26 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

26 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Yaz _günlerı'nde Sıcaktan kurtulmak için ne yapmalıdır? ABir Fransız doktoru çok garip bir am e— ——— çare tavsiye ediyor.. Herkesin ağ- ozında: — Of, ne hava.. — Bunalaca- ğız! — Aman yı- rabbi ne sıcak! Sözler nden başka birşey yok! Haksız mı? Bulunduğumuz mevsim itibarile herkes bu şikâ- yetlerinde haklı! — Sıcak ne kadar çok! Sı- cak pek çok! Tabii.. Sıcak olacak, Hazi- ran sonlarında bulunuyoruz; bu ayda sıcak olmazsa, hatta soğuk olursa gayritabii olmaz mı?. Madem ki, bu sıcaklar mev- sim iktizası ve tabildir, şu halde sıcaklardan şikâyete de ne lüzum vardır? Maamafih bir kısım diyor ki: — Soğuk sıcaktan daha iyidir. İnsan soğukla mücadele edebilir, imkânını bulursa s0- balı veya kaloriferli bir dairc- den dışarı çıkmaz, dışarı çıksa bile fanilâlar giyer, kışlık ka- hn elbiseler ve paltolar giyer, kendisini soğuğun şiddetinden mümkün olduğu kadar muba- fazaya çalışır ve birşeylere de muvaffak olabilir. Fakat... S- cağa karşı ne yapabilir?. Bir kısım da: — İki buzlu şerbet, bir dondurma yediğim halde hara- retim sönmedi, gitti! Diye de şikâyet ederler. Halbuki hatanın en büyüğü işte budur. Bakınız, Fransız doktorların- dan B. Piyer Basse bu hususta ne diyor: — Yazın harareti kesecek şeyler ancak sıcak meşrubat- Sabahları beden hareket!'erini de unutm:yacaksınız tır! Meselâ 125 gram ılık bir şurup, 25 gram bir buz par- çasınaan on defa daha serin- leticidir! Sıcaktan kaçınmak, hararetten kurtulmak için bu mevsimde mümkün olduğu kadar bol, fakat ılık su içmelidir. Çünkü 40 derecei hararette bulunan 500 gram su, midede ancak 7 ve bağırsaklarda da ancak 15 dakika kalır, ayni miktar soğuk su midede on beş ve bağırsaklarda da- 30 dakika kalır. Bunun için çabuk masse- dilen sıcak su vücudun hara- retini çok daha çabuk teskin eder. Bununla beraber sıcağa ta- hammül için her sabah 10 | dakika idman, yani bir hava | ve ziya banyosile birlikte be- den hareketleri yapmak lâ- zımdır. Yeneceklerde de kışa nis- betle daha fazla azotlu yemek müreccahtır. Veziristanda harb Simlâ, 25 (ALA.) — Royter ajansının muhabiri fakir İpi taraftarları ile İngiliz kataatı arasında son delfa vukua ge- len çarpışmada maktul düşen- ler arasında bir de İngiliz mi- ralayı bulunmaktâ — olduğunu | bildirmektedir. Gizli Cihangir KA l0 Diye âdeta haykırdı! — Şu halde içimizden bi- risi bu hainliği yapmış - ola- caktır! Başvekil kendisine bakmağa cesaret edemiyen generallere: — Hainler, dedi, ben size şimdi ispat edeceğim! Avucunda asabiyetle — sık- makta olduğu kâğıd kesmeğe mahsus bıçağı kapıya doğru fırlattı, bıçak kapıya saplandı. Başvekil telefonu aldı: — Bana general Marsın evini veriniz! Dedi. Nakleden: F.ğımuddin Bınlloglu Biraz sonra telefonun - zili çaldı. Başvekil: — Allo,.. Kimdi? — General evde midir? Başvekil telelonu elinden bıraktı ve arkadaşlarına: — Ben size söylemedim mi, dedi, buraya dönecekti, dönmedi. Evine de hiç gitme- di. Vaziyet sarihtir, vatanına hiyanet etti; şimdi?.. Bahriye nazırı endişe ve heyecanla: ANA — Başı T inci sahifede — isakı veyahad Paris ipaktı a S0 veyabud da Frama bü- kümetine kürgı imevcod taahrüdle- rile telif ediltriyecek — mübiyötte hiçbir anlaşma yapılammyacağı hak. kında meclim teminat vermiştir. Vaziyet tedkik olunuyor Londra, 24 YALA.) — B. Eden bu sabah - Fransız büyük - elçisini kabul etmiştir. Bu mülükat — cana- vanla İtaly mâdel konrolundan çekiler-i üzerine hâdis olan vaziyet tedkik ve Alınsoyanın ademi Ulmiştir. Kontrol idame ettirilecek 25 (AAJ — mebafılinde söyl ine göre, Frausa ve İngiltere mi müdahale — ko Parıs, Frassız iplomatik tesine — Fransız Ve İngiliz gel n bitaraf müşa içlerinde mak - süretile deniz kani »me ettirmeleri hakkında bir teklif yapmak Çik, rindedir. İngiltere bir demarş daha yaptı Londra, 25 JAA.) — Salâhiyet. tar mahfeller Berlindeki — İngiliz büyük elçisinin dün s«sbah Von Nöyrat e bir. demerş yapa- rak Akı e Almanya tarafından yapılacak her türlü şiddet hareke- tinin Loodrada vahim bir vaziyet alarak telâkki edileceğ ni bildirmi- ye memur edilmiş olduğunu bildi. riyorlar. Bununla beraber Alman Hari- ciye Nazın, Neville Hendersan ile yaptığı mükâlemenin daba başlan- M0 kontrola işti ekle iktifa edeceğini Londrada Malagaya İtalyan kı- taatının — İhraç edildiğini — bildiren baberleri teyid eden hiçbir malü. mat alınamamıştır. Londra, 25 ( Radyo ) — Avam kamarasının bugünkü toplantısı, gayet gürültülü ol- muştur. İşçi partisi lideri B. — Etli, hükümete hücum etmiş ve kontrolun kalkmasını, cumhu- riyetçi İspanyaya da silâh gön- derilmesine müsaade edilme- sini istemiştir. Londra, 25 (A.A) — Avam kamarasında harici siyaset hak- kında vukubulan müzakereler esnasında Neville Çemberlayn İspanyanın vaziyetinden bahse- derek İngiliz siyasetinin mün- hasıran İspanya harbinin bü- yümesine mani olmak suretile dünya sulhunu muhafaza et- mek'gayesini tekrar etmiştir. Hatib, demiştir ki: *“Şimdiye kadar «bu siyase- timizde muvaffak olduk. Ve ihtilâfın büyümesine mani ok mak ümidi mevcud olduğu müddetçe de usanmadan bu yolda gayretler sarfetmeğe de- vam edeceğiz. Vaziyet ciddi fakat ümitsiz değildir. Çünkü muhtelif memleket veya hü- kümetlerin İspanyada iki ta- raftan birinin galib gelmesini istedikleri belki doğru ise de — Yoksa, dedi, zavallıya bir felâket mi geldi? Hava nazırı da inler gibi: — Arkadaşımız: — variyetin izahına muvaffak olmuştur. Dedi. Başvekil arkadaşlarının hep- sine korkunç bir — bakışla baktı ve: — Hayır, hayır!.. -dedi- Va- ziyetin hıyanet ve casusluktan başka izahı mümkün değildir. Bir kaç dakika süküt içinde geçti. salonda bazır olanlar, iribirlerine bakışarak — vazi- tin ne olduğunu soruşturdu- r. Başvekil: — Vaziyetin bir casusluk- tan ibaret olduğu aşikârdır. Diye tekrarladı. Hava nazırı: — Yabancı casusların nasıl çalıştıkları bize meçhul de- hâlihazırda bir Âvrupa harbi- nin çıkmasımı -istiyen bir mem- leket veya hükümet yoktur. Vaziyet böyle olduğu için hü- kümetimiz sükünetimizi muha- faza edelim. Ve herkesin ha- kikaten uzaklaştırmak istediği bir felâketi tacil edebilecek birşey söylememeğe veya yaz- mamağa gayret edelim. Doyçland ve Leipzig hâdi- selerine teldili edön Ceşibir layn Almanyanın gemilerinin böyle tehlikeleremarüz kalma: larına müsaade edilmemesi hakkındaki talebinin makul ol- duğunu kaydettikten sonra de- miştir ki: Alman” bahtiyeslöin - geçir: diği imtihanları tabil olarak infial duygularını ve bu gibi hâdiselerin doğurabileceği in- tikam hislerini düşünerek şunu söyliyebilirim ki Almanya hü: kümeti gemilerini kontrol sis- teminden çekmek suretiyle bu hâdiseleri addet- mekle itidalden ayrılmamıştır. Bu itidali takdir. ediyor ve hepimiz alkışlıyoruz. Fakat Alman ve İtalyan karakol ge- milerinin geri çekilmesi yeni hâdiseler çıkması tehlikesinin bertaraf edildiği manasını ta- zammun etmez. Bunun için şimdi yapılacak en iyi şey Almanya ile İtalya tarafından verilen kararlarla kontrol sis- teminde bırakılan boşlukları doldurmak ve İspanyadaki ec- nebi gönüllülerinin geri çağ- rılmasını temin etmek için sar- fettiğimiz gayretlere devam etmektir. Zannederim ki hepi- miz ihtiyat, sabır ve itidal ile hareket edersek Avrupa sul- hunu kurtarmağa mvaffak olu: ruz. Londra, 25 (A.A.) — Roy- ter ajansından: İtalyan - Alman hareketinin tevlid etmiş olduğu vaziyet Londrada ihtimamla tedkik edilmektedir. Berlindeki İngi- liz sefiri dün Alman Hariciye Nezaretine gitmeden evel Von Nöyrata Almanya tarafından şiddete müracaatla yapılacak berhangi bir hareketin vahim bir vaziyet tevlid - edeceğini söylemek yolunda talimat al miş bulunuyordu. İngiliz ve Fransız hükümet- leri şimdi İspanyanın şark sa- hilleri açıklarında husule gel- miş olan rahneyi kapatmak meselesini tedkik edecekler- dir. Ancak ademi müdahale komitesinin tasvibi “olmadan hiçbir karar ittihaz edilmiye- cektir. Londra, cenubi İspanyaya İtalyan askerleri çıkarılmış ol- duğuna dair olan haberleri kapanmış gildir. Demek istedi, — Yani... Casusluğu kabul ediyorsunuz, fakat yabancı bir casusun da bizim işlerimizi bozduğunu iddia etmektesiniz. — Evet... Olamaz birşey değil ki.. — Mümkün değil.. Mümkün değill!. Bahriye nazırı da: — General Mars - başını verir, canını feda eder, fakat, sır. vermezi.. Dedi. — Maamafih —başka bir usülle, meselâ ipnotizma sa- yesinde General Marstan her istenilen malümat alınabili:' Evet, bu da akla gelebilirdi. | Bunun için salonda yeniden bir mezar sükütu hasıl oldu. | Hidde'_!vvc asabiyetten ka- teyid eder bir güna malümat gelmemiştir. İtalgya, işbirliğinin idame- sine taraftardır.. Roma, 25 (A.A.) — İyi ha- ber alan mehafil son yirmi dört saat zarfında hafif bir iyiliğin kendisini göstermiye başladığı fikrindedir. İtalyanın işbirliğini idameye mütemayil bulunduğu bir kere daha kay: dolunmakta ve İtalyanın ademi müdahale komitesinde kalma- sının bunü isbat eylemekte olduğunu, tebarüz ettirmekte- tedir. İtalya ademi müdahale siyasetini mümkün olduğu ka- dar uzun müddet devam ettir- mek arzusundadir. İtalya, dün Almanya ile İtal- yanın aldığı kararın vaziyeti aydınlatınıya yarıyacağını ve her devletin kendi mesuliyet- lerini kabul edeceğini ümit eylemektedir. Lizbon, 25 (AA.) — İs- panyol — sularındaki — Alman filosunan Admiral Scher zırh- hsı ve Nürenberg kruvazörleri iki torpido muhribi ve bir petrol gemisinden mürckkeb kuvveti tasrih edilmeyen bir istikamete doğru denize açıl- mıştır. Akşam buraya gelen Leip- zig kruvazörü de açık denize çıkmıştır. Cebelüttarık 25 (ALA.) — Alman kruvazörü Koln bu sa- bah buraya gelmiştir. Öğre- nildiğine göre kruvazör gece meçhul bir semte hareket edecektir. Lizbon, 25 (Radyo) — La- | gösta bulunan Alman filosuna yeni harb sefinelerinin iltihakı beklenmektedir. Bu - suretle Lagosta 26 Alman harb sefi- nesi toplanmış olacaktır. Halkın dilekleri İkincikor. donun vazi 'eti Yaş sebzeler hur- dehaş oluyor.. İkincikordon hâlâ tamir ve ioşa edilmemektedir. Çok ha- rab vaziyette bulunan yolun bu halinden şikâyette bulun- mıyan tek vatandaş yoktur. Bilhassa İstanbula gönderilen sebzeleri taşımak için sepet ve kasalar dolusu arabalar, Birincikordon yasak olduğu için İkincikordondan geçmekte ve ilk hamlede bu güzelim yaş mahsuller, hurdehaş ol- maktadır. Memleket servetinin vapura 26 Hazirın 981 !!talya, işbirliğinin idamesine taraftar G. Ali Hik- met Ayerdem İzmirlilere teşekkür ediyor Türk Spor Kurumu başkan- lığından istifa eden Gazianteb saylavı G. Ali Hikmet Ayer- dem; kurüm - başkanlığından ayrılması münasebetile İzmir sporcularının teessürlerini bil: diren mıntaka riyasetinin mek* tubuna şu cevabı vermiştir: *“Türk Spor Kurumu bölge başkanlığına: İzmir Mektubunuzu aldım. — İzmif | gençliğinin hakkımda gösterdiğ' duygu ve temenniyattan — çi mütehassis oldum. Şimdi be' nim içimi en ziyade sızlatatı kalbimin maddi - ıstırabındat! ziyade işte bu nevi ıstırap" lardır. Bu elem ve ıstıraplarımı d# memleket gençliğinin hakkım' da göstermekte olduğu bi sevgi ve alâkasının bende bir sule getirdiği minnet ve şü ran bislerile tedavi edebif mekteyim. Hd inizin muhab' betle gözlerinizden öper, göf terilen bu his ve alâkaya teşekkürler ederim aziz mirliler, Gazianteb saylavı G. A. H. Ayerdem Feci bir kaza Bir deniz subayı kaybet İstanbul, 25 (Hususi)— V niköyünde oturan Güreş derasyonu reisi B. Ahmed kızı Türkiye İskrim şampiyo Bayan Suad, - nışanlısı def subayı Necdetle konuşurk! karıştırdıkları -tabanca, elinden düşerek patlamış "| çıkan kurşun, zavallı denizcimizi öldürmüştür. Bu hâdise, İstanbulda sür uyandırmıştır. DORDA Üzüm satışları Ç Alıcı K s ll 382 Esnaf Ban. 11 75 İl 12 P. Klark 1225 F 394 — Yekün 4 445885 - Eski satış 446279 - U. satış Zahire satışları K Çu, Ginsi K. S. 6 512 Buğday 48715 $ 186 Arpa 325 00 100 Bakla 41875 * 28 M. darı 3.15 0 1353 Ken. Pala. 215 tecviz edilemez. Belediy?, olmazsa konaktan - sebf şatlara yüklendiği yere vef| yükletilmeden berbat bir hale gelmisi hiç kimse tarafından bına sığamıyan başvekil: — Bizim tedbir ve plânla: rımızı cihana işae eden râdyo istasyonunun adı nedir? Diye sordu. Hazır olanlardan birisi: — Meçhul bir istasyon. Cevabını verdi. Başvekil: — Casusluk ve — hıyanet, olan kısmı - tamir ettirfi ©| bu vaziyetin önüne geçti lerin tezvirleri — olarak edeceğiz. Bu son sözü harbiyt söyledi. Başvekil, şaşırmış V* bir asabiyet içinde: — Evet.. — Evetl.. tekzip — edeceğiz. Bupt suikâsd, mel'un bir t67 rak tavsif edeceğiz. casusluk ve kıyanet -diye söy- fotidk-” git “Sirhdi e * folli- ket başlıyacak! Haber bütün cihanda şüyu buldu. Cihanda hakkımızda kimbilir nasıl bir his ve kanaat hüküm sürmeğe başlamıştır. Bahriye nazırı: Pek — tabii bu | şayiayı ve haberi biz tekzip edeceğiz. — Evet, yeni başlamış dost- | | Tağu istemiyen ve çekemiyen- | olarak Dedi ve bir deli ':i rinden fırladı ve g©? cerenin yanına perdeyi kaldırdı ve b? — Eyvah, dedi. $ nın ışıkları hep 30*| Çi ? Demek oluyor ki hıw T da aldılar. Acab& tedbir ittihaz W Başvekil, ne yöl bir miyenlere mahsus 2 Sona Ve | y