3 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

3 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

— ve mesane cihazlarını mikrop- B k cinayet — tan temizlemek TU * .. Bayfa ; lekim öğütleri; ifo ve tifoyu yayanlar o humması hâlâ her yerde ) göıılilyor Bilhassa her z ortaya çıkar, vakalar bir- lenbire çoğalıverir. Sebeple- “biliyoruz; a sebeplerden sakınmak da mümkün, o halde sürmeden defolup gitmesi Korunmak için ne yap- ı? — İlkin aşılanmalı. Artık bu: yada bir daha tekrara lüzum Aşılananların tifoya tutul- n larına kesin — olarak hükmolunabilir. Vaktile tifo ları kırar geçirirdi, mü- kuvveti bırakmazdı. Aşı- n tatbikinden sonra birden- e kökünden kesildi. Deri | nı şırınga edilmek suretile ıpılan aşılar müessirdir. Kim: e aşı yapılmak lâzım gele- ni kestirmek de hekimlere düşer, ayrı bir meseledir. Pis sular tifonun en mühim sebeblerindendir. En pis su, u suyudur. Bir - tifolunun kirlettiği durgun veya akar sudan bir tifo salgını çıkabi- lir. Irmakta, denizde lâğım ağzına yakın yerlerde banyo edenlerden - tifoya — tutulanlar görülmüştür. — Bulaşık gıdalar - bilhassa söylemeğe değer. Çok zaman- “danberi biliriz. İstiridye tifoyu bulastıran belli başlı sebeb- “lerdendir, Fransızca hekim ga- zeteleri: “Genç evliler tifosu, diye tifo - vakaları yazdılar. Balayı gezintisine çıkan bazı gerçler limanlara uğradıkça çiy olarak yedikleri - istiridye- lerden tifoya tutulmuşlar. — İs- & leri satanlar, bayatla- diye bunları pis sularla ıılıbılıı ve satılmıyan istirid- “yeleri limanın kirli sularına / salarlarmış. Sebze bahçelerinin sulan- — ması ve gübrelenmesi de tifo ğ İıthnde mühimdir. Bahçelere ;ıu salmak ve toprağı ik gübrelerle gübrelemek ııeııodo Avrupa bostanların- — da çıkan tifo söndürülmüştür. Tifo ' salgınlarında - suçlular- — dan biri de bulaşık sütlerdir. Süt bulaşık kaplara konmak, bulaşık su katılmak, tifo tor humlarını taşıyan ineklerden — sağılmış olmak suretile bulaş- mış olabilir. Süt çiy içilirse — tehlikelidir. Tereyağı ve taze — peynir gibi ateş görürse teh- — like kalmaz. Dondurma, şerbetler — bazı — defalarda tifonun meçhul kal- mış sebeplerinden olmuştur. — Tifo tohumunun taşıyanlar; — tifodan yeni kalkanlar, çok defa "başkalarına hastalığı bu- — laştıran bunlardır. Bunlar bil- — miyerek işledikleri suçun bir olduğunu — sananlar. — Bunlar bir sanat sahibi ise — yaptıklerı şeyleri; yiyecek, içe- — cek maddeler satan - esnafsa sattıklarını parmakları ile kir- — letirler. Sattıkları çiy yenilen şeylerdense yazık yiyenlere!.. — Tifo çok kere kirli el has- talığıdır. Tifo tohumu taşıyanların sebeb oldukları sirayetten sa- — kınmak çok zordur. Bunları tanıyamazsın. Tanımış olsanız bile safra —keselerinin mo- tevisini — böbrek ve me- için emniyet — edilecek bir usul yoktur. Sinekler.. Tifo tohumunu k lıuıyınlır arasında ııııcl:lcıı k Tâzım gelir. Ayak- tifo basilini taşırlar. Tifolula- rın barsaklarından çıkan şey- lerin üstünden basilleri alarak çok uzaklara yayarlar. .. Söylediklerimizi şöyle kısaca toplıyabiliriz. Yukarıda gör- dük, tifoyu yayan sebepler çok, Lâkin hepsini birleştirir- sek keyfiyet sadeleşir. Tifo humması - tilo hummasından doğar, denebilir. Salgın baş- larken bir tifolu veya tifo to- humunu taşıyan biri vardır. Eski tifoluları göz altında bu- lundurmak hastalıktan korun- mak için birinci usul olacak: tır. Şunu da söylemek gayet basit birçok temizlik tedbirleri de tifodan hastalananların sa- yısını azaltır. Suların temizliği, istiritye ve buna benziyen kabuklu deniz mahsullerinin -gerek tutulduk- ları yerlerde, gerek oradan naklolunurken- - temizliği; süt- leri ve sütten yapılan şeylerin temizliği; bunlar yapılamıyacak şeylerden değildir. Şunu da unutmayınız. Bu yapılması lâzımgelen tedbirler yapılmaz; yabud eksik yaprr lırsa zararını çekecek sizsiniz. En sağlam tedbir, vücudumuzu tifodan mütcessir olmıyacak bir hale sokmak. Bu yazıya başlarken söyledim, bitirirken de tekrarlıyorum. Tifo aşısile aşılanınız ve aşıyı deri altına yaptırınız.. Bunu mutlak sizi tedavi eden hekiminizin kontrolu al- tında yaptırmalısınız; Size tifo aşısı yapılabilir mi, yapıla- maz mı, o bilir... D>. Rargakla aö Hudud ı'ç_aretlerı'nı' sökmüşler. Bayonne, 2 (A.A.) — Ec- nebi seyyahların yanılmasına mani olmak için Rhune dağ- lık mıntakasında Fransız top- raklarının son hudud hattına geçenlerde konulmuş olan hu- düd işaretleri İspanyol hü- kümet memurları lıııhııdın kaldırılmış ve yerlerine İspan- yol monaşist ğıyııklın ika- me edilmiştir. Fransız memurları bu hu- susta İspanyol makamlarından izahat istemişlerse de İspan- yollar bu işaretlerin İspanyol topraklarına konulmuş - oldu- ğunu ve bunları kaldırmağa hakları olduğunu cevaben bil- dirmişlerdir. Bu mesele hakkında iki memleket arasında yakında müzakereler başlıyacaktır. Torino kulübü . Bugün Belgradda maç yapacak Belgrad, 2 (A.A.) — Turin şehrinin Torino İtalyan fudbol takımı Cumartesi ve Pazar günleri Belgrad spor - kulübü ile iki maç yapacaktır. Kanada Başvekili Hareket etti Berlin, 1 (A.A.) — Kanada Başvekili Mackenzie King dün akşam Berlinden ayrılmıştır. Hareketinden evel Alman ve ecnebi gazetecilerini kabul ederek demiştir ki: — Ziyaretimin yegâne gayesi mütekabil bir anlaşma ve dostluk yolundaki — gayeleri teşci etmek ve hüsnüniyet sahasında — terakkiler — temin seylemekti. Ümitlerim fazlasile tahakkuk etmiştir. Ziyaretim fevkalâde —memnuniyeti — mu- ANADOLU : Almanya ve İtalya|)Sıkıntı artmakta de. kantrolü tanımadık" larını bildirdiler hiçbir karar verilmiyecektir. Londra, 2 (A.A.) — Öğre- nildiğine göre, Almanya sefa- reti müsteşarı Voermenn ile İtalya sefareti müsteşarı Crolla dün - tayyare ile mütakabilen Berline ve Ramaya hareket ct- mişlerdir, Müsteşarlar, mensub olduk- ları hükümetlerden ademi mü- dahale komitesinin - bugünkü toplantısında Alman ve İtalyan murahhaslarının ittihaz ede- cekleri hattı hareket hakkında talimat alacaklardır. Bu hususta verilecek talimat vaktile murahhaslara gelmiye- cek olursa bugünkü toplan- tının geri kalması muhtemeldir. Paris, 1 (A.A) — Kontrol meselesindeki derin bedbinlik devam etmektedir. Gazeteler İspanya hududlarında filen hiç- bir beynelmilel kontrol mev- cud olmadığı kanaatini gös- teriyorlar. İngiliz membalarından gelen bazı haberlere göre ademi müdahale komitesi reisinin önümüzdeki celsede iki taraf için muharib sıfatını tanınma- sını teklif edeceği de zanne- dilmektedir. Buna mukabil diğer devlet- lerin tam bir bitaraflık muha- faza etmeleri istenecektir. Londra, 2 (AA) — Hari- ciye Nezaretinde söylendiğine göre, İngiltere ve Fransa bu- gün toplanacak olan ademi müdahale komitesinde — çok azimkâr bir hattıhareket itti- haz edeceklerdir. Bu iki hü- kümetin mütaleasına göre, ade- mimüdahale siyaseti ancak filt bir kontrol yapıldığı takdirde müessir olabilir. Ve bu kon- trol gerek denizde 've gerek karada idame olunmalıdır. Londra, 2 (A.A.) — Ademi müdahale komitesinin bugünkü toplantısına dair Royter Ajan: sının yazdığına göre,İspanyada iki tarafa muharip hakkının tanınması, Valâns hükümetinin zararına olacaktır. Çünkü Nas: yonalistler denizlere hâkim bulunmaktadırlar. Bundan baş- ka her iki tarafa da ccnebi gemilerini müsadere hakkı ve- rilmiş olacaktır. Kral Boris Bulgar tayyarecilik şefi oldu Sofya, 30 — Bulgar kralı Boris, Bulgar tayyareciliği şef- liğini kabul etmiştir, Kral Boris Razgraddaki on dokuzuncu alay kumandanlığı ile birinci topçu ve üçüncü süvari alayı kumandanlıklarına tayin olunmuştur. Tayyare satın alınması için bütün Bulgaristanda iane ce- mine devam edilmektedir, Bü- tün mesleki teşekküller birer, ikiser lıyju: almağa karar vermişlerdir. Bulgar zabitleri aralarında topladıkları para: larla yeni doğan veliaht Si- meon namına orduya büyük bir bombardıman tayyaresi hediye etmişlerdir. Paris sigorta kongresine Hükümetimiz namına bir heyet gidecek.. İstanbul, 2 (Hususi) — Pa: riste toplanacak olan beynel- milel sigorta kongresine hükü- metimiz de bir heyet göndere- cektir. Heyetimize, Milli Rea- ıılrıns omum mudıırıı B. Refii O nyasel edecekli W—-- SA UKNY vam ediyor — Raşı T inci sahifede — olan fiatler üzerinden İzmirde petrol ve benzin satışına mü- saade edilmesini — istemişler, aksi takdirde merkezlerinden verilen emre göre, Belediyece tesbit edilen fiat üzerinden satış yapamıyacaklarını bildir- mişlerdir. Belediye Daimi Encümeni, dün akşam toplanarak benzin ve petrol satış fiatleri üzerinde müzakerede bulunmuş ve ihti- yacı nazarıdikkate alarak bazı kararlar almıştır. Bu kararlara göre, petrol 13 buçuk kuruş- tan ve benzin de 15 kuruştan satılacakrır. B. Delbos Hariciye encümeninde mufassal izahat verdi Paris, 2 (AA.) — Mebu- san hariciye encümeninde Ha- riciye Nazırı B. Delbos İspan- yol hâdiselerinin mufassal bir tarihçesini yapmış ve son va- kai üzerine yapılan siyasi faa- liyetlerin muhtelif merhaleleri hakkında Pahat vermiştir. B. Delbos yapılmakta olan müzakerelerde Fransa - İngil- tere arasındaki sıkı - tesanüd üzerinde durmuş ve Fransanın müesir ademi müdahale kon- trolunda ısrar edeceğini söy- lemiştir. Encümen Fransanın emni- yeti ve sulhun muhafazası yo- lundaki faaliyetlerine devam etmek hususunda — Hariciye Nazına itimad etmiştir. Encümende yapılan müda- velei efkârda şâ netice çık- mıştır: *“General Frankoya muha- rip hakkının tanınması imkân- sızdır. Esasen İngilterede bu hakkın tanınmasına - taraftar değildir. Şayet Almanya ve İtalya, İngiltere ve Fransanın kontrol gemilerine bitaraf mü- sahidler alarak kendi başla- rına yapmalarına itiraz eder- ler ve ecnebi gönüllülerin de geri alınmasını - kabul etmez- lerse ademi müdahale mese- lesi yeniden tedkik edilmeli ve Fransa ile İngilterenin bizzat kendi arzulariyle kendi hak- larına koydukları tahdidat or- tadan kaldırılmalıdır. Müzayede ile fevkalâde bü- .. yük satış Yolculuk dolayısile 4/Tem- muz/937 Pazar günü saat 10 da Birincikordon Gazikadın- lar sokağında 7 No, lu evde maruf iki aileye ait fevkalâde kıymetli mobilyaları müzayede suretile satılacaktır. Satılacak mobilyalar meya- nında fevkalâde kıymetli 7 parça kadife kaplı kanepe ta- kımı ve kadife perdeleri, yeni bir halde (Römkiedp Beimar) markalı Alman piyanosu, Ame- rikan kadileli bir kanepe iki koltuk, yatak odası cevizden mamul şıfinyeralı aynalı dolap tüvalet Amerikan — brons kar- yola maa somya iki komo- dinosu, tekrar - tek kapulu aynalı dolap, iki adet iki- şer — kişilik — nikel — kesme karyola maa somyaları, mavun kiristal camlı aynalı büle, açı- lır dört köşe yemek masası, & adet iskemleleri, elektrik avizeleri, yeni bir. halde 9 parça hasıt Iıkımı. ceviz şem- iyeni | O siyeli 8 Temmuz Yt - Beynelmilel193 Paris sergisi Mayıs - İkinciteşrin Memaliki ecnebiyede ikamet edip te beynelmilel Paris sergisini ziyaret etmek istiyenlere iktısadi faydalar ve Paris ve Fransanın her”şehrinde vesaiti nakliyede lenzilât ve ser- giye on yarım duhuliye temin eden “Hususi sergi kartları, pazar ve tatil günleri müstesna olmak üzere hergün saat 11 den 12 ye kadar İzmir Fransız başkonsolosluğu kançı- larya dairesinde alâkadarlara verilmekte olduğu ilân olunur. Kimyevi ve bakteriyoloji raporları haiz Yüzlerce senedenberi sıhhate faydası mü cerreb olan İzmir-Urla Malgaca içmeleri. AÇILDIİ İzmir-Çeşme şosesi üzerinde güzel manzaralı oteli, gazino, lokanta ve bakkaliyesinde müşterilerinin hertürlü istirahat, iaşe ve ihtiyaçları temin edilmiştir. Urla Malgaca içmeleri Doktor müderris merhum Bay Raşit Tahsinin “ Urla Ma- Igaca içme suyu hakkında: Karlispatın Şurprudel Zals suyuna ezher cihet rüçhandır. , buyurdukları bu su; müzmin mide ve bevap teşennüçleri, karaciğer, dalak hastalıklarında müz- min safra kesesi ve safra yolları iltihaplarında, safra, kum ve taşlarında, müzmin inkıbazda, şişmanlık, nakris ve şeker hastalıklarında, bağırsak, şirit, sulucah, mesane yolları ilâh.. halde Urga | — gibi bünyevi hastalıklarda ile sabittir. seri ve şifahbahş olduğu tecrübe Vesait Basmahane karşısında Bulvarda Urla ve Çeşme otobüslerinin hepsi içmelere uğramakta olduklarından heran vesait mevcuttur. Gümrü k muhafaza genel ko- mutanlığı İstanbul satınalma . komisyonundan: 1 — Gümrük muhafaza eratı için 6232 çift fotinin 19/7/932 pazertesi günü saat yapılacaktır. 16 da kapalı zarfla eksiltmeşi 2 — Tasınlanan tutari 26797 lira 60 kuruştur. 3 — Sartname, linde verilir. evsaf komisyondadır. 134 kusuş mukabi- 4 — İsteklilerin ilk teminat olarak 2010 liralık vezne mak- buzu veya banka mektuplarile birlikte teklif mektup- larını belli günde saat 15 şe kadar Galatada eski gümrük binasındaki komutanlık satınalma komisyo- nuna vermeleri. İzmir birinci iera memurlu- gundan: Hayriyenin Lebibe Saffetten alacağı olan 1500 liranın te- mini istifası zımnında mumai- leyha Hariye namına ipotekli bulunan İımcıpışı mahallesi birinci Sakarya sokağında 11 kapı ve taj numaralı kapıdan içeri girilince bir mermer kori- dor solda büyük bir oda kar- şısında bir mutbak aralık bir merdiven yukarı çıkıldıkta yo- la nazır iki oda solda bir oda ve üçüncü katta bir tara- ça ve bir küçük bir odayı müştemil ve içerisinde elek- trik ve Halkapınar” suyu tesi- satı bulunan bir bap ev 1550 Tira kiymeti muhammene - ile 9-8-937 tarihine müsadil pa- zartesi günü saat 11 de açık artırma suüretile satılığa çıka- Prbat markalı Türkçe yazı makinesi, dosya dolabı, lüks sahibinin sesi salon gramofo- nu 35 plâkile, Amerikan dı- var saali, şömine aynası, Ço- cuk arabası, — Sachseoiverk markalı 8 lâmbalı üç mevzili radyo, bir çok perakende ye- mek iskemleleri, aynalı jardin- yeler, iki kadife koltuk, çay masası, pöker masası, siğara sehpaları, ceviz. servant, ko- modinolar, bir çok porselen tabaklar ve bir çok muhtelif halı, kilim ve — seccadeleri ve saire satılacaktır. Fırsatı kaçırmayınız! ae Forsat artırma salonu AÂziz o Şinik. 2071 21 3.8 14 ı rılacaktır. Bu artırmada satış bedeli muhammen kıymetin | yüzde 75 ini bulmadığı tak- dirde en çok artıran isteklisi- |nin taahhüdü baki kalmak şartile satış 15 gün daha temdid edilerek ikinci artırması 24-8- 937 tarihine müşadif salı gü- nü saat 11 de yapılacaktır. Bu artırmada dahi satış bedeli muhammen kıymetin *0 75 ini bulmadığı takdirde en çok artıran — isteklisine ihale olu- nacaktır. Bu gayri menkul üzerinde herhangi bir şekilde hak ta- lebinde bulunanlar — işbu ilâ- nin tarihi neşrinden itibaren 20 gün zarfında ellerindeki vesaikle birlikte dairemize mü- racaat etmeleri lâzımdır. Aksi takdirde hakları tapu sicilile sabit olmıyanlar paraların pay- laşmasından hariç bırakılacak- lardır. *» 2 buçuk dellâliye resmi müşteriye aid olub mü- terakim vergi tanzifiye ve ten- viriyeden olan belediye rusu- mu artırma *bedelinden tenzil olunur. 2762 numaralı kanun mucibince tediyesi icab eden taviz bedeli müşteriye aiddir. 21-7-937 den itibaren şartna: me herkese açık bulundurula- caktır. Taliplerin ©6 7 “buçuk pey akçesini veya milli banka itibar mektubunu hamil bulu- narak 37-10911 sayılı dosya- mıza ve icra münadisine mü- racaatları ilân olunur. 2202 Celefon 2056 | Göz Hekimi Mitat OÖrel 15 Ağustosa kadar seya- bulunm sayın müş- terilerine arzeder, —