15 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

15 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

ANADOLU - Berşama mektuba: Bn. Saadet nasıl öldürülmüş? Sinema âleminde: Bergamada “Cirid Kimseye emniyetedilmi- Yıllardan sonra açılar spor yurdu,, kuruldu Bergamanın elektrik ıİıtıyacının da İıarşılanması kararlaştırıldı.. | .yen bir torba mücevher bir davanın cilveleri Kuyudan ın kurtla sır çıkmağa ve May Vest 40 yaşında ve aynı Zü ortalık pis bir şekilde kok- manda 25 yıllık evli imiş Bergamada ciritçiler Bergama, (Hususi) — Ber- gama cirid spor yurdu adı altında, Bergama ve nahiye- lerile köyleri halkından müte- şekkil bir cirid yurdu kurul- muş ve derhal faaliyete geçil- miştir. Her köyden birer ki- şinin girmesile şimdilik yüz kişilik bir grup meydana gel- miş. ve son esaslara göre ka- bul olunan eğerlerden yüz eğer de ısmarlanmıştır. Bir aya kadar bunlar ve her mın- taka için ayrılan elbiseler ta- mamlanmış olacaktır. Bu yüz kişilik grup hazırlı- ğını ikmal ve oyunlarını iyi bir hale getirdikten sonra ikinci yüz kişilik grubun ha- zırlığı başlıyacaktır. Cirid oyunu malüm olduğu veçhile, ellişer, yüzer kişilik atlı grupların - karşılıklı iki kısma aynılaraki biribirlerinin önlerinden geçerlerken değnek atmak ve bunu isabet ettir- mektir. Bunun için atın da binicinin de meharetli olması lâzımdır. At pişkin olmaz ve . koşmazsa binicinin yiyeceği sopanın haddi hesabı yoktur. Ayni zamanda binici de atın karnına doğru yatmasını bil- mezse gene değnek yemekten kendisini kurtaramaz. Birinci Kermes bayramında bu cirid oyunları karışık kı- yafet ve çeşitli eğerlerle ya- pılmişti. Fakat ikinci Kermes- teki cirid oyunları, hem dede- lerimizin oyunları gibi inkişaf edecek hem de muntazam bir hale girecektir. Gaz ve benzin. Benzin ve gaz işleri son günlerde yoluna girmiştir. Ben- zin eskiden tenekesiz 405 ku- ruşa iken şimdi 250; gaz te- neke ile 350 kuruşa iken, 230 kuruşa satılmaktadı. | gındaki — heyet, Elektrik işi: Bergamanın en büyük ihti- yaçlarından birisi de elektrik- tir, Bugünkü elektrik 332 senesinden kalmadır. ve am- pulleri ancak kızararak yanmak- tadır. Bu mühim ihtiyacı göz önünde bulunduran belediye- miz, yeni bir elektrik tesisatı projesi hazırlatmış ve bu da tasdik olunmuştur. 75 -İki lokomobil işliyecek ve bu suretle şehre muntazam ceryan verilecektir. 5S bin lira keşfi olan bu projenin tatbiki için belediyenin faali- yete geçecek kadar parası da vardır. Diğer taraftan, İktısad Ve- kâleti de Ege mıntakasının elektriklendirilmesi için tetki- kata devam etmektedir. Ber- gama ve civarının ilerideki ihtiyacını tetkik etmek üzere mühendis B. Naim şehrimize gelmiştir. Fakat bu tesisatın herhalde on yıldan evel ikimal edilemiyeceği — zannolunmak- tadır. Bu ceryan, hâlk ve sanayi için çok ucuza mal olacaktır. Akhisar ve Soma tarafların- daki tetkikattan sonra Ber- gamaya gelen B. Naim Dikili yolile Ayvalığa gitmiştir. Bakırçayı: Bergamanın en büyük dert- lerinden biri de Bakır çayı işiydi. Çünkü Bakır çayı, Kırk- ağaç, Soma ovalarını hayli tahrip ettikten başka Bergama ve Kınık ovalarını da batak bir hale koyuyordu. Çandar- lıdan denize dökülen bu çayın yüz kilometreden fazla bir güzergâhı bulunmaktadır. Bakır çayının temizlenmesi ve ıslahı için sa mühendisle- rinden B. Cevadın başkanlı- Çandarlıdan Gizli Cihangir B Bu kimdi?. " — Bu kimseyi size söyle- mekten istinkâf ediyorum. Başvekilin asabiyeti azami haddi buldu ve, adeta bağı:- rır. gibi: — Plânı kime verdin? General Mars, korkmuş gi- bi geri çekildi. Fakat anlama- miş gibi cevab vermedi. Başvekil ayni şiddetle: — Bu suale mutlaka cevab vereceksin! Dedi, Generıl Mııs, gözlerini Nakleden: F.ğemıeddln Benlioglu Başvekil: — General Mars.. Dedi. İnkâra kalkışmakta mana yok- tur. Bir erkek gibi itirafta bulunmak daha iyidir. Bir işi | yaparken utanmalı, itiraf eder- ken değill. General başını şiddetle sal- ladı: — Hayır, hiçbir. kimseye | bakaret etmedim! dedi. — Fakat biliyorsun ki senin buradan ayrıldığından biraz sonra teşebbüsümüz bü- tün cihana malüm olmuştur? General hayret ve dehşetle: mağa başlamıştı. ——— Ç nakkalede esrarengiz bir | şekilde ortardan kaybolan ve | son zamanda para ve mücev- tına tamah edilerek öldü- | rüldügü tesbit olunan General Yusuf zevcesi Bn. Saadetin ölüm hbâdisesi yeni bazı haberler elde ettik, Bn. Saadetin İstanbulda Eren- köyünde mütcaddit köşkleri ve Çanakkale vilâyeti dahilin- de birçok emlâki vardır. Ban. Saadet, bunları kiraya vermek ve icar bedellerini almak üzere hersene Çanak- kaleye gelir, emlâkinin kiracı- larile bizzat görüşür parasını aldıktan sonra İstanbula dö- nermiş. General Yusufun vefatından sonra Bn. Saadet bir polis memurile evlenmiştir. General Yusulun, kızları da vardır. Bayan Saadet ertadan kay- bolduktan sonra veraset için yapılan müracatlar mahkeme- lerce nazarı dikkate alınma- mıştır. Çünkü Bayan Saadetin öldüğü kat't surette tesbit edilememiş ve bu yüzden em- valinin verese arasında taksi- mi mümkün — görülememişti. Çanakkale zabıtası; son za- manda bazı izler üzerinden yürüyerek — Bayan Saadetin bir cinayete kurban olduğunu tesbit, etmiş ve bu cinayeti örten esrar perdesini yırtmağa muvaffak olmuştur. 1932 yılında Çanakkaleye gelen Bn. Saadetin, gelişin: den dört gün sonra, bir gece Niyazi isminde birinin evine girdiği ve orada öldürüldüğü meydana çıkmıştır. Bunu Ni- yazinin babası Mehmed itiraf işe başlamıştır. Bergamalıları çok sevindiren bu iş, Başveki- limizin Bergamayı teşriflerinde gösterdikleri alâkanın netice- sidir. Bergama, (Hususi) — Ha- zirandanberi Bergamaya odun ve kömür gelmemektedir, Bu yüzden zaruri ihtiyaçlara cevap veren hamam ve fırın gibi yerler birer birer kapanmak- tadır. Memleketin şiddetli ih- tiyacını gözönüne alan beledi- yenin teşebbüsile mahrukat verilecek yerler tesbit edilmiş ve İzmir orman müdürlüğüne gönderilmiştir. — Ne dediniz? diye sordu. — Olanı söylüyorum. İşte şu radyo gibi bütün cihan radyoları bizim bu gece ya- msı yapacağımız işleri söyle- miştir. Mars, radyoya, sanki görüyormuş gibi baktı. — Evet, bizden birisi, içi- mizden birisi bu çok büyük teşebbüs ve plânımızi icab edenlere bildirmiş ve o da radyo ve muhtelif dillerle bu- nu âleme ilân etmiştir. General Mars - şaşkın bir halde Başvekile: — Ve, içimizden birisi de- mekle beni mi kastediyorsu- nuz? diye sordu. — Evet seni. Çünkü bura- dan dışarı çıkan yalnız sen oldun ! General Mars, ayni hayret- ilk | | | hakkında dün | | etmiş ve hâdiseyi dünkü- sa- yımızda yazdığımız gibi başın- dan sonuna kadar anlatmıştır. Mehmed, cinayette kendisinin alâkası bulunmadığını, Niyazi ile metresi oğlü Cemilenin birleşerek bu işi yaptıklarını söylemiştir. Fakat bidayeten Bn. Saa: detin nereye gittiği ve ne ol- | l duğu anlaşılamadığından — za- bıta, bir Çok kimseleri zan almış, uzün — uzadıya tahkikat yapmıştır. Hatta Ça- nakkale birinci komiserliğin- den İzmir emniyet müdürlüğü idari kısım - reisliğine edilen B. Fethi de bu tahki- katla uzun müddet olmuştur. Cinayetin üzerinden tam beş sene geçtikten sonra za- bıta, Mehmedin evinde bulu- nan su kuyusundan kurdlar çıktığını ve kuyu — kenarında kazılan toprağın içinden tır- nağı düşmemiş bir parmak çıktığını tesbit etmiş, bu evde ve Mehmedin şimdi Çanak- kalede oturduğu diğer bir evde yaptığı araştırmalarda cinayete aid bazı deliller bul- muştur. Niyazi, bu suçundan dolayı Çanakkalede mevkuf bulunmaktadır. Cemile, hırsız- lık suçundan iki buçuk aylık mahkümiyet müddetini dol- durduktan sonra Çanakkale müddeiumumiliğine sevk ve orada tahkikata devam edi- lecektir. Söylendiğine göre, Bn. Saa- det, çok zengin ve mücevhe- rat kraliçesi diye meşhurmuş. Bu yaşlı kadın, pek çok olan mücevheratını bir torba içinde ve kendi üzerinde taşımakta, kimseye emniyet edememek- teymiş; bunu gerek İstanbulda, gerek Çanakkalede bilmiyen yoktur. Bn. Saadetin, mücevheratına tamah edilerek öldürüldüğü anlaşılmaktadır. Elbisesinin şıklığına ehem- miyet vermiyen Bn. Saadet, kızları tarafından reddedilmiş vaziyette bulunuyor ve bu yüzden yalnızca yaşıyormuş. Bn. Saadet, hersene Çanak- kaleye geldiği sıtalarda tek başına dolaşır ve emlâkinin kira işlerini takip ve intaç edermiş. Niyazinin evi Çanak- altına le salonda mevcud beş arka- daşına, sonra Başvekile bak- tı ve: — Hükümet reisi bay; her veçhile emrinize ve hükümle- rinize tabim. Beni isterseniz idam ettirebilirsiniz. Size bu hakkı bahşetmiş bulunuyorum, fakat.. Şeref ve haysiyetime dil uzatmak hakkını size hiç bir vakit vermiş değilim ve vermem del Ben de sizin gi- bi, sizin kadar vatanıma sadık ve vatanımı seviyorum, dedi. General Mars bu sözleri çok tabii fakat çok sert bir halde söyledi. Başvekil, vaziyeti daha mü- lâyimleştirerek: — Size doğrudan doğruya isnadatta bulunmuş değilim. Belki casusların tuzaklarından birisine düştünüz.. dedi. tayin | meşgul Bayan Eay Vest Bütün Holivud telâş heyecan içinde! Ne oluyor? Yeni ve daha umumi bir grev mi ilân edili- yor? Yoksa, hükümet vergi kaçakçıları aleyhine yeni bir takib ve mücadelemi açtı? Hayır, hayırl Bunların hiç ve kalede çingene mahallesindey- miş. Bn. Saadetin, geceleyin çingenelerin ikamet ettikleri bir mahalleye giderek kira meselesini görüşmesi, hayret edilecek birşeydir. Tahkikata ve delillere göre, Bn.. Saadet — öldürüldükten sonra evin avlusundaki kuyu- nun yanıbaşına gömülmüş, fakat orada çesed tefessüh edince husule gelen küçük kurtlar kuyuya dökülmüş, ku- yudan kurt çıkmağa başlamış, ayni zamanda kotmşuları bizar eden bir pis koku ortalığı kaplamıştır. Bunu nazarı dik- kate alan katillerin, mesele meydana çıkacak diye kor- karak cesedi kuyu civarında gömülü olduğu yerden başka bir yere kaldırdıkları anlaşıl- mıştır. Çünkü zabıta, vaktile kuyu civarında yaptığı araştırma ve hafriyatta hiçbirşey bulama- mıştı. Fakat vak'anın delilleri tesbit edildikten sonra Bayan Saadetin kemiklerinin nerede bulunduğunu katillere söylet- tirmiş ve meydana çıkarmıştır. Hâdiseden beş sene sonra zabıtanın — katilleri meydana çıkarması takdire şayandır. — İmkân yok! — Hele iyi düşün.. Bura- dan çıkınca nereye gittin ve kiminle görüştün, iyi düşünl, — Maalesef, nereye gittiği- mi söylemek benim için müm- kün değildir. — Sana çok rica ederiz. Bize bu mühim meselede yar- dim et, bazı izahat ver ki biz de hakikati aramak imkâ- nım bulabilelim. Ardeyna çok müşkül ve hacil bir mevkie düşmüştür; bu mevkiden mem- leketi kurtarmak bizim, hepi- mize en büyük vazifedir. Bun: dan iki saat evel memleketi- miz iki misafir ve çok kuv- vetli donanmanın bombardı- manına maruz kalmak - tehli- kesini geçirdi, ve bakalım.. Bu techlike henüz tamamiyle geçmiş midir? biri değil! Fakat! hiç ıu gelmiyen, hiç inanılmıyan V haber var; May Vest evli imif Evet, Seksapel — kraliçe$? bekâr değilmiş ve bekârl€ âleminden kuyruklu bir yildf gibi geçip, gitmiş! May Vest tam 25 senedef beri şöhretsiz bir müzikholüf silik bir Vallasın zevcesi imiş! May Vest, sinema âlemindi mütemadiyen şöhret ve sef' kazamp — dürürken - B. Fi Valias da şöhretsiz muhitil selil bir hayat sürüp durf yormuş! Fakat vaziyet birdenbir? değişmiş, B. Frank Vallak şöhretli ve servetli karısı Vesti hatırlamış ve 19251 kocalık hakkını ve.. Bu hakli izafetle May Vestin fyarı # vetini istemiş!. May Vest bu çeyrek ıııfü silinmiş ve unutulmuş nefret ve istikrah ile reddt miş, Fakat B. Vallas, hi tabiiyesini kullanmağa azmif miş, bunun için hemen mel” kemeye başvurmuştur! Ve ne garibdir ki Mıyvl bu davayı kaybetmiştir. Bi mesele etrafındaki dedikod? lardan çok müteessir güzel — yıldiz. süfli — kı 30,000 dolar sulh harcı Vf meği kabul etmiş, fakat Bir Vallas: — Kabul etmem, ıeııı:ı:ıl'dıı bana ancak servetinin n$€ vermekle sulh teklif edeb'l"— Demiştir. Açıkgöz zevcin istediği ar sıf servet nedir bılıy:;r sunuz? Tam 30 milyon fri Mesele ' şimdilik bu safhi” dadır; fakat iki mühim hakf kat meydana çıkmıştır; b katlerin: Birineisi: May Vesti senedenberi evli olması: İkincisi de: May Vestin gün tam 44 yaşında oli sıdır! Zorla kız kıçırml'(K' Kemalpaşanın Cedid olt rudere köyünde Naciyeyi * kaçırmağa teşebbüs eden Mek mid oğlu Mehmed ve med oğlu Hasanın ıeh"’ Ağırceza mahkemesinde reyan eden muhakemeleri N ticesinde Mehmedin WV ve Hasanın bir sene pislerine karar verili komiğinin, Fi » Mars çok mütcessir halde: — Aman yarabbi.. Ne H;, kunç, ne akla gelmez bâ' ye bağırdı. yi — Evet, çok mu(bl#; vaziyet, Bunun için bize * dım etmelisin; bizi K reni her halde bulmalıyı7 Bunu da senden ancâk t nun için soruyor ve '”":,.u Kararımızı — şurada yoB“ bizlerden başka bilen içimizden yalnız ım dişt çıktın.. Bu haberi d İ"M rımız ancak senden alabi lerdir. Bunun için bl_“ Buradan çıktığın vakit ”"de' veya nerelere gıuın? 5' veya kimlerle görüştün! 'wu uyuttular mı? Seni — Şa$if ,