September 2, 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

September 2, 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Maltanın bugünlzü askeri hı_ymetı' ne Vaziyette? Akdenizin üç | çarpışan | sıyasetler Bir İngiliz-İtalyan harbinde va- | ziyet nasıl gozükecelztır. ! Ingiliz, Fransız silâhlanması karşısında İtalya durmüştur İngiliz donanması manevrada Miroir du Monde yazıyor: Akdeniz, siyaset erbabı için, şairlerin — terennüm - ettikleri mavi deniz değildir; üç kıt'a- nın sahillerini tutan bu deniz, siyasetcilerin gözünde millet- lerin geniş bir rekabet sahası ve iki muhasım emperyalizmin çarpıştığı sahadır! Son Habeş istilâsı meselesi, İspanya da- hili harbi, façist İtalyanın ih- tirasları bir an için Akdenizin muvazenesini bozmuştur. Muvazenenin tesisi faaliyeti başlamıştır; yapacağımız şu kısa tetkik, bu çok karışık siyasi muammayı biraz tenvir edecektir. Akdenizin Kilidleri üzerine tetkikat yapmak, asırlardan- beri bu kadar büyük bir mu- -07 — Azami kâr temin ede- cek hadde geldiğimize emin misiniz? Diye sordu. Bu mesele üzerinde şiddetli münakaşalar yapıldı. Nihayet trostün bir müddet daha ayni şekilde devamına karar ve- rildi. İçtima ırtık nihayet — bul- muştu. Azalar yakın bir atide elde edecekleri büyük kârların bayali ile çok memnun idiler. Bu sırada telefonun zili şid- detle çalındı. Kâtib, reise: — Sizi istiyorlar! Dedi ve- mikrofonu reise vaffakıyetle tatbik edilen İn- giliz siyasetini tetkik sahasına koymak demektir. Bir zamanlar “Lâtin denizi,, olan bu deniz, şark ile garb arasında bir hattı vasıl | Tredüniyon | ol muştur. Vakıa, Süveyş kana- hnın açılmasından evel askeri bakımdan ikinci derecede ge- len en kuvvetli bir ticaret yolu idi. Kap (Ümidburnu) yolu- nun tesisi sıralarında ve ondan sonra, Londra hükümeti Ak- denizi Yakınşark ve Hind | Hicaret yolu olmak üzere ta- | nımış ve kendisine lâzım olan üssü tesis etmiştir. Birinci kilid Cebelüttarık olmuştur. Cebelüttarık ve ikinci kilit Malta adası, Ferdinand dö Lesepsinin Süveyş — kanalinıi aklına getirmediği zamanlarda Nakleden: F. | verdi. — Acaba kim? — Kim olduğunu söylemek istemiyen bir simal, — Bırak şu- serseriyi, tele- fonu kapat!. Fakat bu emre rağmen telefonu aldı, kulağına götür- dü. Biraz sonra da alaylı bir tavırla: — BSerserinin, — şantajcının birisi, dedi. Bize yaptığımız işin bir cinayet olduğunu, bu yolda devam ettiğimiz takdir- de bizi şiddetle cezalandıra- cağını söylüyor. Budala herif, hükümetler bile bizim esirimiz : ç kilidi ve Süveyş Kanalı İngilizlerin Akdeniz ticaret ve Yakınşark yolunu tahti. te- mine almıştır. Eski Akdenize, büsbütün yeni ve cihanşümul bir kıymet veren Süveyş kanalının açıl- ması, İngilizlere ııçııneu kili- din elde edilmesini âmir ol: muştur. Kanalın açılmasından çok az sonra, 1869 da Mısıra giren İngilizler, Kıbrısı da Os- manlı padişahlarından kirala- mak suretile elde etmişlerdir. (1878) ANADOLU Mahsullerimiz İstonyada büyük rağbet görüyor İtalyadan bazı tanınmış fir- malar, Türkolise — müracaat ederek memleketimizden zey- tinyağı almak istediklerini bi dirmişlerdir. Alâkadarlardan gelen bir rapora göre, İstonyanyada da ihraç mahsullerimiz büyük rağ- bete mazhar olmaktadır. Paraşütla atlama tecrübeleri B. Anohim busabah atlıyacak Sovyet Rusya havacıların- dan B. Anohim, busabah saat sekizde, Kültürparktaki para- şüt kulesinden atlıyacak ve bu suretle atlama tecrübeleri baş: lamış olacaktır. Bir Fransız profesörü geldi Tanınmış bir Fransız dok- toru, memleketimizdeki içtimat ve sıhhi mücsseseleri tetkik etmek Üüzere şehrimize gel- miştir. Dün luarı gezen ve belediye reisile görüşen Dr. bazı hastaneleri dolaşmıştır. Doktor, Fransaya avdetinde Pariste konferanslar verecektir. Belçika kabinesi Yeni hücumlara maruz kaldı Brüksel, 1 (Radyo) — Mu- halif gazeteler, B. Van Zeland kabinesine şiddetle — hücum ediyorlar. Bu gazetelere göre, B. Van Zeland, muhakkak is- tifa edecektir. Kral Leopold, parlâmento- yu gelecek salı günü için fev- kalâde toplantıya çağırmıştır. yan meclisi ise, parlâmen- tonun içtimaindan iki gün son- ra toplanacaktır. Devlet bankası idare mecli- sinin de düşürüleceği söyle- niyor. Başvekil Bay Van Zeelând, salı günütoplanacak olan par- lâmentoda, kendisine isnad olunan ithamlar hakkında be- yanatta bulunacaktır. Küçük Antant Devletleri, Ispanya işlerine Cebelüttarık ve Süveyş bo- | müdahale etmiyecekler ğgazları ve Malta, Kıbris ada- larile İngiltere hükümeti Hind yolu üzerindeki Akdenizin bü- tün kapılarına sahip ve Akde- nize hâkündir. O Akdeniz ki İngilterenin —orada — sulardan başka yeri yoktur! Dar bir boğazla İspanya topraklarından ayrılmış olan dik ve sarp Cebelüttarık, bir kale, bir tersane ve bir üssü- bahridir ve gayri kabili zapttır! İngiltere bu bir avuç kaya- bğa malik olmakla Akdeniz- deki diğer devlet donanmala- Sonu 6 ıncı sahifede olacak, bundan haberi yok.. Müthiş bir kahkaha - tufanı başladı. Kongre azası bu herife karşı kahkahalarla gü- lüyorlardı. — Hah, hah.. Bizi cezalan- dıracakmış.. Fakat bu sırada azadan bi- risinin: , â — Çok tuhaf.. Dediği duyuldu. Bütün mu- rahhaslar bu adama baktılar. Bu adam elindeki saate hay- retle bakmakta idi ve: — Ne garib şey.. Altın saatim kapkara olmuş.. Yarım saat evel saatim altındı. Dedi. Diğer azalar da garib bir hisse kapılarak saatlerine veya altın kalemlerine baktılar. Bü- tön bu altınlar kapkara ol- muşlardı. Altın, âdeta kurşun Bükreş, 1 (Radyo) — Ro- manya Hariciye Nazırı B. An- tonesko, matbuat mümessille- rine beyanatta bulunmuş, Kü- çük itilâf devletlerinin, İspanya işlerine kat'iyyen müdahale etmiyeceğini söylemiştir. Küçük itilâf devletleri, sul- hun muhafazası için akdolu- nan bütün uhudata tamamen riayetkâr kalacaklardır. B. Antoneskonun beyanatı- na göre, Küçük itilâf devletleri arasında umumi mali mesail için yakında yeni bir pakt akdolunacaktır. olmuştu. Bu tröstün alâkadar- ları saat veya kalemlerinin halis altın olduğuna emin idiler. Şu halde? Salona derin bir süküt hâ- kim oldu. Biraz sonra biri- birlerine: — Ne oluyor, bu hal ne- dir?. Diye sordular. Reis: — Altın mahzeninel. Diye deli gibi bağırdı ve kapıya doğru atıldı. Diğer murahhaslar da, mi- haniki bir halle reisin arka- sından koştular! Tröstün — altınları, birçok dulambaçlı — yollardan — inilen bir mahzende idi. Bu mahze- nin binbir türlü emniyet — ter- tibatı vardı. Önde tröst şefi olmak üze- 2 Eylalgar — Bir Ingiliz torpidosuna taarruz edildi Meçhul bir denizaltı gemı'ıı',îâuolu torpi- dosuna bir torpil, iki bomba salladı Paris, 1 (Radyo) — Avoks | torpidolar, Alikante ile Va- adındaki İngiliz torpidosu, İs- panya sahillerinde ve Kap An- tonyoda meçhul bir denizaltı gemisinin taarruzuna — uğra- mıştır. Meçhul denizaltı gemisi, İn- giliz torpidosuna bir tarpil ile iki bomba sallamış ise de, isabet ettirememiştir. Avoks torpidosu, kontrola memur edilmiş olan - İngiliz gemilerinde. biridir. Hâdisenin vukuunu mütca- kip, İngiliz harp gemilerinden (Emperyum) ve dıha bazı | lânsiya arasındaki sahillerde araştırmalara çıkmışlardır. Meçhul — denizalti - gemisi görülürse derhal batırılacaktır. Londra siyasal mehafili, bu hâdiseyi teessürle karşılamıştır. Araştırmalar — yapan. İngiliz harp gemilerinde, — denizaltı gemisinin su altındaki hare- ketini bildirecek hususi âletler mucuddur. (Avaks) torpidosu, meçhul denizaltı gemisine iki mermi atmış ve fakat isabet ettirip ğ cnımudığı anlaşılamamıştır. Kürd reislerinin muha- kemesine başlanıyor Kabile reislerinin muhakemesi, çok alâkalı ve ehemmiyetli olacaktır. İstanbul, 1 (Hususi) — Dersim hâdiselerine sebebiyet veren Haydaran kabilesi Kamer, Yuslat kabilesi reisi diğer Kamer, Demoğan kabilesi reisi Cebrail ve Kureyşin kabilesi reisi Say- lonun muhakemelerine yakında başlanacaktır. mıyellı olacağı wylenıyoı nin, çok alâkalı ve ebe Bu muhakeme- Fuarda bir yara- lama hâdisesi Çeşmeli B._üaıan,-îîmhçı Mustafanın kardeşi tarafıııdan bıçakla yaralandı.. B. Mussolini — Bu ay içinde Berline gidecek.. Paris, 1 (Radyo) — İtalya Başvekili Bay Mussolininin, bütün tekziplere rağmen bu ayın 25 inci günü Berline gi- deceği ve ayın 26 sında, Bay Hitlerle uzun bir mülâkat yap- tıktan sonra Alman askeri müesseselerini ziyaret edeceği İtalya Hariciye Nazırı Kont Cianonun, Bay Mussoliniye re- fakat etmesi ihtimali kuvvet- lidir. Nahas Paşa Cenevreye gitmiyecek Kahire, 1 (Radyo) — Mısır kapitülâsyonlarının ilgasından sonra, Sudana Mısir askeri gönderilebilmesi, Mısır hükü- meti ve bilhassa Nahas paşa kabinesi için bir muvaffakıyet sayılmaktadır. $ Son haberlere göre, Filistin hâdiseleri münasebetile Mısır başvekili Nahas paşa, bu se- fer uluslar sosyetesi konseyine gitmiyecektir. re içtima azaları bir deli gibi bu mabzene indiler. Kalın çelik duvarlarla — muhafazalı mahzene girdikleri vakit, şef elektrik düğmesini çevirdi, ve sevinçle: — Çok sükürl Dedi. Mahzen muhafızı ve muha- sebecisi bu karşırında hayretler içinde kaldı. Şef: — Biraz evel ceblerimizde- ki saat ve kalemlerin altın kısımlarının karardığını — gör- dük; bunun için — buraya koştuk. Diyerek vaziyeti izah etti. Muhasebeci ve muhafız: — Burada altınların da ayni hale uğramış olmasından kork- tunuz. Fakat... Muhasebeci sözünü bitire- medi, kelimeler sanki ağzında Dün gece, saat 23 raddele- rinde, fuarın çocuk. oyuncak: larına mahsus kısmında bir vak'a olmuştur. Bu- vak'anın kahramanı sabıkalılardan - si- lâhçı Mustafanın kardeşi - Re- fiktir, Refik, eskiden husumet bes: lediği ve aralarında geçen bazı meselelerden dolıyı bakkında kin tuttuğu Çeşmeli Hasanı, habersizce arkasından takib etmiş ve ansızın sağ bacağın- dan bıçakla yaralamış ve kaç- mak istemişse de yakalan- mıştır. Çeşmeli B. Hasan, ansızın uğradığı bu taarruzdan sonra otomobile binerek hastaha- neye gitmiştir. Zabıtaca tahkikata başlan- mış ve vak'aya müddeiumu: milik el koymuştur. Mitat Orel Adres: Beyler Numan so- No. 23 kağı Kabul saatleri: Öğleden eveli saat 10-12 öğleden sonra 15,30 - 17 Tele. 3434 donup kaldılar. Etrafına, altın çubuk ve yığınlarına korku ile baktı. Bunlar, biraz evelki sarı ve parlak renklerini kay- bettiler ve kurşun rengini aldılar. Şef boğuk bir sesle: — Deliriyor muyum? Yoksa rüya mı görüyorum! Dedi, sarak' — Çabuk söyle.. Bu ıltm- ların rengi ne renktir? Diye bağırdı. Ayni dehşet içinde kalmış olan arkadaşı da litrek bir sesle: — Kurşun rengil. —SCIIVI-_- e