18 Eylül 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

18 Eylül 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ese AY ÜN AAA K V ae C — 7 Japonyanın hedefi ğ Çin ile japonya aramıda “ilânı harhsiz,, harb'son günler zarfınıla çok şiddetlendi. Üzun, masraflı ve yıpratıcı bir barbe girişmekten çeki- neo japonyamın Çini uysallaştırmak için bir darbe indirmeğe hazırlandığı anlaşılmaktadır. Filhakika japonyanın Çindeki bedeli, bu memleketin fetbinden ziyade bu memleket hükümetinin uysallaşması itastkâr olması noktasından toplanmıştır. japonya bilir ki Çin, Tethi bir memleket değildir. Fethedilse de fatihlerini yatar. Rusyanın - istilâya karşı mukavemet kudreti, genişliğinde, Çinin ise derinliğindedir. Anarşi içine atılmış bir Çin, japonya için enteresan değildir. japonyanın Uzak Şarka mahsus bir “Monroe kaldesi,, siyaceti takib e garbi Avrupa devletlerinin — menfaatle- rini tasfiye etmek, Soryetlerin nüfuzunu kırmak ve bu mıntakada yalmz kendi nüluzunu bâkim kılmak istiyor. Bu gayesini sarı renkli ivsanlar hürriyeti gibi bir ideoloji arkasına saklamıştır. Filhakika Uzak Şarkta jeponya bir kuvvet balinde belirmezden evel, sarı renkte insanlar emporyalizması ve çarlık Rusyasınıı istilâ emelleri “ karşısında c mahküm edilmişlerdi. Otuz iki sene evel japonya çarbık Rusyasıma Uzak Şarktaki emellerine sod çekti. Büyük harbden sonra da kendisinde Ame- . Fakat Uzak anlar için bir ve japonyaya kolay ediyor. Üzak Şi rika ve garb emperyalizmasına karçı gelecek kuvveti gi Sarktaki sarı İnsanların kurlarıcımı, kurtarmak istediği tehlike olmıya - başladı. Bu tehlike karşırında Çin zaman zaman, Uzak Şarkta japonyanın iki rakibi olan garb eraperyalizması ile çarlık Rusya. sını istihlâf edip başka bir ideolojiyi benimsiyen Sovyetlerden yatdım amdur. japony: tasliye ederkem, İngilterenin yardımına mazhar olmuştu. Yani japonya ile İagiltere Uzak Şarkta beliren çarlık Rusyasına karşı birleşmişlerdi. Otuz sene içinde #aziyetini takviye edea japonyaya karşı bugün bu iki kuvvet birleşemi- yorlar, japouyanın istifade ewiği vaziyet de budur. " japonya bu tefrikadan istifade ederek Çini nülüzu altma almak ve gerek Sövyetler, ve gerek garb emperyalizmasının —menfaatlerine — karşı alınacak tedbirleri * Çine aldırmak istiyor. Kendi istiklâlinden — bakkiyle şüphelenen Çin, altı sene evel Mançurya irtilâ edildiği zaman garbi Av. rupa devletlerinden ve Amerikadan yardım ummuştu. Hayal sukutuna uğradı. Bu'defa doğrudan döğrüya — Sovyetlerle anlaşmıştır ki japonya Uzak Şarktaki iki rakibibinden kendi rejimi için de düşman gördüğü bu sonuncuyu daha teblikeli addetmektedir. - 'a otum sene evek, Uzak Şarkta çarlık. Rusyasımı — alâkasını Avrupa emperşalizması menfantlerinin mümessili olan A. KOCAKKLAK IKLK DKK KD Fahrt katil Herşeyin fahri kısmı olsun: da katilliğin fabri kısını neden olmasın? İnanmıyanlara şu ya- zımizi — okumalarını — tavsiye yirmi senedenberi kördür, ebe- di ve mutlak bir karanlık içindedir. İki gözünden mah- rum kalan bu ameleyi iyi bir kadıncağız kendisine koca diye almış ve bakmıştır. ederiz: Budapeştede Hoskavo adın- da güzel bir kadın esrarengiz bir şekilde katledilmiş, fakat katili bir türlü meydana çık- mamıştır. Zabıtanın katili bulmak ümi- dini tamamen kaybettiği sıra- da bir adam çıkmış ve genç kadının katili kendisi olduğu- nu iddia etmiştir. Zabita, teslim olan adamı adliyeye vermiş, fakat adliye bu adamın katil olmadığına at'i kanaat hasıl etmiştir. Adliyenin bu kanaatine rağ- men hâlâa katil olduğunda 1s- rar eden adamın hali çok ga- rip görülmüştür. Bu noktadan yapılan tah- kikatta bu adamcağızın karı- sının şirretliğinden bizar ola- rak cani sıfatile idam edilmek kararını verdiği anlaşılmıştır. Yalan makinesil! Amerikada maruf haydud- lardan birisi olan Jozef Rovo- pur, bir hâdisede iki kişiyi katletmek suçile muhakeme edilmiş ve elektrik masasında idamına karar verilraiştir. Haydud Rovopur, buü iki kişiyi öldürdüğünü kat'i su- rette inkâr etmiş ve neticede hâkimler son icad idilen “ya- lan makinesi, ile hakikatin araştırılmasına karar vermiştir. Makinede hayduda tam 20 sual sorülmüştüur. Makinenin bu sual ve cevaplar üzerinde | tesbit ettiği netice, haydudun adam öldürmediğini tesbit et- miştir. Haydud da bu sayede idamdan kurtulmuştur. Bir harika İngilterede Corç Liyoz adlı bir maden kömürü amelesi bir gaz inlilâkında iki gözünü de kaybetmiştir. Bu adam tam ! Bundan on gün evel bu amelenin gözleri birdenbire ve kendiliğinden açılmıştır. Bu nimete kavuşan amele- nin son marifetini de söyle- meliyiz: Kendisini kör iken kocalığa kabul eden kadını Corç tabii hiç “görmemiş idi. Gözleri açılıp ta karısını görünce, şef- katli ve merhametli kadını çirkin bulmasın m?. Bir vasiyetname nasıl olur? Noterlere, bilhassa Fransa: nın Aan'aneprest — noterlerine sorarsak bir vasiyetname için muayyen bir formül gösterir. Halbuki bir takım zenginler böyle hareket etmemektedir. Meselâ bir İngiliz vasiyetna- mesini şu dört kelime ile yap- mıştır: *Herşeyimi kızıma bırakıyo- rum.., Fena bir usul değil, fakat bazı mızmız adamlar vardır ki; hayatta kılı kırk yararlar. Böylelerden birisi de vasiyet- namesini 95,945 kelimeden ve 1066 sahifeden mürekkep ola- rak yapımıştır. Bu vasiyetname mucibince, mevrus, servete malik olmak için mirasçıların yatıp kalk- maları bile tesbit edilmiştir. *Kasaba minnet etmemek, ile bu vasiyetnameden istifade etmenin arasında bir fark yoktur, bizcel. Atletlikten rahibeliğe İtalyanın maruf atlet kadın- larından Nina Serre, bir çok atlet rokorlarına sahiptir. Bu kadın son *günlerde nedense birdenbire kararını değiştir- miş ve rahibe olarak bir ma- nastıra girmiştir. d Yeni vapura 18,500 Sterlin veriyoruz.. İzmir - Karşıyaka — arasında işlemek üzere Londradan satın alınacak vapur, ikinci defa kızağa çekilmiştir. Vapuru, kızakta muayene edecek heyet, Londraya gide- rek tetkikat yapacak ve vapu- ” rün satın alınması hakkında son kararım verecektir. Eylül sonunda bu vapurun 18,500 sterline satın alınma muamelesi tamamlanacaktır. San'at okulunda Yangın başlangıcı Dün öğleden tinada - Bölge içinde yangın — çıkmışsa da derhal söndürülmüştür. Yan- gın, okulun içinde talaş koy- mağa mahsus barakadan çık- mıştır. Talaşlar, derhel ateş alarak yangının büyümesi teh- likesi başgöstermişse de itfaiye tehlikenin önünü almağa mu- vaffak olmuştur. Yangının sebebi belli de- ğgildir. Fakat talaş barakasının kapısı, civardaki bir binaya doğrudur. Bu binanın pence- resinden yanık bir sigaranın atıldığı ve yangının bu yüz- den çıktığı tahmin edilmek- tedir. evel Karan- san'at okulu Bergama Cezaevi inşaatı ne- den teâhhürei üği'adı Bergamada inşa edilmekte olan mıntaka hapishane bina- sı inşaatınm bundan üç ay evel bitmesi lâzımdı. Müddetin temdidine rağmen inşaat için son defa tayin edilen müddet 18 temmuzda sona ermiştir. Müteahhidin, diğer bazı işlerini bitirmek — maksadile Bergama hapishane binası in- şaatını tehir ettiği Nahia Ve- kâletince tesbit olunmuş ve bu hususta müteahhide - kat'i tebligat — yapılarak — inşâatın sür'atle bitirilmesi Vekâletçe vilâyetten istenmiştir. Fabrikalarda tetkikler İktısad Vekâleti sanayi mü- fettişlerinden Cevat Alpar iki haftadanberi vilâyetimizin muh- telif kazalarında ve şehrimiz- deki fabrikalarda - teftişlerde bulunmaktadır. Şehrimizde on gün daha kalacak ve Egğenin bütün — vilâyetlerini — gezerek fabrikaların vaziyetlerini tetkik edecektir. ayyare Sin Tarafından temsil olunan İlâveten: — ANADOLU —e STT AABERLERİ Lise ve Ortao- kullar vaziyeti Hiçbir talebe mektebsiz bıra- kılmıyacaktır. Bu yıl İzmir Ortaokullarının | ilk sınıflarına namzed olarak | kaydedilen talebenin bugüne | kadar sayısı 1380 dir. Bu ye- ! künun 633 ü Karşıyaka, Buca, Burnava okullarına, mütebaki 747 si İzmir merkezindeki okul- lara kaydedilmişlerdir. Ortao- kulların ilk sınıflarına kayde- dilen talebenin kayıt ve kabul müddetinin sonu olan 20 Ey- lüle kadar daha bir miktar artması mümkündür. Ancak geçen yıl ayni sınıflara kız, erkek 1756 talebe kaydedil: diğinden bu yıl müracaatlerinin geçen yılı geçmiyeceği tahmin edilebilir. İzmir Liselerinin ilk sınıfla- riına mürâcâaat eden kız ve er- kek talebenin bugüne kadar yekünu 574 tür. İzmir Lise ve Ortaokul di- rektörleri, Kültür Direktörü- müzün huzurile Kültür Kurulu azasından Hikmet Türkün baş- kanlığı altında iki toplantı ya- parak bu yıl okullarımıza kay- dedilen talebenin semtlerine göre okullara tevzii işini hal- letmişlerdir. Verilen kararlara göre, Karşıyaka Kız öğretmen, Karşıyaka Orta, Buca Orta, Burnava ortaokulları gibi İz- mir itişdeki Kültür Kurul- lınnxğeılrı |i5ışlıtck' “tedri- tatbik olunacak, yalnız yeni talebenin tekâsüf ettiği İzmir merkezindeki - ortaokul- larda çift tedrisat usulü tatbik edileçektir. Lise — sınıflarının hepsi de eskisi gibi tek ted- risat yapacaktır. Çift tedrisat usulü tatbik edilecek merkez ortaokullarının hepsinde sınıf talebe —mevcutlarının normal hadlere indirilmesi de temin edilmiştir. Buna nazaran İzmir Ortao- kulları sınıflarının mevcutları daima 50 den aşağında bıra- kılmıştır. Çifte tedrisat sınıfları ile tek tedrisat sınıflarının okul binalarında ayrı katta veyahut biribirinden tamamen ayrı kı- sımlara alınarak her parçanın müstakil bir halde bulunma: ları temin edilmiştir. Okullar Direktözleri bugün dahi ayni heyet halinde Kül- türDirektörlüğünde toplanarak okulların hususi - vaziyeti ve sat Fuarı gezenler | Dün 103 seyyahlll geldi.. Evelki geceye kadar fuarı 532,358 kişi ziyaret etmiştir. Hariçten fuar münasebetile İz- mire gelenlerin miktarı 140 bin 586 dır. Fransız bandıralı Lâmartin vapurile dün 102 ecnebi sey- yah gelmiş ve şehri, bu me- yanda fuarı gezmişlerdir. B. Hüsnü Yaman İktısad Vekâleti teftiş heyeti reisi Bay Hüsnü Yaman şeh- rimize gelmiştir. Arazi tahrir işleri Urlada yakında bitiyor Urla kazası arazi tahrir iş- lerinin sonu yâkında alınacak- tır. Bu suretle Foça, Seferihi- sar ve Kuşadası kazalarile birlikte dört kazamızda arâzi tehrir işleri sona ermiş ola- caktır. Orman yangınları Seferihisardaki yangın, bililtizam - çıkarılmış Seferihisar kazası dahilinde çıkan orman yangını Gödence mevkinden Urla kazası hu- duduna geçmiş ve genişlemiş- tir. Halkım ve askerin gayre- tile yangın söndürülmüştür. Yangın ilk defa Seferihi- sarın Beyler köyü mıntakasın- dan çıkmıştır. Tahkikata göre, yangın, hay- vanlara mer'a temini maksa- dile bazı köylüler tarafından bililtizam çıkarılmıştır. “Faillerin tesbiti için çalışıl- maktadır. 18 Fylal 937 — GKa 4 Açılan kurslar ı Bu yıl, şehrimiz Tecim lise- sinde Şemrile muhtelit olarak akşam akursları açılacaktır. Bu kurs- Kültür — Bakanlığının larda önemli dersler okutula- caktır. Herkes - için lüzumlu olan stenografi kısmına pek çok memurlar kaydedilmek: 4 tedir. Bundan başka büro kommersiyal, ticari muhaberat, ticaret hukuku, daktilografi, İngilizce ve Fransızca kursla- — rına da talib çoğalmaktadır. — Tecim lisesinde | Bu kursun — müddeti iki sene- — | dir. Tedrisat akşamları saat 1819 veya 19-20 arasında olacaktır. Kursların açılması İzmir muhitinde ve tahsilini yarım bırakmış olanlar üzerin« de pek çok memnuniyet hasıl etmiştir. Kurslara devam eden- lere iki sene sonra birer tah- sil vesikası verilecek ve hep- sine birden devam edenler şehadetname alacaktır. Busene lise kısmından kırk genç dip- loma almış bir kısmı muhtelif memuriyetlere girdiği gibi bir kısmı da “yüksek - tahsillerini — bitirmek üzere İstanbula ve Avrupaya gitmişlerdir. $ Salihlide Kızılavlu köyünde bir cinaye'” | bir kız yüzünden doğan rekabetin kanlı neticesi.. Salihli, 17 (Hususi) — Sa- lihli kazasının Adala nahiye- sine bağlı Kızılavlu köyünde bir cinayet olmuştur. İbrahim oğlu yirmi yaşında Halil, ar- kadışı Alinin teşvikile Kızıldüz — mevkiinde koyun otlatan Haş- met oğlu küçük Aliyi tabanca ile öldürmüştür. Maktul küçük Ali, lin kiz kardeşinin ni — şanlısıydı. Fakat diğer Ali de Ü emaslı 2 büyük filimle Emsalsiz bir film... Çok kuvvetli bir mevzu ayni kızı seviyormuş. Rakibini ortadan kaldırmak için Halili teşvik ederek beraâberinde kü: çük Alinin otlattığı hayvanla- rını gasbettirmek teşebbüsün: de bulundurmuş, bu yüzden kavga çıkmıştır. Halil ve Ali, l birlikte küçük Aliyi öldürmüş” — lerdir. Vak'a failleri tutularak adliyeye verilmişlerdir. Tahki> kata devam olunuyor. —- B. Mussolini İçin Almanyada istikbal hazırlıkları başladı.. Berlin, 17 (Radyo) — İtalyâ Başvekili B. Mussolininin At manyayı ziyaret etmesi, Alman” yada alâka uyandırmıştır. — Gerek burada ve gerekse Münihte, B. Mussolininin istik” ı bali için şimdiden hazırlıklara — başlanmıştır. Avrupa siyasal mehafili, B Mussolini ve Hitler arasınd$ vukubulacak olan bu mülâkatâ ehemmiyet vermektedir. ,.' AÇILDI Yangın, 150 dönümlük or- man sahasına sirayet etmiş, zemin seyrek olduğundan top- rak üzerine düşen çam tülle- rile çalı ve fidanlıkları yak- mıştir. Yangın — sahasındaki yüksek çam ağaçlarına bir zarar olmamıştır. Seferihisar kazasının Hal- manlar ve Tahis mevkilerin- deki çalılıklar da yanmıştır. Öğretmenler arasında İzmir Kız lisesi yardirektörü Nezihe, Ankara Ortaokul fen bilgisi öğretmenliğine, Manisa Ortaoxul tarih-coğralya öğret- meni Zekiye İzmir Kız lisesi tarih öğretmenliğine tayin edil- mişlerdir. İzmirin türlü mevsimleri ile ilgili çifte tedrisat programla- rını saptayacaklardır. Sınıf ve şube adetlerine da- ir kat'i neticeler ayın yirmi- sinde tahakkuk etmiş olacak- tır. BUGÜN 72 yaşındaki artist F. BORTELOMO'nun zafer tacını kazanmasına vesile olan KÜ ÇÜK LORD Hatıralardan ebediyyen silinmiyecek detecede kuvvetli mevzua melik bis ve fasilet flmi Diğer rolleri temsil eden BARYMOUR ve DOLORES KOSTELLO bu filme ayrı bir zevk ayrı bir heyecan vermiştir. AYRICA Meşhur operet ve revü filimleri san'atkârları Dik Povelle . Rıby Keller - Pat Obrien ayan GENERAL MİKİ AĞUSTOS: BÖCEĞ' HAVANEN ŞARKILARILA bezenmiş aşk ve neş'e filmi Seans saatleri: Cuznottesi ve Pazar günleri: Hergün: Küçük Lord 2 — 5,35 9,15 de Bayan General $ ve 9,35 de 12,25 de Bayan General ile başlar Fiatler: 30 - 40 - 50 kuruştur | Cumartesi Talebe seansı vardır. flat 15 kuruştur. 5 ! * | | | |