15 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

15 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Marsılyada ve Pste kan- hi çarpışmalar oldu Zabıta ile komünistle a Paris, 14 (Radyo) — Mar:- ğ da kanlı hâdiseler olmuş: Güçid resmi esnasında listlerle sosyal Fransez dsupları arasında müsade- olmuştur. Bu esnada îb'h müdahaleye mecbur "'"ı ve polislerden on kişi b_ Alanmıştır. Halktan birçok 'eıer kurşunla yaralanmış- W.."' civarında da birçok sw Seler olmuştur. Tolonda komünist, sosyal Fransez ne hücum etmişlerdir. da silâh istimal edil- t":î Ttistir, Tul h..,_ lon Valisi, bizzat vak'a- Zuhur ettiği yere kadar İ$ ve asayişin — iadesini ükle temin eylemiştir. ö ant şehrinde de komünist- Sosyal F isi Bası, yal ransez partisi 'nda çarpışmalar olmuştur. ârsilyada — yaralananların '.d'""u yüze baliğ olmak- İngiltere Tankonun notasına ce- Vab vermiyecek Edl%drı 14 (AA.) — Bay '€n Avam kamarasında amele ttisi mebuslarından B. Flet- trin bir sualine cevaben, 'mlertmn B. Frankonun no- ı'”l cevab — vermiyeceğini "mışîıı hı Tanko notasında, İngiltere ilâlei | İspanyanın muharip hi tanımadığı takdirde _“ıdı mukabelei bilmisilde Unacağını bildirmiş idi. Mesai müddeti Sekiz saat olarak tes- İ bit edildi 'ı Stanbul, 14 (Hususi) mbllroııı, iş kananu veçhile | &i müddetini sekiz saat '.ik tesbit etmiş ve vaziyeti 'ün müesseselere bildirmiştir 8 Nevyorkta “'clluın ölenlerin mik- &rı 341 kişiye baliğ oldu | €evyork, 14 (Radyo) — k dalgası devam etmek- dir. Rüzgâr ateş gibi esmek- tedir. nllumn başlangıcından bu- üne kadar 341 kişi sıcak | Sarpmasından ölmüştür. ANADOLU | Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı -Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri Tiğdürü; Hamdi Nüzhet Çançar İdarebaneni : mir İkinci Beyler sokağı Ç. Halk Partisi binan içinde Wpır İsmir — ANADOLU Tülefon: 2716 - Posta kutusu 405 * ABONE ŞERAITİ Mllığa 1200, altı aylığı 700, üç Y ylığı 500 kuruştur. abancı memleketler için senelik abone ücreti 27 Hiradır Her yerde 5 kuruştur M0 geçmiş nüshalar 25 kuruştur. -'*NADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR Sical | | ——— r arasında silâh istimal edil- Miştir. Marsilyada yaralananlar yüze balıg oldu Fransız sosyalıst!erı Hükümete iştiraki kabul ettiler Troçki tarafdarlarının tekrar partiye alınması reddedildi, patırdı koptu. Marsilya, 14 (A.A.) — Ka- | rarlar komisyonu, ekseriyetle ittihaz edemeden akşama kadar müzakerelerine bir. karar devam etmiş olduğu için Sos- | yalist kongresi ancak dün ak- şam mesaisine devam edebil- miştir. Kongre şimdi üç cereyan | karşısında bulunmaktadır: 1 — Ekseriyetin fikrine ter- cüman olan B. Blumun tezi, 2 — Bracke ve Eyromaski- nin tezleri, 3 — Marocau Pivertin tezi, Dün akşamki müzakerelerin başlangıcında Seine federas- yonuna mensup eski Troçki taraftarlarından bazı kimselerin tekrar fırkaya alınması taleb- lerinin reddedilmesi şiddetli hâdiseler ve arbede- ler olmuştur. Pıu:rl rıınhııleıı bu 1ılıp Ademi müdahale komitesi Bugün mühim bir toplantı yapacak 14 (Radyo) İspanya işlerine ademi mü- dahale komitesi, yarın — (bu- gün) toplanacaktır. Bu top lantıda, İngilterenin kontrol meselesi hakkındaki projesi müzakere edilecektir. Bu pro- je, yarın çıkacak olan gaze- telerle ilân olunacaktır. Hariciye Nazın B. Eden, proje hakkında kendisinden izahat istiyen — gazetecilere beyanatta bulunmaktan kinmiştir. İngiliz kabinesi, bugün toplanmış ve projeyi tedkik ederek kabul eylemiştir. Siyasal mehafil, bu jenin, itirazlara maruz kala- cağı kanaatindedir. KA Lüksemburg Düşesi Parise gidiyor Paris, 14 (Radyo) — Lük şemböri Gren” Düğer Te YA prenses Feliks, 20 Temmuzda Parise geleceklerdir. Londra, çe pro- Düşese resmi merasim ya- pılacaktır. 22 Temmuzda Lüb semburga dönecektir. 60 Tayyare Mis Ameliayı arıyor San Fransisko, 14 (A.A.)— Tayyareci kadın Amelia Ear- hartı aramak üzere Leocington tayyare gemisinden 60 tayyare havalanmıştır. Bu tayyareler asgari 90,000 kilometre — mu- rabbalık bir sahayı araştırmış- üzerine | lere şiddetle itiraz etmişlerdir. Fakat Blumun müessir bir mü- dahalesi üzerine sükünet avdet etmiştir. Kongre bandan sonra İs- kanya meselesi hakkında itti- fakla bir karar sureti kabul | etmiştir. Buna nazaran asi İs- panyaya muharib hakkı veril memesi, İspanya meselesinin Milletler edilmesi ve- İspanyadaki cc cemiyetine — havale nebi kıt'alarının geri alınması hakkında Nasyonalist nazırlar hükümet nezdinde teşebbüste bulunacaklardır. Kongre muhtelif karar - su- retlerinin — okunmasını - dinle- miştir. : Marsilya, 14 (A:A.) — Sos- yalist ko Sosyalistlerin hükümete iştirakini 1866 reye karşı 3484 rey ile'kabul et- İ nıış!ır — Kardinal Paçellı Dün Vatikana döndü Roma, 14 (Radyo)— Kardi: | nal Paçelli bugün akşam üzeri Paris seyahatinden Vatikana dönmüştür. Kardinalı Roma istasyonun: da Vatikan ve Roma Ekâbiri karşılamışlardır. Bir Karabiner müfrezesi de selâm vazifesini görmüştür Kardinal Paçelli doğruca Kastel Gandolfoye gitmiş ve seyahatı hakkındaki raporunu Papaya vermiştir. | Rus tayyarecileri Seyahatlerini San Diegoya kadar uzatacaklar.. Nevyork, 14 (A.A.) — Saat 6da “İngiliz saati, Sovyet | tayyarecilerinin Orehon | rinden uçtukları görülmüştür. Bundan evel tayyareciler tel: | grafla San Fransiskonun ileri- | sinde karaya inceklerini bildir- mişlerdir. Sovyet tayyarecileri Kalifor niyada San Diegodan ahvali havaiye hakkında malümat is temiş olduklarından seyahatle rini bu şehre kadar uzatacak- ları zannedilmektedir. Selânik limanının yeni ismi Atina, 14 (Radyo) Yu- | nan Kralının bir emirnamesile Selânik limanı, Tsesaloniki caktır. Fransız kabinesi bugün toplanacak.. Paris, 14 (Radyo) — Yarın rın 15 Temmuzda Fransız ka- binesi B. Sotanın riyasetinde toplanacak, dahili ve harici vaziyel üzerine müzakeratta ngresi üze- bundan sonra olarak — kullanıla- Milli küme maçları ardınca Evet, bitti. Çok şükür bitti, diyelim ve ilâve edelim — Fenerbahçeye şampiyon- luk mübarek olsun. Amin! — Türk milletine, sporcu- ve onların baba, geçmiş lara ana, kardeş ve evlâtlarına Aminl, Hakemlere de geçmiş olsun. -Çünkü da mümkün değildir- amin! Ve bu vazifemizi yerine ge- tirdikten sonra, artık konuş- mağa da başlıyabiliriz: *Diğer herhangi bir mem- lekette hâdise çıkmaz, kavga dövüş olmaz, halk koyun gibi oturur, sakız çiğ- ner., demiyeceğim. Evet, bü- tün bunlar, zaman zaman, mu- olsun.. onları unutmak uslu uslu, ayyen bir heyecan ve asabi- yet hududu içinde vaki olabi- lirler.. Fakat hiçbir vakit, spo- run hakiki mefhumunu, ferdi ve içtimat terbiye ve seviyeyi meydan muharebelerinde öldü- rerek vukubulmazlar ve bizim şu maçların, her üç şehirdeki telerrüatını, teknik ve sosyal bakımdan tetkik edecek olur- | sak, bizi neticeye doğru götü- recek bilânço müsveddesini, başkalarının görmesinden -am- ma, düşüne düşüne görmesin- den- utanarak, derhal avuçla- hımızda istifimizi bozmadan gizlice elimizi ar- kaya uzatıp sepete atardık kıvirir. ve kem, kaç türlü tarafgirlik ve marifet işlemiştir?. (Bunu, bazı hakemlerin bir odaya kapanıp kendi kendile- rine sormalarını tavsiye ede- rim). 2 — Bu maçlarda yalnız oyuncular arasında savrulan tokat, tekme, yumruk adedi kaçtır?. 3 — Gene bu maçlarda kaç oyuncuya, kaç çeşit kü- für savurulmuştur?. 4 Keza, bu maçlarda sakatlanan oyuncuların - sayısı ne kadardır ve bunlar nasıl sa- katlanmışlardır?. $ — Ayni müsabaka dola yısile, tribünler seviyesinden | göklere doğru yükselen küfür avazelerinin ve tokat, yumruk seslerinin kesafeti acaba nedir? Bence, Milli küme maçları bakımından, yalnız şampiyonu, puan ve gol adetlerini tesbit etmekle iş bitmiyor. İşin sos- yal ve psikolojik olarak, yuka- rıdaki şekilde diğer bir cep- hesi daha vardır ki, onu da hesaplamak ve araştırmak ge- rek. Hangi babayiğit makam veya şahsiyet bunu yapacak acaba?. 0. Rulıım Gokce mes'ul Şarpı gezisi Türkiye denizcilik federas- yonu İzmir ajanlığına mensub komüsyoncu Arif Erzeybek ve Hasan Aykanad cumartesi gü- nü 4 ve 8 numaralı şarpilerile | Foça Himanına kadar gidip gelmeği kararlaştırmışlardır. B. Antonesko İngiliz eski muhariblerine ziyafet verdi Bükreş, 14 (Radyo) — Ha- riciye Nazırı B. Viktor Anto- nesko ve Madamı dün Hari- ciye dairesinde İngiliz sabık muharipleri şerefine bir ziyafet / yermişlerdir. 1 — Bu maçlarda kaç ha- | Sayfa $ »| Tarafeyn orduları, te- mastan uzaklaştılar .—— İhtilâfın esaslı surette halli için, Nankin ile Tokyo arasında müzakerelere başlandı 14 (Radyo) — Ha- Tokyo ile Nankin arasında müzakerelere başlanmıştır. Bu müzakereler, son ihtilâfın hallini etmektedir. Vaşington, Pekin civarında Paris, vas Ajansına göre, dündenberi başlıyan müsademeler, bugün | inkıtaâa uğramıştır. Alâkadarların verdiği malü- mata göre, iki devlet arasın- daki ihtilâf halledilinciye ka- dar tarafeyn kuvvetlerinin te- mastan uzak kalmaları tensib edilmiş ve bu hususta bir de uzlaşma imzalanmıştır, Tokyodan alınan haberler, Japonyanın, bu sefer - kat'i tedbirler almağa karar verdi- ğini ve Çinde başlıyan Japon aleytarlığına son verilinceye kadar uğraşmağı göze aldığını bildirmektedir. Japonya, bu yüzden husule gelecek — mesuliyetleri Çine yükletmek istemektedir Şanghay, 14 (Radyo) — Çin hükümetinin umumi bir şekilde seferberlik ilân ettiği hakkındaki haberler tahakkuk etmemiştir. İttihaz olunan as keri tedbirler Hankeo ve Han- kovan şimendifer hattını hi- maye ve müdafaa içindir. Tokyo, 14 (Radyo) — Ja- ponya Hariciye Nazırı B. Hi- rota Çindeki Japon sefir ve konsoloslarına hemen hareket ve Japon tebaasının emniyeti temin için hazır bulunmaları emrini vermiştir. Tokyo, 14 (A.A.) — İngil Amerika yapılacak dostane bir tavas- suttan bir fayda hasıl olup olmiyacağı hakkında sorulan suale cevaben Hariciye Ne- zareti namına söz söylemeğe selâhiyettar olan bir zat bu sabah Japonyanın böyle bir tavassutu müsait bir şekilde karşılamıyacağını bildirmiştir. Vaşington, 14 (A.A.) sefiri Vang, tere ile Hariciye Nazırı Hull ile 20 dakika kadar Çi- | nin şimalindeki vaziyet hak- kında görüşmüştür. Sefir matbuata şu beyanatta bulunmuştur; - Vaziyet gergindir. Fakat Çin sulhu muhafaza etmek için elinden geleni yapmakta- dır. Bununla beraber - Japon- yanın tecavüzüne karşı kendi- sini müdafaa etmek mecburi- yetinde kalacaktır. Diğer ci- hetten vaziyet daha vahim bir şekle girmeden Çin ve Japon hükümetleri arasında tavas- bulunmak — cereyanları Vaşington siyasi mahfellerinde başgöstermeğe başlamıştır. Fakat Amerika Hariciye Ne- Tei AM in büdeğlğlear beri ittihaz ettiği vukuata in- tizar etmeklen ibaret olan tarzı hareketine değiştireceğine dâir ortada hiçbir. emare sutta | yoktur. Vaşington, 14 (A.A.) — İn- giltere hükümetinin Çin-Japon | hâdisesi hakkındaki notasının muhteviyatı gizli tutulmakta- dir. Bununla beraber iyi ha- ber alan mahleller Londranın müştereken harekete geçilmek alâkadar memleketler arasında derhal istişareler ya- üzere istihdaf | 14 (Radyo) — | tarafından | - Çin | pılmasını teklif ettiğini beyan etmektedirler. Görünüşe göre, Vaşington İngiliz teşebbüsünü tasvib et- memektedir. Yarı sesmi mahfeller Ame rikanın — vaziyetin — inkişafını beklemeden bir hattı hareket tayin etmesini doğru bulma: | maktadırlar Hull, matbuata beyanatta bulunarak müstakil bir siya- set takib etmeğe devam ede- ceğini bildirmiştir. Müşahidler Amerikanın bu — beyanalı vakit kazanmak istediği suretinde tefsir etmek- tedirler, Telefon şirketi işi Tamamen halledildi. Mu- kavele yakında imzalanıyor Telefon Şirketi müdürü B. Rap, dün akşam Ankaradan şehrimize dönmüştür. Haber — aldığımıza — göre, Telefon şirketinin bükümetçe satın alınması işi, tamamen sona ermiş ve bu babtaki mu- kavele parafe - edilmiştir. B. Rap, mukaveleyi imza için ya- kında tekrar Ankaraya gide- cektir. Maliye memurla- renin zimmet davası Müddelumumt iddiasını serdetti Zimmetine para geçirmekle Basmane — maliye maznun tahsil şubesi tebliğ memuru B. Şükrü ile bu suç münase- betile memuriyet - vazifelerini ihmalden maznun ayni - tahsil şubesi tahsil memuru — B. Ali Rıza ve tahakkuk memuru B. Hakkının muhakemelerine dün şehrimiz Ağırceza mahkeme- sinde devam edilmiştir. Mu- hakeme, son safhaya geldi- ğinden bu celsede müddeiv- muümi muavini B. Şevki Su- ner iddiasını serdetmiş, suçu | sabit olan B. Şükrünün Türk kanımunun 339 yncu maddesi mucibince mahküm | edilmesini istemiştir. Müddein- mumi, zimmet hâdisesini uzun — uzadıya tahlil ederek B. Ali Rızanın, maznun Şükrünün su- çu ile alâkası bulunduğu tes- bit edilmediğini ve kabahati olmadığı anlaşıldığını — söyle- | miş, yalnız hâdiseyi zamanında | âmirlerine haber - vermemek suretile vazifesinde ihmal gös- — terdiğinden © suretle tecziye- — sini ve B. Hakkının da ayni şekilde cezasının tayinini ta- lep — etmiştir. Müdafaa — için muhakeme başka bir. güne | bırakılmıştır. TAKVİM 1353 Arabi - 1356 ? Ü Cemeaz evrel 5 ceza Rumi - Temmuz Temmuz 15 Perşembe vkat Ezan Vasat Evkat Ezan Vi Güneş Yd7 İçltakçam 12 553 1210 yatsr — 1,50 606 imsak 7,24