17 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

17 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ANADOLU Mi lısler Madrıd cıvarında yeniden hücuma geçtiler Ö —-.e— Satander cephesinde cumhuriyetçiler tarafından kuvvetli bir müdafaa hattı tesis edildi Salamanka, 16 (Radyo) — Madrid afakında birçok hava müsademeleri olmuştur. Asiler birinde etmiş- bu müsademelerden 6 Milis tayyare — iskat lerdir. Madridin civarında şiddetli harbler devam — etmektedir. Milisler yeni kuvvetlerle hü cuma geçmişlerdir. Milisler cenahları kurtarmak — için bir mikdar daha ilerlemek mec- buriyetindedirler Kompani cebheleri gezdi Barselon, 16 ( Radyo ) Barbastrodan bildiriliyor: Katalonya cenaralitesi reisi B. Kompani cepheyi ziyaret etmiştir. B. Kompani Katalan kuvvetleri kumandanı miralay Morales - tarafından - karşılan- mış ve birlikte cepheleri gez mişlerdir. Cumhuriyetçiler müdataa hatlı tesis ettiler Burgoz, 16 (Radyo) — Asi tayyareler, hükümet kıt'alarının Satander - etrafında betonarme bir müdafan hattı vücüde getirdiklerini tesbit et miştlerdir. Hükümetçiler bunun halkı yeni ve için binlerce sivil tirmaktadırlar. Amerikalı layyareci esir edildi.. Avillâ, 16 (Radyo) — Ame- rikalı tayyareci Gülit, hükü- mete mensub bir tayyareyle düşmüş ve Naval Karnero cephesinde esir edilmiştir Amerikalı tayyareci bitaraf olduğunu ve maaşla çalıştığını | söylemiştir Belçika ve Çekoslavakya Cumhuriyetçilere yardım edecekler Belçika ve Çekoslovakyada | İspanya hükümetine yardım cereyanı küvvetlenmiş — ve bu yüzden bir çok hâdiseler çık- mıştır. Çekoslovakyada kanlı mü- | sademeler de olmuştur. Salamanka, 16 (Radyo) — Almanya ile General Franko arasında müzakereler bir uzlaşma ile neticelenmiştir. Resmi tebliğ Salamanka, 16 (A.A.) — Resmi - tebliğ Biskay, Santander, Asturie ve Endülüs cebhelerinde tüfek ANADOLU Günlük siyasal gazete ticari Sahip ve Bbaşyazgamı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umuami neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nözhet Çançar İüşrebanesi İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi binası içinde Tolgraf: İzmir — ANADOLU Talefon : 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yıllığı 1200, alt aylığı 700, ylığp 500 kuraştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Ha v—nle_â kuruştur İGünü geçmiş müshalar 25 kuruştur. — ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR tiç a çalış- | | kısmını | maksat, asayişin ateşi teati edilmiştir. Leon cebhesinde goda mıntakasında cebhesinde takasında Pena Sal- ve Tage Guadaloupe min- cumhuriyetçilerin yaptıkları hücumlar muvaffa- kıyetsizlikle neticelenmiştir. Bir hava muharebesi esna- bir cinayet olmuştur. altına alınmıştır. sında altı düşman tayyaresi düşürülmüştür. İstanbul, 16 (Hususi) — Bugün, İspanya harbinin bi rinci yıldönümüdür. Bu mü- | nasebetle cebhelerde a | harekât bir kaç saat vakkuf etmiştir. eri için te- Kemaliye kazasında çok feci bir cinayet oldu —-. ——— Bir çılgın, zavallı annesini bal- ta ile parçalamıştır İstanbul, 16 (Hususi) — Kemaliye kazasında, gayet Çıldıran bir adam, annesini parçalamıştır. Çılgın, derhal zabıtaca yakalanmış ve müşahede feci balta ile Irak, Filistinin taksimini protesto etti Kudüs, 16 (Radyo) — Filis- tin hükümeti, Filistinin simal ayırmıştır. — Bundan masıdır. Bağdattan alınan bir habere göre İrak hükümeti, Filistinin taksim plânını İngiltere hükü- meti nezdinde protesto etmiş- tir. İrak Başvekili sebetle gazetecilere beyanatta bulunmuş ve: — Bugün Haydarhan cami- inde büyük bir protesto mi tingi yapılacaktır. Demiştir. Arab komitesi - erkânından Abdülhadi dün tayyare ile Bağdada gelmiş ve Başvekil tarafından kabul edilmiştir Abdülhadi, Pan-Arab pro- pagandası için İrakta teşkilât vücüde getirecektir. Abdülhadi Pazar günü tay- Bir heyetimiz Beynelmılel ceza koöngre- sine iştirak için Avru- paya gitti.. İstanbul, 16 (Hususi) -— Mü derris B. Tahirin riyaseti al- tında teşekkül eden bir heye timiz, Avrupaya hareket et- miştir. Bu heyet, | ceza kongresine cektir. B. Faik İzmir seferberlik dairesi müdürü oldu İstanbul, 16 (Hususi) Eski mülkiye müfettişlerinden | B. Faik, İzmir seferberlik dai- edil. beynelmilel iştirak ede- resi müdürlüğüne tayın miştir İstanbul Belediyesi Başıboöş kedileri ıopiuyor| İstanbul, 16 ( Hususi ) — İstanbul başıboş kedileri toplamağa karar ver- miş ve bunun — için (faaliyete başlamıştır. Belediyesi, kolaylaştırıl- | bu müna- | İPan-Arab komütesi'aa azasından B. Abdülhadi Bağdada gitti yare ile Filistine dönecektir Avam kamarasında | nakaşalar olatak Londra, 16 ( Radyo ) Çarşamba günü Avam kama: mektebe götürmüştür. | Ona işi bulan | rasında Filistinin taksimi me- | | | | selesi üzerine — münakaşalar * cereyan edecektir | Mısır kadınları taksim aleyhinde Kahire, 16 (Radyo) — Mısır | kadınlarının yaptıkları bir iç timada Filistinin taksimi pro- | jesi aleyhine kararlar verilmiş ve bu kararların birer sureti | Londraya gönderilmiştir. Kahire, 16 (Radyo) — Misir Başvekili Nahas Paşa, i | meselesi hakkında İngiliz fev- kalâde komiserile uzun - uza: dıya görüşmüştür. Mısır millet meclisinde meselesi hakkında bulunul- İ muşlur Filistin istizahda Dünya Bisiklet şampiyonasına iştirak edeceğiz | İstanbul, 16 (Hususi) | Danimarkada yapılacak — olan dünya bisiklet şampiyonasına iştirakimiz takarrür İhtiyar bir âşık Metresini bıçakla yaraladı İstanbul, 16 (Hususi) — 70 yaşlarında ihtiyar bir âşık, | bugün trende genç metresini biçakla yaralamıştır Roma sergisinde Lâtin medeni- yeti müzesi Roma, 16 (Radyo) — 1941 başla- eylemiştir. | | Roma sergisi mıştır. ! 1400 amele sahanın temiz- lenmesine başlanmıştır. Serginin merkezinde büyük | bir saray inşa edilecek ve bu- rada Lâtin medeniyeti müzesi kurulacaktır. Sergiden sonra da bu müze baki kalacaktır faaliyeti | ve Tâzımdır. | tedrici İ % | l | gitmek mecburiyetindeyiz İktısadi sistemimiz Türkiye, toprağı, suyu, işlenmemiş ser- vetleri, küçük sermayesinin azlığı ve ferdi” teşebbüsünün kifayesizliği — itibarile, kendi- liğinden, şundan iktısadi vechesini yap- Va bit tir o İK oluz. bütün tealitesi, yani doğuş ve olu- mış devletçilikle kooperatifçilik üze- rinde temerküz ediyor Türk milleti, herşeyi dev- letten bekler. Mektebi dev- letten, suyu, İimanı, yolcu tayyaresini, vapuru, şimendi- feri hep devletten bekler. Başı ağrıyınca devlet kapısına ko- şar, Bunu uzun uzadıya ara- mağa nc imkân vardır, ne de ihtiyaç.. Bu halk, devletçidir. Onu daima devlet, elinden tutup Onun doyurmuştur. devlettir. Bu- gerek başarılacak işlerin büyüklüğüne ve cihan iktısadi hareketlerinin arzettiği hassa- siyete,— gerekse muasır cemi- yetlere yetişmek için elimizde bulunan — zamanın — darlığına bakarsak, bu zaviyeden de, devletçiliğin — ısmarlama ve mükemmel bir kaftan gibi sırtımıza rahat rahat geldiğini görürüz. Bu, bir sistemdir. Cemiyeti, bir kül halinde kur- tarmak ve daha şümullü bir ifade ile sanayiü, ticareti, şi- mendiferi, köprüyü ve herşeyi, yani tarih boyunca bizi ihata eden bütün gerilikleri, bütün açık pazar ve yarı müstemle- karnını devlet | ke müesseselerin yıkıp siyasi mü:- | letin lâlini kazanmış ktısadi bir dev- istiklâlini de kurmak için, sahasına göre, devletçilik, sahasına göre de kooperatifçilik yapmak lâzımdı Hiçbir. zaman bir tekâmülle garb memleketlerinin şimdiye kadar takib etmiş oldukları iktısadi inkişaf yolunu tutamayız. Ân cak yalnız, “hep - birden ve bir anda, iş görmek için (en kuvvetli) — ve olan devletle isti (en:kuvirölliler) ve (en sermayeliler) - birliğini yaratabilen — kooperatifçiliğe Bu mecburiyeti de hissettik. Libe- ral sistem, bütün istismarcı- hiğı ve yalnız — küvvetliyi bes- liyen, yalnız mütekâmile hak veren tek taraflı ile. bağrü dürann ” Yunanistanda Zelzele oldu Atina, 16 (Radyo) — Yu- nanistanın birçok yerlerinde şiddetli zelzeleler olmuştur. Halk heyecan içinde kalmış ve bazı yerlerde kırlarda ça dırlar kurulmuştur. Maamafih hareketiarz hiçbir yerde bir kimseye zarar gel- yüzünden memiştir Otel ve lokanta Müstahdemini arbede çıkardılar 16 (Radyo) — Dün akşam, bulvar ve caddelerde ötel ve lokanta garsonları ta rafından — hâdiseler çıkarı| Paris, miştır. Grevciler gazino ve lokan: talara hücum etmişler bir çok maddi zararlar - yapmışlardır. Zabıta bir tevkif etmiştir. Bunlar çalışma müdahale - süçile mahkemeye verilmişlerdir. çok kimseleri serbestisine (en — sermayeli) | hodkâmlığı | yan etmiştir. Orhan Rahmi Gökçe | Japonya, üç milyon as- keri silâh altına çağırdı ——— .—— — Başı 1 inci sahifede — Londa, 16 (A.A.) — İngil- tere ile Amerikanın sulhun idamesi ve Çin-Japon ihtilâ- finın dostane bir şekilde hal- ledilmesi için Tokyo nezdinde ayrı ayrı teşebi dukları öğrenilmiştir. İngiltere ile Fransa Çinin talebi üzerine İngiltere, Fransa ve Amerika tarafından müşte- rek bir. teşebbüste bulunuk: ması için Amerikanın kendi- lerine iltihak etmesini istemek arzusunda bulunmuşlardır. Fa- kat bu teklifi herhangi bir diplomasi cephesine iştirak etmek istemiyen Amerika ar- zuya şayan görmemiştir. İyi bir menbadan öğrenil- diğine göre Fransa da İngil- tere ve Amerikanın teşebbüs- ayni teşebbüste bulunacaktır Sovaet Rusyanın bu babda- ki niyet ve tasavvurlarının ne olduğu henüz malüm değildir. Uzak şarktaki vaziyetin in- kişafları Londrada büyük bir endişe ile takib edilmektedir. Çünkü Nankinin şimali Çinin ilhakı için Japonya tarafından yapılacak her türlü teşebbüse silâhla karşı koymağa azmet- serde lerinin bir miş olduğu mütaleası dilmektedir. Önümüzdeki 48 saat fin 'a vaziyetin ne suretle in- kişaf edeceğinin tamamile an- laşılacağı tahmin edilmektedir. Tokyo, 16 (A.A.)— Domei Ajansı bildiriyor: Evelki akşam Fental ninde Çin kıtaatı ile müsademede zar- yaki- bir bir. Japon neferi maktul düşmüş bir ne- | fer de yaralanmıştır. Japon hükümet memurları Çinlilerin bu havalide bulun makta olan bir Japon müfre- zesine sebebsiz olarak taarruz etmiş olduklarını beyan etmek tedirler. Çidlilerin zayiatının ae ol duğu bildirilmemiştir. 16 (AA.)— Avam kamarasında sorulan bir suale cevaben Cramborne Çin sefi- riyle daimi temas halinde bu- lunduğunu ve kendisinin Çinin şimalinde Çinlilerle Japonlar arasında vukubulan — hâdisele rin sulhan balli için İngıltrıc hükümetinin bher fırsattan isti- fade edeceğini söylediğini be- Londra, Belgrad, 16 (Radyo) — Pa- risten alınan haberlere göre, Çin-Japon ihtilâfı, gittikçe bü- yümekte ve tehlikeli bir vazi- yet almaktadır. Burada çıkan Pravda gaze- tesine göre, Çin Japon ihtilâfı, bütün Avrupayı düşündürmek- tedir. (Deyli Telgraf) gazetesi, bir Çin-Japon harbinde Rusyanın bitaraf kalmıyacağını yazıyor. Tokyo, 16 (A.A.) — Domei Ajansı, Japon Sumende heye- | tinin Nankin hükümetinin harb hazırlıkları yapmış olduğunu gösteren bir takım kat'i delâi- le malik bulunduğunu- bildir- mektedir. Mezkür Ajans, Taiyun — Foudaki - Japonların Çinli halkın hasmane hattı hareketleri sebebile bu şehir- lei terketmekte olduklarını ha- ber vermektedir. Gazeteler şimali Çin mese- lesini kat'i surette halletme- Kanton ve | sini hükümetten istemekte müt- tefiktirler. erde bulun- | yapılan | | Veliahdı Emir Tokto, 16 (A.A.)— Fengtai yakıninde Çin - Japon kıtaatı arasında vukua gelen yeni müsademe dolayısile hariciye nezaretinde vaziyet çok vahim telâkki edilmektedir. Maamafih şimali Çindeki - Japon garni: zonlarının mümessilleri ile Ho- pei ve Chachar eyaletleri mec- lisi mümessilleri” arasındaki müzakerelere devam edilmek- tedir. İngiltere Maden almak için Franko ile anlaşıyor 16 ( Radyo ) — İs- panyol madenleri hakkındaki bir istatistiğe göre İngıllere' Berlin, hükümeti geçen sene İspınyı-_. dan 1,120,000 ton maden cev- heri çekmiştir. Halen İngiltere Bilbao ma- denlerinden daha fazla istifade — için General Franko ile uzlaş- | maktadır. İspanyol madenleri diğer memleket madenlerinden yüzde 30 daha ucuzdur. Asilerin Biskayı işgali üze- rine İngiltere, İsveçten maden | almak istemişse de Alınınyı 1938 senesine kadar İıveç' madenlerinin — yüzde yetmiş | beşini angaje etmiş ve İtalya | da her ay 75 bin ton maden | almağa başlamış olduğund bu arzusuna muvaffak olımı— mıştir. 255 Rus tayyarecileri | B. Ruzvelt tarafından — | kabul edilecekler Vaşington, 16 (Radyo) Önümüzdeki haftanın bidaye- tinde Rus tayyareleri Sandiye: | godan döndükleri vakit Bay | Ruzvelt — tayyarecileri — kabul | edecektir. ) Paris, 16 (Radyo) — Hava | Nazırı B. Piyerkot Moskovaya | bir telgraf çekerek Rus yarecilerinin mesafe rekorunu | tebrik etmiştir. Bu .,' Fransız milleti ve hükümi ve Fransız tayyareciliği na yapılmıştır. Hicaz Velıahdı Parise vardı Paris, 16 (Radyo) — HN Suud kı ile birlikte Londradan P gelmiştir. Avusturya nasyonı listler şefi — Hapse mahküm oldu Viyana, 16 (Radyo) — yonalistlerin şefi 14 ay h cezasına mahküm edilmiştii Grev "i Tetrua, 16 (Rodyo) — bin otomobil ve tramvay m) muru grev ilân etmiştir. B lar yevmiyelerinin arttırılı sını istemektedirler. TAKVİM Rumi - 1353 Arabi - 13 Temmus 4 J Cemar « Temmuz i : İ7 | Cumarte si Evkat Ezan Vasat Evkat üneş 921 işddakşam 12 | öğle — 5,53 12,10yatm | indi 8,48 16,061msak 7,24