26 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

26 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Kadınların askerliği Kızlarımızın askeri talimlere başlaması, kı ve cemiyet haya- tımızda, her bakımdan yeni bir ilerleyiş bareketidir. Dün, bir fantazi, bir mizah olabilen böyle bir düşünce, şimdi hayat içinde yörüyen bir hakikat halinde bulunuyor. Yeni kanun Türk kızımı, gerek kültür ve meslek, gerek gile, gerek cemiyet, gerekse vatsu müdafaamı hususunda, dört başı mammır ve esaslı bir cemiyet haline getirmek saadeti de cum- huriyetin bu ilk yıllarına düşüyor. Cumhuriyetin fazilet, nimet ve saadet oluşu, bütün karakterini en müsbet, ayni zamanda en bayret verici eserlerini de göstermek çartile hiç bir cemiyette bu kadar bit zamanda kendisini hissettirmemiştir. Kadın artık, içtimaf haysiyet ve mevki sahibidir. Kadın, anadır, kadın ilim insanıdır, meslek ve ihtisas unsurudar. Kadın, erkek gibi, tam bir vatandaştır. Kadın, ayai zamanda vatan müdafaasında bir kıymet olmaktadır. Türk ordusunu, istikbalin muhte- mel herhangi hâdiscsinde, -eski asker alımadaki kıyasl vuhidlere göre- iki misil dolgun çıkarabilmek içic, Türk kadımının da askerliğe hacır hıklı olması şarttır. Mükellef hizmet olmuyabilir. Yani “gu yaşta, bir bu. çük, iki sene askerlik yapmıya mecburdur,, kaydı allına konmıyabilir. Fakat mekteblerde ve diğer sivil teşkilât içinde ona askerliğin bütün terbiyesi pek âlâ verilebilir. Ve herhangi bir barb çıkınca; kadın, rüna, silâhını omuzuna vurup cepheye koşabilir. Bu arada bazı münevverlerin düştüğü şu sakat Fikri dinledim: çanta- v Kadın cebhe gerisinde çalışırsa daba müfid olur!. Ben aksine kaniim. Kadın cebhede de muvaf fak olabilir. Harblerde verilen telefatın kısan azammının erkek olmam, umumi cemiyetler için her bakımdan tehlikelidir. kadının askerliğini kabol ettikten neticelerden de anlaşılmıştır Prensip ve zararet - olaral harbin — verdiği sonra bütün bunlar daha esazlı şekiller içinde ayrıca konuşulabilir. Yüz yirmi sene evel, Türk kadınının vaziyeti neydi, Bogün nedir? Bugün birer hakikat olan şeyleri, yirmi sene evel tahayyül eden iasan, kahkahadan kırılırdı. Şimdi ise onların içinde mesclesi de aynen böyle bir çerçeve içinde bul Korkunç imtihanlar! Cihanın hertarafında ders seneleri sonunda talebeler bü- yük korku ve sıkıntılar geçi- ritler; fakat; Çindeki imtihan korkusu böyle değildir; çok müthiştir! Çinde muayyen derslerden imtihan vererek hayat adamı veya kâfi derecede alim- ol- mak için en aşağı 30 yaşına kadar çalışmak lâzımdır. Çinli talebe imtihan zamanı âdeta dağlara kaçarlar, tavan aralarına saklanırlar ve bu suretle “salim kafa, ile ders çalışırlar. Zengin Çinli tale- beye mahsus bir bina da vardır; bu bina 12,000 küçük daireden mürekkeptir. Zengin Çinli talebe bu odalara kapa- narak imtihanlara hazırlanır- larmış! Kadın doktorlar! En ziyade kadın döktor İn: gilterede bulunmaktadır. İngi- liz yüksek mekteplerinde ka- din talebe çoktur; bunların 1747 si tıp tahsil etmektedir. Halen İngilterede 6000 kadın doktor vardır; mecmu - İngiliz doktorlarının adedi. ise 60 hindir. Londrada çıkan “Britiş Me- dikal Jurnal,, mecmuasına gö- re, hastanelerde hastalar ka- din doktorları erkeklere ter- cih etmektedirler. En mes'ut insan! En mes'ut insan kimdir, bi- lir misiniz?.. Cenubi Afrikada Kip Tavn- da oturan Bayan N. Peter- sondur! Birkaç gün evel 108 yaşını idrak eden bu ihriyar kadın ömründe ne bir 1adyo, ne bir sinema, ne de bir telefon gör- memiştir. Arzın en bahtiyar insanı olan bu kadının hayatı çök kıymetlidir; © kadar ki, bu aziz canına bir kaza gelir diye otomobile bile binme- mektedir! Bir kadın daha... Evet, bu da cihanın mes'ut gağyor, Kadımın askerliği unuyor. Saııııc Sâdi kadınlarından mı, bilmiyoruz? Arkansastan Londraya gelen Mari Keytley adlı bir genç kadının sesi beş mil mesafe- den duyulmaktaymış. Şu hale göre, arz üzerinde en kuvvetli ses sahibi bu genç kadındır; amma mes'ut mu, bedbaht mı bilimiyoruz? 42 Saalt oynamış! Arz üzerinde zencirsiz deli zencire vurulmuş deliden çok: tur, derler. Ne kadar doğru bir sözdürl Böynes - Ayreste en fazla dans şartile bir müsabaka ya- pilmiş ve 6000 dolarlık mü- kâfatı bir Macar kızı, Emme Sgabs kazanmıştır. Bu kızcağız tam 42 saat raksetmiştir. En pahalı tıraşi Herhalde bir gevezeye bir- kaç saat esir olmak değildir. Bakınız en pahalı tıraş nedir? Gayet acele bir iş için se- yahate çıkmak mecburiyetinde kalan bir adam tıraş olmuş ve berbere bir 100 liralık vermiştir. Berber bu parayı bozamayınca, adamcağız on- beş franklık bir piyango bile- tini bırakıp gitmiştir. Bundan beş gün sonra bu bilete tam 100,000 frank isa- bet etmiş ve berber de bir tıraşı bu kadar paraya yap- mıştır. Urladaki — Yabani zeytin ağaç. ları aşılanıyor Vali B. Fazlı Güleç refaka- tinde vilâyet ziraat müdürü B. Nadir Uysal olduğu halde dün akşam Urla kazası dahi: lindeki yabani zeytin ağaçla: rının aşılanmasına bugünlerde başlanacağından, Urlanın muh- telif yerlerinde bulunan delice mıntakalarında — tetkikler ya: pılmıştır. Urladan sonra diğer kazalardaki — yabani — zeytin ağaçlarının da aşılanmasına devam edilecektir. ANADOLU K <S E Ht Va “EEİLEİA İ D Nüfus müdürü | En büyük şefkat müessesemiz: Kızılay —.. .—— Yakında Alanyaya gidiyor Tetfiari Âlaüyü kaymaka'n? biğmnlü “kuyia . 'edilefi Hehrimiz nüfus müdürü B. Abdülhalim Doğruya tayin emri vilâyetçe tebliğ olunmuştur. B. Doğru, önümüzdeki perşembe günü Alanyaya hareket edecektir B. Abdülhalim Doğru, İz mir nüfus müdürlüğünde bu- lunduğu kısa bir zaman için- de muamelâtı ıslaha çalışmış ve muvaflfak olmuştur. Şimdi nÜlus”muamelâti gönü gününe çıkarılmaktadır. B. Sami Giresun gümrüğü ambar başmemurluğuna tayin edildi İzmir ihracat gümrüğü am bar başmemuru iken, bir ifti- ra yüzünden vazifesinden u: laştırılan ve bilâhare, kendisine isnad edilen cürümle alâkası olmadığı anlaşılarak me! 'i mu- kemesine karar verilen Bay Sami, bu kere sınıf ve maa- şına muadil ölan Giresun gümrüğü ambar başmemurlu- ğuna tayin edilmiştir. B. Sami, eski ve liyakatli memurlarımızdandır. Yeni va> zifesinde — muvaffakıyetler di- leriz. Yolcu ve posta tay- yareleri İstanbul - İzmir ve Ankara arasında işliyecek Devlet hava yolları yolcu ve posta tayyare seferlerinin Cumhuriyet bayra- mında başlıyacağı tahmin edi- liyor. Cumaovasında kurulan sivil tayyare istasyonunda bü- tün hazırlıkların tamamlanma- sına çalışılmaktadır. Meydan, zaten tayyarelerin inip kalk- masına müsaid bir vaziyete getirilmiştir. Gümrük Başmüdürü Ve malyetinden bazı zevat birer maaş ikramiye aldılar İzmir gümrükleri Başmüdürü B. Seyfi Aydın, İdhalât güm- tüğü müdürü B. Fahri Soydinç, İhracat gümrüğü müdürü B. Şerif, Başmüdüriyet mümeyyizi B. Mehmed, müdür muavini B. Azmi ile mesul muhasib B. Ali Riza Afyonluya birer maaş ikramiye verilmiştir. Çalışkan gümrük memur- larından bazıları daha ayni Dün Karşıyakada merasim yapıldı Bugün 650 çocuğa elbise dağı- tılacak ve merasim yapılacak Karşıyakada Kızılay teşkilâtı toplantısı ve merasimde Bay Necati Çiftçi nutuk söylerken Kızılay — haftasının | lilerle halk, nutku son günüdür. Öğleden evel | alkışlamışlardır. Kızılay kurumu merkezinde Geçid resmi: yoksul çocuklara elbise dağı- Bundan sonra talebe bir tılacaktır. Kızılay kurumu İz- | geçid yapmış ve Os- mir merkez heyeti, cumhuri- | manzade mevkiine doğru yü- yet bayramı ve Kızılay haftası | rümüş, daha sonra Soğukku- münasebetile 650 yoksül ço- | yuda Atatürkün validelerinin cuğu giydirecektir. Bugün 450 | mezarını ziyaret etmişler ve kız çocuğuna, yarın da 200 | bir çelenk bırakmışlardır. erkek çocuğuna elbise verile- Bugünkü merasim: cektir. Bugün öğleden sonra saat Kızılay haftasında okullar- | 16 da Cumhuriyet meydanında daki Kızılay gençlik teşkilâ- | bir toplantı yapılaçaktır. Bu tına mensup gençler, gruplar | toplantıya Alsancak, Basma: halinde şehrin muhtelif semt- | hane, Eşrefpaşa ve Güzelyalı lerinde dolaşarak halkı, en | semtlerindeki — mekteplerden büyük şefkat müessesemiz olan Kızılaya üye kaydetmişlerdir. Koızılay haftasının soön gün- | leri münasebetile Dün Karşı- | yakada Kızılay mensubları bir | toplantı yapmışlardır. Saat 15,30 da G. H. Partisi Karşı- yaka kamunu binasından ha- reket eden Kızılay Kurumu Karşıyaka şubesi idare heyeti reis ve azasile okullar besi muntazam yürüyüşle va- pur iskelesi önündeki Gazi meydanına gelmişlerdir: Bu- Bugün hararetle resmi iştirak edecektir. Yürüyerek Cumhuriyet meydanında top- landıktan sonra talebe arasın- dan seçilen bazı zılay mevzulu nutuklar — söyli- yecek, şiirler okuyacaklar ve memleketi kurtaran Atalürkün, Cumhuriyet meydanındaki hey- keline bir şükran çelengi bıra- kacaklardır. Cumhuriyet — meydanındaki bu toplantıyı büyük bir geçid resmi takib edecektir. tale- gelecek bütün okullar talebesi | gençler Ka | rada yapılan toplantıya fazla miktarda — halk eî ışlyirnk et AŞlm durakları Vilâyet baytar müdürü B. Adil Yergök önümüzdeki bir | kaç gün içinde Menemen Dikili ve Bergama kazaların- miştir. Öğretmen B. Necati Çiftçi, Burada kızılayın askeri ve si- vil sahadaki büyük yardımları | hakkında değerli bir nutuk şekilde taltif edilmişlerdir. ri iğeri irad etmiş ve bütün mekteb- | edecektir. kg '3 26 İlkteşrin 937 İlk ve orta okullar el Öğretmenleri ara- sında nakiller Buca Üçüncü — ilkokul öğe retmeni B. Fahri Ersoy, Cum- huriyet Kız enstitüsü riyaziye öğretmenliğine, Urla-Kızılbahçe| köyü — öğretmenlerinden B. Hilmi Önsel İzmir Erkek lisesi Fransızca öğretmenliğine, İz* mir Senjozef Fransız okulu öğr retmenlerinden B. Sabri Alp- kut Karataş — Ortaokul tarih, coğralya öğretmenliğine, Ak- | hisar Yayaköy öğretmeni Ba, “mel Sabuncuoğlu Bu- üncü ilkokul ne, İzmir tecim lisesi Fran- sızca öğretmeni B. Vecdi Ça- y Edirnme Erkek lisesi F zca öğrelmenliğine, Bn. Avniye Kolçak İzmir kız lisesi | stajiyerliğine, Bn. Fatma Erkek lisesi tarih-coğrafya — stajiyerliğine, B. Rahmi Kolukırık - san'at okulu elektrik atölyesi şefliği ve teknölüji öğretmenliğine tayin edilmişlerdir, Belediye reisi Paristen Berline geçti Avrupadâ bulunan Belediye reisi Dr. B. Behcet Uz, Pa- risten Berline — geçmiştir. Yar kında Viyana, Bükreş yoluyla İstanbula — gelecek, — oradan şehrimize dönecektir. Veremli inekler Burnava Ziraat mektebi inekleri aşılanacak Ziraat Vekâletince Burnava Ziraat mektebi — ineklerine ti- berkülin tatbikine karar — ve- rildiğini ve 938 senesinde ve- remli ineklerle mücadelenin İzmir ve civarındaki ineklere teşmil edileceğini yazmıştık. Ziraat Vekâleti, çocuklarımıza aşılamak — tehlikesini gösteren bütün inekleri Tü- berkülin aşısına tabi tutmayı muvafık görmektedir. Bu aşı sayesinde veremli inekler tes- | bit edilebilmekte ve bunlar imha edilerek sahiblerine taz- minat verilmektedir. İzmirde bu mühim işe evvelâ Burnava zirraat mektebi ineklerinden Başlanacak ve aşı, İkinciteşrin başlangıcında yapılacaktır. Terfi ve tayin İhracat gümrüğü mesul mu- hasibi B. Ali Rıza Afyonlu, öğretmen: Ingilizce Mesadet verem daki aşım — duraklarını — teftiş | terfian Kars gümrüğü mesul — muhasipliğine tayin edilmiştir. Seviye itibarile yekdiğerlerinden farklı şahsiyetlerin tabiat ve mizaçlarile alay eden ve bunların içyüzlerini meydana vuran eğlenceli ve zevkli filim ile Karımı ihmal ettim cezamdır diye feryad eden ve aşkı uğrma sinir buhranına uğrıyan bir kadının ıstırabi ve intikamını tasvir eden iki büyük filim Görmek üzere şimdiden hazırlanınız Bugun TAYYARE Sinemasında | 1 -- Aşk Şükranı Yıldızlar filimi diye nam alan bu filim GABY MORLEY.ELVİRE UR - RAIMU - DUVAL - VICTOR FRANCE Gibi beş Fransz artisti tarafından temsil edilmiştir POPESCO.LEFA ğ M 5: 2 -- Operadabir gece Aile hayatının inceliklerini musavver hissi ve içlimaf aşk fili Oynıyanlar: PARAM'OLU NA: Güstav Frohlich - Lida Barova STURNAL