6 Ağustos 1937 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

6 Ağustos 1937 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 1

İÇ SAHİFELERDE 3 ünciide t Yannın kahramanlan arasında Abidin Daver 4 ünciide : Hikâye:Bedianın gururu Ahmed Hıdayet 6 ncıda : Spor: Son seyahatin dersi Ahmed İhsan 7 ncide : Çocuk sahifesi Ondördüncü yıl sayı: 4753 umhuriyet tSTANBUL C A G A L O G L U Telgtal ve mektub adresl: Cumnurlyet îstanbul Posta fcutusu: tstanbul. No 248 Telefon: Başmuharrir ve evl: 22368 Tahrlı heyetl: 24298. îdare ve matbaa toanı 24299 24290 Çok heyecanh bir film seyret ister misiniz? M. Turhan Tanın «Viyana Dönii adh eserini okuyunu: Orada koca bir tarihî sahne sahne, perde perdfe/akxşını göreceksiniz, sürekli* tfeyecanlar içinde kalacaksınız. Cuma 6 Ajjustos 1937 Ziraat işlerimizin esaslı programlara bağlanması lâzımdır Ziraat kelimesinin ifade ve ihatası altına giren meselelerin miktarı alabildiğine çoktur, ve bunlardan her biri yüzlerce ehliyet ve salâhiyeti bütün ömürlerince işgal edecek meselelerdir. iraat memleketi olan Türkiyemizde çiftçilik işîerinin ve alelumum köy ve köylü hayatının temelinden ıslaha muhtac olduğu herkesten evvel biz Türklerce ve herşeyden önce tereddüdsüz olarak tasdık edilmek lâzım gelen bir hakikattir. Eğer böyle yapmayıp da sanki ne varmış, işte ziraatimiz hergün daha iyileşen bir cereyan içinde yürüyüp gidiyor gibi teselhlere kapılacak olursak sadece malihulya içinde yaşamış oluruz. Altı yüz yıldır fena idarelerin yalnız tahrıbile uğraştığı bir memlekette ziraat itibarile bundan daha iyi bir vaziyet olamazdı. Altı yüz yıl zarfında bu memleket koca bir imparatorluğun dört köşesine asker göndermek için hemen hemen daima seferber bir halde vakit geçirmiş, altı yüz yıldır sadece onun kanı emilerek birgün de herhangi biri bu halka gelip «yahu senin de bir derdin var mı?» diye sormamıştır. împaratorluk idaresi memleketin ve halkın derdini bilecek bir idare değıldi. împaratorluk idaresi halkın geçindirmeğe mecbur olduğu bir kapı kulu güruhundan ıbaretti. Hakikî halk idaresi olan cumhuriyet devrindedir ki dün bir bugün iki işte bu memleketin ve bu halkın derdleri ve bu derdlerin çareleri araştırılıyor. O halde Türkiyenin ziraat meselesile köy ve köylü hayatının ıslahı işi henüz önümüze konmuş kocaman bir meseledir. Nekadar kocaman biliyor muyuz? Hayale kapılmamak için hakikati çırçıplak görmeğe mecburuz: Tasavvur edebileceğimizden çok daha kocaman, tasavvur edemiyeceğimiz kadar kocaman ve muğlak. Acayib, bu kadar kocaman ve karışık? Evet. Şu sebebden dolayı ki üçte ikisi çiftçi olduğunu söylediğimiz bu memlekette ziraat işi demek, hemen hemen bu memleketin bütün ekonomisi demektir. Malumdur ki ziraat, yalnız bir kısım malum hububatı ekip biçmekten ibaret basit bir iş değildir. Ziraat kelimesinin ifade ve ihatası altına giren meselelerin miktarı alabildiğine çoktur, ve bunlardan her biri yüzlerce ehliyet ve salâhiyeti bütün ömürlerince işgal edecek meselelerdir. Ziraat işleri bütün şubelerinde ıslah olunmak arzu ve kararile sağlam programlara bağlandığı zaman bunların dikkatli, fasılasız ve çok ciddî olarak hakkile tatbikı sayesinde müspet neticeler ahnabilmesi azçok uzun bir zaman işidir. Onun içindir ki köy ve köylü kalkınmasmın temeli olan ziraî ıslah işi tasavvur edebileceğimizden daha kocaman bir meseleler mecmuudur. Fakat hiç fütur getirmeksizin bu işe bir ucundan baslamak lâzımdır. Eğer program iyi çizilmişse velevki azçok uzun bir zaman zarfında müspet neticenin geleceğinden en kat'î surette emin olarak. Azçok uzun zaman ihtiyacı bizi asla korkutmamalıdır. Bu dünyada zamandan daha çabuk geçen hiç birşey yoktur. Eğer ziraî ıslahlara şimdi başlıyabilirsek yirmi otuz sene gibi kısa bir zaman sonunda bunların müspet ve refahlı neticeleri içinde yüzmeğe başladığımızı görürüz. Zaten işe başladığımızdan itibaren her yıl yeni terakki merhaleleri kaydederek yürüyeceğiz, ve otuz yıl sonra da sanki hiç birşey yapmamışız gibi gene ayni yollarda yeniden yeniye programlarla çahşmakta devam edeceğiz. [Arkası Sa 6 sütun 4 fe] Izmirdeki infilâk faciası Söylendiğine göre Japonya, Tiençin Pekin mıntakasının askerlikten tecridini ve Mançuko'nun Çin tarafmdan tanınmasını ileri sürüyormuş Tokıo 5 A.) Tebliğ: (A. 4 ağustos günü. askerî harekât sah nesinde vaziyette değişıklik olmamış tır. 3 ağustosta Ja pon tayyareleri, Nankovv'a doğru i lerlemekte olan 84 üncü Çin fırkasını bombardımar etmişler ve bu fırkayı ağır zayiata uğ ratmışlardır. 3 Ağustostanberi Uzaksarktaki Japon ve Çin kumandanları Hankovv'da Çinliler da Japon kolonisine pirinç ve tuz satmaktan ihata etmiştir. Bu yüzden Hankow da imtina ermektedirler. Merkezî orduların vaziyet vehamet kesbetmiştir. [Arkası Sa. Z sütun 1 de] bir fırkası, imtiyazh Japon mıntakasını Japonlar sulh için ağır şartlar teklif ediyorlar Uzakşark ihtilâfı . İnfilâktan sonra depo ateşler içinde (ortada, hâdiseyi takib eden İzmir muhabirimizin giloeti görülüyor. İnfilâka dair diğer resimler ve yazı S inci sahifemizdedir.) Memleketimizde yeni limanlar inşası Başvekil İsmet İnönü dün mühendis Gip ve arkadaşlarile görüşerek tetkikatlarına daîr uzun izahat aldı ~^ ^ Liman ve rıhtımlarımızm inşası işlerini tetkık etmek üzere şehrimize gelmiş olan Ingıliz Gip müessesesi mühendisleri, dün öğleye kadar Liman işletme idaresinde çalışmışlardır. İngiliz mühendislerinin bu çahşmasile Deniz İşleri Müsteşarı Sadullah yakından alâkadar olmuştur. Başvekil îsmet İnönü dün öğleden sonra Dolmabahçe sarayında İngiliz mühendislerini kabul etmiştir. Bu kabul esnasında Deniz İşleri Müsteşarı Sadullah, İktısad Vekâleti müdürlerinden Asaf, Liman işletmesi müdürü Raufi de hazır bulunmuştur. Başvekil, İngiliz mühendislerinden Zonguldak, İzmir ve İstanbul limanlannda yaptıkları tetkikat etrafında izahat almıştır. Mühendisler, İsmet İnö nüne bu tetkik seyahatlerine aid intıba ve müsahedelerini ve bu üç limanda sü ratle yapılmasmı lüzumlu gördükleri inşaat etrafındaki fıkirlerini uzunuzadıya Başvekil İsmet İnönü izah etmişlerdir. Bu arada İzmirde Al sancakta yeni ve modern bir liman inşası, nn uzatılması, kömür depolannm yeni ve Zonguldak ve Ereğli limanlarının süratle asri bir şekilde inşası işleri e'nemraiyetle yapılması ve buralara mendırekler konul gözden geçirilmiştir. ması, htânbul limanmın tevsii, rıhtımla [Arkası Sa. 8 sutun 2 de) Manevra sahasında kıfalar toplanıyor Çorlu 5 (Hususî muhabirimiz • « den) Manevraya iştirak edecek olan kıtaatımız toplanmakta ve hazırlıklarını ikmal etrrrektedır. Kırmızı ve mavi tarafların mevzileri > 1 ne girmiş oldukları hakkındâ verilen haberler doğru değildir. Şim dilık sadece tecemmu mıntakala rında, geri ve iaşe hızmetlermm temini için faaliyet sarfedilmektedır. Manevra mıntakasma yüksek kumanda heyetınden de henüz hiç kimse gelmemiştir. Cumartesi gününden itibaren faalıyetin daha ziyade hararetleneceği anlaşılmaktadır. Haber aldığıma göre, manevra lara mühim miktarda tayyare kuvvetimiz iştirak edecektir. Harekâta mühim mikİki şehirde de birçok tevkifat yapıldı. Nasyonalist tarda tayyare kuvvetimiz de iştirak edecek* Ispanyaya mikrop nakli için çalışıldığı iddia ediliyor Santander 5 (AA.) • Santander radyosu, Barselona'da temyîz mahke mesi reisi Andreu aleyhine yapılmış olan suikasd hakkındâ tahkikata başlanılmış olduğunu bildırmektedir. Dört kişi tevkif edılmiştir. Mevkuflann evlerinde yapılan araştırmalar netkesınde ortaya birçok sılâh ve mühimmat çıkarılmıştır. Son yirmi dört saat içinde Madridde araştırmalara devam edılmiştir. Birçok kimse tevkif edılmiştir. Madrid ve Barselohda mukabil teşkilât Hükumetçilerin akim kalan taarruzu Bılbao 5 (A.A.) Nasyonalistlerin Cuervo'daki mevzileri, dün sabah yeni den Asturya'lıların taarruzuna uğramış tır. Mikrop nâkillerinden birinin sırtı Münhasıran 100 metroluk bir siperin Asturyalılar harb meydanında 100 zaptını istihdaf eden bu harekete 3,000 kışi iştirak etmiştir. Mılislerin bütün ta maktul bırakmışlardır. arruzlan, bu mevzi karşısında kınlmıştır. [Arkası Sa. 8 sütun 1 de\ Filistinin taksımi Irak bu kararı protesto etti Yahudi kongresi ise bütün kararlara meydan okuyor Cenevre 5 (A. A.) Irak Cenevredeki murahhas heyeti vasıtasıle Milletler Cemiyeti Umumî kâtıbliğme bir nota göndere rek Filıstinm tak simini protesto etmiştir. Irak hüku metine göre, bu tak sim, Fılistine kar şı bir adaletsizlık Irak Başvekılı Hiktir ve bu haksızlı met Suleyman Bey ğı vahim endişelere kapılmaksızın derpiş etmeğe imkân yoktur. [Arkası Sa. 8 sütun 1 de\ Japon misafirlerimiz şerefine ziyafetler Dün gece Heybeli Deniz mektebinde de bir gardenparti verildi Türk Kuşu hummalı bir faaliyet devresine girdi Ankarada Pilot mektebi açıbyor, motörlü tayyare kampları fazlalaştırılacak, yurdun her yerinde uçuş meydanları yapılacak YUNUS NAD1 Yarın: Çin ve Japon orduları son hâdiseleri izah eden makalesi MUHARREM FEYZİ TOGAY'm Türk Hava Kurumu Başkanı Fuad Bulça Ergazi kampında motörlü tayyare pilotu kursu gören talebeyi teftiş ediyor Türk Hava Kurumu başkanı Fuad Bulça, Kurumun Ankarada motörlü tayyare pilotu yetiştirmek üzere açtığı mekteb ve Ergazi kampını ziyaret ederek talebeyi teftiş etmiştir. Pilot mektebinin inşasına başlanmış olup bina ikmal edilinciye kadar gencler, Ergazi kampında uçuş öğrenmetke • dirler. Tükkuşunun C. brövesini ala • rak kampa gelen genclerin on beş gün içinde, motörlü tayyare kullanmak gibi yüksek bir kabiliyet gösterdiklerini öğrenen Fuad Bulça, kampm faaliyetinden çok memnun olmuş ve uçuşlarını bi« tiren talebeyi toplıyarak güzel bir nutuk' [Arkast Sa. 5 sutun 2 de] Amiral ve zabıtan, Topkapı Sarayında Bağdad kasn önünde Lîmanımızda bulunan Japon mekteb vel, müzeleri, ve Topkapı sarayını ve cafilosu kumandanı Amiral Koga maiyeti mileri gezmiştir. erkânı ve gemilerdeki Japon talebesin » Saat 13,30 da Kolordu Kumandanı lArkast Sa. 8 sütun 2 de\ den bir kısmile birlikte dün öğleden ev Kıztaşı M. T U R H A N TAN'ın «Istanbulun Taşları» serisinden