2 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

2 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Alta bir fhiiyar kadının söyledikleri Üç akşam evel, aat yedi sularında fuara gitmek için bir — faytonla kotdonu geçiyoruz. Gümrük civarında yaya kaldırımın üstünde oturmuş ye sırim — duyara dayamış, siyah çarşaflı bir kadına — rasgeldik. Hasta olması ihtimali vardı. Arahayı durdurduk ve konuştuk: — Rahataz mısıma? — Hayır, dinleniyorum. — Nereden geliyorsumuz. böyle!. — İştens Mağazada çalışıyorum. Buraya kadar geldim, dinleneyim, dedim. — Nerede oturuyorsunuz? — FEşgelpaşada, ta yukarıda.. Her sabalı iner, her akşam dönerim. Benim gibi birçokları da böyledir. Cörmez misin”, Otobüse binsek ma- gazadan konağa beş, oradan da Eşrefpaşaya beş, etti on. Sabahleyin de o0. Ne tatar, 20 kuruş.. Bizim aldığımız günde 30-10. Bunun ueresinden ayırır da yirmi kuruş veririz.. Hani demek istediğim, biz yaz, kış şehre yaya olarak inmeğe, evimize yaya tırmanmağa mecburuz. Her taraf suya batar çıkar, biz susuzluk çekeriz. Aşağı mahallelerde sokaklar yaplırılır, bisimkilerde keçiler zor gıçrar. Aşağı yukarı tramvaylar işler, biz yüzü- ü görmeyiz, evet, biz haşkaları kadar çok para vermiyoruz amma, me de olaa.. —Gençlikta insan Çarkına varmıyor amma, yaş birar artınca.. — Benim kız da işler. Bir çocuğu var, işe giderken komçuya bıra- kayor. Akşam olunca — çocuğunu görmek, yemek hazırlamak için, zavallı, yuvarlanarak koşup gidiyor. Cevab vermiyorduk. O, doğruldu. Sepetini koluna taktı: — İuşaallah «dedi olur.. Ve söz söylem Zaten ae söyliyebilirdik ki.. mizi beklemeden yürüdü, gitti. Saime Sâdi G LR D ER A — — —— Keskin hırsız! Buda-Peşte civarında bir köyde senelik panayır müna- sebetile köylüler milli oyun- larla zevk ediyorlarken yabancı bir adam gelmiş ve panayıra iştirak etmiştir. Bu adam Peşte polisinin bummalı bir faali- yetle aramakta olduğu meşhur hırsız. ve sabıkalı Ludvik Mig- Tinskidir. Sabıkalı adam pana- yırdakileri. birer, birer ve dik- katle gözden geçirdikten sonra: — İçinizde bir katil var. Hiçbiriniz yerinizden kımılda. mayın, ben bu katili tevkif edeceğim! Demiştir. Panayırcılar oldukları yerde adurmuşlar ve katili tutacak adam da kasabaya gitmiştir. Beş dakika, on dakika, ya- rım saat bekliyen panayırcıla- rın, nihâyet sabrı tükenmiş ve yerlerinden — hareket — etmiş- lercir. Birisi: — Bir defa evlerimize ba- kalım. Ben bu işte bir hile seziyorum! iş ve evlerine koşan köylüler, yükte hafif pahada ağır neleri varsa deve olup gittiğini görmüşler!. Bir daval Marten Piket adlı bir adam Nevyork hayvanat bahçesi mü- dürlüğü aleyhine 50,000 do- larlık bir zarar ve ziyan da- vası açmıştır. Davanın sebebi şudur: Piket karısı ve çocuğile birlikte hayvanat bahçesini ge- zerken, kafeslerinden kaçan iki büyük şimpanje çocukla ba- yanın üstüne atılmışlardır. Ço- cuk korkudan bayılmıştır. Şim- panze çocuğu öldü sanarak kaçmış fakat diğer şimpanze |. Bayanı iyice hırpalamıştır. — Bayan Piket, bu taarruzdan sonra şiddetli bir sinir hasta- lığına uğramıştır. Bay Piket de işte bunun için 50,000 do- lar dava etmiştir. Tristan Bernarın sakalı! Fransanın maruf kalem sa- hiplerinden Tristan ,Bernarın, mezmurlardaki sakalları andı- ran bir sakalı vardır. Bu sa- kalın hikmetivücudü - şimdiye kadar meçhuldü. Fakat şimdi meydana çıkmıştır. Tristan Bernar henüz asker- ken ©o zamanın Harbiye Nazırı yarı diktatör general Bulanje tarafından bütün askerin ve zabitanın kendisi gibi sakal bırakmaları emredilmiş ve Tris- tan Bernar da elli sene evel bıraktığı - sakalını bir daha kestirmemiştir. Hâkimin hatasıl Japonyada Ozaka şehrinde bir yJapon, kardeşini — katletmek töhmetile muhakeme edilerek üç sene hapse mahküm edil- miştir. Fakat davaya bakan ve kararı veren hâkim bu dava dosyasını tramvayda unutmuş ve dosya bir daha bulunama: miştır. Evrak davanın ve karar su- retinin kaybolması üzerine mah- kümun serbest bırakılması lâ- zımgelmiştir. En fazla radyo nerede bulunuyor? Berlin istatistik dairesinin son neşrettiği bir istatistiğe göre, en fazla radyosu bulu- nan memleket Ahının yadır. Bu rekor evelce İngilteredeydi; 1933 de 4,300,000 olan Alman radyoları şimdi 8,400,000 ade- dini bulmuştur. Almanyanın bizce en ziyade iftihar edeceği nokta bu de- ğildir; fakat en ucuz radyo satılan yer olmasıdır. Alman- yada bir radyo 59 marka sa- tılmaktadır. onyediye kadardır. Kestelli caddesi : No. 76 — Telefon : 2914 —S Yeni ziraat teşkilâtı ——— a— Ziraat müdürlüğü kadrosu geldi Yeni ziraat teşkilâtı kadrosu, Ziraat Vekâletinden Vilâyete gelmiştir. Yeni kadroda bir çok unvanlar değiştirilmiş, ih- tisasa göre ihdas edilmiş, ziraatçilere verilmekte olan ücretler, maaşa çevril- miştir. Yeni kadroda Vilâyet Ziraat Müdürü B. Nadir Uysalın üc- reti 70 lira asli maaşa tahvil olunmuştur. Mıntaka Ziraat mütehassıs- lıklarına kırk beşer lira asli maaşla B. Ferruh Barlas ve Şemsi tayin olunmuşlardır. B. Celâl Orbay 35 lira maaşla birinci sınıf ziraat — muallimli- ğine, B. Ragıb 20 lira maaşla ziraat mücadele teknisyenliğine tayin edilmişlerdir. Kâtiplerin maâaşları on altı ve on yedi buçuk lira üzerinden tesbit edilmiştir. Ziraat mücadele istasyonu müdürü B. Nihad İriboy 80 lira asli maaşa, Asistan B. Celâl 30 lira maaşa ve mü- cadele teknisyeni B. Bahtiyar 20 lira maaşa geçirilmişlerdir. Kadrolarda ilâve yoktur. Kurtuluş bayramında ——— » 6 * ga— Mekteblerde müsa- mereler verilecek 9. Eylül : kurtuluş - bayramı programı Kültür direktörlü- ğünden bütün mekteblere teb- iliğ edilmiş ve kurtuluş bayra- mt münasebetile her okulda müsamere ve temsiller verik- mesi kararlaştırılmıştır. Müsamere vermiye müsaid olmıyan — mektebler, müsaid salonu olan mekteblerde mü- samerelerini vereceklerdir. Yunanistana yağ- mur yağdı Üzüm mahsulü zarar görmüştür Alâkadarlara gelen malü- mata göre, Yunanistanın bu- seneki incir rekoltesi 20 bin tondur. Geçen seneki rekolte, 19 bin ton idi. Son günlerde Yunanistanın muhtelif yerle- rine yağan yağmurlar, bilhassa üzüm mahsulleri üzerinde bü- yük zarar husule getirmiştir. Sergide bulunan üzümlerin mühim bir kısmı ile, henüz kesilmemiş üzümler ıslanmış, kurutulmaz bir hale gelmiştir. Seydiköyünde hırsızlık.. Seydiköyünün — Atıfbey mahallesinde Hüseyin — oğlu Fash Yusufun evinin - kilidini kırmak — süretiyle içeri giren hırsız tarafından bir'ceket, bir pantolon, bir çift iskarpin ve bir çocuk entarisi çalınmıştır. Hırsız aranıyor.. t unvanlar Özel Yusuf Riza ANA ve İLK | okulu direktörlüğünden: | “ANA ve İLK kısımlar için talebe kaydına bir" Eylülden itibaren başlanacaktır. Müracaal saatları : Her gün sabah dokuzdan S a KA i DA AAA MA Izmire gelen ziyaretçiler hergüniçoğalıyor Halk Opereti de bugün Karadeniz vapurile İstanbuldan geliyor hından bir kısmı burada kal- miş, bir kısmı da şehri ve fuarı gezdikten sonra akşam Yunanistana geçmişlerdir. Dün İstanbuldan kalkan ve bugün limanımıza gelecek olan Karadeniz - vapurile de yeni Ağustosun 15 şinden niha- yetine kadar fuar münasebetile şehrimize gelen yabancı ve Türk seyyahlarının sayısı 50 bin 290 kişiye baliğ olmuştur. Şehrimize gelen seyyahlara hertürlü kolaylık gösterilmiş, ranseyman Büroları tarafından kendilerine her hususta izahat ve malümat verilmiş, otel te- min edilmiştir. Dün Radostan gelen Lero ve Sadıkzade vapurlarile Mer- sin, Antalya ve diğer cenup şehirlerimizle Radostan pek çok seyyah gelmiştir. Lero va- kurile gelen 20 İtalyan seyya- Feci bir kaza İp koptu ve işçi kuyuya düştü Dün Burnova nahiyesinin Işıklar köyünde bir kaza ol- muştür. Oyukbaşı civarında Pınarbaşılı Mehmedin su ku- yusunun dibini — temizlemek için kuyu içinde çalışan amele İbrahim oğlu Şerif Ahmet, bir aralık kuyudan çıkmıştı. Beline bağladığı bir iple teh- rar. kuyuya “inerken yarı yolda ip kopmuş ve Şerif Ahmet kuyunun içine - düşmüştür. Za- vallı işçinin başı ayakları, ku- yunun - etrâfına çarpmış — ve kendisi ağır surette yaralan- mıştır. Şerif Ahmedin yaraları beşinda, sol bacağında, belin: de ve karnındadır. Sıhhi imdad otomobili ile derhal İzmir memleket hasta- nesine kaldırılmış ve tedavi altına Aalınmıştır. — Amelenin yaraları - tehlikelidir. Hâdise tahkikatına müddeiumumilikçe el konmuştur. Amelenin, çürük bir iple kuyuya inmesini emre- den kimse aranmaktadır. Ziyafet Trakya umumi müfettişliği başmüşavir vekili ve müfettiş- lik istatistik direktörü B. Na- zım Balku, dün gece İzmirpa- las salonlarında matbuat mü- messillerine bir ziyafet vermiş- tir. Ziyafet geç vakte kadar devam etmiş ve Trakea mü- fettişliğinde vücude getirilen âsar ve terakki hamleleri et- rafındaki tatlı mübahaselerle geçmiştir. Baytar müdürü Bay Adil Yergök Vilâyet baytar müdürlüğü- nün yeni kadrosu Ziraat Ve. kâletinden vilâyete gelmiştir. Yeni kadroya göre baytar müdürü Bay Adil Yergök bir derece terfi ettirilmiştir. ziyaretçi gelecektir. Karadeniz vapuru, Eylülün 20 sine kadar limanımızda kalacak, otel, lo- kanta ve gazino vazilesini gö- recektir. Ayni vapurla gelecek olan İstanbul Halk - opereti artistleri, yarın akşamdan iti- baren fuar tiyatrosunda tem- sillere başlıyacaklardır. Mezbaha Dünden itibaren be. lediyeye geçti Mezbaha, dünden — itibaren belediyeye — devredilmiş — ve dünkü etler, belediye hesabına kesilmiştir. Belediye reisi. Dr. Behçet Uz, dün mezbahaya - giderek öğleye kadar orada —meşgul olmuş, yeni çalışma vaziyetini tesbit eylemiş, memurlarla gö- rTüşmüştür, Komisyon faaliyete geçmek üzere Standardizasyon — memuru olacaklar bugün T. Oda- sında imtihan edilecekler Üç aydanberi palamut - ve üzüm standardizasyonu için İktısad — Vekâleti - tarafından açılan kursa devam eden staj- *etler. bu sabah saat on birde icaret Odasında — imtihan edileceklerdir. İmtihan heye- tine, İktisad Vekâleti müte- hassıslarından profesör Bay Bade riyaset edecektir. Kursu muvaffakıyetle ikmal ederek vesika alacak stajyerler 6 eylüle kadar muhtelif üzüm ve opalamut — mağazalarında tetkiklerine devam edecekler, © tarihten sonra Vekâletçe tayin edilecekleri yerlere gi- derek standardizasyon memu- ru olarak vazifelerine başlıya- caklardır. Üzüm standardizasyon kont- rol kömisyonunu teşkil ede- cek olan azalar, Ticaret Odası ve Borsa tarafından seçile- cektir. Ticaret Odası, B. Kâzım Taner, Süleymanoviç ve B. Talâtı komisyon — azalığına intihab etmiştir. Borsadan da iki kişi seçilecek ve beş kişilik ko- misyon derhal faaliyete geçe- cektir. tüccardan B. Sabri Izmirlilere Müjde FUAR GAZİNOSUNDA Büyük Varyete Peşteden gelirtilen artistlerin nefis numaraları - Macar köpeklerinin hay- rele şayan marifetleri - dünya bisiklet şampiyonunun akılları duıdı:- - racak cambazlıkları. Bütün bunları görmek için Fuar gazinosuna rikası' yarıgını ——— a— , Yangında kasd olma dığı anlaşıldı - 8 ay evel çıkan yangın.. Şehitlerde Türk endüstriyel şirketine aid miyankökü ,fab- rikasında yangın- çıktığını ve genişlemesine - meydan — veril: meden itfaiyece söndürüldü- ğünü yazmıştık. Yapılan tah- kikat neticesinde — yangının, fabrika tavanındaki elektrik bataryalarının çıkmadığı,'ocak- ta kömür yerine yakılan pri- naların etrafa saçtığı kıvılcım- lardan — çıktığı » ahlaşılmıştır. Bundan 8ay evelde gene bu fabrikada ocakta yakılan pri- nalar yüzünden bir yangın çıkmıştı. O vakit, ocak üzerine de- mirden bir kafes geçirilmiş, daha kapalı bir ocak yaptı- rılmasına “imkân görülememiş- tir. Böyle bir tedbir alındığı *takdirde ateşin sönmesi teh- Hikesi vardır. Müddeiumumilikçe yangın hakkında yapılan — tahkikata göre yangında kasd yoktur. Hatta ifadesi alınanlardan bir kişi, civardan bir de lokomo- tif geçtiğini ve “yangının, lo- komotifin bacasından sıçrıyan kıvılcımlardan da çıkması muh- temel olduğunu söylemiştir. Müddeiumumilikçe'yangının sebebi kakkında - ehlivükufa bir rapor hazırlatılmaktadır. Fabrikanın - sigortalı olduğu anlaşılmışsa da kaç bin liraya sigorta ettirildiği henüz Adli- yece tesbit edilememiştir. Silâhla oynama! irede . bir-kişi' öldü Tire kazasının Turgudlu. kö- “yünde silâh kurcalamak yüzün- den bir facia olmuştur. İsmail oğlu Ali Güngör, tabancasile oynarken ateş. aldıtmış. ve- çı- kan mermi, yanında duran arkadaşı Salih oğlu Mustafa- nın göğsünün sol tarafına sap- lanarak derhal ölümüne sebe- biyet vermiştir. Ali Güngör, zabıtaca —tutulmuş, - Adliyeye verilmiştir. Üzüm ve incir pi- yasası hararetlendi. Dün borsada üzüm- ve incir üzerine hararetli satışlar ol- muştur. Üzüm piyasası, Londra borsasındaki yükselme neticesi olarak sağlamlaşmıştır. Dün de fiatler üzerinde cüz'i “bir — tereffü kaydedilmiş, hemen — hemen her numarada 20 pata — kadar bir yükselme ölmiştur. Piyasa açıldığı gündenberi bor: sada. satılan üzüm miktarı, — günlerde-hergün >4000 çuval — üzüm satılmaktadır. İncir satışları da”memnuni- — yete şayan bir vaziyettedir. — Fiatler, 8-15 kuruş sarasında: dır. Borsada 11 günzârfinda hr. 15,430 çuvalı bulmuştur. Son ——