July 11, 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

July 11, 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

1i Temmuz 987 ZU 4'“ Tuncelinde temizlik ihare kâtı sona ermek üzeredir. AY —— - İsyana iştirak etmiş olanlar, isticvap ediliyor. Bun- lar, iğfal edildiklerini beyan ediyorlar Istanbul, 10 (Hususi)—Elâ- zizden bildiriliyor: Tuncelinde temizleme hare- kâtı sona ermek üzeredir. Asi- lerin imhası, artık bir gün Meselesidir. İsyana iştirak et- Miş olan ve esir edilenlerin Muhakemelerine, divanıharbçe haşlanmıştır. Bunlar, kendilerinin masum Olduklarını, vatan haini Şeyh Rıza tarafından aldatıldıklarını söylemektedirler. Suçlulardan biri he, Vermi U — Ben bigünahım. Aldatıl- dim, şimdi dağlarda bulunan- lar da öyledir. Bu cennet gibi şehirlerden haberleri olsa idi, onlar da dağda yaşamağı ha- tırlarına bile getirmiyeceklerdi. Vergi tahsilâtımız İyi bir şekilde devam ediyor İstanbul, 10 ( Hususi ) — ü yıl vergi tahsilâtı çok iyi bir şekilde devam etmektedir. Son bir aylık tahsilât, geçen Seneden fazlasile 30,764,300 iradır. İstanbulda tifo Günde 10-15 bin kişi aşılanıyor.. İstanbul, 10 (Hususi) — Sıh- hat Vekâleti tetkik heyeti reisi, tilo vak'aları hakkında şu be:- Yanatta bulunmuştur: — İstanbulda tifo — vak'ala- Tinda bir değisiklik yoktur. ak'a artmamaktadır. Hastalık halen tevakkul devresindedir A, bu da alınan tedbirler sa- Yesinde hastalığın azalacağını Röstermektedir. Günde 10-15 in kişi aşılanmaktadır. Tifo, | Artık şehir için cüzi bir tehlike Olmaktan bile uzaktır. Polonya Asker? heyeti Köstencede Bükreş, 10 (Radyo) — Po- 'Onya Erkânıharbiyei umumiye Teisi Gencral (Stakeviç) in ri Yasetindeki heyet, bugün Kös- 'l'"_cçyı: gitmiş ve buğday silo- | » arile birçok petrol membala- | Tni gezmiştir. Askeri heyet, (Reçina Marya) adındaki Ru: Tlen Gdestroyerine binmiş ve ümen suları açıklarında bir B€zinti yamıştır. ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı 'Hıydır Rüşdü ÖKTEM Mumt neşriyat ve yazı işleri Müdürü ; İürehanesi tmir İkinci Beyler sokağı İL Halk Partisi binası içinde İğleraf : İzmir — ANADOLU Tülüfon : Hamdi Nüzhet Çançar « Posta kutusu 405 Y ABONE ŞERAITİ illağı 1200, altı aylığı 700, üç * ylığı 500 kuruştur. *banci memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde $ kuruştur ü geçmiş nüshalar 25 kuruştur! müteakıben | Donanmam ız, yakında İtalyayı ziyaret edecek —. .— İtalyan gazeteleri, bu hususta şim diden uzun makaleler yazıyorlar Roma, 10 (Radyo) — Bütün Adatepe ve Zafer gazeteler, torpidoları ile birkaç denizaltı gemisinden mürekkep bir Türk fiosunun yakında İtalyan İliman larını ziyaret edeceğini haber vermekte ve bu hususta uzun makaleler neşretmektedirler, Gazeteler, Akdenizde gün g nanmaya sahib olmakta buluna riına göndermekte olduğu bu fi —-. Hükümet, büyük Paris, 10 (Radyo) — Otel, lokanta ve gazinolar müstah- demininin yarın ilân etmeğe ka- | rar verdikleri grev; hükümet erkânını yeniden dü- şündürmeğe başlamıştır. Başvekil B. Şufan, müstahdemin cemiyeti umumi bizzat idare heyetile konuşmuş ve serginin devam ettiği bir zamanda böy- le zararlı hareketlerden tevak- ki olunmasını tavsiye miştir. Bir itilâf hasıl olmadığından geç vakit greve karar — veril- —— a Maliye Vekili Avrupaya gidiyor İstanbul, 10 ( Hususi ) — Maliye Vekili B. Fuad Ağralı yarın Avrupaya gidecektir. Üçüncü umumi müfettiş Hasankaleye gitti Hasankale, 10 (Hususi) — Üçüncü umumi — müfettiş Tahsin Üzer, bugün Erzurum- dan buraya gelmiş, mezbaha- nın temelini atmış, halkla te mas etmiş ve bu münasebetle | bir hitabede bulunarak yapı lan işlerin ehemmiyetini ve | yapılması kararlaştırılan işleri | anlatmıştır. Bu yıl Hasankale ilıcalarına fazla rağbet vardır. | Bulgaristan Adis - Ababaya konsolos gönderdi Adis-Ababa, 10 (Radyo)— Bulgar hükümeti; (İlyen Kora- eyle- eçtikçe daha kuvvetli bir do n Türkiyenin, İtalyan limanla- lo ile arada mevcud dostluğu bir kat daha kuvvetlendireceğini yazmaktadırlar. Pariste binlerce lokanta ve otel kapanıyor caddelere zirhlı otomobiller ikame etmiştir « ——— miştir. Yarın, binlerce lokanta ve gazino kapalıdır. Paris, 10 (Radyo) — Lo- kanta, gazino- ve- kahvehane: ler müstahdemininin grev kararı, vaziyeti fenalaştırmıştır. Binlerce müstahdemin;- ça lıştıkları zorla işgal etmek teşebbüsünde bu- lunmuşlardır. Geç vakit, hü- kümet tarafından şiddetli ted- birler alınmıştır. Büyük - cad- delere zirhli otomobillerle sü- vari polis kıtaatı ikame edil- miştir. İktısad Vekili Ankaraya dönüyor İstanbul, 10 ( Hususi ) — İktısad Vekili B. Celâl Bayar, yarın akşam Ankaraya gide- cektir. Milli küme Müsabakaları sona eriyor İstanbul, 10 ( Hususi ) — Milli küme müsabakaları yarın şehrimizde yapılacak iki maç- tan sonra sona erecektir. Bu maçlar, milli kümenin şampi- yonunu meydana çıkaracaklır. Yarın, Galatasaray ile Beşik- taş, Fenerbahçe ile de Güneş karşılaşacaklardır. Ancak, yarınki — maçlarda bir sürpriz olur, Güneş Feneri, Galalasaray da Beşiktaşı ye müesseseleri | nerlerse, o zaman Galatasaray ile Fener ayni puvanı almış olacaklardır ki takdirde iki takın tekrar karşılaşacak ve galip gelen taraf şampiyon olacaktır. bu def) adında bir konsolos tayin ederek buraya göndermiştir. Bulgar konsolosluğu, bugün yarın açılarak faaliyete başlı- yacaktır B. Lebrun (Şamberi) ye gitti.. reisicumhuru B. Lebrun, bu- gün Hava Nazırı B. Piyer Kutla birlikte (Şamberi) ye gitmiştir. Reisicumhur, orada bazı yeni müesseselerin küşal resiminde hazır. bulunacaktır. Paris, 10 (Radyo) — Fransa | Yannki maçta Fener bera bere bile kalsa milli küme şampiyonu olacaktır Yunanistanda 4 Ağustos millf bayram olarak kabul edildi.. Atina, 10 (Radyo) — Ağus- tosun dördüncü günü, Yuna: nistanın hertarafında büyük şenlikler olacaktır.. 4 Ağustos, General Metak sasın iktidar mevküne geldiği günün yıldönümüdür. Bu iti- barla o gün, milli bayram ola- —rak kabul edilmiştir. ĞĞT ANADOLU | etmiş ve Soyvet hudut larmin:hududü geçerek Japon- . | | meseleler Rusya Japonyanın nazarı dikkatini celbetti Moskova, 10 (A.A.) — Tas Ajansı bildiriyor: Dış Bakanlığı 6 Temmuzda Amour nehri üzerindeki Bol- ehoi adasında bir Japon-Man- çuri müfrezesinin gözüktüğü hakkındaki —malümatı alınca Japonyanın Moskova büyük elçiliği teşebbüste bulunmuştu Bu teşebbüse tatmin edici bir cevab alamayınca B. Lit- vinof, 8 Temmuzda Japon se- ficini davet ederek kendisine adalardan Sovyet askerinin çekilmesinin büyük elçinin 2/7 tarihinde yaptığı ve adalarda Japon-Mançuri kıtaatının artık mevcud olmadığını temin eden beyanatına müstenit olduğunu hatırlatmış ve anlaşmanın bu suretle Japonya-Mançuri tara nezdinde | fından ihlâl edildiğini bildire- rek keyfiyeti şiddetle protesto etmiştir. Sovyet hükümeti adaların Mançuriye aid olduğu delilini reddetmekte ve bu kıtaatın derhal çekilmesini istemek- tedir. B. Litvinof adalar yakinin- deki iki üç Sovyet vapurunun bulunduğu hakkındaki iddiayı- da kabul etmemektedir. Bundan başka B. Litvinof, son zamanlarda sık sık teker- rür eden hudut geçme ve hu- dut üzerinden uçma hâdiseleri hakkında da hükümetinin na- zarı dikkatini celbetmesini rica kıt'a- Mançuri askerlerini her - türlü vesaitle — tardedilmeleri hak- kında kat'i aldıklarını ilâve etmiştir B. Leon Blum Bazı eşhas tarafından taşlandı İstanbul, 10 — (Hususi) emir Paristen haber verildiğine gö- | sosyalist | re, eski Başvekil, partisi veisi ve yeni kabinede devlet nazırı olan B. Leon Blum gene bir tecavüze uğ- ramıştır. B. Blum evine meçhul bir şahıs yolda ken- disine bir taş atmıştır. Sabık Başvekile hiçbirşey olmamış tır. Zabıta derhal faaliyete ge- çerek aramağa başlamıştır. B. Çemberlayn Ruzveltin plânını kabine azalarına gösterdi. giderken, mütecavizi Roma, 10(Radyo) — Lon- | dradan gelen bir habere göre, | İngiltere Başvekili B. Çem- berlayn, Belçika Başvekili B. Van Zeland tarafından veri- len Ruzvelt plânını kabine azalarına tevdi etmiştir. Ruz- velt plânı, esas itibarile dört maddeyi ihtiva etmektedir ki, bu maddeler şunlardır: 1 — Evrakı nakdiye vesair hakkında devletleri ile malümat müba- delesi, 2 — Eski borçlar hakkında iki taraflı müzakereler, 3 — Brükselde bir Avrupa konferansı toplanması, 4 — Vaşingtonda milel bir iktısat kongresinin içtimaı. Kardinal Paçel Bay Delbosla konuştu.. Paris, 10 (Radyo) — Fransa Hariciye Nazırı B. İvon Del- bos, dün Kardinal Paçeli ziya- ret elmiş ve uzun müddet ko- beynel- nuşmuştur. Avrupa | santralı kuruluyor ——— —— , Bu santraldan, Kütahyadan İ.gtanbula ka- 4 dar bütün şehirlere cereyan verilecek ——7 -. İstanbul, 1O ( Hususi ) — İkinci — beş yıllık - kalkınma plânında tesbit edildği veçhile Kütahyada kurulacak elektrik santralı dört milyon 500 bin lirayaya mal olacaktır Bu santraldan, Kütahyadan İstanbula kadar olan bütü şehirlere ceryan verilecek - ve bu süretle ilk şebeke kurul- muş olacaktır. Ankara, 10 (Hususi muha birimizden)'— Memlekete bol ve ucuz enerji temin etmek gibi, milli kalkınmanın ana temellerinden biri olan elektri- fikasyon. işinin ilk iki büyük plânı tamamen hazırlanmıştır Etüdleri en ufak noktalarına kadar bitirilmiş olan bu iki enerji kaynağı, Zonguldak ve Kütahya santrallarıdır. Zonguldak kömür havzasın- da, istihsal beş milyon tona çıktığı zaman, Zonguldaktaki santralın yalnız kömür havza mıza beş sene Sonra '104 mil yon kilovat saat satabileceği hesab edilmiştir. Santral ta kati 45.000 kilovat olacaktır. Bu büyük santralın kuruluş masrafı 5.100.000 lira olarak hesaplanmaktadır. — Santralın işletme sermayesi, 55 - 116 bin lira arasında olacağı tahmin edilmektedir. Santralın Çatal- ağzında. Direk harmanı, mev künde kurulması, en muvafık yer olarak görülmüştur. Kö- mür süprüntüsü yakılacak ve 100 kadar işçi çalışacaktır. Beş sene sonra hava hattı üzerinde kilovat saati 50 - 60 paraya satmak imkânı görül- mektedir. — Santralın — sattığı enerji çoğaldıkça ve santralın yıllık işleme zamanı fazlalaş- tıkça bu fiatlerin de düşeceği tabii görülmektedir Kütahya santralı Kütahya santralı İstanbula kadar ceryan verecektir. İkinci beş sanayi programına girecek fabrikala- rın mühim bu santraldan ceryan alabilecek yerlerde kurulması — düşünül- mektedir. Santralın senelik enerjisi — sarfiyatının 345.000.000 kilovat saat ola- cağı hesaplanmıştır. 4.800.000 liraya mal olacaktır. Kütahya-İzmit-İstanbul hava hatlarına 3.248.000, Karaköy- Bursa hava hattına 477.000; İzmit-Gölcük —hava — hattına 82.000; Kütahyada kurulacak fabrikalara ve ocaklara ceryan verilecek hatlara 140.000; Kü- tahya - Eskişehir hava hattına 450.000 lira olmak üzere ha- va hatlarına da — mecmuan 4.397,000 lira harcanacaktır. Transformatörler ve - kontrol aletlerine 600 bin liradan bir az fazla masraf yapılacağı he saplanmıştır. Ârsa, memur ev- hesaplanmak masrafla- yekünunun on buçuk milyon hiraya yaklaşacağı tah min edilmektedir. Santralın biri sına yakın ve Porsuk çayı ki- yısındadır. Kütahya - santralı senede 640.000 ton İlinyit sar- fedecektir. Elektrik kilovatının satış fiatinin santralda 0,75, Kütahya sanayiinde 0.61, Kü- tahya-İstanbul hattında 1.22, senelik bir. kısmının leri ve sairede şartiyle bütün tesis rının takatının 57.500; | Santral | —H Eskişehirde 1.75, Kasaköy- Bursa — hattında 242, İzmls Gölcükte 1.55 küruş - olacağı tesbit edilmiştir. Projeleri - hazırlanmış - olan bu termik santrallardan başka, | Sakarya nehri-İznik gölü, Ada- na-Kayseri, Ege suları, — Firat | ve kollarında kurulacak - olan santralların kuvvet ve faaliyet- lenle sahaları tesbit edilmiştir. Bu suların” kenarlarına kurub- | müş olan rasad tarafından son tetkikler yapıl- maktadır. B. Şotan Fransızların hamiyetine müracaat ediyor bakan B. Şotan, bugün halka bir beyanname neşretmiş ve yeni mali projenin iyi bir şe- kilde tatbik edilmesi - için Fransız milletinin. hamiyet ve vatanseverliği elden bırakma- sine 10 milyar franklık fevka- lâde bir varidat mekte olduğunu bildirmiştir. Fransada vaziyet düzelemez Paris, 10 (Radyo) — Eko dö Pari gazetesi, halihazır va- ziyet hakkında makalede, — Fransada esaslı bir değişiklik olmayınca vazi- ceğini kaydetmekte cephesine istinad eden hüki | metlerin muvallak olamıyacak- |larını ilâve eylemektedir. I(Lansbury) nin ziyaretleri.. Roma, 10 (AA) — İngiliz işçi partisinin Iideıl_ Lansbury Duüçe ile üç çcyrek l saat konuşmuştur. B. Lansbury; Duçe ile dün konferansı tertip etmek teşeb büsü hususundaki projesi hak: kında görüştüğünü beyan et- miştir. Pazartesi günü Duçe ile yeni $i bir mülâkat yapılacaktır. Fas Sultanı Marsilyaya vardı ve Pa- rise gitti j Marsilya, 10 (Radyo) — Fas Sultanı, bugün oğlu il birlikte buraya gelmiş ve kar şılanmıştır. « Fas Sultanı, otomabille Pa- rise hareket etmiştir, Fransada Sosyalistler kongresi Marsilya, 10 (Radyo) Sosyalistler, bugün nel kongrelerini — akdetmişlerdir. Kongrede, altı yüz. murahhı hazır bulunmuştur. j Parti Başkanı B. Leon B yarın buraya gelerek kongrn de bulunacaktır. TAKVİM || Rumi - 1353 | Arabi- 135 Huziran 28 Cemaz evvel Temmuz linyit havza- | i İRvkar Fzan Vasat Evkat Ezan V üneş 921 dçldakşam 12 1 İöğle — 5.53 12,10yatım — 1,50 indi 8,48 16,06imsak 724 | yazdığı — bir. yette salâh husule gelemiye- ve halk ması lâzımgeldiğini zikrederek, — yeni proje ile Fransız hazine- — (| temin edil- — Kütahyada bir elektrik. istasyonları — Paris, 10 (Radyo) — Baş-