20 Haziran Pazar Final 'Tek erkek 'Tek kadın Çift erkek Kadın - Erkek ( Dehiz sporlarını tabii deniz sahil lerinde bulunan Omıntakalar yapar. Federasyonun Ankarada olması, bü- tün federasyonların orada bulunması dolayısile - belki bir zaruretir. Fakat federasyon başkanı Ankara- da yok.. lisans alacak klüpler müra- caaf ederler, kimse bulunmaz. Fede- rasyonun İstanbulda bir de fkinci re- isi vardır. Fakat bu yalnız lâfzi bir varlıktır. Kendisini teşkilâtta bulmak bir şans işidir. Biz hâlâ isimle iş gör- meğe çalışıyoruz. İşi yapacak adam- lar varken bunları çalıştırmak iste- miyoruz. Federasyon başkanı vaziyeti biliyor. Hiç olmazsa senelerce o teşkilâtta ça- Jışmış esaslarını kurmuş bir arka- daş darıltılmamış olsaydı, şimdi ta- bil iş böyle olmıyacaktı, Federasyon başkanları evvelâ yan- larına İş göreck kimseler seçmelidir- ler. Yoksa çal reni görmi; şekle sokar, Bugün reis, vazifesi dolayısile An- karda bulunamıyor. İkinci reis orta- da yok. Umumi kâtip darılmıştır ça» Tışmıyor! Deraek ki denizcilik | fede- rasyonu diye birşey yok.. o halde de- nizcilik federasyonundakilerin biran evvel çekilip yerlerini, deniz sporları mız menfaatine olarak, çalışabilecek kimselere bırakmaları lâzımdır. Çün- kü deniz mevsimi girdi, ilerii" gün geçip gidecek! Mersinli Ahmed İstanbulda Bir müdettir Ankarada bulunan dünya üçüncüsü güreşçi Mersinli Ah- medin İstanbula gelerek eski klübü Güneşe girdiğini öğrendik. Ahmedin, Ankarada bulunduğu sirada intisab ettiği klüp de, bu kıymetli güreşçinin eskiden olduğu gibi arkadaşları ara- sında daha iyi çalışabileceğini takdir ederek İstanbula naklinde kolaylık gösterdiğini memnuniyetle haber al- dık. Mersinli Ahmed hemen idmanları- na beşliyacak ve önümüzdeki ecnebi takımlarla temaslara hazırlanacaktır, Nasuhi Baydar çekildi Futbol federasyonu ikinci başkanı Nasuhi Baydar bazı sebeblerden do- Tayı istifasını vermiş ve bu istifa ka- bul edilmiştir. lar a Beşiktaş birinci futbol takımı önü- müzdeki Galatasaray, Fenerbahçe, Güneş maçlarına hazırlanmak üzere antrenörleri Refik Osmanın nezareti aitihda bu haftadan itibaren Beykoz- ışamı çalışmıyana, iş gö- ne tercih etmek işi bu başı Ziya kaptan tarafından kırkı mütecaviz talebeye muntazaman ders verilmektedir. Eyüp İdman Yuvası Başkanlığından: Senelik kongremiz 10 Temmuz 937 tarihinde saat on beşte Yuva salonun- da toplanacağından üyelerin mutlak sur gün | Güneş - Gençlerbirliği üneş - Gençlerbirliği Şehrimize tam kadrosile gelmiş gi bulunan Ankaranın Gençlerbi liği takımı bugün ilk maçını saat 17 de Taksiın stadında Gü- neş takımile yapacaktır. Maçı İzmirli Mustafa idare edecektir. Gerek Gençlerbirliği ve gerek Gü- neş bu maça ehewmiyet vermek* tedirler, Yarın 6, Saray-Geçlerbirliği Galatasaray - Gençlerbir! maçı da yarın yine Tuksim sta- dında, fakat Gençlerbirliği spor- İ culsrı akşama Ankaraya dönecek- leri için saat 15,30 da yapılacak- tr. Bu msçıda İzmirli Mustafa idare edecektir. Galatasaray - maçının ehemmi Güneş - Gençlerbir neticesinden müteessir dikiz i caktır. Çünkü bu maçta can ala- cak nokta, Galatasarayın Fener- bahçeden bir puvan üstte olma» sındandır. Marmara kümesi atletizm müsabakaları Gençlerbirliği Bandırma a İdmanyurdu ile | Doğanspor atletleri arasında yapıldı Bandırma (Akşam) Balıkesir bölgesinin Marmara kümesi atletizm ikinci teşvik müsabakaları birincilik- leri Banduma İ. Yurdu sahasında Balı- kesirden gönderilen Atletizm hakemi Şevki İnancın idaresinde ve kalabalık meraklılar karşısında Bandırma İd- man yurdu, Bandırma klüpleri arasında yapıldı: Neticeler şunlardır» . 100 M. koşu: Bandırma İdman yur- du birinci Nuri Akyürek, Bandırma İdman yurdu ikinci Tahsin Şensöz, Doğanspor üçüncü Nuri, Gülle atma: Bandırma İdman yur- du birinci Arif Özer, Bandırma İdman yurdu ikinci Ragıp Kural, Bandırma İdman yurdu üçüncü Tahsin Şensöz. 800 Mİ. koğu: Bandırma İdman yur- du birinci Ali Değirmenci, Bandırma İdman yurdu ikinci Malik. 200 Mi. koşu: Bandırma İdman yur- ikinci Muammer, yurdu üçüncü Rahman Çagan, Disk atma: Bandırma İdman yur- du birinci Ragıp Kural, Bandırma İdman yurdu ikinci Nuri Akyürek, Bandırma İdman yurdu ne Arif Özel. 1500 M. Koşu: Bandırma ği yurdu birinci Nuri Akyürek, Doğan- spor ikinci Hamit, Yüksek atlama: Doğanspor birinci Salm Çavuş, Bandırma İdman yur- du Ikinci Arif Özer, Bandırma İdman yurdu üçüncü Hüseyin Özkartal, 400 M. Koşu: Bandırma İdman yur- du birinci Hikmet Kuthan, Doğan- spor ikinci Mahmut, Bir adım uzun atlama: Doğanspor birinci Saim Çavuş, Bandırma İdman yurdu ikinci Nuri Akyürek, Bandırma İdman yurdu üçüncü Tahsin Şensöz. Üç adim uzun atlama: Doğanspor birinci Saim, Bandırma İdman yurdu. ikinci Nuri Akyürek, Bandırma İdman yurdu üçüncü Hüseyin Özkartal. 1004 Bayrak koşusu Bandirma İdman yurdu takımı birinei, Voleybol maçında Bandırma İdman yurdu takımı birinci, Bandırma İdman yurdu 67 puvan- la birinei gelmiştir. Yakında İdman yurdu atletleri Balıkesir mıntakasi- | nın atletlerile karşılaşmak üzere Edre- mide hareket edeceklerdir. Ortaköy klübü kongresi Yurdumuzun yıllık kongresi 27/67, 997 Pazar günü saat l0da C. H. P, Ortaköy ocak binfitinda yapılacak» tır. O gün çokluk hasıl olmadığı tak dirde 4/7/937'pazar günü saat 10'da icra edileceğinden yurda mensup üye- lerin o gün bulunmaları rica olunur, SARAY ve BABIÂLİNİN İÇ YÜZÜ Yazan: SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme iktibas hakkımahfuzdur. Tefrika No. 901 Murad bey: “Bunların hiç birisi jurnal yazmamış, sakın seninle ben yazmış olmıyalım?, dedi Zühdü bey — İki saat evvel dahili- ye nazırı Memduh paşanın yanında | idim. Sahib beyin ilmiye. rütbesinin ulâ evveline İebdilile Kayseri muta- sarıflığına tayin edilmesi hakkında» ki iradeyi haber verdi. E. Multar — Böyle şey olmaz. Sa- hib bey Anadolu kazaskerliği payesini haizdir, Bu rütbe ise ancak vezarete tahvil olunabilir. Padişah ilmiye rüt- belerine ehemmiyet verir. Zühdü bey haberini teyid edince 'B. Muhtar bebi Tetvaya giderek me- seleyi babasına açar. Cemsleddin efendi — Bu irade ek bette bana tebliğ edilecektir. O zaman Anadolu peyesinin ancak vezarete tahvil edilebileceğini, Sahib beyin il- miye tarikinde bulunması padişah tarafından münasib» görülmüyor "ise bir vezirin olse, olss bir valiliğe çön- derilebileceğini arzederim. B. Muhtar — İrade dahiliye nezare- tine tebliğ edilmiştir. Şeyhislâm — Öyle ise ben de hu- susi, bir tezkere yazar, itiraz ede rim. Bay Muhtar — Böyle hareket eder Molla beyi kurtarmak mümkün ok maz. Cemaleddin efendi — Sahib Mol- Janın tahkir ve tezlil edilmesine tar | hammül ve süküt mu edeyim? Bay Muhtar — Hayır, yalnız Mol- la beyin başından bu bâdireyi defe- decek surette hareket edelim. Beni saraya gönderiniz. Hem sizin nam mıza, hem kendi tarafımdan maru- zatta bulunayım. Cemaleddin efendi muvafakat eder. Bay Muhtar, sarayda seccadeci başı İzzet efendiye müracaatta! bu- Tunur. İzzet efendi de Şeyhislâmın ve oğlunun söylediklerini padişa arzey- ler, Avdetinde bay Muhtara şu ce- vabı getirir; — Of, bittim; kan, ter içindeyim, Padişah Sahib Mollanın tercümei ha- lini yaptıktan sonra (şu veya şu hal- lerine, küstahlıklarına tahammül et- $im. Lâkin şimdi Selânik ile bir ya- hudi vasıtaslle münasebette bulun- duğu tebeyyün ediyor. Bu yahudi geeçnde tekrar gelmiş, Sahib Molla ile görüşüp gitmiş. Artık bu adamın hiyanetine göz yumamam., Mutlaka Kayseriye gidecektir.) buyurdular, Bay Muhtar izahat verir. Bu gece İzzet efendi dört defa gider, gelir; son defasında yüzü gülerek avdet eder; - Mollayı kurtardık amma siz de bittiniz, ben de! Etendimiz Sahib Mollayı tâ Mah- mud m paşa zamanındanberi tanıdığımı anlattım. Razı oldular. İradeyi aşpakamiyacallerizı vadetti- ler. (Şimdi başkâtibe emrederim. Mat- baalardan alsınlar, Fakat Sahib Molla bir kaç zaman ihtilâttan me- nedilecektir, Bakalım evinde bulu- nan evrak arasında töhmeti mucip bir şey var mı?) buyurdular. Efendi- mizin ayağını öptüm, huzurdan çık- tım. mek üzere. kayıkla İncir köyüne ge- çer isede yalı muhasara edilmiş ol- duğu için içeriye giremez; döner. Bay Ahmed Muhtar bu meselede başkâtip Tahsin paşanın Sadrâzam Ferid paşa hakkında yazdıklarını .cerh ile Ferid paşanın bu iradeye hiddetlenerek münasip lisan ile pa- dişaha hususi surette maruzatta ve şikâyette bulunmuş olduğunu da bil- dirmektedir. Mizan sahibi Murad bey (Enkazı istibdad içinde) eserinde bu mesele- yi daha ziyade açıyor. Murad bey 31 mari vakasından sonra siyasi talihin garip bir cilvesi olurak elinkazı istidadı (le beraber rk vapuruna bindirilerek Radosa& nefyedilmişti (haziran 1909). Nefyedilen Abdülhamid vükelâsın- dan başka bu vapurda ser hafiye Kadri, Zaptiya nazırı Hamdi beyler, | Bahri, Vasıf, Taşkışla divanı harbi reisi Reşid, Tatar Şakir, Fehim pa- $e takımından Mazhar, Beşiktaş mu- hafız muavini Mehmed, sikkezen Zâde Yusuf, Kenan paşalar, Hasip efendi, Salâhi bey, Selâvi efendi, ser ibrikdar Kâmil efendi, , Bahriyeli Ahmed paşa, Abdülhamid zamanın- da nssıl sürüldüğünü evvelce yazdı- ğımız Maarif nezareti evrak müdü- rü Ali Galib bey, Basurcu Agâh paşa dahi bulunuyordu. Yakovalı meşhur Rıza bey de bu vapurda idi. Yakovalı Rıza bey, bu paşalar, beyler, . efendiler ile münasebette bu- Munmuyordu. “Murad bey ise «çanta- sını mühim malümat ile doldurmak» için bunlarla .ihtilât ediyordu. Bu ihtilât Riza beyi kızdırıyor isa de Murad beyi eğlendiriyordu. Murad bey anlatıyor ki: Yusuf paşa: — Tek bir jurmalım çıkarsa beni ossınlari v İddiasında bulunuyordu. Kenan paşa da ayni ifadede bulundu. Bfuzipliğim tuttu, Basurcu Agâh po şaya kadar hazır bulunanları yok- ladım. Ertesi günü de bu alaya de- vam ettim. Bundan şu netice çıktı ki mevcut- lardan hiç biri jurnalcı değilmiş. Ki- mi padişahın kati emrine ikrah ile tabi olmuşda mazrufların takdi- mine vesatet etmiş; kimi de gene emir üzerine bazı maddelerin tahkiki vazifesinde bulunmuş; resmi vazife- si haricinde kimsenin zararına âlet olmamış. Bu hal hoşuma gitti, Ertesi günü güvertede gene bu tezkiye ile meş- gul iken alargada gezen Yakovulı Rıza beye seslendim:” — Gel, gel, Rıza bey. İkimiz için yeni bir tehlike var, Başımızın çare- sine bakalım. Rıza bey — Ne var?. Murad bey — Şu zevatın hiç biri Jumal vermemiş. Hep masum İmiş ler, Halbuki Yıldızda üç yüzşu kadar sandık jurnal bulunmuş. Bun- ları herkes bu zatlara hamlediyordu. Bunlar jumallardan pâk olunca ha riçte seninle ben kalıyoruz. Sakın kalebentliğimizden istifade ile bütün bu jurnalları ikimizin üstüne yük- letmesinler! Bu alaya bizi sevke ve muhafaza- ya memur zabitlerden jandarmalafa kadar herkes güldü. Bu ihtilât ile çantamız hayli mü- him malümat ile doldu. Bu malü- matın en garibi de şudur: Sahib beyin tevkifi ile rütbesinin evvelâ ulâ sanisine (evveli nedir) ten- zili rezaletine sebep olan jurnalı vaktile üç kişi paylaşamıyordu. Kad- rinin muzipliği sayesinde garip bir kör döğüşü vaki oldu. Kadri bey sahibini bildiği halde bilmezliğe gelerek ateşe yağ dök- mekte idi. Bu jurnal tarihe mal olacak cev- herlerdendir. Tevkif olunan Sahib beyi tahki- ren rütbesinin mülkiyeye tahviline müsaraat gösterilmiş, güya padişa- hın: ç — Kazaskerliğin karşılığı ulâ de- gil mi? Sualine başkâtip Tahsin paşa: — Evet efendim! Demiş. Bunu da bermutad: — Keramet efendimizindir! Makamında söylemiş. Dairesine gö- “|| Hince ne ettiğini anlamış ise de tas- hihine cesaret edememiş, Babıâliyo öylece tebliğ etmiş; Babiâli ise o se ralarda emir kulu mevkiinde idi. Ferid paşanır. «Caizesilel» irade mat» banlara kadar varmış, (Arkası var) , a