7 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

7 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

F ASA Nİ A ee e SŞ İ D RCA L Bay Ruzveltin nutku Beynelmilel şekavetin önüne ggçmelidır — Başı | inci sahifede — ve cihan sulhunun tehlikeye düşmesine rıza göstereceğiz. Amerika, sulh istiyor ve sulhun muhafazası için bütün kuvvyetile çalışıyor.., Tekyo, 6 (Radyo) — japonya matbuatı, Amerika Reisienmhuru B. Ruzveltin son nutkundan bahisle #zun makaleler yazmakta ve ara ziye muhtaç memleketler tatınin edilmedikçe harblerin önüne geçi- lemiyeceğini —sarahaten kaydeyle- mektedir. Paris, 6 (A.A.) — B. Ruzrel- tin nutku hakkında — mütalealar serdeden jour gazetesi diyor ki: “Ba nutuk salbu ihlâl etmeğe çalışan devletlere açıktan açığa yapılmış bir ihtardır. Bu nutuk 1919 dan bugüne kadar Birleşik Amerikada teşekkül etmiş olan bütün hükümetlerin hattı bareketi olmuş olan tam bitaraflık siyaseti ile alâkayı kesmektedir. B. Rur- velt Amerika milletinin huzuruna temin etmek için infirad siyaseti. mün kâfi olmadığımı beyan etmiştir. Bu sözler yeni dünyada pek büyük akisler hasmıl edecektir.> Ekogue gazetesi de: «Son sözün kuvvetten başka bir kanun tanıma. makta olan derletlere karşı yerin: de kalıp kalmıyacağı — sualini sor: makta olan sulbperver bedbinliğe düşmek üzere idiler. Şimdi yeni dünyadan — salâhiyettar bir ses on- lara biraz ümid hetirmiştir. Uzun müddet Avrapa işleri ile meşgul olmaktan imtina etmiş olan Ame- rike, Reisicumburu B. Rezreltin vesi ile yanlış yola sapmış olduğu: mu ve harbden kurtulmak matlâb olduğu takdirde —müşterek — sulh işine işirek etmeleri Tözmgelece- Gini itiraf etmektedir. Vaşington, 6 (AA.) — İyi malümat almakta olan meha- fil, Ruzveltin nutkunu dünya sulhunun temin ve muhafazası yolunda yapılacak her türlü gayrete, Amerikanın kayıtsız ve şartsız olarak yardıma ha- zır bulunduğu suretinde tefsir eylemektedir. Bu nutkun ez- cümle Milletler Cemiyetini mütecavizlere karşı daha şid- detli tedbirler almağa sev- ketmeyi istihdaf eylediği ve Amerikanın bu tedbirlere mü- zaheret edeceği de söylen- mektedir. Vaşington, 6 (A.A.) — A- yandan ve hariciye komisyonu azası demokrat Peper, Ruz: veltin natku hakkında beya- natta bulunarak: Öyle sanıyo- ram ki bugün yapılagelmekte olan — beynelmilel şekavetin önünü almak için dünya ef- kârı umumiyesinin — elbirliği ile çalışması zamanı artık gel- miştir. Demiş ve maâamafih bu hattı hareketin Amerikanın Milletler Cemiyetine iltihakını | | tazammun edemiyeceğini tas- rih eylemiştir. Vaşington, 6 (A.A.) — Royter Ajansı muhabirinden: B. Ruzveltin nutku Ame- rika gazetelerinin uzun müta- lealarına mevzu teşkil etmek- tedir. Gazetelerin ekserisi bu nutkun Japonyanın Çindeki harekâtını takbih mahiyetinde ve binnetice Amerikanın Mil- letler Cemiyeti tarafından bu bapta icra edilecek her hangi bir harekete müzaharet ede- ceğinin bir işareti addedil- mektedir. Neyyork Times diyor ki: *B. Ruzvelt Amerikahılara hi-| tab etmiştir. Fakat onun söz- lerini bütün dünya okuyacak, tartacak, tetkik edecek ve bu sözlerin neye delâlet etmekte olduğunu anlamak icin bunları tahlil edecektir. Hiç olmazsa denilebilir ki, B. Ruzveltin be- lâgatli sözleri Amerikada fü- tuhat siyasetine ve bu yolda irtikâp edilen mezalime karşı derin bir infial uyanmış oldu- ğunu göstermektedir... Herald Tribuna gazetesi, Reisicumhuru müphem ve his- se ve heyecana müstenid be- yanatta bulunmuş olmakla it- tiham etmektedir. Cenevre is- tişari komitesi, Japonyanın 9 devlet muahedesini ihlâl etmiş | ANADOLU Dalmaçyada geçen hâdise Yamanlarspor takımı Aydın- da 3-1 galib geldi Bir çoban —at » © « g—— Bir buse uğün— da katil oldu Dalmaçyanın Rasiç köyünün en dilber kızı bir çoban kızı olan Viljadır. Köyün bütün delikanlıları bu kıza âşıktırlar; bunlar arasında zengin bir çoban, Marin Zaponi, kızın en ateşli âşıklarındandır. F kât> Vilja delikanlıların biç: birisine yüz vermemekte, yal: nız her akşam penceresi önün de söylenen sevda türkülerini zevkle dinlemekle iktfa et- mektedir. Köyün en zengin bir deli- kanlısı olan Marin Zaponinin nihayet sabrı tükenmiş ve bir akşam — Viljadan — kendisine varmasını - hem de gözyaş: ları dökerek - rica etmiştir. Ricasının kabul edilmediğini gören genç çoban, Viljayı kucaklamış ve kaçırmağa te- şebbüs etmiştir. Fakat bayıl- dığını görünce genç kızı bi- karak kaçmıştır. Biraz sonra kendine gelen kız, namusuna tecavüz edil- diğini sanarak kendisini ya- kında bulunan bir göle atmış ve ölmüştür. Cesedi bulun- duğu zaman ” köylüler Marin Zaponiden şüphe etmişler ve tutulan çoban da hâdiseyi şu suretle itiraf etmiştir: — Viljayı kaçırmak istedim. Fakat bayılınca korktum, ken- olmakla muaheze — edilmesi teklifini ileri sürmek cesaretini göstermiştir. Şikagoda sarfet- miş olduğu bütün belâgate reğmen B. Ruzvelte bu kadar muslihane birşey isnad edi- lemez. Şikago, 6 (AA.) Bay Ruzveltin dün elli bin kişinin önünde söylediği nutuk bütün devlet radyoları — tarafından neşredilmiştir. Cumhur reisinin bu nutku çok alkışlanmıştır. Nutuk bütün — hükümetlerin emrine amade bulundurulmak üzere Amerikanın bütün siyasi mümessillerine gönderilecektir. Londra, 6 (A.A.) — B. Ruz- veltin nutku Londra matbua- tında derin akisler hasıl et- miştir. Londra gazeteleri bil- hassa bu nutkun beynelmilel huzursuzluğa sebebi et veren memleketleri sulhu seven mil- letlerin karantinaya -tutmaları lâzimgeleceği fıkrasına ehem- miyetle işaret etmektedirler. Times gazetesi bu nutku Ame- rikanın cihan siyasetini akset- tirir mahiyette telâkki etme- ktedir. Times şöyle diyor: “Uzlaşma yoluna girmekten Gizli Cihangir ee AU Boris elini uzattı, kendisine en yakın bir düğmeye par- mağile bastı; duvar yerinden -hem de bir anda- kayboldu. Geniş bir hıyabanda - bulun- dular. Temiz ve lekesiz bir güneş buralarını aydınlatıyordu. Man- zara çok güzeldi. Lidya, derin bir nefes aldıktan sonra: — Burası ne kadar güzell Dedi. i— Şimdi daha iyisin, de- Şil mi? — Evet, iyiyim. Biraz ge- zinmek, hareket etmek ihtiya: gındayım, Beni biraz yalnız Nakleden: F.ğımıoddln Bınlioılu bırakınız rica ederim. Boris; — Âlâ., Fakat çok uzak- laşma. Lidya, kısa fakat seri adım- larla, sıcak iklimlere mahsus çiçeklerle süslü koridordan ilerledi. Boris ve Roz arasında ciddi ve ilmi bir mübahase başladı. Bu sebeble, Lidyanın geç kal- dığını fark edemediler. Fakat birdenbire Boris aya- ğa kalktı ve endişe ile: — Lidya geç kaldı, ken- disini aramak zaruretindeyiz. Dedi. disini yere bıraktım. Yanakla- riından öptükten sonra kaçtım. Namusuna zerre kadar dokun- madım. Her ne kadar tabibi adlinin raporu delikanlının sözü- ne uygun ise de.. Yugoslavya kanunları “intihara icbarın da katil,, olduğunu kabul etmek- tedir. Şu hale göre, genç çoban bir buse için katil ol- muş demektir. imtina etmek ve münhasıran faaliyetlerinin ölçüsü olarak kuvvetlerini — istimal eylemek istiyenler yalnız kendi komşu- larını değil B. Ruzveltin de- diği gibi ayni medeniyeti teh- dit etmektedirler. Londra, 6 ( AA, ) — B. Ruzveltin nutku Çindeki Ja- pon tecavüzünün ve İspanya- da ecnebi müdahalesinin Ame- rikada daâ tıpkı İngilterede olduğu gibi şiddetle takbih edilmekte olduğunu teyid ey- lemektedir. Londradaki kanaate göre, B. Ruzveltin İspanya mesele- sine temas cden sözleri ecnebi gönüllülerin geri alınması hak- kındaki İngiliz - Fransız — tale- bini- manen takviye edecektir. Aydın (Hususi) — Bu hafta | Aydınspor kulübü Aydınlılara | yine çok heyecanlı bir gün yaşattı. İzmirin en kuvvetli takımlarından Yamanlar ku- lübü oyuncuları evelki gün Aydın sahasında Aydın kulü- bü ile karşılaştılar. Hakem Naim Örsmenin idaresinde cereyan eden oyunda Yaman- Japon taarruzu, lar bir gol çıkardı. İkinci devrede Aydının yaptığı bir göle karşı iki sayı daha çıka- rarak oyunu 3-1 kazandı. Oyunu çok bitraf idare eden hakem ikinci devrede Aydın- spordan Muammeri oyundan çıkardı. Aydınspor oyunu on oyuncu ile bitirmek mecburi- yetinde kaldı. Ç'n ittihadını artırdı — Başı 1 inci sahifede — dıman etmektedir. 61 inci Çim ordusu kumandanı General Lifayin Chensi eyaleti lisi General Yenlsisbamın — emrile ve şimali Chensiyi zayi etmiş ol- mak töbmetile idam edilmiştir. General divamı harbin üç saat süren içtimsında Yenhsishan tara: findan — isticvab edildik'©n senra idama mabküm olmuştur. Tokyo, 5 (A A.) Tebliğ: Şanghay — merkesziade merkerzi Çin ordularına mensub - olan ve 80,000 kadar tahmin olunan Çin küvvetleri Lotienin garbındaki mın- takada bulunan japon mevzilerine taarruz etmişlerdir. 3 ilkteşrinde saat 20 de başla: mış olan Çin taarruzu 4 ilkteşrin sabahına kadar devam etmiştir. Bu taarruza makabele edev japon kuv- | | kestiremez. Fakat Japonyanın vetleri Çin taarruzuna üç saat kar; koymuşlardır. Bu taarruz esnasında çok şiddetli muharebeler elmuştar. Bu muharebeler japon kıtantının Şanghayın * şimalinde karaya çıka. rıldıkları tarihtenberi yapılmış olan en ciddi 'muharekelerdir. 4 ilkteşrin zünü sabahın 9 un: da Çin kuvvetleri çekilmeğe baş- lamıştır. Bu vasiyetten iatifade eden japon kıtaatı cephenin Lotienden Tachangehene (kadar usanau kız. minda — mevrilerini bir kilometre kadar ileri götürmüşlerdir. Bu taarruz esaasında japon tayyareleri 4"ilkteşrin günü Çinli. lerin eu ziyade mukavemet göster. miş oldukları nokta olan Tachange- heni bombardıman etmişlerdir. Bu şehir hemen hemen tamamile ha- rab olmuştur. Şansi Cephesi, 6 (A.A.) — Japon kıtaatı, Taysov ile Yu- anping arasında yarı yolda kâin Kusien şehrine girmiş- lerdir. Şanghay Cephesi, 6 (A.A.) — İki ilim adamı, Lidyayı ara- mak için hareket ettiler. Boris hem yürüyor, hem de: — Lidya... Lidyal.. Diye sesleniyordu. Buna rağmen Lidyadan ses, sada yoktu. Boris, büyük bir ıstırabla: — Çok garibi. Dedi. Roz da: — Yoksa bir var?. Diye sordu. Kaybolmasından kor- kuyorum, Adada az insan wardır, bunlardan tehlike yok- tur. Vahşi hayvan ise hiç yoktur. Epeyce ilerledikten sonra, ani olarak — durdular. Ormanın ağaçlarının seyrekleştiği — yer- den küçük İimanı gördüler. Lidya, çırılçıplak olduğu halde tehlike mi denizden çıkıyordu. Lidya bu- rada bir banyo almıştı. İki erkek derin bir heyecan ve ihtiras içinde kıvrandılar. Lidya, kendisini dört gözün ıeyrcliiğindcn habersiz bir halde, kumlar üzerine oturdu. Boris: — 1iüdyal. Diye kuvvetli seslendi. Lidya bu sesi duydu, başını döndürdüğü vakit iki erkeği gördü, fakat hiçbir telâş eseri göstermeden: — Burası banyo için mükemmel yer! Dedi, ve ancak — bundan sonra çıplaklığını düşünebildi. Roz, arkaya döndü ve: — Lidya, sen elbiseni gi yinciye kadar bekleriz! Dedi. bir şekilde Liusiahanga hâkim bir tepeyi zapteden Japon kıt'aları, Tsa- isiatzi işgal ederek Çin mü- dafaasının son hattı olan Kia- ting istikametinde bir kilo- metre kadar ilerlemişlerdir. Japon bahriye silâhendaz- ları, beynelmilel imtiyaz miın- takası civarında kâin Sanyi Laneden î]inlileıî tarderek Şaughay - Vusung demiryolu istikametinde 150 metre ka- dar ilerlemişlerdir. Şangbhay, 5 (A.A.) — Teş- rit Yuan meclisi reisi Sunfo, şu beyanatta bulunmuştur: — Son Japon askeri Çin topraklarınıterketmedikçe sulh avdet edemez. Harbin ne ka- dar devam edeceğini kimse tecavüzile ittihadı kuvvet bu- lan Çin, muzafferiyeti elde edinciye kadar mücadeleye devam edecektir. Son on sene zarfında, bü- tün milletler, Çinin terakki- sine hizmet etmişlerdir. Buına mukabil Japon militaristleri, mütemadiyen Çini parçala- mağa, esir etmeğe ve onu diğer milletlerle teşriki mesai etmekten menetmeye uğraş- mışlardır. Z Dünyada nizam ve asayişin teessüsünü istiyen bütün mil- letler, bugünkü mücadelesinde Çine müzaheret etmelidirler. Japon militaristliği mahküm olacağı hezimete tahammül edemiyecektir. Memleketimizin yaşaması ve Uzak Şarkta de- ir sulh teessüs ede- için yegâne şans za- ferdir.. Boris te ayni şekilde hare- ket etti. Lidya memnuniyetle: — Çabuk giyineceğim. Dedi. Roz ve Boris, yüzleri Lid- yaya dönük olarak oturdular. Lidyayı uzun zaman bekle- mediler. Lidya giyindikten sonra!: — Hazırım! dedi. Lidya, henüz nemli olan saçlarını garip fakat çok ca- zip bir şekilde toplamıştı. — Doğrusu, dedi. Bu güzel denizi görünce bir banyo al: maktan kendimi menedeme- dim. Deniz bana yeni bir ha- yat bahşetti. İki erkek, güzel Lidyayı sü- künetle dinlediler. Lidyanın çenesi açılmıştı. Birçok şeylerden bahsedip, 7 İlki Torbalıda göçmen evleri —.. 4a — Tütün, pamuk va- ziyeti de iyidir.. Torbalı, 5 (Hususi) — Bu- — radan pamuk yükliyerek İzmire hareket eden ve şoför Rifatın — idaresinde bulunan 19 numa- ralı kamyonda muavinlik ya- pan Torbalılı Mustafa oğlu Süleyman İzmire kadar rahat gitmek için pamuk balyaları Üzerine çıkarak — uzanmıştır. Kamyon Hükümet önünden geçerken Süleyman nasılsa mu- vazenesini kaybederek balya: ların üzerinden yere yuvarlan” mıştır. Neticede başından ve belinden yaralanmıştır. Yangın: Dün akşam Tepeköy ve Sağlık istasyonları arasında ve tren hattının sağ tarafında çı- kan yangın birdenbire büyü" meye başlamış ve yangın s8* hasında bulunan altı telgraf direği yanmıştır. Vak'adan ha berdar edilen Tepeköy P.T.T: şefi Bay Alişan hat çavuşlar rını alarak yangın yerine git miş, köylü ve Torbalı istas” yonu kısım amelesi tarafından | yapılan söndürme ameliyesin? k eti Tehlikenin bü* yümesinin önünü aldıktan 'ML | “ra bozulan telgraf hatlarını sabaha kadar çalışmak suretil? | tamir etimiştir. Ş Tütün ve pamuk: Bu yıl tütün ve pamuk mâb” sullerimiz. sevinç verici dert€ cede iyi yetişmiştir. Bir müd" dettenberi piyasada iyi bir y&? tutan tütünlerimiz, yapılan t minlere göre, bir milyon kili” dür. Nefaset itibarile de bf rinci derecededir. Pamuklara - gelince; kÖ!' bu yıl devletin vermiş olduğ” akala tohumundan ekmiş, il netice almıştır. Verim itib. diğerinden çok farklı olup ? | tihsali de daha kolaydır. tohumundan dönümde - (20* | kilo pamuk alınmaktadır Kİ iyi ve kıymetli toprıkw, daha fazla artacağı ümit edir mektedir. Göçmen evleri: Geçen yıl ilçemize bu evlerden Yeniköy yıh't daki 160 evlik köyün inşaatifi başlanmıştır. Diğer mıntâ* larda da taş vesair malzt” bazırlıkları lımımlınmıkw Yakında itemel atmaları lacaktır. İskân mimart V Bedri buraya gelerek işe V lamıştır. durdu. di Bu suretle yerlerine dött'| Yemekten sonra, Lıd!! 'i nız kalmak - istediğini $0 ve iki erkek lâborat? geçtiler. F Boris, bütün aletlerini: $ tün teferrüatını Roza bile'4) Roz, birinci derecede bif £ adamı olduğu için bu ' kolayca anladı. Nihayet P” | — Ben sahneden çek! ” gfj zaruretinde kalırsam, siZ T yerimi tutabilirsiniz. artık 'gyi — Buna lüzum var I_l“? 4 böyle bir lüzumu taht bile edemem. p — Cihangir de olst y insan yakın veya ü tikbalde ne olacağını ” ki.. Ben şimdi Lidyayı gö'ç / — SONU VA" göçmenlere yapılacak ev inşaatı başlamıştır. Muht6” mıntakalarda yapılacak - #—r—r- -