11 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

11 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sayfa 6 Turkıye Iran, İrak ve Af- - ganar arasında - Tahranda imza Cedilen ademi te- Cavüz paktının metnini yazıyoruz| — Londra, Tahran, 10 (A.A.) — Tür- kiye, İran, İIrak, Afganistan arasında imza edilen ademi tecavüz muahedesinin metni aşağıdadır: Mukaddime: Majeste İran Şahinşahı, Majeste Afganistan kralı, Majeste İrak kralı ve Türkiye Cumhur başkanı el- lerinde olan bütün vasıtalarla “ aralarındaki dostluk ve iyi an- laşma münasebetlerinin mu- hafazasına hadim olmak arzu- sile yakın doğuda barışı ve emniyeti bu suretle de umumi barışı Milletler cemiyeti paktı çerçivesi dairesinde mütem- mim zâmanlarla temin mak- sadile hareket ederek 27 A- ğustos 1928 tarihinde Pariste imza edilmiş olan harbden vaz geçme muahedesi muci- bince kâffesi gerek bu paktla ve gerek Milletler cemiyeti paktile hemahenk olarak ken- dilerinin - vaziyülimza bulun- dukları diğer muahedeler mu- cibince mevcud vecibelerini tamamile müdrik olarak bu muahedeyi imzaya karar ver- mişler ve bu maksattan da Majeste Şahinşah, Irak Hari- ciye Nazırı Ekselâns B. Samyi, Majeste Afganistan kralı Af- gan Hariciye Nazırı Ekselâns B. Feyz Muhammed Hanı, Majeste Irak kralı, Irak Ha- riciye Nazırı Ekselâns Dr. Naci Elâsili ve Türkiye Cum- hur başkanı da Türkiye Ha- riciye Vekili Ekselâns Dr. Tevfik Rüştü Arası tayin et- mişlerdir. Madde 1 — Yüksek âkit taraflar — biribirlerinin dahili işlerine, hertürlü müdahaleden mutlak surette istinkâf siya- seti takıb etmeyi taahhüd ederler. Madde 2 — Yükset âkit taraflar müşterek hududların tecavüzden masuniyetine — ria> yet etmeyi taahhüd ederler. Madde 3 — Yüksek âkit- ler müşterek — menfaatlerini alâkadar eden — beynelmilel mahiyette hertürlü ihtilâflarda biribirlerile istişarede bulun- mak — hususunda — mutabik- tırlar. Madde 4 — Yüksek âkit- lerden herbiri diğeri muvace- hesinde hiçbir halde gerek münferiden gerek bir veya Birden fazla diğer devletle birlikte diğer âkitlerden biri- ne karşı hiçbir taarruz hare- ketinde bulunmamayı taahhüd eder. Aşağıdaki haller — taarruz hareketi olarak addedilir: 1 — Harb ilâm 2 — Harb ilân edilmeksi- zin dahi olsa bir devletin si- lâhlı kuvvetleri tarafından di- ğer bir devlet arazisinin işgali, 3 — Bir devletin kara, de- niz veya hava kuvyetleri tara- fından harb ilân edilmeksizin dahi olsa diğer bir devletin arazisine, gemilerine veya tay- yarelerine taarruz edilmesi, *4 — Mütearrıza doğrudan doğruya veya bilvasıta yardım veya muzaharet.. Aşağıdaki haller taarruz ha: reketi olarak sayılmaz. 1 — Müdafainefis hakkının nılması, yani yukarıda ta- 2 —Milletler cemiyeti pak- tının 16 ıncı maddesi —muci- bince vukubulacak hareket, 3 — Milletler cemiyeti kon- seyi tarafından ittihaz edilen bir karar mucibince veyahud Milletler - cemiyeti — paktının 15inci —maddesinin — tatbiki icabından — olarak yapılacak bir hareket, Ancak 11 inçi maddenin tatbiki icabından olarak yapılacak müracaatin taarruzu ilk olarak — yapmış olan devlete karşı olması meşrıımıv — Yüksek âkitlerden bi- rinin 26 Ağustos — 936 da Pariste imza edilmiş olan harbden vazgeçme muahede- sine muhalıf olarak tecavüz veya istilâsına veyahud harbe müracatına hedef olan dev- lete yardım hareketi. Madde 5 — Yüksek âkit- lerden biri bu muahedenin dördüncü — maddesinin ihlâl edildiğine veya edilmek üzere olduğuna kani olduğu takdir- de meseleyi derhal Milletler cemiyeti konseyine — arzecede- cektir. Bnhüküm mezkür yük- şek âkidin bu halde lüzumlu göreceği tedbirleri ittihaz et- mesi hakkında karar vermiye- cektir. Madde 6 — Yüksek âkit- lerden biri diğer bir salis dev- lete taarruz ederse yüksek âkitlerden diğer biri bu mua- hedeyi mütearrız devlete karşı ihbar vukuuna lüzum kalmak- sızın feshedebilecektir. Madde 7 — Yüksek âkit- lerden herbiri kendi hudutları içinde yüksek âkitlerden diğer birinin müesses müessesatını devirmeyi veyahud bu diğer devletin topraklarında nizam ve emniyete zarar vermeyi is- tihdaf eden silâhlı çetelerin birlik veya teşekküllerin kurul- masına mani ölmayı taahhüd eder. Madde 8 — 27 Ağustos 1928 tarihli harptan vazgeçme hakkındaki umumi muahede mucibince aralarında mahiyet ve menşei ne olursa olsun zuhur edebilecek bütün ihti- lâfların hal ve tesviyesinin hiçbir zaman muslihane vası- talardan başka vasıtalarla te- minine çalışılmaması lüzumunu esasen teslim etmiş olan yük- sek âkitler bu hükmü teyid ederler. Ve bBu hususta yüksek âkitler arasında tssis edilmiş veya edilecek usullere baş vu- racaklarını bildirirler Madde 9 — Bu muahede- nin hiçbir. maddesi yüksek âkitlerden her biri tarafından Milletler Cemiyeti paktı mu- cibince deruhte edilmiş olan vecibelere hiçbir suretle zarar verecek şekilde tefsir edilemez. Madde 10 — Fransızca dör nüsha olarak yazılmış ve birer nüshası âkit Jlevletlerden her biri tarafından alınmış - olan bu muahede beş sene - için aktedilmiştir. Bu müddet bi- tince yüksek âkitlerden biri tarafından altı ay evel bir ih- barname ile feshi tebliğ edil- memiş olduğu takdirde mua- | hede beş senelik yeni bir devre için daha nizami dairesinde yı:nılenınıı addedilecektir. Akit tarafından — fe ANADOLU Ademi müdahale komitesinde —a e —— — T AU Fransa, salıdan itibaren kontrolu kaldırıyor 10 (Radyo) — İs- panya işlerine ademi müda: hale komitesinin, — pazartesi günü toplanması muhtemeldir. Son haberlere göre, Fransız hükümeti, salı gününden itiba- ren kendi hududlarından kon- trolu kaldıracaktır. Fransız hükümetin notası, pazartesi günü ademi müda- hale komitesi riyasetine ve- rilecektir. Londra, 10 (Radyo) Dün ademi müdahale Polonya delegesi, İngiliz - Fransız tek- lifinin hiç şüphe yok ki, bü- yük teveccühe lâyik olduğunu söylemiş ve bir anlaşma zih- niyetinden mülhem olan her- hangi bir sureti tesviyenin el- de edilmesine imkânsız naza- rile de bakılamıyacağımı ehem- miyetle kaydetmiştir. Çekoslovak delegesi Küçük antant namına iki plânın telif edilebileceği ümidini izhar ey- lemiştir. Mumaileyh, Fransız - İngiliz | plânının büyük bir itina ile hazırlanan ve tecrübe edilen | bir plânın teyidi mahiyetinde olmak itibarile üstün bulun: f duğunu ilâve eylemiştir. Avusturya delegesi Polonya ve Çekoslovakya delegelerinin beyanatına hararetle iştirak etmek istediğini söylemiştir. Yunan - delegesi Balkan an:- tantı namına Çekoslovak de- legesinin küçük antant namına yaptığı beyanata müşabih be:- yanatta bulunmuştur. Türk delegesi Yunan dele- gesinin beyanatına iştirak et- miştir. Rumen delegesi Çekoslovak ve Yunan delegelerinin biribi- rinin ayni olan beyanatlarının küçük antant ve Balkan an- tantı noktai — nazarlarını ifade eylemekte olduğunu kaydetmiş ve kendi hesabıma şunu ifade etmek isterim ki, bu beyanat Polonya delegesinin mülhem olduğu ayni fikirden mülhem- dir, demiştir. Yugoslav delegesi Yunan, Çekoslovak ve Rumen dele: gelerinin beyanatına — iştirak etmiştir. Danimarka delegesi Çekoslovakya delegesinin be- yanatına müzaharet etmiştir. Eetonya delegesi Lehistan ve Çekaslovakya mümessille- rile aym yolda söz söyliyen diğer delegelerin beyanatına iştirak etmiştir. Estonya delegesi mevzubahs iki plândan Eransız-İngiliz plâ: nının bugünkü müşkülâtın hal- line daha elverişli olduğunu ve maâamalih müşkülâtı izale edebilecek ve komitenin umu- mi tasvibine mazhar olabile- cek diğer herhangi bir plâna da Estonyanın müzaharet ey- . yi feshi etmemiş îlın devlet- ler arasında meri olmakta de- vam eder. Bu muahede yüksek âkilt- lerden herbiri tarafından ken- di kanunlarına göre, tasdik edilecek ve genel sekreter vasıtasile Milletler cemiyetin- de tescil edilecektir. Genel sekreterden muahede hakkın- da cemiyetin diğer azasına da malümat verilmesi rica edile- cektir. Sadabad sarayında 8 Tem- 937 tarihinde " vaml- —.. —.-— — liyeceğini söylemiştir. Litvanya delegesi de Eston ya delegesi gibi söz miştir. Norveç delegesi umumun müzaharetine nail olabilecek mucibi memnuniyet bir tarzı hallin bulunabileceği ümidini izhar etmiştir. Finlândiya delegesi devlet- ler arasındaki teşriki mesainin devamını temin edecek hiçbir gayretin esirgenmiyeği dinde bulunmuştur. Londra, 10 (A.A.) — Ade- mi müdahale komitesinin dün- kü toplantısında muhtelif mem- leket mümessilleri hükümet- lerinin noktai nazarlarını mü- dafaa ettikten sonra umumi müzakereler olmuş ve şu ne- ticeye varılmıştır: 1 İspanya — sahillerinin münhasran Fransa ve İngilte- re tarafından kontrol edilmesi hakkındaki Fransız-İngiliz tek- lifi kabul olnumamıştır. 2 — İspanyadaki muharib taraflara muharib haklarının tanınması *hakkındaki Alman- İtalyan teklifi de reddolun- muştur. Komite Hollanda delegesi nin teklifi ve İngiliz hüküme- tinin de kabulü üzerine mu- tavassıt bir tarzı hal bulmak vazifesini İngiltereye tevdi ey- lemiştir Komitenin tekrar bir hafta- ya kadar toplanacağı ümid olunmaktadır. Londra, 10 (A.A.) — Ade- mi müdahale komitesinde İn- giliz delege-i Lord Plumouth İspanya hâdiseleri münasebe- tile İngiltereye karşı yapılan söyle- ümi- hücumları protesto etmiş, Al- | man-İtalyan tekliflerini cerhey- lemiş ve gönüllülerin geri alınması lüzumunda ısrar gös- termiştir. Londra, 10 (A.A.) — Eden Avrupa hükümet merkezlerin- de bulunan İngiliz - sefirlerini ademi müdahale komitesince İngiltereye tevdi edilen vazite hakkında nezdinde bulunduk- ları hükümetler arasında bir anket yapmağa memuür - et miştir. Eden ayni zamanda Lon- drada bulanan ecnebi . sefir- lerinin — ekserisile —bu hu- sus hakkındagörüşecektir. Söylendiğine göre, İspanya limanlarının kontrolu hakkın- daki proje suya düştüğü tak- dirde bir deniz kontroluna iştirak edip etmiyecekle-ini üzere bitaraf devletler nezdin- de istimzaçlar yapılmaktadır. Birinci Sınıf Mutahassıs Dr. Demir Ali Kamçı oğlu Cilt ve Tenasül hastalık ları ve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479 SY VAA KAFRA KAT TEKİYKANAKKLKERAINAKKKNI FOTO Refik Lütfi Or Zevkinizi okşayacak poz Temiz işçilik Hükümet civarnı Kıymılrım Niharlhav aaddasi Ni Gazetecilere | ... aa | ! Tenz;!atlı biletler Devlet demiryolları işletme idaresi; gazetecilcre verilecek yüzde altmış tenzilâtlı iki ay- lık halk ticaret biletlerinin üc- retlerini tesbit etmişfir. Bu biletlerden en az hafta- da bir delfa olmak üzere intı- şar halinde bulunan gazete lerde çalışanlar istifade ede- ceklerdir. Birinci mevki biler ücretleri 28 lira, ikinci mevki bilet ücretleri 20 lira, üçüncü mevki bilet ücretleri 14 liradır. Bu biletlerden istifade eden- lerin 30 kiloya kadar olan eş- yaları meccanen nakloluna- caktır. Gazeteciler, beraber- lerinde yalnız ticaret ve nü- müne eşyası nakledemiyecek- lerdir. Bu biletler şimdilik Ankara garından - verilecektir. Anka- rada bulunmıyan gazeteciler, bulundukları yerlerin istasyon gişelerine matbuattan aldıkları vesika ve bir. fotoğrafla bir: likte müracaat edecekler ve bilet ücreti ödeyeceklerdir. O mahallin istasyon kişesi An- kara —garından — gazetecilere mahsus bilet getirecektir. Bu biletler gazetecilere — verildik- leri tarihten itibaren iki ay müddetle muteber olacaktır. Bayındırlık Bakanlığı bu ka- rarın tatbik sureti hakkında yeni bir talimatname hazır- hyacaktır. Bu yeni talimatname gazeteciliği esas meslek ittihaz etmiş olanların bu tenzilâlı biletlerden istifade edebilme- lerini temin edecektir. Nakillerini istiyen öğretmenler Bu ayın 15 şine kadar müracaat etmelidir Ahvali sıhhiyeleri münasebe- tile bulundukları başka bir vilâyete nakledil: melerini — istiyen — ilkmekteb muallimleri, bu ayın on beşine kadar Maarif Vekâletine mü- racaat etmek — mecburiyetin- dedir. Bu tarihten sonra, Kültür Bakanlığı nakil istiyenlerin di- lekçilerini tetkik edecek ve Ağustosta bu gibilerin yeni yerleri tesbit ve tayin edilmiş bulunacaktır. vilâyetten 11 Temmuaz 937 Ankarada Motörlü layyarıcillî( İ tebi açıldı Ankara, 10 (AA.) — kara motörlü tayyarecilik 1 tebi dün Hava Kurumu g merkezinde B. Feridunun nutku ile açılmıştır. Mekti tedris müddeti üç aydır. talebesi vardır. ve turizm lot lisansı verecektir. Mekt C brövesi almış olanlar bul edilmektedir. Türkkuşunun Kütahya besi de merasimle açılmış! Hariciye Vekilin Takhrandan ayrıldı Tahran, 10 (Hususi) — | riciye Vekilimiz B. Rüştü A ve maiyeti erkânı bu sal saat 8,30 da Tahrandan rılmıştır. Moskovaya gitme olan Hariciye Vekilimiz, V Afgan ve Irak Hariciye zırları ile sefarethaneler erk ve bir çok zevat tarafınt uğurlanmıştır. Yugoslav a Parlâmentosu nizama ! halif hareketlerde buluf lar hakkındaki kanuf' kabul etti Belgrad, 10 (AA)— P lâmento; dünkü celsesi Ca sında nizama muhalif har' İ ler ve suçlar hakkındaki nun İâyihasını ilk - kırı 83 reye karşı 149 rey ilt bul etmiştir. Türkiye - İtalyi Ekonomik munad“' Roma, 10 (Radyo) zetelerin İstanbul — mubâ? rinden alarak — verdiklef! habere göre, Türkiye kili general İsmet İnö riyasetinde — yapılan İtalyt ve heyeti içtimamda, idhalât serbestisi leti idare eden ekoıw ı# seleler de tedkik edilim' İspanyada Iy'j Maktul düşen İtal Roma, 10 ( Radyo) © panyada maktul düşef yanların isimleri, b! ve B. Mussolininin taif) ceği saatte radyolarda caktır. Ölen İtalyar gollü isimleri, ayrıca yen bir kitabeye vaıılıcy Şehir gazinosundâ 8 BAYAN ile Doktor J. RO Şef d'orkest' ZENFELD'in Tahtı idaresinde Brüksel beynelmilel sergisinde blı-incilm.'./ eden 9 kişilik Viyananın en meşhur ork HER AKŞAM Caz ve konserlerin e devam ıdıc!'““' e (Akhisar C. H. Partisi Ba: lığından: 20 Bin lira bedel keşifli C. H.P. ve Halkevi bit bir ay içinde pazarlıkla 1hale & dilecektir. İstekliler | ve keşif şartnameyi Cumhuriyet Halk kartisi bt üç lira mukabilinde alırlar. W3 / h. Doktor L A. Kemal Ton Bakteriyolog ve bulaşıcı, ın!ııııfbu“ Birinci Sınıf (Verem ve sılrı) Basmahane istasyonu karpısındaki Dil €v ve muayenehanesinde sabah saat B den akşalit ay, Mutahassıs! bı'l“" '"'ıu |