7 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

7 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

AM HUREE —a —— — ANADOLU Uluslar Sosyetesi asamble si müzakerelerini bitirdi Çinin talebi terviç olundu. 1922 paktını ımzalıyanı | lamıştır a— — devletler konferansa davet olunacaklardır Cenevre, 6 ( AA. ) — Asamble ekseriyet olmadığı / terviç eden bir karar sureti ' devresine nihayet için mültecilere yardım mesc- lesini tehir etmiş ve meclis meseleyi heyeti umumiyesile yeniden tetkik etmeğe memur etmistir. Asamble, 32,682,000 altın franga baliğ olan Milletler temiyetinin büdcesini kabul etmiştir. Bundan sonra 23 lerin ra- poruna geçilmiş ve Elliot ile Pol Bonkur 23 ler komitesine tevdi edilmiş olan karar sure- tinin derhal kabul edilmesini istemişlerdir. Siam ve Polonya murah hasları presip - itibarile reye iştirak etmiyeceklerini - bildir- mişlerdir. Litvinof Çine maddi bir yardım yapılamadığından do- layı tcessür beyan etmiş ve Cenevrenin Çine karşı vazife- sini yapacağını ümitvar oldu- ğunu ilâvc etmiştir. Çin murahhası Koo istişari komitenin tekliflerini Çin mu- rahhas heyetinin vakti mer- hununda ilk — teşebbüslerini tekrar edebilmesi şartile ka- bul ettiğini beyan etmiştir. Murahhasların - talebi üze- tine karar suretinin kabulü Çarşambaya bırakılmıştır. Asamble bugün saat 17 de toplanacaktır. Cenevre, 6 (Radyo) — Ulus- lar sosyetesi asamblesi, bugün Ağahanın başkanlığında top- mış ve ruznamede yazılı maddelerin müzakeresini ik- Mal eylemiştir. Asamble, Çin meselesini de tetkik etmiş, moral bir yardım Olmak üzere 1922 de Vaşing- tonda dokuz devlet arasında akdolunan muahedeye imza Oymuş olan devletleri bir Onferansa çağırmağa karar Vermiştir. Bu devletler ara- Tında Japonya da vardır. Assamblenin ruznamesinde tetkik olunacak başka mesele “lmıdığındnn, içtima devre: Sihe son verilmiştir. Asamblenin ne zaman top- lâacağı tesbit edilmemiştir. Cenevre. 6 (A.A.) — Dün Akşam toplanan meclis Valan: Siya hükümetinin Akdenizin ANADOLU | Günlük siya sıyml gazete Sabip ve Başyozganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumf neçriyat ve yamı İşleri Üitdürü: - Ramdi - Nüzhet Çançar — İ hanesi : İtmir İkinci Beyler sokağı C, Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Hlefon: 2776 - Posta kutusu 405 Ya,, ABONE ŞERAITİ İlğ, 1200, altı aylığı 700, üç ylağı 500 kuruştur. ci memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır y Te yerde 5 kuruştur Beçmiş nüshalar 25 kuruştur! ANADOLU MATBAASINDA G BASILMIŞTIR ı | Müstemleke almazsa , vali muavini ve emniyet direk- | törü tarafından karşılanmışlır. | sonra müdafaa vaziyeti hakkındaki telebini | Üçler konferansı meselesi c C Mussolininin oğlu Ispan- kabul ettikten sonra içtima vermiştir. yaya gönüllü gidiyor İtalya, Frankoya yardım etrnekte devam ederse, Fransa hududlarını açacaktır Paris, 6 (Fadyo) — Üçler kon: feransı hakkında — İngiltere tarafın. dan verilen notaya - İtalya henüz cevabı vermemi İtalya vereceği notada İspanya slesinin ademi — müdahale ko- mitesinde müzakere edilmesini ileri | sürecek olursa, hiç bir metice hasıl olunyacaktır. Bura siyasal mebafili, İtalya- nn vakit kazanmak istediği kana atindedir. Fransa, vaziyetin inkişa- fimı bekliyecek ve müsbet bir ne- tice çıkmadığını anlayınca hudud. Tarımı İapanyaya açacaktır. Zira İtalya, mütemadiyen İ panyaya asker göndermek suretile akviye etmekte ti çekeceğine, B. Mussolini, bilâkis gönüllü olarak kendi oğlunu Frankoya göndermeğe karar vermiş bulunmaktadır. Almanya gönüllülerini geri çekmiyecekmiş Roma, 6 (Radyo) — İspan- ya meselesinin biran evel hal- ledilebilmesi için, Almanyaya müstemleke temin -etmek lâ- zım geldiği, Berlin siyasi me- hafilinden bildirilmektedir. Bu mehafil, Almanyanın, gönüllü- leri İskanyadan başka suretle geri çekmiyeceği — kanaatini göstermektedir. İtalya matbuatı da; Avrupa işlerine yalmız — İngiltere — ile Fransanın — karşımasına - şid.- detle hücum etmekte, İtalya ve Almanyanın hesaba ka- tılması lâzımgeldiğini ve aksi takdirde hiçbirşey olamıyaca- ğınt ileri sürmektedir. Mareşalımız An. karaya vardı Ankara, 6 (A.A.) — Yu- goslavya askeri — manevrala- rında bulanmuş olan Genel kurmay başkanı Mareşal Fevzi Çakmak bu sabah Ankaraya gelmiş ve? istasyonda Genel kurmay reisliği ve Milli Mü- dafaa Vekâleti ileri gelenlerile M. Voroşilof Rus donanmasını teftiş etti Moskova, 6 (A.A.) — Mü- dafaa komiseri Voraşilof Sov- yet Baltık donanmasının Son- bahar manevralarını takib et- mek üzere Kronstada gelmiş- tir. Voroşilof limanda demirli bulunan donanmayı teftiş et- miştir. Saffıharb zırklısı Oktüabro- kaya Novolitzia bir müddet komiserinin bayrağını çekmiş ve donanma açılmıştır. Üzüm Kurumu muvaffak oldu Bunun için bir de Fındık Kurumu teşekkül ediyor.. Ankara, 6 (A.A.) — Evelisi yıl kuru üzüm piyasasında fi- at nazımlığı yapmak üzere İk- tısat Vekâletinin sevkiyle İş ve Ziraat Bankaları tarafından Üzüm Kurumu adlı bir te- şekkül vücude getirilmişti. Bu teşekkülün maksad için müs- bet neticeler temin ettiği gö- rülmüş olduğundan, ayni tarz- da fındık için de bir teşekkül yapılması İktısat Vekâletince gene İş ve Ziraat Bankala- rından rica edilmiş ve muva- fakat cevabı alınmıştır. Fındık Kurumu önümüzdeki günlerde resmen teşekkülüne ait muamelâtı ikmal ederek hemen faaliyete geçecek ve milli ekonomi blarına göre fındık fiat ve satışlarında na- zım rolü görecektir. Meksikoda zelzele Meksiko, 6 (Radyo) — Bu: gün burada iki dakika devam ededen — şiddetli bir zelzele olmuştur. Bir çok binalar çat- lamış iae de insanca zayiat olmamıştır. Akabe-Amman yolu Arabistanda heyecan uyandırmış İskenderiye, 6 (Radyo) — Akabe ile Amman arasında inşa edilmek istenilen İngiliz şimendifer hattı, Arabistanda endişe tevlid eylemiştir. Bu sebeble Arabistanın her tarafında umum? bir heyecan vardır. İtalya İspan ya işini sonuna kadar takib edecekmiş Paris, 6 (A.A.) — Figaro- nun Roma muhabiri gazete- sine şöyle yazmaktadır: “İtalyanın Fransız - İngiliz notasına bilkuvve menfi bir cevab verdiği dün akşam an- laşılmıştır. Son dakikada Va- lânsın iaşesinden husule ge- lecek neticeden evel Franko- nun muzafler — olacağı zanne- dilmekte olduğundan Pirene hududünun — tekrar - açılması gayrivarid veya — hükümsüz addedilmektedir. İtalyanın işi sonuna kadar takib edeceğinin son zaman- larda şüphe götürmiyecek bir şekilde tezahür ettiği nokta- sında ayrıca işaret edilmek- tedir. politika Dünyamızın bugünkü vazi- | yetinde, pisikolojinin ve ener- jinin oynadığı mühim rol, bü- tün kuvvelile, bütün çıplak ifadesile göze çarpmağa baş- Zeki bir politikacının veya devlet adamının - faaliyet ve hareketi, hesab, teknik ve kuv- vetle beraber, karşısındakinin pisikolojisine göre de değişi- yor. Daha doğrusu bu faali- yet, masa karşısındakinin pisi- kolojisindeki tezahürat nisbe- tinde şiddet, kuvvet ve tees- sür kazanıyor. Son iki, üç senenin bütün hâdiselerinde, Çin, Habeş, İs- panya, Akdeniz kavgalarında, Versayların yıkılmasında, Mil- letler cemiyetinin müzakere- lerinde, hulâsa bütün siyasi ve askeri ahvalin kâffesinde, pisikoloji ve onun tezahüratı dediğimiz nesneler, bol bol rol oynamıştır. Bir murahhasın, bir devlet politikacısının jestinde, sözün- de, kararlarındaki, dileklerin- deki enerji, şiddet ve ciddi- yetinde, mensub bulunduğu devlet ve milletin ruhi hale- tini, endişe, tereddüd veya azim, karar, enerji vesairesini canlandıran — bir — hususiyet vardır.. Karşılıklı olarak bir işi mü- nakaşa ve müzakere edenler, bu tezahürü daima nazarı iti- bara alırlar... Blöflerin bir kıs- mı ekseriya mülâhazat hane- sine alınmakla beraber, onları büsbütün yabana atmamak ta aklıselimin — emirlerindendir. Çünkü orada pisikolojik bir vakıa cereyan etmekte veya mevcud bulunmaktadır. İnsanlığın bugünkü karma: karışık, berbad, hatta mülev- ves denebilecek şekildeki bü- tün işleri, işte bu pisikoloji oyunlarının tabii neticelerin-” den başka birşey değildir. Karşısındakinin, ruhi tered- düdünü, endişesini, enerji, şid- det ve azim çerçevesindeki züğürtlüğünü anlıyan her poli- tikacı veya politikanın ta ken- disi, o dakikadan itibaren faal, Mütecaviz. ve mütecamız bir mahiyet alıyor. Eğer şu birkaç sene için: deki bütün hâdiselerde, Mil- letler cemiyeti çatısı altında yer almış devletler, Amerika- yıda kendi aralarına alarak derhal, enerjik ve tereddüdsüz hareket etmiş olsalardı, bu- günkü vak'aların hiç olmazsa yarısını göremiyecektik, ani, mesuliyeti sadece mü- tecavizlerde değil, sulhperver devletlerin icabında, her ne | Pahasına olursa olsun ve sulh namına harekete geçmek hu- susundaki kararsızlık ve can- sızlıklarında, daha doğrusu pi- sikolojilerinin sarsılmış olma- sında aramak gerektir. — nnn Amerika En çok Japonyaya mal gönderiyor Vaşington, 6 ( Râdyo ) — erika — Ticaret Nezareti, umumi bir ihracat istatistiki tanzim eylemiştir. Bu istatis- tiğe gpre, Amerikanın birinci Mmüşterisi Japonya, ikincisi İn- giltere ve üçüncüsü İtalyadır. O. Rahmi Gökçe Menemende &. Bir kadın, âşıkını kandır- dı, kocasını öldürttü Zavallı ıhtıyarm ölumunü duyunca, oh, çok şükür ondan kurtuldum, demiş Menemen kazasının Çavuş köyünde tüyler ürpertici bir cinayet olmştur.Muhacir Meh- met oğlu Necip isminde bir ihtiyar, kendisini — sevmiyen genç karısı Zeliha ile âşıkı Hasan Çetin tarafından öldü- rülmüştür. Vak'a şöyle olmuştur: Muhacir Necip 55, karısı Zeliha 35 yaşındadırlar, üç de çocukları vardır. İddiaya — bakılırsa, Zeliha aylardanberi ayni köyden ço- ban Mehmet, muhtar Nurul- lah, sepet Ahmet ve Fehmi adında dört kişi ile alâkadar imiş. Son zamanlarda da Se- pet Ahmedin kardeşi Hasan Çetin ile görüşmeğe ve onu evine almağa başlamış imiş.. Zeliha kocasının köyde bu- lunmadığı ve işine gittiği gün- lerde, sevgilisi Hasanı eve alırmış. Bir gün yine Hasanla buluşmuş ve onu, kocası aley- hine tahrike başlamıştır. Bu arada kocasını öldür- mesi. teklifini yapmıştır. Ha- san, ilk zamanlarda bu teklifi reddetmişse de kadın, izdivac vadedince meselenin — rengi değişmiş ve Hasan, teklifi ka- bul etmiştir.. Bundan sonra da zavallı Necibin nasıl öldü- rüleceği meselesinin müzake- resine başlanmıştır. Zeliha, bir gün kocasının civardaki Musabey köyüne gi- deceğini haber alınca bundan Hasanı haberdar etmiş ve: — Sen de beraber git, yol- da işini bitir. Demiştir. Öğleden sonra Hasan, Ne- cibin evine gelerek kendisinin de Musabey köyüne gidece- ğini söylemiş ve beraber git- mek teklifinde bulunmuştur. Zavallı ihtiyar adam da, Ha- sanın bu teklifini kabul etmiş: — Yolda konuşa konuşa gideriz. Demiştir. Necib, eline bas- tonunu alarak çıkmış ve Ha- san bu sırada kapı aralığın- dan Zeliha ile görüşmek fır- satını bulmuştur. Zeliha: — Şu bıçağı al. Fakat bi- çakla vurma, sopa ile öldür- meğe bak, bıçakla vurursan belki bağırıp çağırır, duyan, olur. Hem de pantolonunun cebinde bulunan beş lira pa- rayı alıp bana getir. Diye tembihde bulunmuş- tur. Hasan, maşukasının ken- disine verdiği bıçağı aldıktan sonra muhacir Necibe yetiş- miştir. Çavuş köy ile Musabey köyü arasında büyük çitlen- bik ağacı vardır. Muhacir Necib, buraya gelince Hasan- dan ayrılmış, yolun bir kena- rına çömelerek su dökmeğe başlamıştır. Hasan, biraz iler- ledikten sonra yan taraftan dolaşarak Necibin arkasına sokulmuş ve yere birakmış olduğu bastonunu bir hamle- de kaparak ihtiyarın ensesine, kulaklarına bütün kuvvetile vurmağa başlamıştır. Zavallı ihtiyar, yidiği müt- hiş darbelerin tesirile kırılan bastonunun Üüzerine düşerek derhal can vermiştir. Hasan, öldürdüğü ihtiyarın pantolonu cebinde duran sarı bir cüz- danı ve içindeki beş lirayı alarak doğruca köye dönmüş, | Zelihanın evine gitmiş ve bı- çakla beraber cüzdanı kadına vermiştir. O vakit Zeliha: — Nasıl yaptın? Diye sor- muş, Hasan da: — Öldürdüm. Cevabını vermiştir. Tahki- kat evrakına göre, Hasan, kocası Necibi öldürdüğünü cllerini üç — Ohl çok ıukur yarabbi kurtuldum. Demiştir. Bu vak'adan bir hafta sonra Hasan ve Zeliha iki ay bera- ber yaşamak için bir muka- vele akdetmişler ve- bir arada yaşamıya başlamışlardır. On- dan sonra da evleneceklermiş. Fakât cinayeti Örten esrar perdesi adliyece yapılan esaslı tahkikat neticesinde tamamen kaldırılmış, Hasan ve Zeliha tevkif edilmiştir. Hasan; Suçu nasıl islediğini, Zeliha tara- fından cinayete nasıl teşvik edildiğini başından sonuna kadar anlatmışsa da Zeliha, herşeyi inkâr etmiştir. Zeliha ve Hasanın muhakemelerine yakında İzmir Ağırceza mah- kemesinde başlanacaktır. -— Çinde Japon otoritesi tesis olunacakmış Tokyo, 6 (A.A.) — Japon: yanın Çin Ataşemiliteri gene- ral Kitan beyanatta bulunarak demiştir. ki: Japonya şimali Çinde yeni * bir devlet kurmak fikrinde olmadığı gibi orada bir as- keri işgalde idame etmek ar- zusunda değildir. Fakat Çin Japonyaya karşı muhasım hattı hareketinde ısrar edecek ölüursa Japonya şimali Çin de kendi otoritesi altında yarı müstakil bir rejim tesis edecektir. Eğer — muhasamat devam ederse bütün mühim sevkul- ceyş noktarının da işgali icab edecektir. Şimdi muvakka- ten işgal altında bulunan topraklar ilerde vaziyetin lü- zum göstereceği rejime hazır- hk olmak üzere daha şimdi- den hususi bir idareye tâbi tutulacaktır. Araplar İngiltereden şikâyet ediyorlar Cenevre, 6 (Radyo) — U- luslar Sosyetesi genel sekre- terliği, bugün Filistin arap komitesinden gelen bir prates- toyu almıştır. Bu protestoda, İngiltereden — şikâyet edilmek- tedir. TAKVİM Kylâl 24 Recep 30 İlkteşriıj_ 7 Perşembe üneş 906 i,Sdakşam İ7 4,51 ız.zo,.ıı. çindi GAS 16,17imsak 8,55 3,40)