12 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

12 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ea Kitap istiyenler Aşağı yakarı senelerdenberi, mekteblerin açılmasında bir kitap buh. zamı başlıyor. Bizde mekteb kitabı, maarifimizin başlıbaşına düşünülecek bir hâdisesidir. Bir taraftan terbiye sisteminin tesir ve tecellileri ile ka- famız zouklarken, diğer taraftan da her sene ba aylarda, memleketin ufuklarından yüz binlerce çocuğun çığlıkları işitiliyor: — Kitap istiyoruz, kitap verin bize., Fiatinden, diğer sınıfların kitapları ile alan irtibat ve alâkasından başlayımız; çocağun eline geçmesine kudar baştanbaşa aksak, baştanbaşa düz yiz bir mevzu... dene sonundaki randıman kültürleri ile başlangıcındaki kitap baykı: | rışları aratndaki — mutlak ve şartsız münasebet, nedense düşünülmüyor. Bir ayımı, iki ayımı boşu geçiren çocuk ve muallimin şikâyeti karşısında bilmeyiz ne denebilir? Okutma davasıma ilk şartlarından biri; bol, vaktinde hazırlanmış, basılmış ucuz kitaptır. Banu başaramıyorsak, bilmem ki, diğer bütün gayretler ve çalışma- dar nafilodir. Kitab işinin istikrarsızlığı, dolayısile, maarif bayatımızın karışıklığına delâlet edebilir. Banu inkâr etmiyelim: Bir taraftan muallim yoklağu, bir taraf'tan talebe tebacümü, çifte vedrişat vesaire, diğer taraftan kitapsızlık, öbür taraftan da daima — hüâ. diseler çıkaran bir terbiye sistomi., Bize öyle geliyor ki, uruk bütün bunlara bir nihayet vererek, bü- tün mekteb ve terbiye işini, tecrübe tahtası olmaktan çıkarmalıdır. Bir aç karpısında duyduğumuz sızı, vicdanidir. Fakat kitap — istiyen tahsil iştihası acıkmış bir çocuk karşısında, daha başka, daha derin dü. şünmek mecburiyetindeyiz. Çünkü bizdeki tahsil hayatı, tamamen fedakârlıklarla doludur. Aile babaları, bu uğurda hatır ve huyalin fevkinde fedakârlıklar yapmakta, dişlerinden, tedirler. tırnaklarından artırarak — çocuklarını mektebe — göndermek. Maarif çalışmasını, bu gittikçe artan alâka vo tehacüme muyazi ve onunla mütenasib şekilde artırmak mecburiyetindeyiz. İnsanlar ve hayvanlar İnsanların hayvanlarla mü- nasebetleri çok eskidir; Mi- lâddan üç asır evelinde in- sanlar at kullanmışlardır. Az sonra sığırlar, koyunlar ve ta- vuklar, ehli hayvanlar sırasına girmişlerdir. Kediler bu sıra- larda henüz vahşi ve tehlikeli hayvanlar arasında oldukla- rından ancak milâddan sonra dördüncü asırda ehlileştiril- mişlerdir. Holivudun moda kralı varl Holivodun yıldızları arasın- da bir de taçsız kralı vardır; bu kral, Holivodun maoda kralı Bay Adolf Moncudur. Bu zatın ise dairesi - dolap demeğe imkân yoktur - bir elbise müzesi demektir. Çünkü tam 167 kat elbisesi vardır. 438 yaşında ölmüş! İngilterenin Lik şehri hal- kından Ceymis — Robenson adında birisi 438 ... yahut 43 yaşında — ölmüştür! Halbuki hakikatte bu adam 1788 de ölmüş ve mezar taşına 38 ya- şında öldüğü yazılmıştır. 43 yaşında öldüğü için ailesi Ro- bensonun mezar taşını tashihe karar vermiştir. Taştan 8 si- linmiş ve sol tarafa bir 4 ilâ- ve edilmiştir. Fakat bir müd- det sonra 8 tekrar meydana çıkmış ve Robensonun 438 yaşında öldüğü göze çarpma- ğa başlamıştır. Beşizler mektebe gidiyorlar Kanadadaki beşli kardeşler malümdur. Geçenlerde bunlar- dan birisi hastalanmış idi.Son baberlere göre beşizler maktebe başlamışlardır. Daha doğrusu bir çocuk yuvasına devama başlamışlar ve henüz kâğıt, kalem, kitapla alâkadar değil- lerdir. Bu adam kimdir? Londrada siyah bir oto ile mütemadiyen — dolaşan siyah elbiseli bir zat vardır. İstediği gibi gezer, istediği yere girer, hatta istediği saatte Vindsor Saime Sâdi sarayına ve Başvekâlet daire- sinin evrakı siyasiye mahze- nine bile girer... Kral mıdır? ,Hayır. Başvekil midir? Gene hayır. Yoksa... Entellicens servis şefi midır? Hayır... Hayır... Hayır!... Şu halde kimdir?. wvelâ haber verelim ki, bu adam İngilterenin eski aile- lerinden birine mensubtur. Adı Mister Con Valtondur. Valton ailesi 1710 senesin- denberi krallığın sıçancı -yan- lış değil, yani fareci- başısı- dır. İngiltere farelerini imha imtiyazı mahsusuna maliktir. Bay Valtonun maaşı yük- sektir. Serveti de kâli dere- 'cededir, fakat ne erkek, ne de kız varisi yoktur. Bu imtiyazı mahsus ölümü ile inhilâl ede- cektir. Yeni bir kulüb Varşovada bir - “İntiharda muvaffak olamıyanlar kulübü, teşkil edilmiştir. Bu kulübün müessisi, kendisini aslığı hab- de, bir müddet sonra ipin kopması ile ölümden kurtulan Bay Grabovarkidir. Müessis: — Ölümden kurtulan ve in- tiharı akim kalan bir adamın haleti ruhiyesini bizden başka bir kimse anlıyamaz.. Demek- tedir. Kulüb unnımeııne göre aza, maceralarını hilâfsız ola- rak anlatacaklar ve bir daha da intihara teşebbüs edemi- yeceklerdir. Palamut konirolörlüğü Üzüm ve palamut kursuna devam etmiş olan İktisat Ve- kâleti memurlarından bir kısını palamut kontrolörlüğne ayrıl- mışlardır. Palamut standadi- zasyon nizamnamesi de mevkiüi mer'iyete girdiğinden, palamut kontrolörlüğüne —ayrılan bu memurlardan bir kısmı Fethiye, Dikili ve diğer palamut ihraç iskelelerine gidecekler, oralar- da vazife göreceklerdir. DD ” J: w Kil —. ..0 AÂy sonunda açılacak 'Tütün piyasası, bu ayın sonlarında açılacaktır. Ameri- kan tütün kumpanyalarının, bu yıl Egenin tütünle- rinden fazla miktarda müba- yaatta —bulunacakları haber alınmıştır. Birçok kumpanya- lar, iyi tütün elde etmiş olan nefis müstahsillere para ikrazı su- retile şimdiden — tütünlerinin mübayaasını teminat altına almışlardır. İnhisarlar idaresi de ilk günden itibaren tütün mübayaasına başlıyacaktır. Bu- nun için hazırlıklarını tamam- lamıştır. Cumhuriyet bayramında İzmirden Ankaraya gide- cek izciler.. 29 Teşrinievel Cumhuriyet bayramında Ankarada yapıla- cak büyük geçit resmi: - sene İzmirden 50 izc edecektir. Bu izciler, İzmir Erkek lisesi, Ticaret lisesi ve San'atlar mektebi talebesinden seçilmiştir. İzciler, haftanın mu- ayyen günlerinde hep birlikte yürüyüş talimleri yapacaklar ve 26 Teşrinievelde İzmirden Ankaraya hareket etmek üzere hazırlanacaklardır. Kızılay haftası Kızılay haftası, on gün son- ra başlıyacaktır. Bu hususta hazırlanan — programı - tetkik etmek üzere toplanan komis- yon, hafta içinde Kızılaya üye yazımı için faaliyete ge- çilmesini de kararlaştırmıştır. Kızılay haftası günlerinde mekteblerde talebeye konfe- ranslar verilecek, — Kızılayın yüksek yardımlarını tebarüz ettiren müsamereler tertip edi- lecektir. Haftanın son gününde ya- pılacak geçid resmine, bütün mektebler talebesinin iştiraki- nin teminine çalışılacaktır. Sümerbank genel direktörü Dün Nazilliden geldi ve İstanbula döndü Nazilli basma fabrikasının açılma töreninde bulunan Sü- merbank meclisi idare reisi B. Safa ile Sümerbank umum müdürü B. Nurullah Esat ve umum müdür muavini Nazilli- den şehrimiz gelmişler ve dün İzmir — vapurile İstanbula git- mişlerdir. "ANADOLU' hHı& KUŞ AAMMAN Tı'îtün piyasası Denizde bir genç kadın cesedi bulundu w 'Burnavalı işçi kadın nasıı boguımuşo Başvekâletin tamimi | Vücudünde bulunması lâzımge- len külot yerinde yoktur Dün sabah Birincikordonda balıkhane önünde denizde genç bir kadın cesedi bulunmuştur. Ceset, denizde fazla kalmak yüzünden şişmiş ve kokmuş bir vaziyetteydi. Cesetten za- bıta ve müddeiumumilik ha- berdar edilmiş, ceset, bir kar yıkla denizden çıkarılarak Mem- leket —hastanesine — götürül. müştür. Cesedin Bornavada oturan ve Di Amerikan kumpanya- sında amelelik eden evli bir kadına ait olduğu anlaşılmış- tır. Hüviyetinin tesbiti için çalışılmaktadır. Kadıtın nere- den ve ne suretle denize tüğü henüz anlaşılamamıştır. Yapılmakta olan tahkikat bu- nu belki meydana çıkaracak- br. Boğulması ne suretle ol- muştur, bu da belli değildir. Vücudü üzerinde hariçten bir tesir yapıldığına dair en küçük bir iz, bere yoktur. Maamafih itilmek suretile de- düşürülmüş olması da muhtemeldir, belki de muva- zenesini kaybederek denize düşmüştür. Ayaklarında bulunması lâ- zimgelen külotu yoktu. Hâ- dise tahkikatına müddeiumu- mi muavini B. Sabri Berkarda tıııfındın devam edılmektedıı nize Bir zabıt kâtibi tevkif edildi Evindeki araştırmada 40 talimat Resmi evrakta kullanılmış damga bulundu pulları tekrar kullanılabilir mi? Sulh Hukuk mahkemesi za- bit kâtibi B. Fahri Müddei- umumilikçe bakkında yapılan tahkikat — neticesinde tevkif edilmiştir. B. Fahrinin, memu- riyet vazifesini suiistimal etti- ğgine dair bazı deliller elde edilmiştir. Sulh Hukuk mahkemesin- deki ihtiyati haciz kararlarına vaktile yapıştırılan damga pul- larının yerlerinden söküldük- leri görülmüştür. Resmi evrak- tan çıkarılan bu pulların, kireç kaymağından geçirilmek sure- tile üzerlerindeki yazıların si- lindiği ve tekrar - kullanıldığı zannedilmektedir. Ayrıca İzmir Sulh hukuk mahkemeleri vasıtasile istinabe suretile bazı kimselerin ifade- lerinin alınması için muhtelif yerlerden gönderilen talimat- lara uzun zamandanberi cevap verilmemekteymiş. Bu, nazarı dikkati celbetmiş. Her tali- matta mühimce miktarda dam- ga pulu mevcut olması lâzım- geldiğinden bu pullar alını- yormuş. Bir ihbar üzerine müddei- umumilikçe memur Bay Fah- rinin evinde yapılan araştır- DAHİ ARTİST FREDRIC MAR Tarafından Yaratılan mada 40 talimat bulunmuştur. Memur, talimatlar meydana çıkınca suçunu itiraf etmişse de) pulları kendisi almadığını söy- lemiştir. Suçu sabit olan memur, tev- kif edilerek hapisaneye gön- derilmiştir. Hakkındaki tahki- kata devam ediliyor. 48 Saatlik iş Kanun dünden itibaren tatbik mevkiine girdi Bir numaralı İş kanunu, dün- den itibaren mer'iyete girmiş ve bu kanunun hükümleri çer- çivesine giren müesseslerde dün sabah saat altıdan itiba- ren 48 saatlik iş haftasının tatbikine başlanmıştır. Bu emirname mucibince, İş kanununun üçüncü maddesinin Â, B, C, Ç, E, F, H. bend- lerindeki bütün işlerle, banka- cilik, — sigortacılık, — ticarette toptancılık, komusyonculuk ve acentalık işlerinde günde sekiz saat çalışılacaktır. Üzüm ve incir işçileri için, istisnai olarak haftada 77 saat, yani günde 11 saat, hafta tatili kanunun ikinci madde- sine tabi olan müesseselerdeki s : Ğ nıtıı-ııh İlköğretmenler kadrosu İzmir Vilâyeti İlkokullar öğe — retmen kadrosu Kültür Bakan- — lığından Vilâyete * gelmiştir. — Kültür direktörlüğü, kadroyu — alâkadar okullara tebliğ etmek — üzeredir. Kadrolar tasdik edil- medikçe memur tayin edilemez Başvekâlet Vekili B. Celâl Bayar, dairelerin kadroları tas- dik edilmeden yeni memur alınmaması hakkında Vilâyete mühim bir temim göndermiş- tir. Bu tamimi aynen yazı- , yoruz: “Gerek büdçe kanunları ve gerekse diğer *mevduat — ile tatbiki İcra Vekilleri Heyetinin tasdikine mütevakkıf bulunan kadrolar tasdik edilmedikçe, hiç bir suretle hiç bir kimse- nin istihdam edilmemesi evelce tamim edildiği halde, bazı dairelerce bu tebliğe riayet edilmediği Maliye Vekâletinin tezkeresinden anlaşılmıştır. lcra Vekilleri Heyetinin tas- dikine iktiran etmeden hiç bir suretle memur çalıştırılmaması, aksi takdirde kadrosu alınma- dan çalıştırılan memur istih- kaklarının bunları - istihdam edenlere tazmin ettirileceğinin alâkadarlara ehemmiyetle emir ve tebliğini rica ederim.,, Adliye binası önün- deki hâdise! Vaktile Bozyakada bir kav" ga neticesinde tabanca kurşu- nile kendisini yaralıyarak be- linden sakat kalmasına sebe- biyet vermekle maznun Süley- manı öldürmek için Adliye binası kapısında bekliyen ve tabancasını ateş eden Topal Ömerin muhakemesine dün şehrimiz Ağırceza mahkeme sinde devam edilmiştir. Bu celsede iddia makamını işgal eden müddeiumumi mu- avini B. Hulüsi Çağın, iddia- sını serdetmiş, Ömerin katil kastile hareketi sabit olduğunu söyliyerek Türk Ceza kanur nunun 448 inci maddesi mu” cibince mahküm edilmesini istemiştir. j Topal Ömerin, yaralamak” tan diğer bir muhakemesi dah$ olduğundan bu muhakeme ne ticesinin sorulmasına — karâf verilmiştir. Muhakeme, başkt bir güne bırakılmıştır. işçiler için de haftada 56 saat çalışma müsaadesi verılıııışbf- İktisad Vekâleti İş dairesi dördüncü bölge âmirliği mü" fettişleri, dünden itibaren faa” liyete geçmişler ve emirnamt ahkâmina dahil müesseselerd€ çalışma saatlerini teftişe ba$” lamışlardır. ca ANTONY ADVERSE | (KALP MUCADELELERİ) TAYYARE Sinemasında Seanslar: Anton! Büyük Muvaffakıyetle Devam Ediyor Ihtiva ettiği derin mevzuu, aşk uğrunda yapılan bin bir macera itibarile hakikaten görülmeğe değer büyük filim EDIİ CANTOR AYRICA: Tarafından temsil edilen Zafer Günü ; Ve PARAMOUNT JOURNAL "gi 1,45 - 4,50 - 9 da Zaler Günü 3,40 - 7,20 de Fiatlar: 30 — 40 — 50 g 4