19 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

19 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

| -Sayia <6 /Asya paktı 1 Hariciye Vekili Tevlik Rüş- «dü Aras, “Asya paktı,, adı » verilenTürkiye, İran, Irak ve : Afgahiştan - sarasındaki" dört taraflı misakı imzalamak üzere bbugünlerde - Bağdada gidiyor. 1 Malümdur' ki'bu pakt ki se- » ne- kadar evel' Cenevrede mü- İ;, zakere edilmiş, hazırlanmış ve khatta dört devletin Hariciye Vekilleri -tarafından da ptafe »edilmişti. O zamandanberi ıpaktın. imzası, bu dört dev- | iletten bazıları arasında ehem- — )miyetsiz 'bir takım iltilâfların Ihalline talik Fedilmiş bulun- ymakta idi. Türkiye ile Irak, ilran ve Alganistan arasında hiçbir ihtilâf mevcud değildir. Musul meselesinin hallinden sonra İrakla münasebetlerimiz çok samimidir. Geçenlerde Irak Hariciye Vekili Naci El- asilin ziyaretleri de bu müna- sebetlerin takviyesine yardım etmiştir. Atatürk Türkiyesini Pehlevi İranına bağlıyan kar- deşlik — münasebetleri, artık harb sonrası tarihinin bir an- anesi olmuştur. Bilhassa, Gü- müşane mebusu B. Cemal Hüsnü Taray, yirmiye yakın mukaveleyi imzaladıktan sonra Dış Bakanı vekili Saracoğlu- nun - birkaç gün evel Kamu: tayda söylediği gibi, iki dev: let arasında yeni devrin icab- — larına uygün hukükt rabitalar da kurulmuştur. Afganistanı Atatürk Türkiyesine bağltyan münasebetler de çok eski ve çok samimidir. Diğer üç devlet arasında da ehemmiyetli bir - ihtilâf mevzuu yoktur. İranla Afga- nistan arasında bir hudud ih- tilâfı vardı. Bu hudud ihtilâ- fında heriki taraf da bizi ha- kem yapmak suretile Türki- yeye karşı olan - itimadlarını göstermişlerdi. Denilebilir ki şark paktının başlangıcı da budur. Fakat ehemmiyeti daha çok olmadığı halde daha uzun süren bir mesele, İranla Irak arasındaki Şattularab ihtilâh- dır. Ancak Milletler - cemiye- tine kadar intikal eden bu meseleye artık halledilmiş na- zarile bakılabilir. Asya paktı, adının delâlet ettiği gibi bir Asyalılık ve Müslümanlık mefküresine da- yanmıyor. Gerçi dört devle- tin toprakları Asyadadır. Ve dört devletin nüfusu da Müs- lümandır. Fakat bunları bağ- lıyan bir Asyalılık mefküresi - değil, teceddüd mefküresidir. İslâm — mefküresine — gelince: Dört devleti idare eden zi- mamdarlar, bu asırda hıristi- yanlık mefküresi altında top- lanılamıyacağı gibi Müslüman- hk mefküresi altında toplanı- lamıyacağını anlıyacak kadar realisttirler. Pakt, siyasi, coğ- ralfi ve iktısadi esaslar üzerine kurulmuştur. Ve bunlar çok sağlam temellerdir. Asya pak- tiyle, bu mukaveleyi imlıyacak olan dört devletten sonra en ziyade alâkadar olacak iki devlet, İngiltere ve Sovyet — Rusyadır. Şunu söyliyelim ki, bu aralık, bu iki büyük dev- let arasındaki münasebetlerde böyle bir paktın imzasına zi- yadesile yardım edici bir va- ziyettedir. İngiltere ve Çarlık Rusyası arasında bütün on do- kuzuncu asırda devam eden siyasi rekabetin sıklet merkezi yakın ve orh ıııkh Yenimuhacirler Bu:sene 35,500 kişi- ye baliğ olacak İstanbul— Romanya ve Bul- garistandan muhacir nakliyatı- na da yakında başlanacaktır. Muhacirleri Hisar ve Nâzım vapurları getirecektir. İlk ka- file bu ayın sonlarına doğru gelecektir. Bu sene Rotnanya ve Bulgaristandan — gelecek muhacirlerin miktârı 35 bin kişitlir. Kalkavanzadeler kum- panyasile yapılan kotitürata göre bir muhacir 190 kurluşa limanımıza nakledilecektir. İ> mir için yüzde elli zam yâpı- lacaktır. Öküz, beyğir gibi hayvanlar 3 liraya, ârabalar 280 kuürüşa taşınacaktır. İzmir için yözde eli tami Kabul ediliiştir. Şark vilâyetlerimiz- de ıslahat — Başı T nci sahifede — İstanbal, 18 (ilusust muhabi- rimizden telefoolay — Başvekil G. İsmet İnönü, Tunceli seyahatinden avdet ederlerken, Çetinkaya-Malat- ya battındaki Yolçatı iltisak battı. nin resmi küşadımı yakacaplardır. Kayseri, 18 A.A.J — Başvekil İamet İnönünün busust trenleri saat 14 de şehrimizden Şarka doğ- ru hareket etmiştir. Refakatlerinde bulunan — Milli Müdafaa Vekili burada kalarak ae keri — mücaseseleri — teftişe başla: mıştır. Siyas, 18 ÇALA) — Başvekil İsmet İnönü Ankara trenile bugün sast 9 da Sıvasa gelmişler ve bir saat kaldıktan sonra Malatyaya ha. reket etmişlerdir. İnönünün teşrif edeceklerini işiten binlerce halk istasyonda top- lanmış olduğundan tren istasyona gelir gelmez içten doğan sevgi ve saygılarla selâmlanmış ve alkışlan- mıştır. Başvekil kendi eserleri — olan Malatya hattımın ilk yolcusu ol muşlardır. Kız enstitüsünde çalışa- caklar için İzmir kız enstitüsünde dö- nerge (mütedavil sermaye) iş- lerinde - çalıştırılacak kız ve kadınlara gündelik verilmesi, fakat bu gibilerin kazanç ver- gisi kanununun 20 inci mad- desi mucibince serbest meslek erbabı gibi vergiye tabi tutul- maları Kültür Bakanlığından şehrimiz Kültür direktörlüğüne bildirilmiştir. B. Miklas Doktor Şahtı kabul etti Viyana, 18 (Radyo) — manya Maliye Nazırı ve Al- man bankası müdürü doktor Şaht Cumhurreisi doktor Mik- las tarafından kabul - edilmiş- tir. Doktor Şaht Sözing ile ve bundan sonra diğer Avus- turya ricalile mülâkatlarda bu- lunmuştur. Avusturya bankası müdürü ile yapılan mülâkata ehemmiyet verilmektedir. V < AY P LEY DA LAT G Rusya 1907 itilâfile anlaştılar. Fakat bu anlaşma, yakın ve orta Şarkı nüfuz mıntakalarına ayırmak gibi bir esasa dayan- dığından vaziyeti daha ziyade karıştırdı. Hele bugün her iki büyük devletin yakın ve orta Şark ziyaretleri sulhun muhafazasından ibarettir. Ve bu da Asya paktının . hedeflerine uygun olduğundan paktın imzası, şüphesiz Lond- ra ve =_. ovada — memnuni- ANADOLU İngiltere terkânı | harbiyesi Harb'esnasihnda bir gizli yerdean ötekine taşınacak The People gazdtesi askeri muhabiri, İngiltere hükümeti- nin bir harb'esnasında askeri şefleri muhalaza — için onların karargâhını hükümet - dairele- rinden alıp mahalli gizli tu- tulacak evlere nakledilmesi için bir plân hazırlamışlardır. Harbin idare merkezi bu gizli evlerde kurulacak ve bü- tün harekâtı oralârdan idare edecektir. Hükümet “Hava hücumuna kârşı ihtiyât tedbirleri, plâ- hınâ râğmen, mücâdele Şer- visleri şeflerinin hükümet dai- relerinde t tehlikeye maruz bıra- kılmasını doğru bulmuyor. Bu suretle, harb esnasında memleket içine taşınacak olan erkânıharplar şunlardır: 1) İmpınlorluk müdafaası komitesi. 2) Harbiye Nezareti erkâ- nıharpleri, 3) Bahriye Nezareti erkâ- mharpleri, 4) Hava Nezareti erkâni- harpleri. Fakat harb esnasında ka- bine ile parlâmento, Londrada kalmakta devam edecektir. Memleket içi karargâhile Londrayı rapt için hususi tele- fon ve telsiz tertibatı yapıla- cak ayni zamanda diğer bazı gizli yerler de tedarik edilmiş bulunacaktır. Öyle ki, düşman erkânıhar- biyenin bugünkü yerini bilince, sür'atle diğer bir yere taşını- lacaktır. Bulgarlar — Başı T inci sahifede — leri Türk kadınlarına saldır- mışlardır. Kadınlar - feryada başlamışlarsa da zor halle sü- rüklene, sürüklene huduttaki karakol binalarına götürülmüş- lerdir. Askerler Türk kadınla: rının namusuna tecavüz etmiş ve zavallıları berbat ettikten sonra tekrar köye getirip bı- rakmışlardır. Yenipazar kazasında pek çok Türk kardeşimiz yaşamaktadır. Bu tecavüzler karşısında ma:- lından, canından, namusundan emin olamıyan Türkler, kâmi- len hicrete hazırlanmaktadır. Sofya, (Hususi muhabirimiz- den) — Bulgaristanın Şumnu kasabasında Türk mektebi müdürü olan Korfallarlı Ah- med Said Bulgarlar - tarafın- dan evinden alınmış ve kay- bedilmiştir. Bütün Deliorman Türkleri arasında bu hâdise çok elim tesirler yapmıştır. Ailesinin olanca araştırma- larına raâğmen Ahmed Said bulunamamakta, Bulgar me- murları ademi mılümı( beyan etmektedirler. Türklerin fazla kesafetle yaşamakta oldukları bir muhitte münevver - olan bir Türkün öldürülüşü, korku içinde yaşıyan Türkleri, mal ve mülkleri yok pahasına terk ederek ana vatana can atmağa sevkedecektir. Umumi harpte Ölen Fransızlar Roma, 18 (Radyo) — Fran- sızların umumi harpte İtalyan cephesinde ölenleri namına Yederobada kurulan büyük âbidenin Haziranın 27 sinde küşat resmi yapılacaktır. Bu küşat münasebetile Fransadan sabık muhariplerin bir heyeti ve Hı(bıyc Nf"ill' muslqırı Üzüm- satışları Ç. Alıa K.S. K.S. 107 Esnaf Baüka. 11 12 25 13 B. Alâzraki 17 17 120 Yekün 442888 Eski satış 443008 — U. satış Zahire satışları Çu. Ginsi K. S.. K. $. 360 Buğday — 61875 6 1875 S7 B. Pamuk 46 46 4659 Ki, Yakâk 51 55 715 Zayi 326 senesinde İzmir Da- rülirlan — okulundan - aldığım şahadetnamemi zayi ettim ye- nisini alacağımdan eskisinin hükmü kalmadığı ilân olunur. Süleyman Ferit oğlu Mustafâ Fikri İzmir ikinci hukuk mahke- mesinden: İzmirde oturan Hasan Hü- seyin kızı Fatma tarafından kocası Bayraklıda karakol ar- kasında Cideli Ali oğlu Nuri aleyhine açılan boşanma da- vası hakkındaki tebligat ika- metgâhı — meçhul hasebile — İzmirde Yeni Asır gazetesile ilânen icra kılındığı halde muayyen tahkikat gününde mahkemeye bulunması münteşir gelmemesi yüzünden davacının isteğile aleyhinde gıyap ka- rarı ittihaz ve karar sureti mahkeme divanhanesine talik edilerek tahkikatı 7/7/937 ta- rihine müsadif çarşamba saat 10a bırakılmış olduğundan mezkür günde Nurinin asa- leten veya vekâleten hazır bu- lunarak — itirazını — bildirmesi aksi halde bu husustan dola- yı bir daha tahkikat ve mu- hakeme celselerine kabul edil- miyeceği H. U. M. K. nun maddei mahsusasına — tevfikan tebliğ makamına kaim olmak üzere ilân olunur. — 1975 Veysel hamamı açıldı Birbuçuk senedenberi kapalı kalan Kemeraltı caddesindeki çıkmaz sokakta Veysel hamamı bu kere yeniden tamir — edil- mek ve mükemmelen tezyin olunmak üzere tecdiden muh- terem müşterilerimize amade bir vaziyete getirilmiştir. Tek- mil mobilyası da yeniden te- darik olunarak saygılı müşte- rilerimizin hertürlü istirahatleri temin olunmuştur. Teşrif ede- ceklerin herhalde memnun ka- lacakları birinci defada belli olacaktır. Fiatler de son de- rece ucuzdur. Birinci Sınıf Mutahassıs Dr. Demir Ali Kamçı oğlu ilt ve Tenasül hastalık- ları ve elektrik tedavisi İzmir * Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479 “FOTO Refik Lütfi Or Zevkinizi acak z Terie lelır T Hükümet civarı Kaymakam Nihıdbey caddesi No. 20 Kimyevi Ve balctenyo!ojı raporları haiz 19 lhıh.ııı fH ? Yüzlerce senedenberi sıhhate faydası mü terreb olan İzmir-Urla Malgaca içmeleri. AÇILDI İzmir-Çeşme şosesi üzerinde güzel manzaralı oteli, gazitlo, lokanta ve bakkaliyesinde müşterilerinin hertürlü istirahat, iaşe ve ihtiyaçları temin edilmiştir. Urla Malgaca içmeleri Doktör müderris merhum Bay Raşit Tahsinin “ Urla Ma. Igacâ içme suyu hakkında: Karlispatın Şurprudel Zals suyuna ezher cihet rüçhandır. , buyurdukları bu su; müzmin mide ve bevap teşennüçleri, karaciğer, dalak hastalıklarında müz- min safra kesesi ve safra yolları iltihaplarında, safra, kum ve taşlarında, müzmin inkıbazda, şişmanlık, nakris ve şeker hastalıklarında, bağırsak, şirit, sulucan, mesane yolları ilâh., gibi bünyevi hastalıklarda seri ve şifahbahş olduğu tecrübe ile sabittir. Vesait Basmahane karşısında Bulvarda Urla ve Çeşme otobüslerinin hepsi içmelere uğramakta olduklarından heran vesait mevcuttur. Askeri fabrikalar umum mü- dürlüğünden 750 ton adi kok kömürü Tahmin edilen bedeli 18000 lira olan yukarda miktarı ya- zılı adi kok kömürü askeri fabrikalar umum müdürlüğü satın alma komisyonunca 7 Temmuz 937 çarşamba günü saat 15 te kapalı zarfla ihale edilecektir. Şartname parasız olarak komis- yondan verilir. Taliplerin muvakkat teminat olan 1350 lirayı havi teklif mektuplarının mezkür günde saat 14 de kadar ko- misyona vermeleri ve kendilerininde 2490 - sayılı kanunun 2 ve 3üncü maddelerindeki vesaikle mezkür gün ve saatte ko- misyona müracaatları. 17 19 21 1910 İzmir Ticaret ve sanayi oda- sından 2834 sayılı kanun hükümlerine göre teşekkül eden ve ana mukavelenamesi 11-Mayıs-937 tarihinde Kemalpaşa noteri hu: zurunda imza ve İktisat Vekâletince 28-Mayıs-937 tarih ve 612/26129 sayılı tel yazısiyle verilen salâhiyete müsteniden İzmir valisi tarafından tasdik olunan 12 sayılı Kemalpaşa üzütm tarım satış kooperatifinin Odamızca tesciline karar verildiği M ANKARA Büyük Emlâk Acentası Ankara Balıkpazarı Taş merdiven No. 8 Tel. 1433 Ankara İlânat Acentası Devlet demiryollarından 14 /6/ 937 pazartesi günü saat 15 te işlelmemiz komisyo- nunca ihalesi yapılacağı ilân edilmiş olan Keçiborlu istasyo- ihale nunda ambar için kimse müracaat etmediğinden 25 /6/ 937 cuma günü saat on beşe bırakılmıştır. Üç sene için kiraya verilecek bu ambarın muhammen be- deli 300 liradır. İsteklilerin muayyen vakitte beyannamelerile komisyona müracaatları lâzımdır. Şartnameler komisyondan ve Keçiborlu istasyonundan parasız alınır. 1977 II daimi encümeninden; Bayındırlık ve Sağlık ve Sosyal yardım direktörlüklerinin ve makam oto ve kamyonlarının bir yıllık ihtiyacı olan 2700 te- neke benzin satın alınacağından isteklilerin Bayındırlık direk- törlüğünde mevcut şartnamesine göre alınacak benzinler 20 gün müddetle açık eksiltmeye konulmuştur. 2490 sayılı yasa hükümlerine göre hazırlıyacakları teminatlarile birlikte 8 Tem- muz 937 perşembe günü saat 11 de İl daimi encümenine baş- vurmaları. 1992 Salihli belediyesinden: Salihlide şehre iki kilometre mesafede tesis edilecek asri mezarlığın ihata dıvarlarının inşaatı 15 /6/ 937 den itibaren bedeli keşfi olan 3487 lira 90 kuruş üzerinden açık eksilt- meye konulmuştur. Yapmak istiyen mütcahhit ve ustaların 1 /7/ 937 perşembe günü saat 16 ya kadar Salihli urayı en- cümenine müracaatları. 19 20 22 23 1973 Izmir Inhisarlar Başmüdür- | 29/6/937 günü saat 15 de Başmüdürlüğ .. v .. lüğünden: Başmüdürlüğümüz yanındaki depoda mevcut 30 balyada 1280 kilo tütün pazarlıkla satılacaktır. Tamamının muhammen bedeli 122.95 teminatı 1844lıııd" İsteklilerin pazarlık gününden evvel tulunlaı ; N SYA tünüzdeki