24 Temmuz 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

24 Temmuz 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

— Milli Meclisi, Ye — İarın yaptıkları uzlaşma Sayfa 6 Başı 1 inci sahifede — Tokyo, 23 (A.A.) — Şimali Çinde vaziyet Çin kıtaatının geceleyin Loukouchiao ve Pa- ochandan çekilmeleri salâha iZ tutmuştur. Nankinden gelen bir telg- fa göre general Sung Cheu- 19 Temmuz tarihli muka- velename metnini henüz Nan- hükümetine tebliğ etme- Mmiştir. Bu mukavelenamenin gayesinin 11 Temmuz tarihli mahalli itilâfta münderiç üç noktanın daha ziyade kolay- iıkla icrasını temin olduğu tahmin edilmektedir. Japon hükümeti ile yakın- — dan teması olan mehafil şim- diye kadar Hopey ve Sahar | siyasi meclisinin Japonya ile —akdetmiş olduğu mahalli bü- tün — itilâfları tanımış — olan Nankin hükümetinin - şimdiki ütilâh reddetmesi için hiçbir sebep mevcud olmadığını be- — yan etmektedir. Nankin, 23 (AMA) — Hi- — kümet makamatı bir intizar hattı hareketi kabul etmiştir. & # Bu —makamat şimali Çinde Japon ve Çin makamatı ara- sında aktedilmiş olan mahalli itilâflar metinlerinin vüruduna üntizaren Aaskeri kıtaatı her ihtimale karşı hazır bulundur- maktadır. Mevzubahs metinler henüz vürud etmemiştir. Fakat — bunların kabule şayan - şeyler — olmadığı tahmin edilmektedir. Tokyo, 23 (A.A.) — Hari- — ciye Nezareti namına söz söy- lemeğe salâhiyettar bir zat, — bir Japon membandan gelen ve Nankin hükümetinin Şimali Çindeki Japon ve Çin maka- matı arasında aktedilmiş ma- halli itilâfları kabul etmiş bu- lunduğuna dair olan haberi teyid eder bir güna haber al- o mamış olduğunu beyan et- miştir. Pekin, 23 (Radyo) —Pekin Şan-Kay-Şeke bir telgraf çekerek Çin-Japon ihtilâfının halli hususunda ken- — disine tam bir salâhiyet veril- diğini bildirmiştir. Berlin, 23 (Radyo) — D. N. B. ajansı Pekinden bildi- “ riyor: Çin askerlerinin geri çekil- — mesinden başka Japonlar şi- mali Çin eyaletleri için yeni muhtar idaresinin tatbikini is- — temektedirler. Japonlar Sahar ve Hopey eyaletlerine Nankin hükümetinin hiçbir. müdaha- — lesini kabul etmemektedirler. Bondan başka'şimali Çinde komünistlerin takibi hususun- da Japon direktiflerinin hâ- kim olması istenilmektedir. Muhtar eyaletlerinin hadu- du da Japonlar tarafından ta- yin edilecektir. i Londra, 23 (Radyo)— Deyli Telgraf gazetesinin Pekin mu- habirine göre Japonlar, Şimali Çin ricalile uzlaşarak yeni ve müstakil bir hükümet kura- caklardır. , Tako limamı Japon donan- — masının Çin üssübahrisi ola- cak, Pekin etrafındaki bir kı- — Bim yer, gayri askeri hale ko- -— pacak ve Japonlar Pekinde asker — bulundurmak — suüretile Hopey ve Sahar ile Japon- Nan- kin bükümetine de bi tebaalarını himaye edeceklerdir. - | karar vermiştir. Çin hükümeti, Japonya- 4 nın bütün metalibatını kabul etmiştir miştir. Nankin hükümetinin bu uzlaşmıya ne süretle mir kabele edeceği malüm de- ğildir. Tokyo, 23 (Radyo) — Ko- | vang-To mevki — kumandanı miralay Takas, Tiyençinden Tokyoya gelmiştir. Miralay Takas, müzakerat hakkında bir rapor verecektir. Paris, 23(Rrdyo) — Şang- baydan son gelen haberlere göre, Çin, Uluslar sosyetesi takviye cemiyeti bütün cihana karşı bir beyanname - neşret- miş ve son hâdiseleri izah ederek — Japon — taarruzların- dan şikâyet etmiştir. Londra, 23 — (Radyo) Royter Ajansıma, Pekinden aldığı bir habere göre, Çin- Japon ihtilâfı tamamen halle- dilmiş ve iki devlet arasında askeri sevkiyata son veri- miştir. Japonya Harbiye Nezareti- nin neşrettiği bir tebliğde; Hopey ve Sahar için Japon- ya tarafından ileri sürülen bütün metalibatın, Çin hü- kümetince — kabul — edildiği ve şimali Çindeki Japon as- kerlerinin, bu metalibatın tat- bik edilip edilmediğini kon- trola memur olunduğu bildi- rilmektedir. Tokyo, 23 (Radyo) — Ja- pon Diyet meclisi bugün de toplanmış ve ekseriyet grubu Japon kabinesini takviye kara- Tıbi. veröblştir. Japon Hariciye Nazını, şi- mali Çin ihtilâfının çok kısa kısa bir zamanda balledilece- ğini söylemiştir. Tokyo, 23 (Radyo) — Do- meyi ajansı Nankin hüküme- tinin Çin-Japon uzlaşmasını tasdik edeceğini haber ver- mektedir. ——— —— Bugün çok hayırlıbir işe başlıyoruz — Başı ? inci sahifede — Bugün, ilk yaş üzüm ihracı münasebetile Baclbek — vapurunda merasim yapılacak, özüm kutuları, bayraklarla — donatılmiş bir şattan vapura yüklenecektir. Üzüm kurumu, bu #ene yaş olarak üç bin ton çekirdeksiz ve razakı Üzüm ihraç edecektir. Bu- nün iki bin tonu — denisyolu ile, bin vonu da Selânik özerinden vsev. (Üçüncü umumt müfettişlik mıntakası muhteliti gelecek kedilecektir. Bu partiden sonra denizyolu ile 12 ağustosta 150, 16 da 30, 18 de 400, 27 de 400, 28 de 5, 30 ağastosta 150 ton, | eylülde 150, 3 de 400, 12 de 400, 17 de 20, 20 eylülde 30 ve son olarak ta $ teşrinlevelde 42 ton yaş üzüm gönderilecektir. Muhtelif üözüm mintakaların- dan gelen mektublarda, yaş ürüm ibracatına başlanmasının müstabsili sevinç içinde bıraktığı bildirilmek. te ve buralardan da sovkiyat — ya: pilması istenmektedir. Harbe karşı Mukavemet kongresi Londra, 23 (Radyo) —Dün Core - Lansbori - Kopenhaga gitmiştir. Burada harbe karşı mukavemet köngresinde hazır bulunacaktır. Lehistan Adis-Ababada konsolasluk tesis etti Varşova, 23 (Radyo) — Le:- histan hükümeti Adis-Ababa- | da bir konsolosluk tesisine vam edecektir. ANADOLU ' Bakırçay ve | Gediz Mecraların temiz- lenmesi ameliyesine busene başlanıyor | Naha Vekâleti su işleri | mumum müdürlüğünce Bakır Çay mecrasının temizlenmesi ' için yaptırılmakta olan tetkik- | ler sona ermiştir. Mecranın temizlenmesi ve açılacak ka- nallarla Bakırçay ovasının su- lanması, bu suretle muhtelif istihsalâtımızın, bilhassa pa- muk mahsulümüzün artırılması için hazırlanan projeye göre bu mühim işin başarılmasını temin hususunda yakında bir münakasa açılacaktır. Yine memnuniyetle haber aldığımıza göre, Gediz. nehri ve avası için de ayni şekilde bir mü- nakasa açılmak üzeredir. Nehir mecralarının temizlenme ve ka- nalların açılması işine bu sene içinde başlanacaktır. Gayri mübadillerin haklı bir dilekleri Maliye Vekâleti bu dilekleri kabul etti İstanbul, — Gayrimübadil- ler cemiyeti namına Ankaraya giden bir heyet, istihkakların yüzde yüz temini için daha tevzii icab eden bonoların bir an evel dağıtılması, emlâk sa- tışlarının süatlendirilmesi, sa- tışa çıkan emlâkin kıymetlen- dirilmesi, Zonguldak, Adana ve İzmirde Gayrimübadillere devredilmiş olan bazı maden- lerin ve emlâkin müterakim gelirlerinin bir an evel tevzi edilmesi hususlarında hükü- metten dileklerde bulunmuştu. Maliye Vekâleti, Gayrimü- badillerin bu dileklerini mu- hik görmüş ve haklarının bir an evel verilmesi için icab edenin yapılacağı da vadedil- miştir. Bu arada, mütebaki is- tihkakın tamamen ve bono olarak iadesi de takarrür et- miştir. Yalnız bu kararın bir kanun lâyihası halinde Mec- listen geçmesi icab etmekte- dir. Büyük Millet Meclisi açıl- madan evel, Vekiller heyetin- de Gayrimübadillerin — talep- lerini yerine getirecek kararlar alınarak lâyiha Meclise sevk- edilecek ve önümüzdeki dev- rede müstaceliyetle müzakere edilecektir. Fuar günlerinde Üçüncü umumi — mülettişlik mıntakasının muhtelit fudbol takımı, fuar günlerinde şehri- mizde İzmir muhteliti Müsabakaların ilki Kü Cumartesi, ikincisi de 12 Eylül Pazar günlerinde yapı- lacaktır. Üçüncü umumi — müfettişlik | mıntakası muhteliti, Trabzon, Erzincan, Erzurum, Çorum, Gümüşhane, Kars ve Ağn vilâyetleri fudbol — takımların- daki en kıymetli oyunculardan | | ı müteşekkildir. ! Grevciler Sen nehrini motörlerle kapatmışlar.. Paris, 23 (Radyo) — Dün nehir nakliye vasıtalarından ' 24 motör; Sen nehrini baştan * | başa kapatmış ve seyrüseferi , tamamen menetmişlerdir. Bu vaziyet, grevcilerin meta libatının kabulüne kadar de- ile iki | maç yapmak üzere gelecektir. | 1 Ey- | Turgutludaki toprak meselesi Bu vatandaşların mağ- dur edilmemesi lâzımdır.. | Manisa, 22 (Hususi muhabi- rimizden) — Turgutluda Gediz kenarında emek ve masraf sarfile bir ormanlığı ekilebilecek hale getiren ve maliyeye ak- seden yanlış bir- kanaatten dolayı daima menli cevap alan halktan yetmiş kişi teessür ve heyecan içinde bugün Manisa- dan gelmişlerdir. Harmanlarını, birçok mühim işlerini terkederek buraya ka- dar kadınlı, erkekli gelmeleri herkesin kalplerini sızlatmıştır. Valimiz Dr. Bay Lütfi Kırdar odasına sığmıyan ve bir kısmı dışarıda kalan bu zavallıları dinlemiş ve Ziraat müdürü Bay Aliyi nezdine davet ede- rek İskân müdürü, Ziraat mü- dürü, Emlâki Milliye müdürle- rinden mürekkep bir heyetin derhal mahallinde tetkikat yap- masını ve hâalkı mağdur etme- mek üzere derbal hareketlerini bildirmiştir. Ayrıca Defterdar vekilini de çağırarak halkın kanuni haklarının verilmesi tav- siyesinde bulunmuştur. Zavallı vatandaşlar, ümid ve sevinçle Manisadan ayrılmışlardır. Şamda mahküm oldular Şam, 23 (Radyo) — Son karışıklık ve — hareketlerden sonra, birçok tevkifat yapılmış ve bunlardan yirmi kişi altı aydan iki seneye kadar muh:- telif hapis cezalarına mahküm olmuştur. Buünlar, hayat — pahalılığını ileri sürerek — karışıklıklar çı- karmak istiyorlarmış. | Eİzin | Tevkif edilenlerin birçoğu | Üzüm. İncir Üzüm 60, İncir 30 bin ton tahmin ediliyor Üzüm ve İncir piyasaları, | 15 güne kadar açılacaktır. Bu | sene rekoltenin noksan olma- sının, fiatler üzerinde tesirini göstereceği ve mahsulün ko- Taylıkla satılacağı tahmin edil- | mektedir. Söylendiğine göre, alivre satışlarda bu vaziyet gözününde tutularak geçen se- neden kuvwvetli fiatlerle yapıl- maktadır. Manisa ve Menemen bağ- larında sergi faaliyeti artmış- tır. Gelecek hafta içinde ilk sergilerin kaldırılmasına baş- lanacaktır. Muhtelif mıntaka- lardan alâkadarlara gelen ma- lümata göre, bu sene üzüm rekoltesi 55-60 bin ton, İncir rekoltesi de 30-32 bin ton tahmin edilmektedir. Markoni mükâfatı İtalyan fen akademisi, bir de müze tesis edecektir Roma, 23 (Ranyo) — İtal- yan akademisi Markoninin ha- tırasını tesbit için bir mükâlat tesisine karar vermiştir. Bu mükâfat 150,000 liret olacak ve her sene faydalı bir keşif yapan fen adamına verilecek- tir. Bundan başka akademinin bir salonunda Morkoninin büs- tünü de koyacak ve bir de küçük müze vücuüde getirile- cektir. Dün Markoninin - vasi- yetnamesi açılmıştır. Bugün matbuata verilecektir. Sicilya manevraları İhtiyatiarla milisler de iştirak edecekler Siragüza, 23 (Radyo) — | Sicilyada yapılacak — İtalyan manevralarında ilk dela olarak [ ihtiyat ve milis kuvvetleri işti- rak edecektir. Bu kıt'alar iki | sene evel vücude getirilmiştir. ——— ——— —— —: ——” l İ Z |Yunan gazete- || Antropos, Etnos, Estia, Vra- s B F e ND : 24 Temmuz 997 —| Markoni Dün gömüldü Roma, 23 (Radyo) — Mü- teveffa Mırksıı:?ni?) cenazesi saat yedide Bolonyaya geti- | rilmiştir. Merasim çok mutan tan olmuş ve cenaze, şehir halkı tarafından karşılanmıştır. Kral ve sinyor Müussolini birer vekil tarafından temsil edilmişlerdir. Cenaze bhelediye reisine tes- lim edilmiş ve merasimile Sen Patronyo kilisesine götü- rülmüştür. Bu münasebetle bir çok nutuklar irad edilmiş ve ce- naze şehrin bir çok sokakla- rından geçirilerek aile mezar: lığına defnedilmiştir. Romanya kralı İngiltere Başvekili ve Ha- riciye Nazırile konuştu.. İngiltere, 23 (Radyo) — Ro- manya kralı Karol bugün ika- metine mahsüs ötelde Bay Edeni kabul etmiştir. Bu mü- lâkat yarım saatten fazla sür- mMüştür. si okuyanlara Aşağıdaki gazetelerin aylık abone fiatlerimiz yalnız 120 kuruştur. Bundan mada her abone müşterimize her ay iki güzel tomanımızı dahi meccanen hediye edeceğimizi bildiririz. Elefteron Vima, Akropolis, Proja, Katimerini, Elefteros dini, Atinaika Nea, Ellinikon Mellon, Etniki, Tipos ve saire, Yunan gazeteleri acentesi Birincikordon No. 130 L Kolokoças