11 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

11 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

— Sayfa 4 ) hu seneki mahsullerimiz , çok nefistir Kuraklık yüzünden bahçe kuyu- i larında sular azaldı — Muhtelif “vaziyeti çok memnuniyete de- fer vaziyettedir. Ege mınta- asının mühtelif yerlerinden m haberlere göre, busseneki Otütün mahsulü çok nefistir. Aydında göçmenlerin vaziyeti — . —a Çok iyi gidiyor — Aydın, 7 ( ususi ) — Aydın 'ürk Hava Kurumunun çok lalı ve verimli çalışmalarını ate alan, Türk Hava Ku- | mu genel merkezi, Aydın ubesini müdürlüğe çevirmiş ve Aydına bağlı bütün ilçe kamunları da Aydın şube- ne bağlamıştır. Aydın şubesi dürlüğüne, şuhe başkanı Ah- hmet Emin Arkaya tayın in olunmuştur. Yangın: Dün akşam Sökede Kayas nlarında büyük bir yan- n çıkmış, bir gün bir gece am ettikten sonra halkın te orman memurlarının çalış- larile söndürülmüştür.Zarar n henüz belli değildir. — Göçmenler: — Geçen hafta Bulgaristandan ökeye gelen 274 ailede 1153 öçmen mürettep yerlerine derilmek üzere muvakka- ten Sökede mektep ve cami- l yerleştirilmişlerdir. Bu nenler - için — yaptırılacak ler eksiltmeye konulmuş ve ğer malzemeleri hazırlanmış- « Göçmenler, evleri yapıla- kadar geçecek zamanı boş geçirmek istemediklerin- m ellişer kuruş yevmiye ile 'örbes kumpanyasında iş al- O mışlardır. Gelen göçmenlerde çocuk kesafeti çoktur. Çocukların f gürbüz, neşeli ve sıhat- ler. — İlbayımız Özdemir Günday tekrar Sökeye giderek mer lerin — yerleştirildikleri yerleri birer birer dolaşmış ve her aile ile aymı ayn temas ederek konuşmuş bir ihtiyaç- JTarı olup olmadığını, sihatle- ve iyi bakılıp bakılma- larını sormuştur. Göçmenler umumiyet itiba- — Sıhatimiz — yerindedir, bütün memurlar ve halk bizimle! mahsullerimizin | Yapraklar, dolgun olduğu için kiloda ağır basacaktır. Ara- sıra tütün mıntakalarına düşen hafif yağmurlar, mahsul için çok faydalı olmuştur. Pamuk : Pamuk mahsulü- nün vaziyeti de iyidir. Akala tohumu ekilen yerlerde mah- sul, yüz güldürmektedir. Çün> | kü, bu pamuk tohumunun, ku:- | raklığa tahammülü fazladır. Fidanlar yüklüdür, döküm vak- ası yoktur, yalnız fidanlar ku- | raklıktan biraz müteessirdir. İncir : İncir mahsulünün vaziyeti fevkalâde iyidir. Mah- sul, bu sene, geçen senekinden at farklıdır. Ve 35 milyon kiloyu bulacağı tahmin edili yor. Üzüm: Buseneki üzüm re- koltesi, geçen senekinden az- dir. Üzüm taneleri, biraz kü: çük olmakla beraber - etlidir. Mısır mahsulü, kuraklıktan müteessir olmuştur. v Zeytin mahsulü bazı mınta- kalarda çok iyidir. Sebze bahçelerindeki kuyu- larda kuraklık yüzünden bu sene sular kesilmiştir. Sebze bahçeleri — sahibleri, — sıkıntı- dadır. Birçok Bahçelerdeki kuyularda borulara yeni boru- lar eklendiği halde - istenilen mikdarda su temin olunama» mıştır. CETTSEYUR OU Te AMT C Z büyük sevincimiz, anayurda kavuşmamızdır. Çünkü Atatür: kün memleketinde insana hiç bakılmaz mı? Cevabını verdiler. Göçmenlerin umumi dünr mundan çok memnun - olan ilbay alâkadar memurlara te- şekkür etmiştir. Bando aletleri: Tamir edilmek üzere İstan- bula gönderilen Aydın Halkevi bando aletleri gelmiş, bando evelce olduğu gibi her akşam açık hava konserlerine başla: mıştır. Zalter bayramı: 30 Ağustos zafer ve uçak bayramının bu yıl her yıldan daha parlak - ve ilgili bir su- rette kutlulanması için şimdi- den hazırlıklara başlanmıştır. Aydın spor bölgesi muhtelit takimi, faar açıldıktan sonra İzmire giderek İzmir takımla: rile karşılaşacaktır. Bunu temin için fatbol ajanı Vasfi Çatal İzmire giderek - ilgililerle te- candan alâkadar oluyorlar. En | masta kulunmuştur. KE Cihangir 30 — mutlaka ve doğru cevab ve- vir. Bu suretle Lidyaya, bütün bildiklerini söyletebileceksiniz. Dedi. -— Profesör heriki şişenin muh- teviyatını ne suretle kullanı- cağını generale tarif etti. eral, şişeleri aldı, tam bu sırada yerinden fırladı: — — Kapıda bir otomobil durdu, herhaide odür. Siz dlanınız! — Dedi. Emniyeti umumiye müdürü profesör acele ile diğer ya geçtiler. “General de bir koltukta Nakleden: F.âemsoddin Benlloğlu oturmuş kitab okayormuş gibi bir vaziyet aldı. Gelen haki- katen Lidya idi, General Marsa: — Viktor, iyi misin? Diye sordu. — Çok iyiyim ruhum. — Fakat az evel hiç te iyi değildin. Fevkalâde bir sinir buhranı geçiriyordun. — Evet.. Maamafih senden af dilerim, Lidya. *Hakikaten biraz evel deli gibi olmuştum. Belki dünkü hâdiselerin - si- nirlerime verdiği tesirden ö hale geldim. — Şimdi iyisin değil mi? ANADOLU R D Dövmek Burnavada İsmail oğlu De- mir Ali, geçimsizlik yüzünden karısı Emineyi odun parçasile dövdüğünden yakalanmıştır. Metres kavgası Kemerde Sürmeli sokağında Osman oğlu Tevfik, öteden- beri bir arada yaşadığı metresi Ahmet kızı Hüsniyeyi dövdü- ğünden yakalanmıştır. Tehdit ve tahkir Karşıyakada — Alaybeyinde kahveci Ahmet oğlu 312 do- ğumlu Hasan, Bekir oğlu 332 doğumlu Süleymanı tehdit ve tahkir ettiğinden yakalanmıştır. Yaralamak Başdurakta İbrahim - oğlu Halil ve Mehmet oğlu Yakup, bir alacak meselesinden Ali ağlu Hazımın parmağım dişle ısırarak yaraladığından yaka- lanmıştır. Dolandırıcılık Kemeraltı caddesinde Hasan oğlu İsmail, Durmuş oğlu Ta- lip, 2 lira kıymetinde bir saati 15 liraya satmak suretile Meh- med oğlu İbrahimi dolandır- dıklarından yakalanmışlardır. Alacak meselesi Alsancakta Burnava cadde- sinde Hasan oğlu Osman ve kardeşi İbrahim, bir alacak meselesinden — İbrahim oğlu Şükrüye hakaret edip bıçak çektiklerinden yakalanmışlardır. Ev kirası yüzünden İkiçeşmelik Gündüz soka- ğında Ali oğlu Ahmet, sartoş olarak ev kirası meselesinden Nesim oğlu Yaşuva Gabayın evine taarruz ederek hakaret ettiğinden yakalanmıştır. Hakaret Sürmeli sokağında Avni kızı İkbal, Sabitin metresi Remzi: yeye hakaret ettiğinden yaka- hanmıştır. Kız meselesi Gaziler mahallesinde Hasan oğlu Hasan, iki senedenberi seviştiği 12 yaşında Musevi Sarukan kızi Reçineyi iğfal ederek kızlığını kirlettiği şikâ- yet edildiğinden yakalanmıştır. fğfııl etmiş Kestelli caddesinde Mehmed oğlu Emin Fikri, evlenmek vadile Bünyamin kızı 17 ya- şında Esterin kızlığını kirlettiği şikâyet edildiğinden yakalan- mıştır. Beraet İhtilâs suretile zimmetine para geçirmekle maznun Ka- raburun tahsildarı B. Halil İbrahimin şehrimiz — ağırceza mahkemesinde cereyan etmek- te olan muhbakemesi neticelen- miş ve suçu sabit olmadığın- dan beraetine karar verilmiştir. — Tamamen iyileştim. Hat- ta her zamandan iyiyim. Hele şuraya olur... İçtima nasıl oldu? — Talik edildi. Daha doğ- rusü ben — talikini istedim. Çünkü seni görmek ihtiyacını şiddetle hissediyordum. — Nazır geldi mi? — Evet, maamafih ben bir bahane icad edebildim. Lidya Marsa yeniden ve büyük bir dikkatle' baldı: — Viktor, dedi, sen ben- den birşeyler, hem de mühim şeyler gizliyorsun. Mars, ihtiyarsız olarak - ir- kildi, maamafih kendisini ça- buk topladı, ve: — Seni temin ederim ki, senden saklamakta olduğum | birşey yoktur. Hem senden e gizliyebilirm? — Bundan ıslahı için alı- nan tedbirler.. Beyelere Ankara, — Hükümet; yeni hazırlanan nüfus kanunu - pro- jesi üzerindeki son tetkikleri de bitirmiştir. Proje nüfus iş- lerimizi topyekün 1ıslah edecek hükümleri taşımaktadır. Ya- kında Kamutaya verilecektir. Birinci maddeye göre her Türk Türkiyede devamlı bir oturum yeri göstererek kem dini o yerin nüfus kütüğüne yazdırmağa: ve bir doğum kâ- ğidi almaya — mecburdur. De- vamlı oturan - yerleri - şehir, kasaba ve köylere bağlı ola- caktır. Şehir, kasaba ve köy sınırları dışında kalan oturum yerleri en münasib komşu ma- halle veya köye bağlanacaktır. Nüfus kütüklerine kayıtlı ol- mayanlar hemen nüfus kütük- lerine yazdırılacaktır. Mekteb- lere, memuriyetlere, — askere alınmadan, gayri menkullerin alım ve satımında, pasaport işlerinde, mahkemelere ve res- mi dairelere müracaatlarında doğum veya oturum kâğıdının gösterilmesi mecburiyeti ko- nulmuştur. Nüfus kâğıtları kaza esası üzerine tutulacaktır. Nüfusu on binden fazla olan kazalar nüfus kütüğü — mıgtakalarına ayrılacaktır. Nüfusu ön binden yirmi bine kadar olan kaza- larda bir memur, bir kütükçü; nüfusu otaz binden kırk beş bine kadar olan kazalarda bir memur üç kütükçü, nüfusu 60 bine kadar olan kazalarda bir memur dört kütükçü, ve niha- yetnüfusu yüz yirmi bine ka- dal olan kazalaida bir memur sekiz kütükçü bulunacaktır. Malt hükümler: Doğum, ölüm, evlenme, göç- me vakalarının başlı ve ana kütüklere yazılması soy düzelt- me, doğum kâğıdı ve evlen- me kâğıtları verilmesi hiç bir resme, pul ve masrafa - bağlı tutulmıyacaktır. Evlât edinme veya bunları red veya fesh, boşanma kütüklerinin asıl za- bıtlarına yarımşar - liralık pul yapıştırılacaktır. Alâkalılar ta- rafından istenilen zapt hulâ- salarına ellişer kuruşluk - pul yapıştırılacaktır. Yalnız evlenme ilânları yar pılmak üzere çıkarılan kayıd ve hnlâsalara pul yapıştırılmı- yacaktır. Ceza hükümleri: Kanunla belli edilen müd- detlerde doğum, ölüm, göçme ve evlenme vakalarını bildir- miyenlerden beş liradan yirmi beş liraya kadar para cezası maksadım ne olabilir? Benim senden gizliyecek hiçbir şe- yim yoktur, Lidya.. Dedi. — Vazife dolayısile bir sı- kıntın mı var, yoksa? — Hayır.. Seni temin ede- rim ki böyle bir sıkıntım yoktur. — Biliyorsun ki kocam âni | olarak müstemlekelerde bir vazife takibine memur edildi ve gitti. Ne oluyor böyle Al- lah aşkına? — Ben de bilmiyorum. Bel- | ki oralarda bir tehlike, bir karışıklık vardır. — Birşey bilmediğine emin misin, Viktor? Lidya, bu sözleri söylerken güzel, yeşil gözlerini generalin gözlerine dikti. 11 Agasosyan Nüfus işlerinin (IB. Hirota, müzakereler- den bir netics çıkmıya- cağını söylüyor — Başı 1 inci sahifede — Japon mülâzimi ile neferinin cesedlerini bu saba erkenden iade etmişlerdir. Mülâzim yol üstünde kendi | otomobilinin yanıbaşında yat- makta idi. Bahriye neferinin cesedi bir mil uzakta, bir ta- rafta bulunmuştur. Çinliler, tayyare meydânı yakininde bir takım siperler kazmışlar ve kum torbalarile barikadlar yapmışlardır. Beynelrailel imtiyazlı mınta- kadan kütle halinde muhaceret yeniden başlamıştır. Tiençin, 9 (ALA.) — Jishi Pas. gazetesine göre general Sung Chen Yuan, Nankın hü- kümetine bir kabrogram gön- dererek Çinlilerin şimali Çin- deki zayiatının. 5500 olduğu: nu bildirmiştir. Japon erkânı haroiyesine göre mevcudu 80,000- olan 29 uncu ordu zayiat ve firar hâdiseleri dolayısile şimdi 30 bin kişiden ibaret kalmıştır. Panonin, 10 - (Radyo) — Çin orduları, son muharebede Japon ordularını püskürterek ricate mecbur etmişlerdir. Çinliler, Japon topraklarımı terkediyorlar. Tokyoda tahsilde bulunan ikibin talebe, Japony ayı terk- etmiştir. ğ Şanghay, 10 (A.A.) — Çin mehafilinde beyan - edildiğine göre Çinin fazla beklemeğe tahammülü yoktur. Ve Japon teklifinde müsbet olarak ne gibi bir esas mevcut olduğunu derhal öğrenmesi lâzımdiır. Mahalli gazeteler Japonya- nın vakit kazanmak ve vuku- atın inkişaflarını beklemek ve bu esnada şimali Çindeki va- alınacaktır. B:ı_ınîidddlı:r bit- tikten bir ay sonraya kadar bildirmezlerse ceza iki misline çıkarılacaktır. Ondan sonra haber verirlerse para cezasın dan başka mahkemelerce bir yıla kadar hapis cezası - veri- lecektir. Soyun düzeltilmesi, evlâdlık edinme ve evlâdlıktan çıkarma vakalarını vaktinde bildirmiyenlerden on beş li- radan yirmi beş liraya kadar ve müddeti iki misli geçiren- lerden on liradan elli liraya kadar para cezası alınacaktır. Proje nüfus memurlarının vazife görmelerine aid — hü- kümlerle, işlerin düzgüzn ve gecikmeden görülmesi — için müteferrik hükümleri de ihti- va etmektedir. — Ben başvekâlet daire- sinde böyle bir haber duydum, fakat sebebini - bilmiyorum, ninek te istemedim. Âlâ.. Dün akşamki hâ- diseye ne dersin?. Bütün - ci- hanı ayaklandıran radyo —ha- beri cidden müthiş.. Viktor, bunlara sen diyorsun? — Baştan başa esrar, | laşılmaz bir hâdise!. | — —Pek âlâ.. Viktor müttefik ! donanmalarına yapılacağı rad- ya tarafından iddia olunan korkunç baskın — muhakkak mıydı? | — Yalan, — iftiral, ı tamamen isnaddır. Lidya, gözlerini Marsın göz- | lerinden ayırmmyarak çantasını açlı, sigara tabakasından bir sigara aldı. Mars, Lidyanın sigarasını yaktı. an- Bunlar ziyetini tarsin etmek arzusuna kapıldığı takdirde aldanaca- ğını çünkü Çin hükümetinin böyle bir vaziyetin devamına müsaade etmiyeceğini yazmak- tadırlar. Japonya 8 Temmuz tarihin- den sonra Hopei- ve Sahar eyaletlerinde işgal etmiş oldu- ğu yerleri iada etmeği kabul ettiği takdirde sulhun akdi mümkün olur. Bunlar- Çinin dermeyan edeceği asgari şart- lardır. Çin mehadili - ihtilâfhin mus> lihane ve seri bir surette hal ve tesviye edilmesine ihtimal vermemektedir. Çünkü Japon kuvvetleri. Chahar, Suiyuan eyaletlerini ve mümkün oldu- ğu takdirde şimali Çini isti- lâya devam etmek istiyecektir. Pekin, 9 (AA.)—Dün öğle vakti Pekindeki 5000 kişiden mürkkep ve tanklarla ve bir çok — kamyonlarla — müsellâh olan Japon kıtaatı şehrin baş- heca sokaklarında bir geçit resmi yapmışlar ve sivil ahali tarafından alkışlanmışlardır. İttihaz edilmiş olan ihtiyat tedbirleri Japonların - endişe içinde olduklarını gösteriyo. Çinli ahali mahsüs bir husu- met eseri olarak evlerinde kalmışlardır. Şanghay, 9 (A.A.) — Yan- gatse vadisinde kâin şehirlerin tahliyesi işini ikmal etmek üzere bulunan bir çok Japon torpito ve ganbotları Şanghaya gelmiştir. hayda — ikinci Ja filos:ı:ı îmııvlkkıken tıhjışm etmiş bulunmaktadır. Bugünkü program İstanbul radyosu Gündüz: Saat 12,30—14 Şarkılar, havadisler, hafif mu- sıkı, Akşam: 18,30 Dans musi kisi, 19,30 konferans. 20 Türk musiki heyeti tara- — fından — şarkılar, - 20,30 B. Ömer Rıza tarafından arapça söylev. j 20,45 Türk musiki heyeti tarafından şarkılar, saat ayarı, 21,15 Orkestra. 22,15 Ajans ve borsa ha berleri, 22,30 Opera ve ope' ret parçaları. Belgrad radyosu Saat 21,45 te Türkçe har vadisler. 3 Lidya gerinerek: — Viktor, susadım.. hâraretim var. Dedi. — Ne Lidya? — Serinletici birşeyl General, hemen bitişik odt ya geçti. Lidya dalgın dalg'? sigarasını — içiyordu. Lidyâ)” düşündüren, tereddüde döşür ren birşey vardı. y Biraz sonra general, üzeril” de iki bardak- soğak şerbel bulunan bir tepsi olduğu H* de içeri girdi: " — Bir portakal — şerbeti” Sana herhalde fayda VAS cektir. e Lidya, bardağı âd bir hamlede bardağın — Sonu Var— içmek — istersit'