24 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

24 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

B K Gençler ve yaşlılar İrfan Hazar Araları on beş yılla ayrılan iki nesil düşünelim. Bunlardan en yaşlı olan, daima kendinden küçük bulunam her devirde ve her zaman hor görmüştür. Eserlerimizi bu zavallı çocuklara mi teslim — edeceğiz? Hepsi de cahil, hepsi de boş! Feryadı şimdi”bile birçoklarımızın kulaklarında saklıdır. Evelce bu acı şeyleri bize söyliyen babalarıryız, büyük — ağabeyleri- miz baksız değillerdi. Çünkü onlar, kendi yetiştikleri mücmeselerin ve muhitlerin gözlüğile bize bakıyorlar; bizde de tıpkı tıpkısına kendi ça- Tışmalarım, kendi mantıklarını, kendi seciyelerini görmek — istiyorlardı. Fger bizden önceki nesil, bizim yetişmemize amil olan içtimal şartları, garp ve şark zihniyetlerinin ruklarımızda meydana getirdiği —sarsıntıyı, Balkan, meşrutiyot, hatta umumi harbin üzerlerimizdeki tesirlerini hesa- Yazık! Ü ğan 100 sene yaşıyabilir. — Tokyodur, ba karsaydı belki de tenkidlerinde daha rahim olurdu. Bugün de vaziyet aynlı O babaların ve büyük ağabeylerin yerini şimdi bizler oldık. Ne garibdir ki, bize eskiden tevcih edilen silâhla şimdi biz do oolara saldı: rıyorum. Tenkidlerimiz bazan yaman kaçıyor. Onların yalaız - bilgisizlik- derinden değil, samimiyetlerinden, sevgilerinden bile şüphe ediyoruz: - Onlar, diyoruz; niçin bizim gibi değil! Niçin bizim gibi olmadılar?. Halbuki, bizim yetiştiğimiz müesseseler ve içtimat şartlarla, bugünün gençlerinin yetiştiği harb, bubran, ihtilâl, fikir ve teknik işlerinde mü: yazencı dik devirleri arasında dağlar kadal büyük fark var. Her devre kendi gözlüğile bakmadıkça tenkidlerimizde haklı olamayız. Bize karınca kudar ehemmi ermiyen babalarımıza ve büyük ağa- beylerimize bizler, kanlarımızı sulayarak yeai baştan bir vatan yarattık. Bu vatanı ve inkılâbı koruyacak olan yavrularımız da kimbilir biz hod- gâm büyüklerine ne harikalı ve ne çaşırtıcı tarihler hazırlıya gelmektedir? Her neslin kendine mahsus bir valeur'ü vardır. — gartında taşınarak — gelir; dünyaya birkaç hatıra bıraktıktan — sonra Bu valeur onun gene ©onun sırtında onunla birlikle gömülür. Not — Nesiller arasındaki görüş farkını fizyolojik sebeblerle de izah ederler. Başka bir gün bu mesele üzerinde duracağız. En garib bir tesadüf! Bir çok garib tesadüller vgdn;' ve insan insana benzer ler de haksız değillerdir. Fakat Birleşik Amerikada Det- — ruat şehri mekteblerinden bi- rinde iki çocuk vardır ki te- sadüf ve benzerliğin bu dere- cesi âdeta akla sığmaz! Bu iki çocuğun aileleri ayrı olmasına rağmen adları Pao- lina Taylordur. İkisi de ayni günde yani 22 Eylül 1929 da doğmuşlardır. Ve birbirlerine o kadar benzemektedirler ki ikiz olsalar bu kadar benze: mezler, İnsan ve hayvanın yaşı hakkında! Bundan 20 asır evel bir in- san ancak 35 yaşına kadar yaşar farzedilirdi. Şimdi 60 yaşına kadar vasati ömür ta- savvur edenler var. Ve en ziyade yaşamış insan 160 ya- — şında farz edilmektedir. İnsanlara mukabil hayvan- ların hayatı da - şöyledir. Bir —at en fazla 40, bir öküz 25, bir köpek 20 ve bir koyun nihayet 15 sene yaşıyabiliyor. Fakat bir fil 300, bir papa- Nüfus bahsi Japonyada her dakikada dön çocuk doğduğundan ha- — berdar mısiniz? Bu hesaba göre Japonyada ” biraylık doğum adedi 173,000 dir. Bu hesaplara istinad eden — istatistikçiler 1960 da Japon nüfusunun — tam — 100,000,000 olacağını söylemektedirler. 1990 da Japon nüfusu Bir- — İleşik Amerika nüfusuna mü- — savi olacaktır. Buna mukabil hâber verelim ki Japonyanın mesahai — sathiyesi, Birleşik — Admmerikanın Kaliforniyanın me- — sahai sathiyesinin ancak ya- rısı kadardır. Japonyanın en büyük şehri beş milyon beş dan başkı Japonyada 100,000 den fazla nüfuslu vardır. Garib bir tecrübe! Vaşington fen akademisine profesör Oto Şot - tarafından garib bir tecrübe arzedilmiştir: Bu profesör, henüz kuyruk» la devrini yaşıyan bir kurba- ğa yavrusunun kuyruğuna di- ğer bir yavrunun başından güdde aşılamış ve az zaman- da kuyrukta bir baş teşekkül etmiştir! Şimendiferler hakkında! 1830 da şimendifer icad edildiği zaman, yalnız - cehil erbabının taarruzuna uğrama- mıştır. Erbabı ilim de şimen: diferlere iyi gözle bakma: mıştır! O zamanın en ilimi olan Arago, tünelden geçmek ile insanların daha fazla zatürree- ye — tutulduklarını iddia et- miştir. Diğer bir doktor, bir iklimden diğer bir iklime çok çabuk geçtiği için mide has- talıklarının — arttığını — söyle- miştir. Mütemadi sarsılma hasebile sinir hastalıklarının arttığını da söyliyenler çıkmıştır. Şu hale göre, şimendifer- lerin ilk müşterilerini cidden kahraman insanlar addetmek lâzımdır. Bugün de, müsade- melerin çokluğu ayni kahra- manlığı insanlara bahşetmez mi acaba? En şişman karı kocal Arzın en şişman karı ko- cası halen Londrada bulun- maktadır. ve — balayı sefası sürmektedirler! Koca, Barnev Url henüz 21 yaşında ve zev- cesi de kendisinden iki yaş daha büyüktür. Barnevin asıl sanatı kasap- hk, daha doğrusu kasap çı- raklığıdır; ve arzın €en çevik delikanlılarından birisidir! Kasap çırağı çok neşeli bir beş şehir n;g? — öçmen sevkıyatı Bütün h;ız.ırlıklar tamamlanıyor Busene Bulgaristandan Tür- kiyeye getirilecek göçmenlerin bir kısmı, vilâyetimizde iskân olunacaktır. Yakında göçmen gelmeğe başlıyacağı için is- kân müdürlüğü, sevkıyat ve iaşe işleri için şimdiden bütün hazırlıkları ikmal etmiştir. Göç- menlerin nakli için otobüs ve kamyon sahiplerile anlaşma yapılmıştır. Bugünlerde göç- menlerin beraberlerinde geti- recekleri — hayvanların — iaşesi için de 40,000 - kilo kuru ot satın alınacaktır. Göçmenlerin ilk defa çıkarılıp muayene edilecekleri Urla tahalfuzha- nesindeki misafirhanede lâzım gelen bütün tedbirler — âlin- miştir. Ziraat Vekâleti teşkilâtı Baytar kelimesi kalktı, Veteriner denilecektir. Ziraat Vekâleti teşkilâtı ka- nunu şehrimizdeki alâkadar- lara tebliğ edilmiştir. Yeni kanunun hükümlerinin tatbi- kına Eylülden itibaren başla- nacaktır. Ziraat teşkilâtı ka- nununda (Baytar) kelimesi kal- dırılmış, yerine beynelmilel olarak bütün dünyada kabul edilen (Veteriner) — kelimesi kullanılmıştır. Veteriner kelimesi Fransız- cadır. ve baytar demektir. Yeni kanunla baytarların ve baytar müdürlerinin maaşla- rına zam kabul edilmektedir. Baytari — teşkilâtta — (salgın hastalıklar, — tahaffuzhaneler, paraziter hastalıklar, hayvan hareket ve sevkiyatı (pazar ve panayırlar), techizat ve idarc, sağlık müesseseleri ve hastaneler, atıcılık, koyun ve keçi, sığırcılık, tabit ve sun'i sfad, haralar, sergiler, koşu- lar ve müsabakalar, nesilname şubelerine ayrılmaktadır. Bulunan eserler Tarih? kıymeti haiz değildir Karakapı — caddesinde un tüccarı B. Rahmi Filbeli tara- findan ev inşası için temel kazılırken Roma devrine ait bazı binaların duvarları mey- dana çıkmış ve oradan geçen B. H. Avni Şibli bunu göre- rek imüze müdürlüğünü haber- dar etmiştir. Müze müdürü B. Selâhad- din Kantar tarafından yapılan tetkikte bu duvarların tarihi kıy- meti haiz olmadığı anlaşılmış ve inşaata müsaade ediliniştir. GERTİREN TEMSEKTTLENELE C. bol yerl Ne yediğini mi merak edi- yorsunuz?. Buyurunuz şu halde: Kahvaltıda 12 yumurta, çey- rek kilo tereyağı, bir buçuk kılo ekmek, iki kutu konserve balık, sekiz fincan çay ve bir küçük kavanoz reçel! Eee., Bu adamcığın ağırlı- ğinı söylemeğe artık lüzum EetmR ““Eİ_“.LEİA Yeni su tarifesi Vekâletten geldi Suyun metremikâbını 14 kuruştan kullanacağız İNafıa Vekâleti, şirket plânçosun- da amortisman payı ayırdı Bundan evel su tarife ko- misyonunun tesbit ettiği yeni su tarifesi, dün Naha Vekâ- letinden iade olunmuştur. Su tarilesi metremikâbı başına 15 kuruştu, komisyon bunu üç kuruş birden tenzil ederek 12 kuruştan tesbit etmişti. Na« fia komiserliğine gelen emirde, yeni su tarifesinin 1 Temmuz 1937 tarihinden muteber ol- mak üzere 14 kuruş üzerinden tayin edildiği bildirilmiştir. Yalnız şirkel plinçoıundı amor" . «Cellird gölünün kurutulması tisman vesaire için. şimdiye kadar ayrılmamış olan bazı miktarları da Nafıa Vekâleti tesbit ederek bildirmiştir. Yeni tarifenin tatbikinden ! 24 Haziran 939 | Bir sporcu kam yonaltında öldü DA Beş sporcu da ya- ralandı. Ödemiş, 21(Hususi) —Dün Ödemiş bölgesinde çok acıklı ir hâdise olmuştur. Alaşe hirden Akınspor takımı Öde- mişe, maç yapmak üzere kam- yonla-gelirken Kiraz kamunus nun İğdeli köyüne. yakın - bir virajda kamyon devrilmiş, A med İşik namında bir sporcu kamyon | altında -kalarak öl- müştür. | Sporculardan 5 yaralı var: dır. Ödemiş Şarbaylığı vak'a mahalline sıhhiye imdat kam- elde edilecek hasilatın 13,000 İyonile bir de tenezzüh otomobill tahakkukat ve tahsilât arasındaki farklara ve gayri melhuz masraflara, sermaye, faiz amortismanına ve tesisat amortismanına karşılık tutula- caktır. Bu suretle amortisman hissesi, şirkete tahmil edil- mişür lirası, Meydana çıkan arazi kimseye verilemez Vekâlet, bu arazinin yalnız göç- menlere verileceğini bildirdi Torbalı kazasında küçük menderes nehri civarındaki bataklıklarla Cellâd gölünün kurutulması için yapılmakta olan tesisat, çok ilerilemiştir. Açılan kanalların bir kısmın- dan şimdiden Cellâd gölünün bir mikdar suyu akıtılmış ve bir parça arazi meydana çık- mıştır. Bir müddet sonra gö- lün suları tamamen denize akıtılacak ve küçükmenderes etrafındaki diğer bataklıklar da kurutulduktan sonra burada 200,000 dönüm kadar arazi meydana çıkacaktır. Torbalı maliyesinin, malül askerlere — kurutulan Cellâd üzüm fıatı İki gündenberi üzüm fiatle- rinde üstüste yirmi beşer san- tim (onâar para) yükseliş gö- rülmüştür. Bunun sebebi, stok üzümlerin fevkalâde azalmış olması ve aynı zamanda yeni sene üzüm rekoltesinin geçen seneye nazaran yüz bin çuval kadar noksan olacağının aşağı yukarı sabit olmuş bulunma- sıdır. Dünya üzüm piyasaları da yüksek vaziyettedir. Son haftanın pamuk piya- sası da çok sağlamdır. rzmır fabrikaları, mütemadiyen pi- yasadan pamuk satın almakta ve bir taraftan da İtalyaya ihracat yapılmaktadır. Pamuk fiati halen kilo başına 46 ku: ruştur. Fiatin daha yükselmesi muhtemeldir. Zeytinyağı fiatleride yük- sekliğini — muhafaza — ediyor, zeytinyağı ihracatı yapılma: makta ve stoklar azalmış bulunmaktadır. Beş asidli kağların kilosu 45-46 kuruştur. Yeni zeytin gölü ve civarı arazisinden bir miktarını verdiği haber alın- mıştır. Sıhhat ve İçtimat Mu- avenet Vekâletinden vilâyete gelen bir emirde, Bulgaristan- dan getirilecek mühim mik- tarda göçmenden bir kısmı- nın bu kaza dahilinde iskân edileceği ve kendilerine kuru- tulan gölden hasıl olacak arazinin tevzi olunacağı bildi- rilerek bu arazinin hiçbir su- retle diğer alâkadarlara tevzi edilmemesi — emrolunmuştur. Vekâlet, birinci derecede dı- şardan getirilecek göçmenle- rin arazi ihtiyaçlarını nazarı dikkate ılıulmv 050 kuruş daha yukseldı Zeytınyağı rekoltesı, otuz milyon kilo olarak tahmm ediliyor kılnyıı bulıcıığı tahm'n edil: mektedir. Geçen seneki re- kolte 20 milyon kilo idi. Esrar taşıyormuş Sabıkalılardan Beşir oğlu Arap İbrahim, Kuruçay ma- hallesinde dolaşırken — vaziye- tinden şüphe edilmiş ve üzeri aranınca d0 gram esrar çık- miştır. göndermiştir. Tenezzüh otomd'| bili cenazeyi Alaşehire götür müştür. Yaralıların biri Öde* miş hastanesindedir. Öbür | kısmı ftrenle Alaşehire dön” müşlerdir. Vak'a çevremizde çok büyük bir teessür uyan” dırmıştır. B. Yaşar Bir tavzih gönderdi Emniyet müdürlüğü eski kt sım âmirlerinden iken Çankıf! | Emniyet memurluğuna - tayif | edilen B. Yaşar Albarazıf? afyon taciri Könün pasapot' tunu Maliyeye göndermeği ili” mal ederek bu süretle K üzerindeki 59 bin Jiralık vef'| ginin tahsil edilememesine $€ | bebiyet verdiği iddia oluf | muştu. Dün kendisinden aj nen şu mektubu aldık: Muhterem gazetenizin 16/6- 937 tarih ve 7228 sayılı nüf hasında birinci ve altıncı hifelerde (Elli dokuz bin |/ râlık vergi deve mi — ölmüğ başlıklı ve şahsımı alâkal dıran yazınızı okudum. Mesele; alâkadar makalf” ların tetkik ve tahkikine 31 olunmuş ve henüz netizele memiştir. Binaenaley haltf tesbit edilememiş ve hüktt | iktiran etmemiş olan bir diseden dolayı herhangi bir memuru — efkârı — umumiy! suçlu gibi arzetmek doğru hareket olamıyacağı sizce ' malüm ve bedihidir. Beni iyi tanıyan — muhterem izeil | halkına, neticesi lehime N; hür edecek bu işte menfi şündürecek - vaziyette olJ ğımı tavzih ederim. — Çankırı Emniyet mel Yaşır Albaraz Tı-ımvıy kazası Vatman Şahin oğlu Sıli;; dinin idare ettiği tramvay arabası, Cıııxclîaf giderken raylar uıemıd' nıyan 4 yaşlarında Meci Yıldıza çarpmıştır. Vatma"! kalanmış, tahkikata başlı D tır. Yıldizin yarası hal ıı Amerikan boğası - Mül? im karşılaşma Miilayyım pehlıîan lşstanbııll” şehrimize gelecektir Amerikan boğası namile maruf Cenubi Amerika gi'* piyonu Joe Bull Komarın şehrimize geldiğini ve İzm cek güreşçilerimizle karşılaşacağını yazmı tık. Haber aldığımıza göre, Mül, cak güreş için İstanbuldan şehrimize gelecek ve boğası ile karşılaşaktır. Joe Bull Komar ile Mülâyim ilk karşılaştıkları sırada Amerikan boğasının bir l!"' / 4 kenar tahtasına çarpmış - ve halesi yüzünden müsabaka yarıda n pehlivan bu hln: DM ği yaralanmış, doktorun * y . Bu müh