11 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

11 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

j $ ğ | aet Asiler, Madrid ephesin | büyük hazırlık yapıyorlar ——— e— Cumhuriyetçiler, Madrid kiliselerinden topladıkla- rt kiymetli şamdanları Pariste sattılar Paris, 10 (Radyo) — Kar- tajenden alınan son baberlere göre, orada anarşistlerle zabıta Arasında çarpışmalar olmuştur. Valânsiya hükümeti, yerli Zabıtaya yardım için iki tabur asker sevkeylemiştir. Salamanka, 10 (Radyo) — İhtilâlcilerin noşrettikleri res- Mi bir tebliğe göre; Franko orduları, Üniversal — dağının tenubunda ilerlemekte ve gayri Muntazam — bir surette ric'at eden cumhuriyetçileri - takib eylemektedirler. Paris, 16 (Radyo) — Cum- huriyetçilerin Madrid - kilise- lerinden topladıkları altın ve gümüş şamdanlar, burada bir buçuk milyon peçetaya — satıl- Mıştır. Paris, 10 ( Radyo) — İhti- lilcilerin, Madridin cenubun- da büyük hazırlıklara başla- dıkları, mühimmat ve asker tahşit eyledikleri bildirilmek- tedir. Bu cephede, kanlı mu- harebeler olacağı tahmin edi- liyor. Paris, 10 (Radyo) — Elce- zire İngiliz konsolosu; petrol Yüklü İngiliz vapurunun, — ihti- Hlâlci tayyareler — tarafından h""lbılındıirmı dair rapor Vermediğini ve Fransız gaze telerinin bu husustaki iddia- lannın yalan olduğunu söyle- Miştir. Valansiya, 10 (A.A.) — İs- Panyol başvekili Valansiyaya dönmüştür. Bir kaç gün Bar- selonda kaldıktan sonra avdet ttmiş olan başvekilin berabe- Tinde dahiliye ve adliye na- Zırları bulunmakta idi, Başvekil seyahatından ve yanın içtimal vaziyeti- hin pek mükemmel olduğunu ğörmekten mütevellid memnu- hiyetini izhar <tmiştir. Saint Sebastien, I0 (A.A.) — Havas Ajansı muhabirinden: Biskaye cephesinde yaralan- Miş ve nekahat devresini Penp- ede geçirmiş olan prens Gaetan De Bourbon De Rome 'ün Saint Sebastien valisini Tyaret etmiştir. Prens hemen Fransaya ha- Yeket edecektir. ANADOLU < Günlük ıiyı-.ııl gazete Sahip ve başyazgam uHaydar Rüşdü ÖKTEM Muml neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar İzmir İkinci Beyler sokağı Halk Partisi binası içinde .l,ı'—lçır: İzmir — ANADOLU 'tlefon: 2776 « Posta kutasu 405 ABONE ŞERAITİ Yi 1200, aa aylığı 700, üç Yo T 500 kuruştur. memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır He yerde 3 kuruştur — ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR Londrada büyük hava manevraları —H Halk, büyük bir heyecan içinde bulunuyor Düşman partisini te;î ğ;i;;_fiiolar, mu- vaffak olamıyarak ricat ettiler Londra, 10 (Radyo) — İn giliz hava manevraları, devam ediyor. Bütün Londra ahalisi, bu manevraları - heyecanla - takip etmektedir Yüzlerce harb tayyaresinin Londra afakında uçması, İev- kalâde bir manzara teşkil et mektedir. Dün gece, düşman tarafını teşkil eden ikiyüz tayyare, Londraya hücum etmişlerse de, mukabil taraf avcı tayyarele- rinin mukabil hareketi, düş- Çin mörahhası diyor ki Çinin Türkiyeyi ta- kib etmesi şarttır Adana, 10 (A.A.) — Mil- letler cemiyeti sıhhat işleri mezdinde Çinin mümessili olan Doktor profesör C. Pen ya- nında eşi ve Sıhhat Vekâle- timizden kendisine mihmandar olarak verilen kıymetli dok- torlarımızdan B. Remzi olduğu halde bugün şehrimize gel mişlerdir. Doktor C, Pen hükümeti- mizin misafiri olarak Cemiyeti Avam namına ve Çinin talebi manı ric'ata mecbur etmiştir. Havada saatlarca devam eden harb büyük bir heyecan uyandırmıştır Hava manevraları, bu gece de devam etmiştir. Erkânıharplerin ilk kanaal- leri, Londranın, bir harb ha- linde şimdiki kuvvetlerle dahi mükemmelen müdafaa edile- bileceği merkezindedir. Dünkü muharebede, düşman partisini teşkil eden tayyare filolarının, çÇok zayıf olduğu tebeyyün etmiştir. İstanbul ikinci Noteri Bazı evrakı tahrif ettiğin- den tevkif edildi. İstanbul, 10 (Hususi muha- birimizden) — İstanbul ikinci Noteri, bazı evrakı tahrif et- mek suçundan — tevkif edil- miştir. Hakkında tahkikata devam olunuyor. Tütün rekoltemiz Bu sene 38 milyon kilodur Ankara, 10 (Hususi)— Ege- nin bu seneki tütün mahsulü, İnhisar Vekâletince 38 milyon kiloya tahmin edilmektedir. Siyonistle. üzerine memleketimizde sıhhi İrin kongresi ve sosyal teşkilâtı etüd etmek- İManda altında müs- tedir. Profesör C. Pen ezcümle şu beyaratta bulunmuştur: — Türkiye hakkında büyük malümatım yoktu. Bütün ma- lümatım gazele ve mecmua- larda okuduklarımdan ibarettir. Çinin kendisini kurtarması için kurtuluş davasında bütün mil- let ve kuvvet membalarını bir- leştirmiş bir şefin arkasında yürümüş olan ve sonra mede- niyet ve nur yolunda ayni şefi takib etmiş bulunan Türkiyeyi taklid etmesi şarttır. Türkiyede gördüklerimi mem- leketime ve milletime anlata- rak tatbika çalışacağım. Japon- ya ile bugünkü hesabı ne şe- kilde olursa olsun tasliye ede- bilirsek terakki yolunda bizim bizim için mani kalmıyacağına eminim, Türkiyenin en büyük bahtı memleki yabancı istilâsından kurtarma yolundaki mücade- lede şef olduktan sonra me- deni ve sosyal inkılâbında da Şef olan büyük bir Lidere takil bir Yahudi dev- leti teşekkül edemez. Zürih, 10 (Radyo) — Siyo- nistler kongresi, bugün de de- vam etmiştir. Söz söyliyen muhtelif hatipler, Filistinin tak- simi hakkındaki plân etrafında fikirlerini söylemişlerdir. Kongrenin büyük bir ekseriye- ti, herhabgi bir manda altında Filistinde müstakil bir Yahudi devleti teşekkül edemiyeceği kanaatindedir. Motörlü tayyare mektebi Yeni uçuş meydanı modern olacak Ankara, 10 (A.A.) — Türk Hava kurumunun mötürlü tay- yare mektebi şimdiye kadar Etlik Türkkuşu meydanında yapmakta olduğu uçuş talim: lerine bugün Ergazi meyda- nında devama başlanmıştır. Yeni meydan modern - tec- hizat ve tesisata malik olacak sürette hazırlenmaktadır. sahib olimasıdır. Bizim şefimiz İJrak paviyonu açıldı maalesef askeri işlerini henüz bitirmemiştir. Türkiye Çin için tek bir örnektir. Gardiyanlık Umumi hapishaneye ikisi erkek — ve biri kadın olmak Üzere üç gardiyan alınacaktır. Paris, 10 (Radyo) — Paris sergisinde inşa olunan İrak paviyonu, dün büyük merasim- le açılmıştır. Açılma töreninde, İrak sefiri, Fransız ricalinden birçok zevat ve Mısır kolonisi hazır bulunmuştur. “İtdl Tüsind Dilk yakik tan kimdir? Birkaç gün evelki sayımızda, dilden bahsederken, her dilin ancak yazan, yığınlarla konu- şanlar tarafından yaratılıp ya- şatıldığını şöylemiştim. Dün gelen Cumhuriyette, değerli meslektaşımız Peyami Safa, “selâm, için kullandığı- mız kelimelere aid bir yazı- sında, “dili cemiyet yapar, mütaleasını yürüttüğü için, ayni mevzua dönmeği faydalı bulu- yorum. Fikrimi tekrar edece- ğim: Dili, muharrirler, edipler, şairler, müellifler, hatipler ya- parlar.. Cemiyetin bu işte hiç- bir rolü yoktur. Cemiyet, sa- dece, bu dediğimiz fikir ve san'at unsurularının kendi kafa- larında bulup yarattıkları veya işleyip düzelttikleri kelimeleri kabul ederler. Cemiyetin, kendiliğinden dil yaratmasını beklemek, her te- kâmülde olduğu gibi, dili de, kağnı arabasına bile taş çıkar- tan bir ağırlığa tâbi tutmak demektir. Fikrimce,” muharrir- ler, edipler, san'atkâr ve fikir adamları yaratır, yaşatır, cemi- yet de kabul eder. Çünkü ce- miyetin bir kül halinde bir üzerinde etüd yapması, Uğraşması esasen imkânsızdır. Kaldı ki, cemiyetlerin seviye ve meşgaleleri de buna ma- nidir. Meselâ, bizde şehirli halk, şöyle böyle 400-500 kelime ile konuşur. Köylünün kullandığı kelime adedi 400ü bulmaz. Münevver, muharrir ve emsali kültür zümresi, fikrimce 1000- 1400 kelime içinde yaşar. Eğer bu haik, okuyan bir yığın ol- saydı, simdi en aşağısı 700 kelime kullanabilirdi. Halbuki okumadığı ve dili yaratanlarla olan fikri irtibatı gayet az olduğu için, mahdut bir ke- lime kafilesinin peşisıra, her- şeyi ifade etmeğe çalışıyor. Çok sayın arkadaşım da bilir ki, İngiliz dilinin yaralıcısı, hakikatte Şekspirdir. (Bizim matbaada maalesef iks harfi olmadığından böyle yazdım.| Keza, gerek Almanyada, ge- rek Fransada, hatta Yunanis- tanda hâlâ ve hâlâ devam eden dil tekâmülünü düşünür- sek bunun cemiyete değil, doğrudan doğruya muharrir- lere, ediplere, san'atkârlara ve ihtisas adamlarına aid oldu- ğunu kabul ederiz. Uzağa git- meğe ne hacet; şu bizim dil inkılâbında, cemiyetin rolü ne olmuştur; hiç!... Ben, kendi payıma, düşünüyorum. böyle Gazeteci ve muharrir olma- dan yaptığım ilk şir düzme- lerine bakıyor da, -edebi kıy- met noktasından değil, kullan- dığım dil bakımından- hayret ediyorum. On, on beş sene evel, hepimiz Serveti fünun mektebinin bir batın sonra yetişmiş “tilmizlerinden,, fark- sızdık. Bugün, başka türlü ya- zıyoruz. Uğraşa uğraşa, daha yeni, daha zengin, daha ahenkli bir dil yaratmak istiyoruz. Cemiyet bu dili ancak ka- bul etmekle muvazzaftır. Ça- lışmamızda hakikaten muvaf- fak oluyorsak, . bugün değilse yarın, fakat muhakkax ki, ce- ğ İditlrim —| — Bapı T Garip bir haciz işi i sahifede — Neticede anlıyor ki, hakikateu tah- min ettiği gibi para verilmiştir ve makbuzu da çekmecede.. Saat beşe yakın, memurlar geliyorlar ve faaliyota — geçecekleri rına bir makbuz çe öyle mi,, diyerek — çı» kıp gidiyorlar. Bu hâdise üzerinde ne kadar durulsa yeridir. Bir kere, “yok iki defa tebli- gat yapıldı, duvarlara asildi., diye diye, borcunu — vermiş bir müesse seyi teşhir. ecmeğe kimin hakkı vardır?. İkincisi; makbuz bulunmasaydı ne olacaktı, para iki delfa w ve- rilecel Karşıyak j köylerinde Dedebaşı İlkokolu Karşıyaka nahiye müdürlü- — ğüne tayin edilen B. Fikri köy- # lerin güzelleşmesi ve köy işle- rinin intizama sokulması hak- kındaki mesaisine devam et- mektedir. Geçen sene Hacıhü- seyinler istasyonundan Ahırku- yu ve Dedebaşı köylerine gi- den yol, kışın çamurdan, ya- zın tozdan geçilmez bir hale gelmişti. Şimdi iyi bir hale ifrağ edilmiştir. Bu sene de köy büdcesinden beşyüz küsur lira sarfedilerek köye iyi bir — Üçüncüsü; farsedelim ki, mak- bur © dakika için bulunamı derbal şu eşyaya, bu eşyaya haciz vazedildi, bunun rarar ve ziyanı “maddi ve manevi- ne ile telâfi edilocekti? Hele hele, tediyat yapmış bir müosseseye nasıl olur da tekrar başvuralar, bu def terlerin, bu he- sapların bir saptu — raptı, bir in- tisamı yok mudur? »e B. Mussolini Palermoda mühim bir söylev verece- ğini bildirdi — Başı 1 inci sahifede — Mesina, 10(AA) — B. Mussolini saat 9 da Mesinada karaya çıkmıştır. Duçe, kala- balık bir halk kütlesi taralın- dan alkışlanmış, Maliye Maarif Nazırlarile birçok Ge- tarafından karşılan- ve neraller mıştır. Bu zevat Sicilyaya yapacağı seyahat esnasında B. Musso- Tiniye refakat edeceklerdir. Rom, 10 (A.A.) — Stefani Ajansı bildiriyor: Mesinadan bildiriliyor: B. Mussolini belediye mey- danında söylediği nutukta Si- cilya seyahatının müsalemet- perverane gayeler — isrihdaf ett ğini, nutkunun müsalemet- perverane olduğunu ve bunun bu seyahat hakkında muhte- mel her türlü — düşünceleri bertaraf etmesi icabedeceğini bildirmiştir. B. Mussolini tahminen hafta zarfında Palermo ma nevralarının nihayetinde siyasi bir nutuk söyleyeceğini haber vermiştir. Rus tayyarecileri Parise vardılar Moskova, 10 (Radyo) Şımal kutbundan Kaliforniya- ya gitmiş olan Rus tayyareci- leri, bugün Parisc varmışlar- dır. Tayyareciler, Rus — sefiri B. Suriç ile diğer birçok ze- | vat tarafından karşılanmıştır. Romanya kralı Macaristana gidecek Londra, 10 (Radyo) — Ro- manya kralı ikinci Karolun, yakında Macaristana giderek bir müddet orada kalacağı söyleniyor. Bükreş, 10 (A.A.) — Kral Karol, bir ay gaybubetten | sonra dün akşam trenle Bük- | reşe avdet etmiştir. bir miyet onu benimsiyecektir. Bu fikir, cemiyetin toplu idrak ve şuurunu inkâr etmek değildir. Bilâkis, gene bu şuur ve idrakin, yazı ve fikir adam- larının yarattığı dili kabul edip yaşatacağını — söylemek isti- | yoruz. Bilmeyiz, — düşündüklerimiz yanlış mıdır? Orhan Rahmi Gökçe K * eeei ddd el d ll el | çen Cuma günü cevab varidat temin edecek munta- zam kârgir bir kiraethane yap- — tırılmıştır. Senelerdenberi yal- — | nız temelleri atılmış bir vazi- yette bulunan ve Dedebaşı köy mektebinin — in: kuvvei karibeye — getirilmi j Cumhuriyet bayramına kadar ikmal edilmiş bulunacaktır. Karşıyaka köylerinde asayişi ziraiye ve inzibat tamamen temin edilmiş bir haldedir. — Bu işlerde gerek Şemikler ve — gerekse Dedebaşı köyleri muh- — tarları B. Ramazan ve B. Ah- medin çalışmaları takdire değer, — Almanya Çini komünizme karşı akd olunan misaka davet ediyor. Berlin, 9 (A.A.) — Öğre- nildiğine göre, Almanya hü- kümeti Çinin Berlindeki sefi- rine ortada dönen ve bazı Japon menabünden - tereşşüh eden baberler hilâfına olarak — Almanyanın Çini komünizme karşı Almanya ile Japonya ara- sında münakit misaka davet etmek tasavvurunda olduğunu bildirmiştir. İngiltere Frankoya bir nota verdi.. Londra, 10 (A.A.) — İyi haber alan mahfeller İngiltere hükümetinin Frankoya yeı;î bir nota göndererek Hoiton yük vapurunun serbest Bıra- kılmasını, zarar ve ziyan veril- mesini istemiş olduğunu — bil: — mekledirler. Moltonun 14 Temmuzda İspanya kara sularında San: j tanderde Almirante Çervera kruvazörü — terafından — tevkif edildiği hatırlardadır. Vapurda kontrol bürosuna imensub İr- landalı bir müşahitle bir dok- tor ve bir hastabakıcı vardı. Vıpur — mültecileri üzere gitmekte idi. Moltonun — serbest - birakıl — ması için gönderilen ilk no- taya Salamanka makamatı ge- almak ver- miştir. Notada sadece vapu- 4 rün ne süretle — müsadere edildiği anlatılmakta ve 32 kişiden ibaret olan mürette- batının kızıllara karşı sempati beslediklerinin malüm olduğu ilâve edilmektedir. TAKVİM Rumi - 1353 Arabi -1356 | Temmuz 29 | Cem, ahar 3 Ağustos l1 1 9 3 * Çarşamba EBvkat Ezan Vasat Evkat Ezan Vi Güneş 9,25 4,5kakşam 12 (öğle — 4,51 12,20yata — 1,51 21, fikindi 8,48 16,1 / 1msak 7,19 ğ 4 2 ĞN