6 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

6 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

ğ I Yirmi yedinci yıl No. 7272 " Cuma 6 Ağustos 937 Milli takım Dün Belgraddan İstanbula avdet etti.. Hergün sabahları çıkar, siyasal gazetedir. Adliye Vekilimiz bagün gelecek Tire ortaokulunun temeli RESMİ TEBLİĞ Harcıâlem ipekli mensucatımız İktıisad Vekâleti, bu mensucat için yeni bir nizamname hazırladı Gümrük memurunun hayatı tehlikede! Kurbanlar 17 ye çıktı ll ) Ali Meftun, amele Osman merasimle atıldı da dün öldüler ——— Deponun yangın tertibatı iyi değilmiş. Adli- ye, şirket manevi şahsiyetinin infilâktaki alâka derecesini tesbite çalışmaktadır Bayraklı ciyarında Saidkuyusu Mevkindeki benzin ve petrol tah. kikatma dün müddeiumumilikçe devam edilmiştir. Anadolu Türk Petrol şirketi mesml müdürü B. Âli Meftun Aksuner facianın kur: fanları arasına karışınış ve kendi- tini kurtarmak için başvurulan her fürlü tedavi yollarına rağmen — sa- n saat altırında gözlerini ba- Yata yazamuştar. B. Ali Mefton, değerli bir gençti. ölümü haberi, derhal şehre yayılmış ve büyük bir İtessür uyandırmıştır. Gene - İtalyan — hastahanesinde Vedavi altında bulunan Kavalalı #mele Osman da gece yarısına doğ- Tü son nelesini vermiştir. Yangın- da kaybolduğu ve öldüğü tesbit Sdilen 15 kişiye son ölenler de ilöve edilince facia kurbanları on Yediye baliğ olmaktadır. B. Ali Meftunun cesedi dün Sivelü hastahaneden Alsancaktaki #Vine nakledilmiştir. Bötün dost ve tanıdıkları ce- Zavallı Ali Meftun naze — merasimine iştirak etmiştir. Saat on altıda cenaze, Alsancaktaki evinden kaldirılarak Kemeraltı ca- milne getirilmiş, orada namazı kı Yeni bir konferanı üç devlet Hariciye Nazırları toplanıyor AIııkadarlar, bu konferansa bü- yük ehguımıyet atfediyorlar Viyana, 5 (Radyo) — Almanya Hariciye Mısır Kralı İçin değerli bir he- dlye hazır!nnıyor Sa Majeste Faruk Kahire, 5 (Radyo) — Masır Nalisi, “Kral Birinci Farük için değerli bir hediye hazırlamakta 'ünun için şimdiden teşebbüsa: işmiş bulunmaktadır. Bi Krııı verilecek hediyenin ne dü lâzim geldiği, bir heyet tae- Bi lam tensib edilecektir. Nazırı Vou — Nöyratla Avuslurya Hariciye Nazırı B. Kido Smit ve Çekoslovakya — Hariciye Natın B. Dekanyanın, yakında Voralbergde toplanarak hususi bir konferans yapacakları söyleniyor. Alâkadar mehafil, ba konfe- ransa — büyük vere mektedir. ebemmiyet hnmiş ve sonra asri kabristana gö. türülerek — defnedilmiştir. Cenaze merasimine iştirak edenler büyük bir kalabalık teşkil ediyordu. Elli kadar otomobil ve iki otobüs, ce. naze törenine iştirak edenleri asri kabristana — götürmüştür. B. Ali Moftunun ailesi efradı ve dostları, genaze, mezara indirilirken acı acı göz yaşları dökmüşlerdir. — Sonu #4ncü sahifede — İktısad Vekilimiz dün akşam Çeş. meye vardılar Bay Celâl Bayar Çeşme; 5 (Hasusi) — Refaka. tinde iş bankası erkânı olduğu hal de kotra ile seyahate çıkan İktisad Vekilimiz B. Celâl Bayar bu ak: şam buraya geldiler ve Çeşmeliler tarafından — hararetle — karşılanmış- lardır. Vekilimizin; barada da bazı tetkikatta — bulunduktan sonra Ku şadasına — ve oradan Fethiyeye git- meleri muhtemeldir. Telefon şırketınde çıkan | son; meseleler Bil' rüşveirhâdisesinden dolayı B- Tank ve tayyarelerle müceh- * Rapın da ifadesi alınacaktır İzmir otomatik telefon şirke- tinin umumi mükâleme köşklerin: deki hırsızlıkları köntrol etmemek ve geçen sene - İzmir-Karşıyaka te- lefon — kablosunun tamirinde fazla işçi çalıştıcmış — göstererek — yolenr- luk yapmakla maznun çirket kont- rol memurlarından B. Cemal Talu ile kardeşi işçi Süleymamın ve Ce- mal Tükeze haklarındaki tahkikat evrakının müddeiumumiliğe veril. diğini yazmıştık. Müddeiumumilik, bu hâdiseye gid tahkikat evrakı üzerinde tetkikler yapmış ve bir rüşvet ameselesi meydana — çıkar. mıaştır. Yapuğımız tahkikala göre, 936 birinci kânununda kablo kırılınca tamiri için liman işletme müdür- lüğünden şat ve motör islenmiştir. Maznun B. Cemal Talu ve Cemal Tükese, müddeiumumilikte verdik: leri — ifadelerinde şirket müdürü B. Rapın muvafakatile kendilerile 16 lira verildiğini, bunun 5 lirasanı amele ücreti olarak bir işçiye, 11 Kirasanı da, süratle iş görmek için, güya kendilerine zorluk gösteren motör kaplam B. Enise verdikleri: ni söylemişlerdir. Maznuanların bu - şekildeki ifa: deleri üzerine müddelumumilik, şirket müdürü B. Rapın da maz- nun sifatile malüim: müracaate karar vermiştir. Dün yapılan araş tırmada B. Rapım, Avrupaya git- mek üzere olduğu, hatta pasapor- tanu vize etirdiği anlaşılmıştır. B. Rap, bugün müddeinmumi liğe gelerek bu para meselesi hak: kında malümat verecektir. Gene bu tabkikat sebebile telefon - şirketi bi müddeiumumilikçe —i mişlerdir. dün edil. Yakalanan Alman Hakkındaki tahkikata devam olunuyar İstanbul, 5 (Hususi) — Bo ğazlarda memnu mıntakada fotoğraf alırken yakalanarak adliyeye verilen Alman hak- kındaki tahkikat devam etmek- tedir. B. Şükrü Saracoğlu Dün Tire kazası merkezinde ortaokulun temel atıma merasimi parlak bir şekilde yapılmıştır. Tire balkının davetini kabul eden, Boz: dağda — Gölcükte bulunan Adliye Vekilimiz B. Şükrü Saracoğlu ile vali B. Hazlı Güleç ve müddeim muni B. Asam Tuncay, temel merasiminde hazır bulun! Adliye — Vekilimizle v müddelumumi, geceyi Tirede geçir eişlerdir. ceklerdir. ve Bugün şehrimize gele- Ankara, 5 (A.A.)— Sanayi umum müdürlüğünden: 1— Harcıâlem - ipekli ma- mulâtımızdan olan Bursa krep- döşin, krepbirman, krepdamur, krepjorjet, krepmaruken ve krepşaten — nevilerinin bütün dünyaca tanınmış olan evsafı muhtelif sebeblerle ve -bil- hassa maliyeti — ucuzlatmak gayesile fena ve karışık iplik kullanmak, kumaş enlerini dü- şürmek, çözgü ve atkı iplik- lerini azalmak neticesinde bo- zulmuştur. 2—Piyasada alelumum yerli mamulât ipekli kumaşlar namı altında mahsus kumaş satılı- or ve halk mutazarrır oluyor. rpeklı sanayilmizi — tedenniye doğru götüren bu halin önüne geçmek üzere yukarıda yazılı ipekli mamulâtın asgari evsafı tayin ve yüzde yüz halis Şdi e ipekten kumaşları sun'i ve ka- rışık ipekten tefrik etmek üzere hazırlanan nizamname devlet şürasından gemiş ve heyeti vekile kararına iktiran etmiş bulunmaktadır. Bu nizamname ile bir ta- raftan nevileri yukarıda yazılı kumaşların asgari evsafı tesbit edilerek kalite bozukluğunun önüne geçilmiş bulunmakta- dır. Diğer taraftan ipekli namı altında satılan kumaşlar üçe ayrılarak yüzdeyüz tabii ipek- ten olanlara “ipek, yüzdeyüz sun'i ipekten olanlara “sun'i ipek, ve karışık — olanlara *karışık ipek, ibaresinin ku- maş kenarlarına açık bir su- rette damgalanması mecburi kılınarak halkın alacağı eşya- nın mahiyetini kolaylıkla tayin edebilmesi temin edilmiştir. — Sonu 6 ıncı sahifede— ORGML SA Çin-Japon meselesi büyüyor “Rus ordusunun, hareket için emir aldığı söyleniyor Japonya, kabul edılemıyecek derecede ağır şart- larla Çin huhâmetme sulh Çinde bir nümayiş Tiyençin, 5 ( Radyo ) — hez 25,000 - kişilik bir Japon kuvveti Çingtava çıkarılmıştır. Şanghay, 5 (Radyo) — Bü- tün Çinde müdhiş bir Japon aleyhdarlığı hüküm sürmekte- dir. Bazı yerlerde Japonlara taarruzlar yapılmıştır. Bir nü- mayişte dört Japon tebaası katledilmiştir. Şantungda yeni müsademe- ler beklenmektedir. Şanghay, 5 (Radyo) — Da- hilden alman haberlere göre Japonya hükümeti şimali Çin- deki dört ayaletin de işgaline hazırlanmaktadır. Japon kıtaları 3 Ağustosta Hopeide 250 Çinli askeri kurşuna dizmişlerdir. Bunlar Japonlara taarruz - ile ittiham edilmişlerdir. Şanghay, 5 (Radyo) — Ja- ponyanın muhtelif yerlerinde bulunan 5000 Çin tebaası Çine dönmeğe başlamıştır. Kantondaki Japon tebaası da Jahonyaya hareket emrini al- mışlardır. Şanghay, 5 (Radyo) — Ja- ponyad umumi seferberlik ira- desi henüz neşredilmemiş ol- makla beraber, mühim miktar- da ve gizli şekilde asker top- lanmaktadır. Japonyanın her tarafında harb İehine nüma- yişler yapılmaktadır. Japonyanın Çine gönderdiği kuvvet miktarı hakkında hiç- bir malümat yoktur. Mançuri ve Koradan da sevk edilen askerin Mmiktarı âdeta gizli tutulmaktadır. Tiyençin, 5 (Radyo)— Şeh: rin 25 kilemetre cenubunda büyük bir harb başlamıştır. Bu harbe mühim miktarda tayyare iştirak etmiştir. 60,000 Çin ihtiyatı cepheye hareket emrini almıştır. Mançang ve Nankü civa- rında diğer bir harb devam etmektedir. Bunlardan başka Hopeiye doğru ilerliyen Çin kıtalarile Japon kıtaları da temasa geçmişlerdir. teklif etti Şanghay, 5 (Radyo) — Mogolistan Hariciye Moskovaya gitmiştir. Mosko- vada Harbiye Komiseri ile yapılan bir müzakerede Çin vaziyeti görüşülmüştür. Bu müzakereden sonra Mogolis- tan Hariciye Nazım memleke- tine dönmüştür. Beraberinde Rus mareşalı Blolerin de bu- lunduğu söylenmektedir. Nankin, 5 Çin Harbiye Na- zın Santral Niyöz gazetesi muhabirine: — Sonu 4 ncü sahifede — Dış Nazırı İncir piyasası 19 ağustosta açılacak İlk parti do 23 ağustosta ihraç edilecektir İncir ihracatçıları dün üzüm kurumunda — bir- toplantı daha ya- parak piyasanın açılma gününü tes. bit etmişler ve ihracat işleri üze. rinde bazı kararlar almışlardır. Buna göre İncir piyasası 19 ağustos perşembe günü açılacak ve ibracata 23 ağustos pazartesi günü başlanacaktır. Bu tarihtea evel in- cir üzerine hiçbir muamele yapıl. mayacaktır. Kooperatife verilen ilk mahsul Yeni teşekkül eden üzüm satış kooperatifleri faaliyete geçmiş bur Tanmaktadır. Menemen — kooperali: finia 18 numaralı ortağı Mehmed Koyundereli yetiştirdiği kuru üzüm malısulünü, sekiz üzüm saatış koos peratifi orlağı arasında ilk olarak bizliğe teslim etmiştir. Kendisini tebrik eder ve kooperatif faaliyeti: nin müstahsil için hayırlı olmasınz temenni ederiz,