22 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

22 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

322 Ağustos 93T — N ASA , a Ü aT a Te LÜ - B Çin-Japon harbi şiddetleniyor Bi e dd — Başı T inci sahifede — | Tokyo, 20 (A.A.) — Bu sa- | bahki kabine — toplantısında bütün — Japon - iktısadiyatının seferber edilmesine dair bazı plânlar müzakere - edilmiştir. * Mussolininin nutku etra- fında mütalealar Alman, İngiliz ve Fransız gazeteleri, bu hususta uzun yazılar yazıyorlar Roma, 21 (Radyo) — Bay Mussolinin nutku bütün İtal- Asiler, milislere tonlarca “Şanghaydan gelen top ses- leri, Bay Mussolininin nutkunun bomba atgışlardır Satanderden kaçanlı;_ çoğalıyor. Fransız kon- solosu da şehri terketmiştir Bayon, 21 (Radyo) — Sa- tander belediye reisi buraya gelmiştir. Satanderden bir kı- sım memurlar ve bu meyanda Fransız konsolosu buraya gel- mişlerdir. Kaçanlar, hergün biraz daha çoğalıyor.. Paris, 21 (Radyo) — Havas Ajansı bildiriyor Bilbao civarındaki an Olana kasabası asilerin eline geçmişlir. Satanderdeki f.ı müstahkem mevkiler de işgal Santa edilmiştir. Salamanka, 21 (Radyo) Satander üzerine ileri hareket devam etmekte Bugün iki silâh deposu edil. miştir. General Alonco kıt a ları, Astorya cephesinden ileri harekete başlamıştır. Kalançıya - Satander yolu üzerinde ilerliyen bu kıt'alar şehre 35 kilometre yaklaş- mışlardır. Havaların fevkalâde bozuk olmasına rağmen ileri hare- ketler devam etmektedir. Asi tayyareler milisler üze- tine tonlarla bomba atmak- tadırlar. Sen-Jan-Doloz, 21 (Radyo)— Asilere mensub tayyareler Sa- | tandere teslim olmak teklifini havi beyannameler atmışlar ve Milislere teslim olmalarını tav- siye etmişlerdir. Bütün asi l Satander cephesi | 'spanyada p | runu batıran İspanyol vapuru zaferi şenlikleri yapılmaktadır. Bayon, 21 (Radyo) — Sa- tander civarından birçok kim- seler buraya gelmiş ve vazi- yetin Satanderde karışık ol- duğunu bildirmişlerdir. Şehirde su ve erzak azal- Mıştır. Bayon, 21 (Radyo) — İngi- liz Bobi vapuru 500 yaralı | getirmiştir. Bunlar, Satander cephesinde yaralanmış olan milislerdir. Madrid, 21 (A.A.) — Ca rabanchel mıntakasında milis- ler son günlerde kaybettikleri mevzileri ele geçirmeğe teşeb- büs eden asilerin bu taarru- zunu geri püskürtmüşlerdir. Radyo Nationalin bildirdiğine göre, Satander ccphesinde ANADOLU | Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar — İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sokağı C. Halk Partisi binası içinde Telgraf: İsmir — ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yallığı 1200, altı aylığı 700, üç ylığı SO0 kuraştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreli 27 liradır Ho vmle_s kuruştur ü geçmiş müshalar 25 kuruştur. ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR dün havanın fena olmasına rağmen düşmanın tahrip ettiği köprüler tamir edilmiştir. Irak, harici siyase- tini değiştirmiyecek İstanbul, 21 (Hususi) — Irak elçisi B. Şevket, bugün matbuat mümessillerine beya- batta bulunmuş ve İrak kabi- nesinin değişmesile İrak ha- rici siyasetinde hiçbir. tebed- dül vukubulmiyacağını - söyle- miştir. Marmarada Görülen meçhul deniz- altı gemisi.. İstanbul, 21 (Hususi) Marmarada görülen meçhul | denizaltı gemisinin, Bulgaristan hesabına İtalyada yapılmış ve Varnaya çıkmış bir gemi olduğu söyle- niyor. Spor teşkilâtı İstanbul, 21 ( Hususi ) — Spor teşkilâtı olmıyan bölge- lerde birer spor bölgesi ku- rulması takarrür eylemiştir. | İspanyol vapurları | Biri Halice çekitmiş, diğeri de batmak üzere İstanbul, 21 ( Hususi ) — Bozcaada açıklarında torpille- nen ve kaptanı tarafından ka- raya oturtulan lspınyol vapuru batmak tehlikesindedir. Çanakkalede İtalyan vapu- da herhangi bir muhataradan masun kalmış olmak için bu gün Halice alınmıştır. Amiral Horti Birkaç güne kadar iyileşiyar Peşte, 21 (Radyo) — Amiral Hortinin sıhhi ahvalinin endişe verecek halde olduğu hakkın- daki haberler resmen tekzib edilmiştir. Amiral Horti halen bir so ğuk algınlığından mustanbtir; fakat bir iki gün içinde sa- ! yaydan çıkabilecektir. İspanya sefiri Beyanatta bulundu İstanbul, 21 ( Hususi )— | İspanyanın Ankara sefiri, bu- Salamanka, 21 ( A.A. ) — * gün matbuat mümessillerine beyanatta bulunmuş ve: — Hariciye Vekilinizden, İspanya gemilerinin himayesini istemiş değilim. Hükümetiniz yapacağını bi- lir. Yalnız umumi şekilde gö- Tüştüm. Demiştir. İstanbul Esnaf cemiyetleri mümes- sillerine ziyafet verildi Fuar münasebetile şehrimize gelen İstanbul esnaf cemiyet- leri mümessilleri şerefine, İzmir İşçi esnaf birlikleri kurumu tarafından dün bir çay ziyafeti verilmiştir. Çayda, Parti Başkanı namı- na Avukat B. Ekrem bulun- muş, esnaf cemiyetleri mümes- sillerile samimi — hasbıhaller yapmıştır. gitmek üzere yola | | Asiler, ileri devam ederek yeni mevziler | işgal etmişlerdir. | Vekiller Heyeti Dün Floryada toplandı ı İstanbul, 21 (Hususi)— Ve- killer Heyeti, bugün Başbaka- nımız general İsmet İnönünün 1 riyasetinde Floryada toplan- | mıştır. Rus tayyarecileri Araştırmalar devam ediyor. Moskova, 20 (A.A.) — Teb- liğ: 19 Ağusto tarihinde N-209 | tayyaresinden — hiçbir. - radyo | işareti alınamamıştır. Krasin | buzkiran — gemisi Alaskanın şimaline doğru ilerlemektedir. Moskova saatile 19 Ağustos | saat 12 de 160 derece tuli gâarbi ve 71 derece arzı şima- Dlide kuvvetli bir sis tabakası içinde seyrediyordu. Tayyareci Gradzianski Dudinkoya tayya: reci Gölovin İsetiumene var- mıştır. Sövyet hükümetinin malümatı üzerine şimal yolları merkez idaresi Amerikada Ko- solidadet firmasından büyük bir deniz tayyaresi satın al- mıştir. Bu tayyare tanınmış Amerikan kutup kâşiflerinden Vilkinsin fit idaresi altında araştırmalara iştirak edecektir. Kaçakçılık | çen bir hafta içinde gümrük muhalaza teşkilâtı 8 kaçakçı, 814 kilo gümrük kaçağı, 55 Türk lirası, 3 tabanca, 33 kaçakçı — kayvanı geçir- miştir. Şili hükümeti İtalyaya 2 kruva- zör ısmarladı Santiyago, 21 (Radyo) — Şili hükümeti İtalyaya iki kru- vazör ısmarlamıştır. Bu sefine- ler kısa bir zamanda teslim edilecektir. Zagrebte Tasarruf sandıkları kongresi Belgrad, 21 (ALA.)— 4 Ey- lülde Zagrebte Sa Majeste kralın himayesinde beynelmi- lel tasarrut sandıkları kongresi açılacaktır. Esrar kaçakçısı Yakalanarak adliyeye verildi Manisanın Eğriköy halkın- dan Adil adında birisi, tütün ve esrar kaçakçılığı yaparken Jandarmalarımızca yakalanarak adliyeye verilmiştir. Ötedenberi kaçakçılığı şid- detle takib eden karakol komu- tanı B. Mehmed Çetinerin hizmet ve faaliyeti takdire şa- yandır. ele Doğum Anadolu Ajansı İzmir şubesi memurlarından B. Agâh Bar- tunun dün bir kız çocuğu dün- yaya gelmiştir. Yavruya uzun ömürler diler, ana ve babasını kutlularız. hareketlerine | Ankara 20, (A.A.) — Ge- | Başvekil matbuata beyanatta bulunarak Japonyanın hedefi Çin ile Japonya arasında bir iş birliği vücude getirilmek olduğunu ve Japonyanın bu işe bir üçüncüyü karıştırma- mak hususundaki - kararında ısrar ettiğini söylemiştir. Şanghay, 20 (A.A.)— Japon harb gemileri bugün öğleden sonra Şanghayın garbindeki Çin mevzilerini bombardıman etmeğe başlamışlardır. Japon- lar İngilizlere ait olan Bread- vay Mandions binasını mülte- | ciler için bir kamp haline il- rağ etmişlerdir. Şanghay, 20 (A.A.)— Saat | 7,45 de 11 Çin tayyaresi Hon- | ken üzerinde uçarak Japon umumi karargâhını bombardı- man etmişlerdir. Pek yüksek- ten uçan Çin tayyareleri Ja- pon bataryalarının — şiddetli ateşine maruz kalmışlardır. Vaşington, 21 ( ALA, ) — Bahriye nezaretinin Augusta hâdisesi hakkında aldığı ra- porda Amiral gemisine isabet eden bombanın Çin mevzile- rinden — atıldığı bildirilmektedir. Amerika hükümeti hâdiseyi doğrudan doğruya — Mankin nezdinde protesto etmiyecek fakat Amerika general konso- losu Şanghay Çin makamları nezdinde ciddi teşebbüslerde | bulunacaklardır. Şanghay, 21 ( A.a. ) — Çıkan yangınlar bütün gece dövüin “etilştiri*Bersakalroler cirle beraber Japon harp ge- mileri Çin mevzilerini tekrar bomardıman etmeğe - başla- mışlardır. Çin ve Japon tay- yareleri arasında bir hava muharebesi olmuştur. Bir Çin tayyaresi yere düşmüştür. Pi- lotu paraşütle atılarak haya- tını kurtarmıştır. Şanghay, 21 ( Radyo ) — Tu - Tungta İngiliz pamuk de- polarında bir yangın çıkmıştır. Bu kısımda bir Fransız zırh- lısı vardır. Bugün Japon donanmasının Tu - Tungu bombardıuman ede- ceği tahmin edilmektedir. Pekin, 21 (Radyo) — Sa: har, Hopey siyast meclisleri Japonlar tarafından dağıtılmış ve bu iki meclis, Pekindeki idare meclisine ilhak ulun- muştur. « Çintav borsası dün kapatıl- mıştir. Şanghay, 21 ( Radyo ) — Amerikan tebaasından 1100 kadın ve çocuk Vantungtan gelmiş ve|Amerikan bandıralı (Reis Ruzvelt) vapuruna bin- dirilerek, Hong-Konga sevke- dilmiştir. Şanghay, 21 (Radyo) — Ja- pon hava kuvvetleri Nankin üzerine bir akın yapmışlar ve şehri şiddetli surette bombar- diman ederek birçok hava torpilleri atmışlardır. Tokyo, 21 (Radyo) — Bü- tün Japon fabrikalarında hali harb faaliyeti ilân edilmiştir. Şanghaydan alınan haber- lere göre, Sovyetler Çin or- dusuna her türlü harb yardım- ları yapmaktadırlar. Berlin 21 (Radyo) —Almau mehafili Çinde Alman askeri talim heyetinin Çin askeri | rine | dir. İngiliz - zannedildiği | yanlar tarafından dinlenmiştir. Siyasi mehafil, bu nutuk üze- hemen mütalea derme- yanına başlamıştır. Alman gazereleri de, Mus- solininin sözlerinin yeni bir sulh havası yarattığını yazmak- ta ve Alman-İtalyan dostluğun: dan da bahsetmektedirler. Berliner Tağblat: “Asyada cehennemi bir kı- yametin koptuğu şu sırada Avrupanın anlaşması takdire şayandır. Mussolininin nutku sarihtir; mazi — unutulmuş tedir., Volkişer Beobahter de: *B. Mussolini sözünü söyle- miştir ve cevap vermek sırası ötekilerindir.., demektedir. Londra matbuatı da bu nut- ku tahlille meşguldür. Deyli Meyl: *İngilterenin İtalya ile uz- laşması zamanı gelmiştir. Çün- kü bu mecburidir; İtalya - ile hudutlarımız vardır. B. Musso- lini milletini temsil etmekte- İtalyan — ihtilâfı görünmek- esaslı bir ihtilâftan ziyade bir | sui tefehhüm — eseridir, — de- mektir. Fransız gazeteleri de bu nu- tuktan bahsetmektedirler. Liberte: başında - bilfiil ettiği hakkınki haberleri tek- | zib etmektedir. Çindeki İngi- | liz, Amerikan ve İtalyan as- keri heyetleri gibi heyeti de bitaraf kalmakta- dırlar. Tokyo, 21 (A.A.) — Per- şembe günü gece yarısı Sang- sintienin 24 kilometre cenu- bunda Pekin—Hankov demir- yolu üzerinde Japon kıt'alarile Merkezi Çin hükümetinin gön- derdiği mühim kuvvetler ara- | sında Siddetli muharebeler ol- * muştur. Nankin, 21 (A.A.) — San- tral Nevs Çin Ajansı bildiri- yor: *“Çin kuvvetleri Şanghayda yeni muvaffakıyetler kazan- mışlardır. Japon kıt'aları bu- rada Soosov körfezinin şima- linde beynelmilel imtiyaz mın- takasına kadar geri püskür- tülmüşlerdir. Japon — kıt'aları | şimdi takriben 8000 metre uzunluğunda ve — 1000-1500 metre derinliğinde uzun bir | yay şeklini almışlardır. Perşembe günü Çinliler iler- liyerek Vard sokağının niha- yetindeki fabrikasını işgal — etmişlerdir. Japonlar, şimendiler hattı ci- varındaki tramvay deposuna doğru gerilemişleri. Japonlar Pootunga yeniden asker ihraç etmek istemişler- se de geri püskürtülmüşlerdir. | Bir Japon tayyaresi Şapei üzerinde uçarken yere düş- müştür. Şapei üzerinde uçan Japon tayyareleri birçok bom- balar atarak şehirde yangın- lar çıkarmışlardır. İlk tahminlere göre, Japon- ların zayıatı 2300, Çinlilerin zayiatı 800 kişidir. Çinin şimaline mühim mik- tarda Japon takviyeleri gel- mektedir. Katuda muharebe- ler olduğu bildirilmektedir. | Petit Journal gazetesi | defe aSAYmaa harbe iştirak Alman | . dir. Sun Sing pamuk | bir aksi sadasıdır. Sulh için henüz vakit vardır; Avrupa devletleri, aralarında ihtilâfları artık halletmelidirler.., Demektedir. Paris, 21 (A.A.) — Matbu- at Mussolininin — Palermoda söylediği nutuk hakkında tef- | sirlerde bulunmaktadır. De La | Rocguein naşiri efkârı — olan di- yor ki: “Mussolininin nutku gururla doludur. Duçenin, Çemberla- yının uzattığı ele sarılacağını zannedenler inkisara uğramış- lardır. İtalya ile Almanya ara- sındaki tesanüd bilfiil — tecelli etmektedir. Nutku dinliyenler bunu anlamışlardır. Çünkü bunların — “yaşasın İspanya,, diye bağırdıkları işitilmiştir.,, Epogue gazetesi yazıyor: Habeşistan meselesi halle- | dilmeden evel Avrupada ya- pici bir hava yaratmanın ka- bil olmadığı anlaşılıyor. Mus- solini yolun üstünde bu he- varmağa mani olacak neler varsa hepsinin kaldırıl- masını arzu ediyor. Figaro yazıyor: “Müssolini herkesin İtalyayı büyük bir müstemlekeci ola- rak tanımasını istiyor. Duçenin tarzı hareketini anlıyoruz. Fa- kat İtalya şunu bilmelidir ki, büyük bir devletin yalnız hak- ları değil, aynı nisbette vazi- feleri de vardır. Bu vazifeler- den birincisi takib ettiği si- yasette müsaadekâr hareket- | lerine de basiretle - kullandığı Klsanda mutedil olmaktır. Hal- buki Müssolini ekseriya ipi koparacak derecede germeyi ve fakat tehlikeli oyunlar oy- namayı seven bir adam hissi- — ni vermektedir. Tayyare müsabakasını İtalyanlar kazandılar Paris, 21 (Radyo) — Paris Şam ve Şam - Paris arasında açılan uçuş müsabakasını İtal- yan tayyarecileri kazanmışlar- Kolonel Kopini birinci, Fiyori ve Lakini ikinci ve B. Mussolininin ağlu ile miralay Yenireo üçüncü gelmişlerdir. Birinciye bir buçuk, İkinciye bir milyon ve üçüncüye de beşyüz bin Hrank mükâfat ve- rilecektir. Fransız tayyarecisi, tayyare- sinin motörü sakatlandığından Şamda kalmıştır. İngiliz tayyarecisi de fena bir havaya maruz kalmıştır. İtalyan tayyarelerinden biri | de Şamda parçalanmıştır. Tayyareciler, Pariste parlak surette karşılanmışlardır. TAKVİM Rumi - 1353 Arabi-1356 Ağustos 9 Cem. ahar 14 Ağustos