21 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

21 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

İnebolu faciasının mesulleri Denizyolları memurları, devlet memuru mu? Vapurla birlikte demze canlı ola- rak gömülen yolcular da varmış ——an © —— —— İnebolu faciası maznunları- nın muhakemelerinc dün şeh- | rimiz Ağırceza mahkemesinde devam edilmiştir. sede maznunların — vekilleri, müekkillerinin devlet memuru olduklarını iddia ederek da- - vanın, memurin muhakema- tına gitmesi lâzımgeldiğini ta- leb ve iddia etmişlerdi. Bu taleb üzerine mahkemece vilâ- yetten mütalea istenmişti. Vi- lâyet Hukuk işleri müdürlü- günden gelen cevab dünkü — celsede okunmuştur. Denizyolları işletme - idaresi memurlarının, devlet memuru sayılamıyacağı iddia edilmiştir. Suçlu vekilleri, buna itirazda bulunarak Deniz yolları işletme idaresinin, ticaret için açılmış bir mücssese olmakla Türkiye — sularında muntazam — seyrüse- — feri temin için devlet tarafın- dan ihdas edilmiş devlete merbut bir müessese olduğunu söyliyerek onun memarlarının — devlet memurları gibi muamele görmeleri icah ettiği mütalea- — sında bulunmuşlardır. Daha sonra, İnebolu vapu- — rünun battığı ğece yolcuları — kurtaran İstikbal vapurunun — üçüncü kaptanı B. Ömerin, “Zonguldak Ağırceza mahke- Mesi tarafından istinabe sure- tile alınmış olan ifadesi okun- muştür. B. Ömer, vak'a hak: kında şu izahatı vermişti: — — Vapurun, İzmir körtezi- ne kadarki seferi hakkında /e vaziyette olduğunu bilmi- | yorum. İstikbal vapuru, İnebo- İu vapuruna — toslamamıştır. İnebolu ve İstikbal vapurları biribirine tahminen iki mil la idiler. İnebolu istimdat 5 ğü çaldı, sekiz mil sürat- & giden - İstikbal vapurunu İnebolu vapurunun — üzerine gevirdik. Vapurun hal ve va- tini anlamak için bir san- lal indirerek iki kişi gönder- | dik. Geldikleri vakit vapurun ü almakta olduğunu söyle- diler. Bunun üzerine can kur- n filikalarını indirip denize düşenleri toplamağa başladık. O sırada İnebolu vapuru me- nurları, bir sandalla bizim pura geldiler. İnebolu vapuru birinci kap- tanı Mehmet Alinin, vapur- lan tamamen ümidini kestik- sonra vapuru terkederek Geçen cel- | Bunda, | ir kayıkla denize açıldığım öğrendim, gemide ne yaptı- ğinı bilmiyorum. İstikbal va- purundan atılan halatı, bolu vapurunda mes'ul tayfa vesair kimse bulunmadığı için tutan olmadı, çünkü hepsi da> ha evel vapurdan ayrılmış: lardı. Gemi, iskele tarafına yatmıştı, tedricen battı. Ve nihayet sular arasında kay- boldu. Gemide kalanlar vardı, bunlar, gemi ile birlikte bat- tılar, kendilerini vapurdan su- ya atanları da biz kurtardık, can kurtaran yeleklerini tersine bağlamış olan üç kişi, bacak- ları yukarıda kalarak boğuldu ve bunu gördüm. Can kurtaran yeleği alma- mış kimse olup olmadığını bilmiyorum. İnebolu vapuru- nun filikaları indirilmemişti. İndirilmiş olsa idi, yolculardan birçoğu kurtarılabilirdi. İstikbal vapuru Lostromosu Tahsinin ifadesi alınmak üzere muhakeme, başka bir güne bırakıldı. İne- Bir kamyon kazası Şoför muavini ağır yaralıdır Dün öğleden sonra Kor- donda gümrük önünde bir kamyon kazası olmuştur. İz- mirden Urlaya yolcu ve eşya götürmekte olan Urla beledi- yesinde mukayyet 26 numaralı kamyan, Şoför Ali oğlu İzze- tin idaresinde konağa doğru yol alırken gümrük önünde ve yolun ortasında durmuştur. Şoför muavini Malatyalı Halil oğlu Sıdkı, kamyonun üzerin- de eşya istifi ile meşgul ok duğu sırada nokta belediye zabıta memuru 51 numaralı B. Mustafa, kamyonu kenara alması için şoföre emir ver- miş ve şoför, kamyonun üze- rinde bulunan şolör muavini Sıdkıyı unutarak — kamyonu birdenbire kenara çekmek is- temiştir. Sıdkı, ansızın hare- ket eden kamyonun üzerinden sırtüstü yere düşmüş ve başı taşa çarparak ağır surette ya: ralanmıştır. O sırada vak'ayı gören polis memuru 101 nu- maralı B. Halil, şoförü yaka- lamış ve yaralıyı hastaneye götürmüştür. Nakleden: F.ğomooddin Benlioğlu berin doğruluk ve teferrua- kadar vukuf gösterdiğini rendikçe hayretten hayrete ten kendisini alamadı. esrarengiz radyo mer- neresi idi? Sadece kendi nda görüşülen şeyleri tadar isabetle nasıl ve mden öğrenmişti? Bu haberi ına yaymakla bu merkez dediyordu? mdi kendisine: Çıldırmak birşey değil.. z h başvekilden yapıla- "îğ k tahkikatın şeklini ve da- 4 bazı teferruatı öğrenmeli- yimli Dedi. General Mars bu ayağa kalktı ve kararla tuvaletini telefon çaldı. Mars - telefonun ahizesini eline aldı, telefon eden Lidya idil! Muhavereyi kısa cümlelerle çabuk geçiştirdi. Telefonun öbür ucunda bulunan Lid- yaya: — Şimdi acele işim var. Biraz sonra seni telefonda ben arıyacağım. ANADVULU İskarpin çalmış Alsancakta Yusuf oğlu Hüs- nünün evine girerek bir çift iskarpin çalan Nusret oğlu Hamid yakalalanmıştır. Hırsızlık Ahmed oğlu Hüseyin, Çi- viciler çarşısında Abdülmecid oğlu Şevketin camekânından 18 gümüş İira çalmıştır. Para çalarken tutulmuş Tevfik oğlu Mehmed, Ab- dullahefendi mahallesinde Sü- leyman Kızi Zeynebin dük- kânına gitmiş, ortalıkta kim- senin bulunmamasından isti- fade ederek çekmeceden ufak- hk paraları aşırırken — tutül- muştur. Hilekârlık zinin kefesi altına 25 gramlık bir kaba kâğıt koyarak hile yap- tığı tesbit edildiğinden Ad- |liyeye verilmiştir. | Turgudluda bir toprak meselesi Bunun sahibi, onu kurtaran ve temiz- liyen olur Turgudlu, 16 (Hususi) — Turgudlu hududu - dahilinde Gediz çayı kenarında İlgın namile maruf mahalde devle- tin hüküm ve tasarrufu altın- da bulunan metruk ve vaktile domuz yatağı olan ormanlıklı 400 dönümlük bir arazi vardır. Başvekilimiz General İsmet İnönü evelce Manisayı teşril- lerinde güzel memleketimizde yer olduğunu görmekle mus- tarib bulunduğunu binaenaleyh hem kendilerinin ve hem de memleketin istifadesi için ça- lışmak lâzımgeldiğini — söyle- yaptı. Fakat tam bu sirada | Müsüm çıkmasını | yordu. miştir. Araziye — muhtaç bulunan 80-90 yurddaş bundan ilham alarak masraf ve emek sar- federek bu yeri eski halinden kurtarmışlardır. Ormanı sökmek, - toprağın içindeki pislikleri temizlemek, müteaddid — defalar toprağı zeredilecek bir hale getirmek için külli masraf ih- tiyar edilmiştir. Fakat Maliye, sürerek | yanlış bir anlayışla bu toprak üzerinde durmuştur. Bir kaç gün evel, bu yer- leri işgal edenlerden bir kısmı vatimiz doktor bay Lütfi Kır- dara gitmiş ve vaziyeti anlat- mışlardır. Valimiz kendilerini bir saat kadar dinlemiş ve tedkikatta bulunmak üzere bir Dedi, — Âlâ... Âlâ.. Oruvarl. Mars, ahizeyi yerine koydu, bir müddet ne yapacağını bil- miyormuş gibi hareketsiz kal- dı. Marsın yüzünde derin bir ıstırab var ve kendisi bir gün Ahmet adında bir kasab, tera | birçok işlenmemiş, açılmamış | Çin-Japon ihtilâfı bir tür- lü halledilemiyor Japonya Şimali Çine asker sevk etmekte devam ediyor —. — Başı I inci vıılııfede— kümetinin bu eyaletteki kuvvetleri en az iki yüz bini bulacaktır. Hoog Kong, 19 JA.AJ — Ar keri makamat bir bölük müstosna olmak üzere bütün - İngiliz kuevet. lelinin Shankvuna alınarak Uiyen Çinde tahşid edileceğini beyan et. mekt dir. Masmafih orada bugünlerde bir - kargaşalık — zuhuru — ihtimali Nankin, 20 |ı A.) aramandaki Çin ile japonya müzakereler hâlâ çıkmaz - bir yoldadır. kabi sözü — kararlaştırmak japon si japonyamın söyliyeceği son üzere hususi | bir toplantı. yapacaktır. Şangbay, 20 (ALA.) — japon Rsat 14,30 da V pingi bombardımana başlamış ol dukları Nankinden Ajan. sına gelen bir telgrafta — bildiril. mektedir. Şanghay, 20 (A.A.) — Çin Hariciye Nezareti tarafından B. Hidakoya tevdi edilen muhtıranın esasları şunlardır: 1 — Çin daima vaziyeti daha ziyade vahimleştirmekten tevakki eylemiş, fakat buna mukabil Japonya Hopeye mü- temadi surette takviye kıtaalı yollıyarak Çini müdafaa terti- batı almağa mecbur etmiştir. 2 — Nankin Hidakoya 12 Temmuz tarihinde, — karşılıklı olarak harekâtın nihayete er- dirilmesini ve takviye kıt'ala- rının geri çağırılmasını — teklif eylemiştir. Fakat buna Japon- ya hiçbir cevap vermemiştir. 3 — Çin hugün dahi kıta- ların geri çağrılması için bir tarih tesbit edilmesini teklif eylemektedir. 4 — Çin bâdiselerin ve an- laşmazlığın birer hal suretine raptı için müzakere açılmasını arzu eylemektedir. $ — Çin Asyada sulhun idamesini — istemektedir. Ve beynelmilel hukuk kaidelerine muvafık bir hal suretini ka- bule amadedir. Bu muhtıra Cumartesi günkü Japon notasına cevab teşkil eylemektedir. İyi membalardan KY GUSU . CELAT LA IKM heyetin gönderileceğini vadet- miştir. Hükümetizin çiftçi aley- hine ve hazine lehine bu ara- ziyi işliyenlerin elinden alaca- ğını ve onları mağdur edece- ğini hiç kimse aklına bile ge- tirmez. Buradaki 80-90 yurddaş bine yakın nülusa maliktir. Aralarında birçok Balkan mu- haciri de vardır. Valimizin bu işi halk lehine halletmesi çok yerinde olacaktır. küvvetlerinib Domci görmek iştiyakında olduğunu da ilâve etmişti. Mars, telefon ahizesini ye- | rine koyduktan sonra, bunları düşünüyordu. Kendi kendisine: — Doğrusu, işte bir yaman içinde bir derece daha ihti- | kadındır bu Lidya, dedi, bun- yarlamış görünüyordu. Mars, Lidyanın bu çok işten Lidya, telefonda kaybolan aşk mektublarının bulundu- ğunu müjdeliyordu. Bunları kendisi buraya saklamış unutmuştu. Hizmetçiden şüp- helenmeğe lüzum görmüyordu, artık! Lidya bu kısa muhaverede Marsa aşk ve sadakatinden de bahsetmek - fırsatını - bul- ve muştu. Kendisini bir an evel isti- | dan korkmak lâzımdır. Ka- dınların güzelliği ne kadar artarsa, şeytanet ve mefse- detleri de o kadâr büyük olu- yor. Lidyadan, Lidya ile bir- likte bütün kadınlardan nefret ediyorum. Mars, biraz daha sustu ve düşündü; sonra, azim ve şid- detle: — Bu şeytan kadının dili- nin bağlarını ben çözeceğim. Dedi. Ve, tuvaletini tamamlıyarak azimkâr bir asker tavrile evin- lııldml e göre, B. Hidaka bu n t Cumartesi günkü Japon notasına bir cevap ola- rak telâkki etmemektedir. Londra, 20 (A.A.) — Uzak şarktan muhtelif membalardan buraya gelen haberlere göre, Japonya Çinin mukabil teklif- İerini -Teddelmiştir. Loodra, 20:(A:A<): — Çin, Maliye Nazırı Kung buraya gelmiştir. Mumaileyh Ameri- kada gümüş hakkında bir an- laşma imza etmiştir. Pekin, 20- (Radyo) — Pe- kinle Tiençin arasındaki bütün münakalât tekrar kesilmiştir. Japorya Hariciye Nazırı B. Hirota, dün toplanan Japonya kabinesine vaziyet hakkında uzun izahat vermiştir. Bu top- lantıda, Japonya Erkânıhar- biyei umumiye reisi de hazır bulunmuştur, Çin hükümeti, Japon tek- Bilerini kabul edemiyeceğini bildirmiştir. Vaziyet naziktir. Japonya, simali Çine asker göndermekte devam ediyor. Japon askeri şürası, yarın (bugün) toplanacaktır. Roma, 20 (A.A.) — Uzak şarktaki hâdiselere dair bura- ya gelmekte olan ve biribirini nakzeden haberler büyük bir ihtiyatla karşılanmaktadır. İh- tilâfın halledileceği ümit olu- nuyor. Maamafih İtalya uzak şark- taki menfeatlerini — icabında müdalaa etmek üzere vaziyetin inkişafını büyük bir dikkatle | takibeylemektedir. Belgrad, 20 ( Radyo ) — Politika gazetesinin istihbara- tına göre, Çin - Japon harbi gün geçtikçe alevlenmektedir. Japon Erkânıharbiye riyaseti, beş milyon askerin silâh al- tına alınmasını kararlaştırmışlır. Harbin önüne geçilemiyeceği sanılmaktadır. Nankin hükümeti, hâdisele- rin müslihane surette hallini istemekle beraber, Çinin istik- lâline halel getirecek şeraiti asla kabul edemiyeceğini bil- dirmiştir. Şanghay, 20 (Radyo) — Çin meclisinin kararile Japon- yaya verilen bir notada der- meyan olunan teklifler, Japon- ya tarafından reddedilmiştir. Hariciye Nazırı B. Hirota, Çinin Tokyo sefirini kabul et- miş ve Çin hükümetinin, daha dikkatli hareket etmesini, aksi den çıktı, başvekilin bulun- duğu daireye doğru yürüdü. General Mars, vaktin * çok erken olmasına rağımen — baş- vekili masasının başında ve meşgul bir halde buldu. Baş- vekil general Marsı kapıda hiç bekletmeden kabul etti. Mars, başvekilin yüzünde yeis ve ıstırab alâmetleri gördü, belki de gece hiç uyuma- mıştı. Başvekil, içeri giren gene- ral Marsa: — Erken geldiğin için çok iyi ettin, dedi, emniyeti umu- miye müdürünü ve mütehas- sıslar şürasını davet - ettim. Bunlardan başka — müderris Ros da gelecektir. Maamafih, ben bunlar gelinceye kadar sizinla hiras Aaha Lansemal Taymis B. Edenin nutku içtf ne yazıyor? Londra, 20 (ALA.) — ”; Edenin İngiltere hükümeti beğ? | nelmilel ticaret mübadelelerini | işkâl eden maniaların ortadat kaldırılması siyasi gerginliğit izalesine doğru atılmış ciddi bir adım telâkki eder, suretil” deki beyanatını tefsir edef Taymis gazetesi diyor ki: “Bilhassa Merkezi Avrupâ ile cenubi garbi Avrupadaki ihtilâfları - tebarüz - ettirmek gerektir. Bu — ihtilâfların hal ve faslı siyasi ihtilâfların tev” lid etmekte olduğu şüphe VE korkulardan bhali hazırda âde* ta eli kolu bağlanmış - olatt ticari mübadelelerde muhak” kak surette yeni bir faaliyet vücüde gelmesini intaç ede* cektir. Polanyada Komünistlerin tertip ettik' leri suikastlar.. Varşova, 20 (A.A.) — Pazar günü saat 22.15 de Varşovif civarında Svirdrymale şehrin: deki evi önünde Milli birlik şefi miralay Adam Koeye bif suikast yapılmıştır. Miralay Koe villâsının kapısı önünde büyük kuvvette bir. bombâ daha suikastçının elindeyketi zamansız ateş almış ve suikasi” çıyı derhal öldürmüştür. Sui- kastçının cesedi infilâk şidde" tinden birkaç metre öteye atıl mıştır. Miralay Koecye birşey” olmamıştır. Adliye ve polis meıııı’l“ ve bilâhare Dahiliye Nazıf muavini B. Podiorkovski- suir kasd mahalline gelmişlerdir: Tahkikata devam — oluna" caktır. Varşova, 20 (A.A.) — Bal tık devletleri mehafili ve mat* buat Miralay Koeye karşı yâ* pılan suikasdı mevzubahs ede- rek Lehistandaki Komünist partisinin bu son zamanlardâ Polonya ricaline karşı müşte- rek — suikastlar tertip — etmis olduklarını ehemmiyetle kayt dediyorlar. #aRE BT SAAT taktirde Japonyanın çok şid* detli ve seri tedbirler alaca” gını bildirmiştir. Şanghay, Bu sabah, (Vankin) havalisin: deki Japon - kuvvetleri, Çin ordusuna Aansızın bir. hücum yapmışlar ve 40 dakika de“ vam eden top ateşi açmış* lardır. Bu muharebede Çinli* lerden mühim telefat vukubul- duğu söyleniyor. ihtiyacındayım. Başvekil general Marsa bir " koltuk gösterdi. General, gösterilen koltuğa oturdu ve başvekilin söz aç masına intizar etti. Başvekil general Marsı oturttuktan sol” ra, masa üzerinde bılun"' bir. kâğıdı tekrar dikkatle okumağa başladı. Bu kıt: üzerinde kırmızı lemle yazılmış yazılar vırd' Başvekil biraz sonra: — Eğer teşebbüsümüz mW” vaffak olsaydı, ne büyük bâ” rika ve hâdise olacaktı. Diye söylendi. Sonra gent” rale dönerek: bi — Mars, sen ne düşünü- yorsun? Diye sordu. 20 (Radyo) — — # )