5 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

5 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Okuma ve köylü Bugünlerin en gurur verici müşahedelerinden biri de, sırtlı heybeler, koltuk alılarında bohçalar, ellerinde çanta ve sepetlerle zmi. ve yanlarında şöyle 12-15 yaşlarında, mektepli kıyafetinde kız. lar bulunun köylü ve kasabalı kadınlardır. Geşenlerde, arkadaşımız Orhan Rahmi Gökçe, terbiye ve tahsilde köylü çocuğu ile şebir arasında aranudaki muhteli/ farkları ve vaziyetleri mütalea eden güzel bir yazı vermişti. Ben buna dokunmuyacağım. Ancak, her samau işaret ettiğim küy ayanışımn ve küyde (ikir, seviye, kalkınmasının ve bunlara — ilâveten ekuma bevgisinin şekrin aynasında yaplığı akisleri tekrarlamak — isti- yetum. Dünkü köy kadını, İzmire gelmezdi. Hatta kasabaya bile uğramazdı Onun nazarında bayat ve herşey, kendi dağı, ovası, günde bir kasabaya kadar çiğoeyip geçtiği yoldan ü erden dönerken izinin üstünde ikiye kıvrılmış kardeşine mektub yazdırdığı veya okultuğu zaman Şimdi o köylü kadını, etobüse, trene atlıyarak ve yanına kızını, oğlunu alarak mektep — kapılarım , kocasına, tanır — ve hatırlardı. kitab vardır. onun.. yaylası ile on beş d, O, istasyonu, rdü. Kâğıdın yü: olarak çalıyor. Evinde —artık Köylü kadım, tarhanasını yapar, bulgurunu öğütürken, küçük oğlu bir mekteb — şarkıtını söylüyor, kitaba iğmiş, durmadan okuyor. ortamektebdeki, lisedeki kızı da başını Bu, bir inkılâbdır arkadaşlar.. Memleketin müstakbel saadeti bu hava. min içinde doğmaktadır. Yedi sene sükütl Paris mahkemelerinde şaya- mdikkat bir muhakeme başla- mıştır: Sinir mütehassısların- dan bir adam tam yedi sene- denberi, ayni evde yaşadıkları halde zevcesine bir kelime bile söz söylememiş, yedi sene derin bir süküt muhafaza et- miştir. Bu sükütun nihayete ermi- yeceğine kanaat hasıl eden zevce, kocası aleyhine mahke- meye müracaat etmiştir. Mahkemenin ne karar verece- ği şimdilik belli değildir. Talih bahsi Tüccar Andonyo Adorno, bir otomobil kazasile yüzünün şeklinin değişeceğini aklına bile getirmiyordu. Bu adamcık Navarda geçen ayın sekizinde bir otomobilin altında kalmış ve beş *hafifçe- yara almıştır. Beş on gün hastanede yattık- tan sonra bu adam bir pi- yango bileti almış fakat bu biletin numarasının kendisine çarpan otomobilin numarası olan 15le bitmesine bilhassa dikkat etmiş ve 8515 numa- ralı biletini seçmiştir. İşte bu bilete yarım milyon dolar isabet etmiştir. En genç İngiliz Generali İngiltere —hükümeti-— Mısır kralı Faruğa fahri Generallik rütbesini vermiştir. Bu suretle İngiliz ordusunun en genç Gencra'i, Mısır kralı Faruktur ki, henüz 18 yaşındadır. Kadın piskopos! Alma Güuyit arz üzerinde bulunan tek kadın piskopos- tur. Amerikalı olan bu kadın şimdi 75 yaşındadır! Bu kadın hayatını hıristiyan- lık propagandasına hasretmiş ve cihanın muhtelif yerlerinde olmak üzere 49 kilise, üç kol- lej ve iki radyo istasyonu vü- cuüde getirmiş, bunların kurul- ması için icab eden ianeyi kendisi toplamıştır. Hersene hiç olmazsa 60-70 bin kilo- metre seyahat etmiş ve 50 yaşındayken şoförlük öğren- miştir! Yüzmeği 56 yaşında öğre- nen bu kadın, 70 yaşında da re- sim yapmağı öğrenmiştir! Saime deı aa damrAAAARAAIRAK IKD IAR IK III DEÖEEEEDEDE —xi KALOR Radyosuz ve otomobilsiz şehir! Merkezi Afrikadan veya orta Asya çöllerinden bahsedecek değiliz. Radyo ve otomobilden mahrum olan şehir, medeni memleketlerden — birisindedir. Bu şehir Amerikada Tennesi- deki Kollins şehridir. Bu şehir halkı, mutaassıp insanlardan mürekkeptir; bunlar, son za- manın bazı keşiflerinden isti- fadeyi inkâr ve reddediyorlar! Rivayete göre, bu sayede çok rahat etmişler! Sahneden 'çekilen... Bundan sonra, sahnede gö- remiyeceğimiz kadın, bir genç değildir; fakat.. 73 yaşında bir kocakarıdır; buna rağmen sahne ve filim âleminde çok sevilmektedir. Bu kadının adı Adele Sad- roktur; ve Alman filimlerinde bilhassa büyük anne rollerini yapmaktadır. Tavuktan bülbül Geçenlerde gazetelerde kuş gibi öten bir fareden bahse- dilmişti. Fakat son günlerde Yusuf Grad adlı bir adamın tavuğu da bülbül gibi ötmeğe başlamıştır. Butavuk, diğer tavuklar gibi gıdaklıyacağı yerde çok tatlı bir sesle ve bülbül gibi öt- mekte imiş! Buna “ Dinle, faakt inan- mal.., mı demek lâzımdır, biz bilmiyoruz! Bayraklu-!-a- bir vak'a Sarhoşluktan sonra polise tecavüz Bayraklıda Burnava cadde- sinde Gül sokağında Kadirin evinde rakı içerek sarhoş olan ateşçi Rifat, Mehmed, Şükrü, İhsan, Demir ve Ahmed Hamdi arasında kavga çıkmıştır. Devriye polis memuru B.Mus- tafa Güner, bekçi B. Azizle bunları karakola götürürken Rifat, polise tokat vurmuş ve apoletini koparmıştır. Suçlular mahkemeye verilmişlerdir. Ödemiş mezbahasında Eylül ayı zarfında Ödemiş belediye mezbahasında 222 koyun, 553 keçi, S1 kuzu, 149 oğlak, 1 manda, 32 öküz, 115 inek, 75 dana olmak üzere 1198 baş hayvan kesilmiştir. Kadın! Yunanlı emlâki için Maliye Vekâletinin bir emri Gayrimübadil — bonolarına mukabil satışa çıkarılan Yu- nanlı emlâkinin satışları son zamanda durmuş gibidir. Mu- hasebei hususiye müdürlüğü, bu gibi emlâkin müterakim bina vergileri verilmedikçe sa- tış muamelesini tasvib etme- mekte ve satın alınan Yunanlı malları sahibleri namına tapu senedine bağlanamamakta idi. Yüzüstü kalan Yunanlı emlâ- kinin satışları için son defa Maliye Vekâletinden bir emir gelmiştir. Yunanlı emlâkinin birikmiş bina vergilerinin ne suretle ödeneceği hakkında yakında B. M. Meclisinden bir. kanun - çıkarılacağından muhasebei hususiyelerin satış- lara engel olmamaları ve hak sahiblerine tapu senedlerinin kolayca verilmesi bildirilmiştir. Bulgurca Arazisi fakir köylüye dağıtılacak Bulgurca çiftliği arazisinin, çiftlik dahilinde yıllardanberi yanrıcılıkla çalışan fakir köylüye dağıtılacağını yazmıştık. Bunun için çiftlik arazisinin kadastro tahriri yapılmıştır. Kadastro tahriri esnasında emvali met- rükeden 31 parça ev meydana çıkarılmıştır. Çoğu kerpiçten yapılan bu evlerde fakir köy- lüler oturmaktadirlar. Vaktile Rumlardan metrük bu evlere cüz'i birer kıymet takdir edi- lerek - köylüye £, bırakılmaları muvafık görülmüştür. Milli Em- lâk müdürlüğü, kıymet tak- diri muamelesini neticelendir mek üzeredir. Evlerin arsaları, çifilik sahibine aid olduğundan bu arsalara da sahibi tarafın- dan birer kıymet takdir. olu- nacak ve köylüler, hem evle- rine, hem de evlerinin yerine sahib olacaklardır. Işıklar köyünde muhtar seçimi.. Burnava nahiyesinin Işıklar köyünde muhtar intihabatı ya- pılmiş ve eski muhtar Bay İbrahim tekrar seçilmiştir. Sıhhat müdürü Vilâyet Sıhhat müdürü Dr. Bay Cevdet Saracoğlu bir ay izinle, İzmir vapurile dün İs- tanbula gitmiştir. , İnebı_)lu Ffaciası davan Çoktanberi aranan — şahid bulundu Üçüncü kaptan ve ateşçiler, İnebolu bat- madan İstikbal vapuruna geçmişler İnebolu faciası maznunları- nın muhakemelerine dün şeh- rimiz Ağırceza mahkemesinde devam edilmiştir. Maznunlar- dan İnebolu birinci kaptanı Bay Mehmet Ali ile çarkçı Bay Salim mahkemede hazır bulu- nuyorlardır. Üçüncü kaptan Bay Rami ve ikinci makinist Aay Halit gelmemişlerdi. İş- letme müdürü Bay Zekeriya- nın vekili ve diğer maznunla- rin avukatları hazırdılar. Mâh- kemede hazır olmiyanların gi- yabında muhakemeye devam kararı verildikten sonra uzun zamandanberi arandığı halde bulunamıyan, fakat ifadesi mü- him görüldüğü için Ağırceza mahkemesince arattırılan İstik- bal vapuru lostromosu Salih oğlu Bay Tahsinin talimatla Vize Ağırceza mahkemesince alınan ifadesinin geldiği anla- şılmış ve bu ifade okunmuştur. B. Tahsin, kaza hakkındaki malümatını şu suretle bildir- mişti: — Gece idi. İnebolu vapu- na çok sokulduk ve demirle- miş, yana yatmış vaziyette bulduk, İnbolu kaptanı bizim vapurumuzu görünce istimdat düdüğü çaldı. O vakit İnebo- lu vapurunun batmakta oldu- ğunu anladık. Derhal kayık- larımızı indirerek İnebolu va: purundan denize atılan yolcu- ları kurtarmağa başladık. Ay- rıca halatlar atarak tehlikede olan yolcuları vapura alıyor- duk. İnebolu, İstikbal vâapuru yaklaştıktan on dakika sonra battı. Yolcuları denizden topla- dık. İnebolu vapurundaki fili- kaların indirilmesi için emir verilip verilmediğini bilmiyo- rüm. - Biz, İnebolu vapuruna yaklaştığımızda vapur batın- cıya kadar filikalar yerlerinde duruyordu. İnebolu, sancak tarafına yanlıyarak battı, omur- gası bizim tarafa, direkleri arka tarafa meylederek sular arasında kaybuldu. Biz yolcu:- ları kurtarmağa çalışırken İne- bulu vapurunun makine kayı- ği ile ateşçiler, üçüncü kap- 3 Gündenberi tan ve telsiz memuru İstikbal vapuruna geldiler. O sırada İnebolu henüz batmamıştı. Bizim gemiye ge- bir kamarotta birinci kaptan B. Mehmed Alinin son dakikaya kadar İneboluda kaldığını ve batacağı sırada gemiyi terkederek bir İngiliz vapuruna iltica ettiğini söy- ledi. İkinci kaptan, sular ara- sında kaybolmuştu. İnebolu mürettebatının bir kısmını da biz denizden topladık. İstik- bal vapuru, İnebolu vapuruna toslamadı. Şahidin ifadesi okunduktan sonra maznunlara ve vekille- rine başkaca diyecekleri olup olmadığı soruldu. Bir diye- cekleri olmadığını söylediler. Müddeiumumiye söz verildi. İddia makamını işgal eden müddeiumumi muavini Bay Hulüsi Çağın, iddiasını hazır- lamak üzere dava evrakının kendisine — verilmesini istedi ve mahkemece dava evrakının mutaleaya verilmesi kararlaş- tırıldı. Muhakeme 8 İkincieş- rine bırakıldı. Sırt hamallığı Odonın raporu Ve- kâlete gönderildi Siırt hamallığı hakkında İzmir Ticaret Odası tarafından bir rapor hazırlanmış ve Da- hiliye Vekâletine gönderilmiş- tir. Tekerlekli vasıtalarla güm- rükte ve şehrin düz kısımla- rında hamallık yapmak ve sırt — hamallığını kaldırmak mümkündür. Fakat şehrin dağ mahallelerinde sırt hamallı- ğından başka şekilde eşya vesaire nakline imkân yoktur. Raporda bu noktalar izah edilmiştir. Bn. Nuriye Hekimoğlu Elâziz vilâyetinde yeni açı- lan Kız akşam okulu direk- törlüğüne tayin edilen İzmir C. Kız Enstitüsü müdür mua- yini Bn, Nuriye Hekimoğlu, bugün Elâzize hareket ede- cektir. len TAYYARE Sinemasının Muhterem salonunu dolduran halk MIRYAM HOPKINS ve MERLE|OBERON'un yarattıkları ALÇAKLIK Filimini candan alkışlıyorlar.. İltira yüzünden çekilen elem ve ıstırabı bir yalanın doğurduğu acıklı neticeleri İbretle - hayretle seyrediyorlar AYRICA: DANIELLE DARRIEUX Tarafından temsil edilen Paris'li kız filim Ve PARAMOUNT JURNAL görülecektir SEANSLAP: 12,20—3,35—1,20 de Parisli kız 2—545—8,55Alçaklık Fiatler: 30 40 — 50 B.L. Kırdar —ei Oo ğRar— Kazaları da geziyor. Kırkağaç, (Hususi) — Ma- nisa ilbayı Lütfi Kırdar, Dil Kurultayından dönerken Kırk- ağaca da uğradı. Vali vilâyet hududunda indi. Soma kaza- sını dolaşıp — teftiş ettiklen sonra Kırkağaca geldi. Şehri dolaştı, mememleketin iktısadi, içtimal, idari işlerile alâkadar oldu. Gelenbe nahiyesine ve oradan — köylere de giderek köylünün dileklerini dinledi. Evelce başlanarak yarım kal: mış olan CGelenbe şosesini gözile gordu B. Enis Behiç Behiç İstanbula gitti.. İzmir ve Aydında İş Kanunu tatbikatı etrafında tetkikler yapan İktısat Vekâleti İş dai- resi umum müdürü Bay Enis Behiç, İstanbula gitmiştir. Ora- dan Karadeniz - vilâyetlerine geçecek, tetkiklerine devam bölge bazı işçilerin münferit şikâyet — ve müracaatleri üzerinde sür“ atle tahkikat yapmaktadır. Defineciler Evvelâ Vekâletten müsa- ade alacaklar İzmirin muhtelif yerlerinde define aramak, moda halini almıştı. Her gün yeni bir mü* | racaatla define yeri haber veriliyor ve milli emlâk mü- dürlüğünce — mukavele yapılı dıktan sonra müracaat sahibi: define aramağa koyuluyordu: Bu gibi müracaatlardan müs* bet bir netice çıktığı da yok* tu. Maliye Vekâletinden def terdarlığa gelen bir emirdt bundan sonra define için Maliye Vekâletinden saade almak lâzımgeldiği bil" dirilmiştir. Vekâletin müsaf' desi olmadan define arant' mıyacaktır. Edirnede Yeni stad ve spor faaliyeti Edirne, (Hususi) — Trak” yanın kıiymetli umumi müfet tişi General Kâzım Dirik spo” işlerile yakından alâkadar d' maktadır Edirnede spor bulf dan sonra çok çabuk ve bir şekilde ilerliyecektir. nenin içinde plânı yapı muazzam bir stadyom mağa başlanmıstır. Çok Yf kında Edirme Türkiyenin büyük stadlarından bmne lik olacaktır. General Kâzım Diriğin kenmek bilmiyen mnlgg, ne gençliğine — unutulmaz v armağan hediye edecektir: Bölgemizin çok faal de bu işlere elkoymuş ve " lüblerin vaziyetlerile çnk kından alâkadar olarak &! binalarını temin etmiş ve bir zamanda büyük spor liyetine başlanması için şnmluını tesbit etmiştir: limizin teşebbüslerine V Edirne gençliği sevinmişt' , Ankarada Ankaragücü Üç lübünün umumi kaptani ” Fd mi müfettişlik kalemind lışmağa başlamıştır. Bu suretle Edirne sport kıymetli bir oyuncu mıştır. Kendisinin Ediri girmesi muhakkak gibil! Önümüzdeki haftalar lerin senclik kongreleri V' larak derhal lik başlanacaktır. %1