5 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

5 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

_ı.i____—_—_ ANADOLU Tarih Türkiyesi, », ÜÖy )ı),ğı / Uçok Doğanspora 4-9, Alsancak ta De- mirspora 2-10 galib geldi Pazar günü Alsancak saha- | cu dakikada sında 937 şild müsabakalarına başlandı. Saâha oldukça kala- balıktı. Maçiâr sâat 13,50 de ve Al- sancak * Demirspor takımları- nın karşılaşmasile başladı. Ha- kem Üçoktan B. Mustafa.. Oyun Alsancak takımının Demirspor kalesine dayanan vuruşile başladı. Top Alsan- cak muhacimlerinin ayağında bir kaç saniye dolaştıktan son- re Demirspor kalesinin 18 çiz- gisi dışında Saimin ayağına düştü ve Saim sıkı bir şütle ilk göolü çıkardı. Bu sayı De- mirsporluları biraz harekete getirdise de 9 uncu dakikada Saim ikinciyi çıkardı. 15 inci dakikada Demirsporlular oyu- nu açtılar ve semeresiz bir kaç akın yaptılar. Bu dakika- dan sonra Alsancak takımı tek- rar oyuna hâkim oldu. Fakat Demirsporlular tam bir enerji sarfına başladılar. 30 uncu dakikada penaltı- dan bir gol çıkardılar, 40 ıncı dakikada bir sayı daha ka- zandılar. Devre 2-2 berabere bitti. Demirsporlular ikinci dev- rede çok yorgun görünüyor- lardı. Bugün en iyi oyunların- dan birini oynıyan Saimin 4 üncü ve 6 ıncı dakikalarda attığı iki golü, 13 üncü daki- kada Enverin, 15 inci dakika: da tekrar Saimin 26 ve Gtu- zuncu dakikalarda Basrinin, 35 inci dakikada Hakkının ve 37 inci dakikada tekrar Sa- imin attığı göller takib etti. Bu suretle Demirsporlular 2-10 mağlüb oldular. Bu oyunu günün en mühim karşılaşması -olan Üçok - Do- ğanspor maçı takib etti. Bu oyunun hakemi Alsancaktan Fehmi, rahatsızlığından gel- memiştir. İdareyi Vahab aldı. Üçok takımı tam kadrosu ile, Doğanspor ise Fethi ve Selimden mabrum olarak çık- mışlardı. Maamafih Doğanspor oyuna iyi başladı ve devrenin Sinci dakikasına kadar Üço- kun mısıf sahasından - âdeta ayrılmadı. Gıncı -dakikada Üçoklular hücuma geçtiler. Doğanspor müdafaası Saidi ofsayda düşürdü ve akın ke- sildi. Bu dakikadan sonra Üçoklular oyunda tam bir hâ- kimiyet tesis ettiler. Sağdan, soldan Doğanspor - kalesini tehdide — başladılar. — 11 inci dakikada Doğanspor aleyhine verilen korneri Said çekti topu tam Doğanspor kalesinin önüne düşürdü. Adil yetişti ve) bir kafa darbesile ayunun müsavatını bozdu. 2 dakika sonra ve Doğanspor takımı kendini toparlıyan Said ken- disine verilen derin bir pasta topa yetişti, ikınci sayı çıkardı. 18 inci dakikada Üçok le- hine verilen ve gole tahvil edilen bir serbest vuruş takip etti. 20inci dakikada Doğan- sporlular oyunu açtılar ve topu Üçok sahası dahilinde dolaş- tırmağa başladılar. Fakat hü- cum hattı bozuktu. Ayni za- manda, yerinde hiç tutunamı- yan ve inat edercesine geri paslarla oynamağa çalışan Ab- basla ilerlemek istediklerinden Üçok — ortadan aktı. Doğansporun sol müda- fii topu kesiyor ve kalecisine pas nereyim derkan vuruşunu şüt şekline koyarak topu kendi kalesine gönderdi. Sıki gelen topa Doğan spor kalecisi hâkim olamadı ve bu süretle Üçok takımı beklemediği bir anda 4 üncü göolünü kazandı. 35 inci daki- kada Sait, Mazhar, Âdil kom- binezonu topu Doğanspor ka- lesi önüne kadar getirdi ve Sait 5 inci defa olarak topla beraber Doğanspor kalesine girdi. 40 1ncı dakikada yağ- mur başlamıştı. Ve ilk devre de-oyun Üçokun 5-0 üstünlü- ğile bitti. İkinci devrede Hakkı sağ müdafi olarak oynamağa baş- ladı. Bu değişiklik yerinde olmuştu. Hakkı kalesini muhafaza ettiği gibi uzun vuruşlarla mu- hacimleri besliyordu ve 12 inci dakikada Doğanspar takımı Fuadın ayağından bir sayı ka- zandı. Doğansporlular bundan son- ra toplandılar. 17 inci ve 22 inci dakikalarda daha iki gol çıkararak O - 5 vaziyetten 3-5 vaziyete çıktılar. Doğansparun üçüncü gölünden sonra Üçok takımı gene var kuvvetile ça- lışmağa başladı ve 25 inci dakikada Sait iki müdali ara- sından sıyrılarak 6 ıncı defa olarak topu Doğanspor kale- sine taktı. Bu golü 28 inci, 33 üncü ve 39uncu dakika- larda 7,8 ve 9 uncu goller ta- kib etti. Doğanspor takımı da oyunun bitmesine 2 dakika kala 4 üncü sayısını yaptı ve oyun Üçokun 4-9 galebesile bitti. Aydın: Yamanlar maçı Aydınspor kulübünün da- veti üzerine pazar günü Ay- dına giden Yamanlar spor ta- kımı, orada çok samimi su- rette karşılanmış ve büyük alâka görmüştür. Müsabaka öğleden sonra yapılmış, Ya- manlar 3-1 galip gelmiştir. Aydınlı sporcular, İzmirlilere bir ziyafet vermişlerdir. İngiliz amele partisi Japonya aleyhine iktısad? tedbir alınmasını istiyor. Londra, 4 (A.A.) — Baur- nemouth da toplanan amele partisinin icra komitesi par- lâmentonun derhal içtimaa da- vet edilmesi ve Japonların ha- reketine nihayet verilmek üzere diğer milletlerle birlikte iktı- sadi tedbirler alınması lehinde bir kaârar sureti kabul etmiştir. Diğer cihetten ayni şehirde toplanan amele partisi parlâ- mento grubunun icra komitesi de beynelmilel vaziyetin ve bilhassa Çin harbinin tetkiki parlâmentonun derhal toplan: masını talep etmeğe Attleyi memur etmiştir. Mühim bir mülâkat Tokyo, 4 (Radyo) — Ja- pon siyasi mehafili, Alman sefirinin Japon Hariciye Na- zırile yaptığı mülâkata büyük ehemmiyet verilmektedir. Bu mülâkatın bolşevik aleyh- tarı blok ile alâkadar olduğu muvaffak olamıyorlardı. 30 un- | söylenmektedir. yeni Türkiye İlim âleminin en müntaz simalarından mürekkeb muhte- Kf milletlere mensub bir he- yetle birlikte tarih Türkiyesi- nin kalbine yapılmış bir se- yahatten daha yeni dönmüş bulunuyorum. Modern Türkiyenin çehre- sini seyrederek beş bin yıl önceye bir ziyaret olan bu gezi esnasında, memleketimin ve tarihimin hususiyetleri ya- nında, yabancı entelektüeller üzerinde yeni Türkiyenin bı- raktığı intibalar da, benim için, daha az ehemmiyetli ol- miyân bir tetkik mevzuuydu. Hislerini, her birinin ruhunda okumak, nezaket kelimelerinin aldatıcı cazibesine yanılmamak için bütün dikkatimi gözle- rimde toplıyarak en küçük jestlerini bile — kaçırmamaya çalıştım. Pek büyük bir memnuni- yetle ve tam bir emniyetle söyliyebilirim ki bundan böyle, Türkiyeyi gezen bir yabancı- nın memleketimizden fena in- tibalarla ayrılmasına imkân yoktur. Hiç çekinmeden, hiç tered- düd etmeden, en bakımsız kalmış, türlü meşgaleler ara- sında en fazla ihmale uğramış köşelerimizi bile, yabancı te- cessüslere ardına kadar aç- makta artık korkacak hiçbir şeyimiz yoktur. Bizi mutlaka fena görmek arzusiyle gelmiş olmyan bir yabancı, emin olabiliriz ki, memleketimizden, ancak hayranlıkla dönecektir. Cumhuriyet yıllarında ba- şarılmış olan eserin azame- tini yabancı gözlerin hayran nazarlarında sarahatle okuya- bilirsiniz. Garbta, memleketimiz hak- kındaki medihleri bir. propa- ganda telâkki ederek inanmı- yanlar çoktur. İstanbula gele- rek memleketimizle temasları bir takım soyu belirsiz kim- selerin yalan ve iftiralarını dinlemekten ibaret kalanlar içinde de hakkımızda yanlış hüküm verenler bulunabilir Fakat, yurdun içinde, - velev en bakımsız ve ücra bir kö- şesine - girib de Türkü anla- madan, sevmeden ve onun büyük davasına gönülden bağ- lanmadan dönebilecek bir ha- kiki garb entelektüellini tasav- vur edemiyorum. Yad gözlerden gizlenecek hiç ama hiçbir şeyimiz olma- dığına iman ederek bizi tanı- mıyanları aramızda birkaç gün geçirmeğe çağıralın. Heyet azasından bir Fransız aliminin dediği gibi: “Ne kadar mü- kemmel olursa olsun, hiçbir propaganda, — hiçbir - kitab, Türkiyede vücude getirilmiş olan eserin azametini, insana, bizzat kendi gözlerile görmek kadar, anlatamaz.,, Bütün - yol arkadaşlarımın ağızlarından — dinlediğim hay- ranlık ifadeleri nezaket için söylenmiş beylik lâkırdılardan değildi. Koruşurken yüzlerinde oku- görmüş olanın böyle bir şüp- heyi hatırına bile getirmesine imkân yoktur. Yol intibalarımı bir seri yazı halinde anlatmıya çalışa- cağım. Fakat bana büyük bir samimiyetle hislerini açmış olan profesörün dediği gibi, eminim ki, kalemim, onların Yeni paralarımız 15 Teşnnıevelde beş İiralıklar te- davüle çıkarılıyor.. Ankara, 4 (ALA,) — Cum- huriyet Merkez Bankasından: Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası hakkındaki 1715 nu- maralı kanunun 17 inci mad- desinde yazılı salâhiyete müs- teniden bankamız 30 kânunu- evel 1341 tarih ve 701 nu- maralı kanun mucibince ba- sılmış olup tedavülde bulunan kâğıd paraları tebdile | karar vermişlir. 15 Teşrinievel 1937 tarihin- de tedavüle ilk çıkarılacak kupur beş liralık kupurdur." Yeni beş liralık kupurun va- sıflarını bildiriyoruz: İsteyenler yeni banknotun asli nümune- lerini bankamız ve bütün ban- kalar gişelerile malsandıkla- rında görebilirler. Bu yeni beş İliralıkların te- davüle çıkarılmasına başlan- dığı tarihten tibaren beş sene müddetle eski kâğıt paralar da mecburi olarak tedavül ede- cek ve bundan sonra müruru zaman müddeti nihayetine ka- dar gene beş sene daha Mer- kez bankası gişelerinde tebdil edilebilecektir. Diğer kupurlerin tebdile baş- lama tarihleri ileride ayrıca bildirilecektir, Bu yeni beş liralıkların ebadı 7X15,5 santimetredir. Rok- tosu “ön yüzü, koyu mavi olup sağ tarafında Atatürkün resimlerini ortasında renkli bir tezyinat rözetini “Türkiye Cum- huriyet Merkez Bankası, 11 Haziran 1930 tarihli ve 1715 numaralı kanuna göre çıkarıl- miştir. İbarelerini ve bankanın ve bankanın umum müdür ve umum müdür muavininin im- zalarını dört yerinde kırmızı renkte seri ve sıra numarala- rını ihtiva eder. Dört köşesinde madalyon- lar içinde ve ortasındaki ro- zetin üzerinde kıymeti ifade eden 5 rakamları ve üst köşe- lerde ve rozet üzerindeki bu rakamların altında da yazı ile *“Türk lirası,, kelimeleri var- dir. Orta alt kısmında bi- rer seri ve sira unmaraları ile banka imzalarının bulun- duğu mahalde çok küçük ya- zılarla yazılmış “Türkiye Cum- huriyet Merkez Bankası 5 Türk hrası, — ibarelerinden — tertip edilmiş bifon vardır. Versosu *arka tarafı,, yeşil renktedir. Üst ortasında"“Türkiye cum- huriyet Merkez Bankası,, iba- resi ve iki üst köşesinde yu- varlak madalyonlar içinde (5) rakamile altlarında yazılı şek- linde “Türk lirası yazıları var- dır. Ortasında esas zinyet “Resim,, olarak “Ankara Gü- ven anıtı mevcut olup Türk stilinde bir kemerle Türk tez- tezyini san'at motiflerinden tertip edilmiş birer çerçeve ile çevrilidir. Sağ tarafında yuvarlak be- yaz bir madalyon içinde kâ- ğit imalinde filigran olarak tertib edilmiş Atatürkün efiji- leri “resimleri,, vardır ki ban- konot aydınlığa tutulduğu za- man her iki tarafından bu fi- Higran görülebilmektedir. Ban- konotun her iki tarafı taydus “çelik, tab'ıdır Korsanlık hareketlerinin arkası kesildi Asamblenin İspanya işi hakkında vermiş olduğu son karar Cenevre, 3 (A.A.) — Avus- turya ve Macar heyeti murah- hasaları İspanyol meselesi hak- kındaki karar suretinde bazı tadilât yapılmasını asamblenin bugünkü toplantısında — iste- mişlerdir. Avusturya ve Macaristan teklifi, ecnebi kuvvetlerin İs- panyada her iki tarafta da mevcud olduğunun müşahade- sini ve ademi müdahale siya- setinin nihayet bulabileceği fıkrasının da tadili hakkındadır. Cenevre, 3(A.A,)—Asamble çetin bir müzakereden sonra İspanya meselesi hakkında komtenin tevdi etmiş olduğu karar suretini reddetmiştir. 14 murahhas yani; Avus- turya, Macaristan, cenbi Afri- ka, Arjantin, Bolivya, Bulga- ristan, Şili, Kanada, Peru, İs- viçre, Uruguay ve Venezuela müstenkif kalmışlar ve fakat Arnavutluk ve Portekiz aleyhte rey vermişlerdir. Cenevre, 3 (A.A.) — Mil- letler cemiyeti asamblesi ta- rafından İspanya işleri hakkın- daki karar suretinin reddi Va- lânsiya hükümeti tarafından asamblede yapılan teşebbüs üzerine takibe başlanılmış bu- memleketimize karşı duyduk- ları hayranlığı, ve benim bu hayranlık karşısındaki memnu- niyetimi ifade hususunda çok âciz kalacaktır. YAŞAR NABİ Junan usüle bir nihayet ver- miştir. Bu noktadaki mutale- alarda ittifak vardır. Asamblenin verdiği karar, teklif edilen karar suretini hu: kukan hükümden iskat etmiş: tir. Maamafih siyasi medlülüne dokunmamaktadır. Bu meselenin - bu içtima devresi esnasında yeniden ele alınması ihtimali yok gibidir. Maamafih konseye bu kararın hususi cebhesi, — Akdenizde emniyet cebhesini bildirmiş bulunmaktadır. Konsey, içtima devresini ka- pamadan evel İspanyanın bu nokta hakkındaki müracaatine müteallik bir karar ittihaz ede- cektir. Konseyin Nyon itilâfnamesi ile Paris zeylnamelerinden ma- lümat kaydetmek suretiyle Akdenizdeki korsanlık hare- ketlerinin bu itilâflardanberi arkası kesilmiş — olmasından mütevellit memnuniyetini izhar edecektir. Diğer taraftan asamblenin Çin - Japon ihtilâfı hakkında bir karar yerilebilmesi için müzakereler yapılmaktadır. Bil- hassa B. Vellington Koo ta- rafından — teklif edilen karar sureti hakkında bir karar alın- ması düşünülmektedir. Belgrad, 4 (Radyo) — lar Sosyetesi içtimaları yarın (bugün) sona erecektir. İngiliz - Fransız Notzsı soğuk karşılanmış Londra, 4 (Radyo) — İngi- liz gazeteleri,”| lÜçlır Konfe- ransı hakkında İtalyaya veri- len İngiliz - Fransız müşterek notasından bahsetmektedirler. Bu nota, dostane bir li- sanla yazılmıştır. Notada, İs- panyadaki gönüllülerin geri çekilmesi istenmektedir, Nota, Akdeniz meselelerine de te- mas etmektedir. İtalyan mehafili, bu notanın soğuk bir kabule maruz kal: dığını ileri sürmektedir. Londra, 4 (A.A.) — İn[ılıı diplomasi — mehafilinde elde edilen malümata göre, Cu- martesi günü Roma hüküme- tine — tevdi — edilmiş — olan nota — Nyon — itilâfnamesini ileri sürmekte, Pariste yapıl- miş olan — görüşmelerin üç devletin teşriki mesaisinin di- ğer meseleler ve bilhassa İs- panyol meselesine de teşmil edilebileceği — ümidini hasıl etmiş olduğunu beyan etmek- tedir. Nota, İtalyanın yeniden gö nüllü göndermiyeceği ve ken- di menfaatına olmak üzere Baleares adaları statukosunu değiştirmiyeceği suretinde ver: olduğu teminattan malümat kaydetmektedir. Nota, ecnebi müdahalesine tamamile nihayet verilmesi ve gönüllülerin geri alınması tak- dirinde vaziyetteki gerginliğin tamamile zail olacağını be- yan etmektedir. Nota, gönüllülerin geri alın- ması imkânı hasıl olduğu tak* tirde diğer meseleleri ve bil- hassa muhariblik sıfatının tar nınması meselesine temas et* mek imkânmı hasıl olıcı!ılü ilâve etmektedir. Nihayet nota, Londra komi” tesinde yapılacak müzakerer” den her halde seri ve dah$ müessir olacak olan üç tarallı görüşme usulünün daha doğrü olacağını - kaydetmekte — yab nız bu görüşme netayicinif mezkür komite tarafından te | yid ve tevsik edilmesi lâzım | geleceğini ilâve eylemektedir" Tunusta Nümayişçilerle zabıtâ — arasında bir ırlıodo Tunus, 3 (A.A.) — ı Taalbi bu gece Dejada ııyd bir konferans - verecekti. yasi düşmanlarından takribef 5$00 kişi şehirden dört kil0” metre mesafede pusu kurmuf lardır. Keyfiyetten haberdar edi len bir jandarma devılyJ nümayişçileri dağıtmak vak'a mahalline gelmiştir. Nİ mayişçiler jandarmaları taf sopalarla - höcüf Bunun tutmuşlar, etmişlerdir. " jandarma devriyesi bir ihtâf | müteakıb ateş açmıştır. Hi mayişçilerden bir - kişi öl! 12 kişi yaralanmıştır. malardan dört kişi mıştır, Birinin yarası ağırdı”" İzmir arman başmühendisliği Maraş orman başmühen liğine tayin edilen vilâyet * | man müdürü B. Sami Kıli? dün Maraşa hereket İzmir orman başmühendi ğine tayin edilen Kars orf'| müdürü B. Ali Rıza Aydif' | | bugünlerde İzmire gelerek zilesine — başlıyacaktır. lus- İteşkilâtta vilâyet orman mü lükleri, orman başmühen dir” ğine çevrilmiştir. LEESEL oex f U l l ! İ ı l t l 4 » z