15 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

15 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

BFU M7 — Sayfa 6 İktısadiyatımıza hükü- metin verdiği yeni veche , ruza geçmişler . —e n e— lar liştesile zaten sıfıra indi- | den vazgeçilmesi için yeni bir rilmiş olan kontenjante pozis- Oyonlar listesi bertaraf edil- mökte olduğuna göre, idhali — memnu madde olarak ortada .İ_ı'ıd:ır şey kalmamaktadır. Gümrüklerde: — Gümrük tarifesindeki tadi- | lâta gelince; Malüm olduğu üzere güm- ük tarife kanunumuzda 1827 Pozisyon vardır. Bunlardan yalnız 92 sine 15 Temmuz- “dan itibaren zam yapıyoruz. — Nazarı dikkatinizi celbederiz ki bu 92 madde esasen şimdiye kadar tatbik edilen kararna: amelerde memnu İistelere da- hil idiler. Ba sebeble yapılan — zammın piyasada fiat pahalı: liğı yapmasına sebeb yoktur. — Diğer taraltan 131 - pozis- yonda tenzilât yapıyoruz. Bu pozisyonlara giren maddeler “Mmemleketin sanayi ve iktısadi »'hşyııı için şimdiye kadar tat- yi edilen resimlerden daha 8Z resimle girmesi arzu edi- en eşyadır. — Geriye kalan 1604 - pozis- yona dahil maddelerin güm- rük resimleri üzerinde şimdi- bir değişiklik yapılmamış- . Bunlardan yalnız cüz'i bir mı üzerinde tadilât imkân- ları araştırılmaktadır. — Gümrük resimleri tadilâtını /— yaparken düşüncemize gelince; — Himaye edilen maddelerin memlekette — ihtiyaçtan fazla ' veya ihtiyaca yakın miktarda ist edilmesi, ham madde- |sini memlekette tedarik etme veya kısa bir zamanda yetiş- tirme imkânlarının bulunması “-gözönünde tutulmuştur. Pamuklu, yünlü, deri ve trikotaj gibi sanayi şubeleri bu cümledendir. Bu nevi sa- “nayiin mühim bir kısmında memleket dahilinde zaten re- kabet mevcuttur. İhtiyacın an- cak yüzde otuzu gibi cüz'i bir smı dahilde temin edilen istihsal bıranşlarının gümrük esimleri aynen bırakılmış ve bunlar üzerinden bazan enzilât dahi yapılmıştır. Bu- n sebebi istihlâkin cüz'i bir una tekabül eden bir is- sali himaye edeceğiz diye A hliki hatta bir hat yük- sekliği karşısında bulundur- n çekinmiş olmaklığı- nızdır. — Hatıra gelebilir ki, gümrük gesmi artınca memleket dahi- imal edilen kısımların da satış fiatleri yükselsin. Halbuki evelce işaret ettiğim / gibi himaye edilen maddeler zaten şimdiye kadar memnu listede bulunanlardır. Ayni ında yeni hesaplarımızı en alâkadarlarla da gö- ve kendilerinden temi- aldık ki yapılan himaye icesinde fiatlerde bir te- husule getirilmiyecektir. le bir tereffuun husule ge- esi ihtikâr telâkki olu- caktır. O vakit hükümetin i eli bunu yapanların sında — bulunacaktır. Ve fiat murakabesi yapmak için İktisad Vekâleti kanuni salâhiyetle de mücehhez bu- 'or. Bu tetkikat ve hesapları yaparken bir taraftan da dev: let fabrikalarının istihsallerini en maddelere inhisar ü faydalı bulduk. Ve Yi maddele * maktı 1 program verdik. Bu suretle fabrikaların imalâtlarını ras- yonalize etmeleri temin edil- diği gibi himaye sahasının da çok geniş olmasının önüne geçilmiştir. Ve zaten münha- sıran bu maddeler üzerine | konmuş olan himayekâr resim- ler ancak ihtiyati bir tedbir olarak kabul edilmiştir. Bun- dan anlaşılıyor ki, ittihaz etti- ğgimiz tedbirler ekonomik ica- bata tamamile uygundur. Ve bunların herhangi bir veçhile sutistimalini önlemek için eli- mizde iktısadi ve kanuni mü- eyyideler mevcuttur. Bazı memleketlerin dahili piyasalarındaki satış fiatlerin- den farklı olarak ihracat mal- larını ucuz sattıkları - vakidir. Biz bunu damping fiati ola- rak kabul ediyoruz. İstihsalâ- tımızı bu kabil sun'i tedbir- lerle hırpalamamak için güm- rük tarife kanununun 3 üncü maddesini daha büyük bir hassasiyetle gözönünde tuta- cağız. Size izah ettiğim tedbirle- ria tesirlerini kat'i olarak şim- diden görmek ve bunların hepsinin müsbet netice vere- ceğini iddia etmek çok müş- küldür. Tatbika geçildiği za- man bu tedbirlerin — seyrini milli ekonomi cebhesinden müsbet veya menfi olarak gözden geçirmek ve damping meselesini — incelemek — için kararnamenin 6 ıncı maddesi mucibince İktısat Vekâletinde bir milli korunma komisyonu teşkil edilmiştir. Bütün cihanda ekonomik vaziyetler seri tahavvüllere ta- bidir. Her hangi bir tedbir bugün müsbet iken yarın menli şekle geçer. Ve memlekete zarar verebilir. Bunun için maddeler üzerinde milli eko- nominin arzedeceği icablara göre tadiller yapmak zarureti ekseriya — başgöstermektedir. İşte komisyon bu mevzu üze- rinde çalışarak kararlarını hü- kümete arzedecek ve hükümet kararı da derakap millete bil- dirmek suretile iktısadi haya- tın tahavvül seyri milli eko- nomi icablarına göre uyduru- lacaktır. Bir de şunu söylemek iste- rim. Gümrük tarifeleri mem: lekette sadece milli ekonomi- nin tanzimi için konulmaz. Onların tanziminde mali zih- niyet te hâkim olur. Mühim olan bu iki gayeyi teliftir. Başvekilimiz İsmet İnönü ve hükümeti bu hususta çok hassastırlar. Memlekette istih- sal ve imal olunan maddelerin maliyet fiatlerine tesir yapan elemanlar arasında başka mem- leketlerde olmıiyan - vergileri indirilmesi prensibi ne kadar büyükse mümasili memlekette yetişmiyen iptidai maddelerin memlekete resimsiz veya pek az resim vererek girmelerinin temini de o kadar büyük bir ehemmiyeti haizdir. Fakat bu cihet bu delaki tedbirlerle tamamen lemin edilmiş de- gildir. Teşviki sanayi kanununun hükümlerine göre, Maliye ve İktısad Vekâletlerince tanzim edilmekte olan listelerdeki maddelerin muvaffakıyetini te- min için yapılan formaliteler ağır ve masraflıdır. Razı ahvalda smiistim ni Şot ANADOLD . — <Ş7 v İhtilâlciler Madrid. de mukabil taar. ——emtd 6 ge— — Başı | nci sahifede — Gönüllüler İspanyaya geçiyorlar Marsilya, 14 ( Radyo ) — Marsilya körfezindeki küçük Kondis adasına birçok gönül- lüler toplanmakta ve buradan kayıklarla İspanyaya geçmek- tedirler. Şimdiye kadar bu adacık yolile 114 gönüllünün İspan yaya kaçırıldığı tesbit - edil- miştir, Asiler bir petrol gemisi yakalamışlar Bayon, 14 (Radyo) — İs- panyanın büyük — kamyoner petrol gemisi tevkif edilmiştir. Vapur, bir gece asiler tarafın- dan işgal edilerek Kadikse kaçırılmıştır. Ayni şekilde reis Akiranın yatı da kaçınlmıştır. Asilerin mukabil taarruzu Paris, 14 (Radyo) — İspan- ya milis kuvvetlerinin. Madrid taarruzlarının akim kalması üzerine asiler bir mukabil ta- arruz — yapmışlardır. Asilerin maksadı ellerinden kaçırdıkları Villâ Noevayı istirdad etmektir. Taarruz çok şiddetli olmuş ve asi kuüvvetler bir derece ilerlemişlerdir. — Bronete - ile Villâ Noevada bir iki kıt'ayı istirdad etmişlerdir. Asilerin yeni tanrruzu, Cum- huriyetçilere 12,000 ölüye mal olmuştur. Muharebeler bütün şidde- tile devam etmektedir. Cum: huriyetçiler harb sahasına ye- ni kıt'alar tahşid etmektedirler. Asilere göre, Villa Noeva milislerin eline düşmüş de- gildir. Cumhuriyetçilerin bu husustaki haberleri esassızdır. Son hava muharebesinde asiler sekiz milis tayyare is- kat ettiklerini iddia etmek- tedirler. Aragon cebhesinde milis- lerin Ualbaramandaki taâarruz- ları da inkişaf etmemiştir. Bu- na mukabil general Sakile mukabil bir taarruz yapmış ve Valedeyi işgal ederek 225 esir almıştır. Madrid, 14 (A.A.)— Hükü- met kıt'aları Corogne yolunda El Planion ile Lasrasas ara- sındaki asi hatlarını yarmağa muvaffak olmuşlardır. said olduğu iddia edilmekte- dir. Bu listeyi tamamen kal- dırarak bütün iptidai madde- lerin gümrüksüz geçmesi fik- rinde Maliye Vekâleti arkada- şımla mutabık kaldım. Başvekilim, mevzuun ehem- miyeti nisbetinde çalışmamız için emir vermişlerdir. Bunu da gelecek sene tatbik ede- ceğimizi ümid ediyoruz. Netice, mümasil memleket- lerde yetişmiyen iptidai mad- delerin gümrük resmi verme- den veya az bir resim vere- rek ve mamullerin de gümrük resmini ödiyerek memlekete serbesiçe girmesinin iktısadi tesirleri üzerinde uzun boylu durmiya ihtiyaç yoktur. Her- kes bunun faydasını takdir etmek imkânına maliktir. Ka- rarname ile tüccarımıza her suretle kolaylıklar gösterilmesi temin edilmiş ve memlekete müfid olan sanayi şubelerimi- zin de hukuku mahfuz tutul: Pariste 14 temmuz — Başı | inci sahifede — Bu merasimde Cumhurrcis, kral Karol ve Fas Sultanı ile birlikte hazır bulunmuştur. B. Kamil Şotan vesair Nazırlar da Cumhurreisinin yanında bulu- narak resmi geçidi seyretmiş- lerdir. Motörlü kıt'alar, en son sis- tem tayyareler ve motörize edilmiş kıtaatla bahriye silâh endazları şiddetle alkışlanmış lardır. Resmi geçid, mütcaddid defalar halk tarafından alkış- lanmış ve sükün ile nihayet bulmuştur. Zabıta bazı muha- Kf unsurların karışıklık çıkar- masına mani olmuştur. Geçid resmi saat 13 de hitam bulmuştur. Meçhulasker abidesi önün- de de merasim yapılmış ve on binlerce halk tarafından abideye çiçek ve çelenkler konmuştur. Bu merasim münasebetile tayyareler tarafından da pek çok - hareketler yapılmış ve halk tarafından hayretle sey- redilmiştir. Gece bütün Paris elektrik ziyaları ile tenvir edilmiştir. Paris, 14 (A.A.) — Dün akşam tertib edilen bir fener alayı münasebetile Concorde meydanında faşistlerle komü- nistler arasında ehemmiyetsiz çarpısşmelar olmuş, sükünet süratle iade edilmiştir. Paris, 14 (Radyo)— Fransa Reisicumburu B. Lebrün bu- gün altıda sarayında muazzam bir ziyafet vermiştir. Bu ziya- fette, geçid resminde bulunan Romanya Kralı Karol, Fas Sultanı Seyyid Mehmed ve Veziri ile bütün Nazırlar, Ge- heraller ve sefirler hazır. bu- lunmuşlardır. Vekillerimiz Moskovada — Raşı 1 inci sahifede — müşlerdir. Dün B. Şükrü Kaya B. Ejof tarafından kabul edilmiş ve kabul merasiminden sonra şerefine bir öğle siyafeti verilmiştir. Ziyafette B. Şükrü Kayanın yanındaki zevattan başka B. Litvi- nof, Stomoniakof, Kareki ve dahi- liye komtiserliği muavinleri B. Fri- noveki ve Berman harır bulunmuş- lardır. Moskova, 14 (AA) — Ajansı bildiriyor: Türkiye Hariciye Vekili Dr. Tevfik Rüştü Aras dün Moskovaya muvasalat ctti. Gar Türk ve Sov- yet bayraklarile donanmıştı. Vekil istasyonda B. Litvinol, Şükrü Kaya, Stomoniakof, Kareki, Hariciye pro- tokol çefi B. Rarkof, birinci doğu şubesi direktörü B. Zalavaki, Tür- kiye elçiliği erkâm, Tİran büyük elçisi B. Sepah Hudi, Litvanya orta elçisi B. Baltrusditis, Roman- ya elçisi B. Cimmwi, Bulgar orta elçisi B. Antonof, Afganistan mus labatgüzarı Yunus Han, Yunanistan matlabathüzen — B. Kindinis, Mos kova Sövyet meclisi azasından B. Sterenberg, —Moskova vekili B. Suvarof ve hariciye erkâ- m tarafından karsılanmıştır. Vekili karşılamak üsere Bakü- ye gilmiş olan Türkiye büyük el çisi B. Zekdi Apaydın da aym a: manda Mostkovaya dönmüştür. -— - Tas İzmir Birinci İeta memur- luğundan: Ziya, Hasbi ve Faika ait | olup Emlâk bankasına olan ipotekli borç için 28-7-937 çarşamba günü saât onbirde dairemizde Aaçık artırma ile | satılacağı 20:6-937 tarih ve 7232 sayılı Anadolu gazete- sinin Gıncı sahifesinin dör- düncü sütununda — ilân edilen gayrimenkulün mukadder kıy- metinin — kırkbeş bin lira ol: ee eee kumandan | v 15 Temmuz 927 ROMATİZMA LÜMBAGO SIYATİK : Sı'nîr V: sığuk algınhgından ÜN gelen şiddelli agrıları , teskin ve.izale eder. İzmir Müs. Mev. Satınalma” komisyonandan: 1ı-— — Kırkaltı kalem eczayı baytariye —kapalı zarfla satın alınacaktır. . Tahmin edilen bedeli 15400 onbeş bin dört yüz lira olup ilk teminat parası 1155 liradır. İhalesi 4/8/937 çarşamba günü suat 11 de Ankara M. M. V. satınalma komisyonunda yapılacaktır. Evsaf ve şartnamesini almak ve görmek istiyenler her gün Ankara M. M. V. Satın alma komisyonuna mü: racaat edebilirler. Münakasaya gireceklerin. 2490 sayılı kanunun 2 ve 3üncü maddelerinde ve şartnamelerinde yazılı vesi- kalarla birlikte teminat ve teklif mektuplarını ihale saatından en az bir saat evvel Ankara M. M. V, sabnalma komisyonuna vermeleri. 17-30-15-31 1930 T İzmir Mst. Mv. K. Sat. Âl. Ro., Rs. den: ae Bir metresine tahmin edilen fiyatı ( 75 ) kuruş olan (65000) altmış beş bin metre ekmek torbalık bez ile bir metresine tahmin edilen fiyati ( 95 ) kuruş olan (133750) yüz otuz üç bin yediyüz elli metre mahruti çadır bezi ve bir çiftine tahmin edilen- fiayati (170) kuruş olan onbin çift yemeni ayrı ayrı kapalı zal alnacaktır. Torbalık bezin şartnamesini (234) ve çadırlık bezin: kini (635) kuruşa almak ve örneklerini istiyenlerin her gün komisyona gelmeleri. Tarbalık bezin ilk teminatı ( 3656 ) üç bin altıyüz elli altı lira 25 kuruş çadırlık bezin ilk teminatı (7603) lira 13 kuruş ve yemeninki (1275) Jiradır. | Torbalık bezin ihalesi 27/7/937 Sah günü saat 11 de çadırlık bezin ihalesi 28/7/937 Çarşamba günü sant 15 de ve yemeninin ihalesi 29/7/937 Perşembe günü saat 11 dedir. Münakasalara gireceklerin 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 cü maddelerinde yazılı vesikaları ilk teminatları ile teklif mektuplarını ihale saatlerinden en az bir saat evvel M. M. V. Sat. Al. Ko. na vermeleri. dt 15 03 2313 Mst. Mv. ko, sat. al, ko. rs, den: Bir tanesine biçilen ederi 80 kuruş olan seksen alti bin ve dokuz bin tane çıplak aleminyum matra ayrı ayrı kapalı zarfla alınacacaktır. Seksen altı bin tanenin şartnamesini 340 kuruşa ve diğerini parasız almak ve örneklerini görmek istiyen- lerin her gün komisyona gelmeleri. Seksen altı bin tanenin ilk teminatı 4590 ve doku? bin tanenin ilk teminatı 540 liradır. » Dokuz bin tanenin ihalesi 13 /8/ 937 cuma günü saat 11 de ve seksen altı bin tanenin ihalesi ayni gün saat 15 tedir. Münakasalara gireceklerin 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde yazılı vesikaları ilk teminatlarile teklif mektuplarımı ihaf: saatlarından en az bir saa! evvel Milli Müdafaa Vekâleti sat. al, ko. na vermeleri: Bi ! 15 09 3016 2107 Müstahkem Mevki satın alma komisyonundan: Hepsine biçilen ederi 32500 lira olan 7374 kalem elektirik malzemesi kapalı zarfla eksiltmeye konmuştur: İhalesi 17 /Temmuz/ 937 cumartesi günü saat 11 de Ankara M. M. V. satın alma komisyonunda yapılacaktır. İlk teminatı 2437 lira 50 kuruştur. Şartnamesi 165 kuruşa M. M. V. satın alma komi$” onundan alınır ğkıiltmey(' gireceklerin Ticaret odasında kayıtlı olma” ları şart olmakla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü maddeleainde ve şartnamelerinde yazılı vest kalarla birlikte teminat ve teklif mektuplarını ihale | saatından en az bir ssat evvel M. M. V. satın almâ komisyonuna vermeleri. 1 15 30 15 1633 Ms. Mv. K. Sat. Al. Ko. Riyasetinden: - Bir tanesine tahmin edilen fiatı 1159 bin yüz elli der | kuz kuruş olan ye müteahhid nam ve hesabına açı! ve eksiltme ile alınacağı ilân edilen 1340 bin üç t kır tane nöbetçi muşambasına istekli çıkmadığından rliğa birakılmıştır. ğ:::nımeı parasız almak ve örneği görmek istiyef” | lerin hergün komisyona gelmeleri. : İlk teminat miktarı 1164 bin yüz altmış dört lira 80 kuruştur. Z İhalesi 21/7/937 Çarşamba günü saal- 15 tedir. | Pazarlığa gireceklerin 2490 sayılı kanun 2 ve 3 ünd maddelerinde yazılı vesikaları ilk teminatları ile - bit” likte tam il:ıle saatında milli müdafaa 5! ae ea & e