26 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

26 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Te YAKT 26 İlkteşrin 937 B -'-—'TW'*T—"“*— z İtalyanlar, hiç durmadan İslâm âle- minde propaganda yapmaktadırlar Italya, İngilterenin şark v ANADÖLÜ ziyetini sarsmak istiyor Ayni zamanda, İslâm âleminin hâmisi gözük- meğe çalışıyor. İmam Yahyanın bir mektubu!.. Habeşistanda iseisyan devamda! İtalyan matbuatı son zaman-) Syaraceye birer at göndermiş- | lardaki islâm propagandasını gün geçtikçe artırmaktadırlar: Bu sistematik propaganda: da iki gaye vardır: Biri, İngilterenin şarktaki Vaziyetinin sarsılması, diğeri talyanın islâm âleminin güya büyük bir hâmisi olduğunu isbatı. Matbuata göre, İbnissuudun ikinci oğlu Emir Faysal, mu- azzam — kuvvetlerle Maverayi Ürdün hududlarını aşmış bu- lunmaktadır. Matbuat, ayni zamanda Filistinin taksimine dair, İngiltere aleyhine şid- detli yazılar neşretmektedir. Trablusgarplıların da İngil- ferenin projesine karşı, Mus- soliniye gönderdikleri protes- tonameler, İtalyan gazetelerin- de neşredilmektedir. İmam Yahyanın son İtal. yan - Yemen muahedesi mü- nasebetile Mussoliniye gön: derdiği mektub, bütün İtalyan gazetelerinin ilk sahifelerinde ve büyük serlevhalarla neşro- lunmaktadır. Mektub şudur: “Kuvvetli, kudretli ve mu- azzam İtalyan hükümeti Baş- kanı B. Mussolini.. Dostumuz Ekselâns Jacopo Gasperini geldi. Kendilerine lâyık olan hürmet ve meraşimle karşı- landı. Jacopo Gasperininin zi yaretinden çok memnun kal- dik, lütfunuza teşekkür ede- riz. Bizi bağlıyan karşılıklı iti- mat ve dostluk hislerile dolu mektubunuzu da aldık. Sa Majeste kral ve impara- tor tarafından murahhas ola- rak gönderilen Gasperini ile Müzakereler yapıldı, muahede imzalandı. Bu muahedenin metnini size Gasperini bizzat getirecektir. Bu muahede, iki memleket arasındaki mevcut olan karşı- hklı dostane ve samimi müna:- sebat hislerini temsil etmekte- dir. Ayni zamanda İtalya hü- kümetinin Yemen ile teşriki Mesaisini tebarüz ettirerek is- lâm memleketlerine ve millet- lerine bir misal olacaktır. İtal- ya hükümetinin gerek bende- nize ve gerek bütün islâm memleketlerine karşı takib ettiği politikadan müteşekkiriz. Emi- nimki büyük metanetle drije ettiğinis emsalsiz politika, İtal- Yayı yükseltecek, inikişaf ede- rek islâm ülkelerini size karşı minnettar bırakacaktır.. Politikanın — tarafeyn — için mesut — neticeler vereceğine eminim, Gerek şahsım ve ge- rek Yemen milleti namına bağ- hbk ve dostluk hislerimi te- min eder, sıhhat ve neşe di- leğile cenabı haktan muvalla- kıyetler dilerim. Memleketime karşı iltifatınızın devamını te- menni ederim. 3. Receb. 1356, Bundan başka İmam Yahya Mussoliniye, Kont Cianoya ve faşi st partisi genel sekreteri ü tir. Bu atların resimleri Italyan gazetelerinde çıkmıştır. * * Gelen diğer haberlere göre, Habeşistanın muhtelif köşe- lerinde, şiddetli isyanlar çık- mıştır. Matbuat ta bu hususta itirafta bulunmaktadır. İtalyan hükümetinin bu isyan hakkın- da neşrettiği bir tebliğde de- niliyor ki: Mühim eşkıya küt- leleri, yağmur mevsiminden istifade —edetek Etyopyanın Manisa mektubları şimalinde bulunan — münzevi İtlyan mıntakalarına saldırmış- lardır. Hükümetin aldığı seri ve şiddetli tedbirler sayesinde bütün bu isyan bareketleri susturulmuş ve bunların şef- leri kurşuna dizilmiştir. Bu askeri hareketler esnasında 38 subay, 3 namzet subay ve 13 milis ölmüştür. İtalyan matbuatı ölen zabit- lerin isim ve rütbelerini neş- retmektedir. Bunlar arasında 4 binbaşı ve 12 yüzbaşı da vardır. Cumhuriyetin Manisaya getirdiği büyük eserler Bir sene içinde hakikaten çok güzel neticeler alınmıştır Manisa, (Hususi) — Manisa vilâyeti Cumhuriyet bayramı M üncü yıldönümü hazırlık- ları işile meşgul olmakta ve kutlulama komitesi geceli gün- düzlü faaliyete devam etmek- tedir. Bilhassa bir senedenberi yapılan işler ve görülen İaa- liyetlerin neticeleri ve birçok resmi bina ve yolların açılma işi ve pek çoklarına başlanma keyfiyeti Manisalıları sevinç içinde bırakmaktadır. Progra- mımız çok zengindir. Aziz cumhuriyet Manisaya aşağır daki büyük işleri hediye edi- yor: 1 — Okullar: Manisada kız enstitüsü, Horozköy, Karaoğ- lanlbı, İzdecik, Kediköy, San- caklıyüz okullarının açılma tö- reni ve Selimşahlar, Saruhanlı, Halidpaşa köylerinin temel at- ma töreni yapılacaktır. 2 — Akhisar: Büknüş, De- reköyü, Beyoba, Seydiköy, Arabacıyüz köylerinde okulla- rın açılma töreni yapılacak ve Çobanhasan, Palamut köy- lerile yapısı biten merkez İn- önü okulunun da bu meyanda açılma töreni bitmiş olacaktır. 3 — Turgutluda: Ortaokul ile merkezde modern bir ilk- okul binası bitmiş olduğun- dan Ahmetli nahiyesi yatı okuluyla beraber bunların da açılma töreni yapılacaktır. 4 — Salihli: Mersinli, Ala- şehirde, Tepeköy okullarının binaları açılacak ve Eşmenin merkezinde Dumlupmar oku- luyla Yeleken köyü okulları- nn temelleri atılacaktır. 5 — Kulada: Tam teşki- lâtlı bir okul binasının açılma töreni yapılacaktır. Diğer işler: Bunlardan başka - vilâyet merkezinde stadyom kortları, | muhacir evleri, Kitapsarayın temel atma merasimi olscak ve Atatürk, İsmet İnönü, Cum- huriyet bulyarları ile Parti, müze ve tabakhafle, hastahane binalarının açılma töreni ola- cak ve zahire borsası da bu meyanda açılacaktır. Fi — e— ' | Manisanın çalışkan valisil B. Lütfi Kırdar Kazalarda: 6—Akhisar Jandarma dairesi, 130 kilometrelik telefon şe- bekesi, Erdelli köyü — ihtiyar heyeti odasının açılma töreni yapılacak ve bundan başka bu kaza dahilinde inşaatı bi- ten Sındırgı yolundan - başla- mak ve Tahtalıya kadar olan kısmının - resmiküşadı yapıla- cak ve bundan başka muhtelif köy ve ana yolların açılması yapılacaktır. 7 — Turgutluda: Lonca, elektrik santrahı, Salihlide koşu sahası, Atatürk büstü, Asri mezarlık, poyraz damları, Jan- darma karagol binası ve Ala- şehirde Sargöl nahiyesine su isalesi, Sarıkız banyolarının köprüsü ve ayrıca pek ço göçmen evlerinin açılma töreni yapılacaktır. Eşmenin Güre pahiyesi hü- kümet konağı ile Eşme-Sirke Eşme-Buladan yollarının açıl- ması da takarrür etmiştir. a L Manisa maçında Yamanlar kulübü mağlüb oldu ı Manisa, (Hususi) — Pazar günü buraya gelerek Yıldı- rımsporla -bir maç yapan İz: mirin Yamanlar takımı, 3-1 mağlüb olmuştur. Yıldırımlılar güzel bir oyun çıkarmışlardır. Maç samimi ve heyecanlı geçmiştir. Belçikanın masuni- yeti hakkında Teminat verdi İtalyan matbuatı, Alman hükümetinin Belçikanın masu- niyeti hakkında verdiği temi- nat, İspanyol gönüllüleri me- selesinin Londra komitesine havalesi ve muhtelil İslâm po- litikası ile meşgul olmaktadır. Habeşistanda yağmur mevsimi dolayısile isyan hareketlerinin çıktığı haberi de İtalyan gaze- telerinde neşrıedilm:kt;;:.k İtalyan gazeteleri, çika- nın rııyısuuişai bakkında - Al- manya masuniyeti hakkında Almanya ile Belçika arasında teati edilen notaları ilk sahi- felerinde neşretmekte ve bu hâdise hakkında ayrıca mü- talcalar yürütmektedirler. “İl Popolo d'İtalia, — gaze- tesinin bu hâdiseye dair tah- sis ettiği başmakalede denili- yor ki: “ Fransa ve İngiltere gönüllüler meselesinde İtat- yan notasını güçlükle hazme çalışırken, Almanya, Belçika- nın masuniyetine dair, Belçika hükümetine dikkate değer bir nota vermiş ve bu nota Belk çikada büyük sevinç ve tak- dirle karşılanmıştır. Arsıulusal matbuat bir nok- ta üzerinde durmaya mecbur- dur ki, Almanya tam manasile bir barış hareketi - ifa etmiş, bu hareket bugüne kadar Al- a- Almanya manyaya — atfedilen - tecavüzi töhmetleri tekzib — etmiştir. Alman jesti ayni zamanda Alman-Belçika münasebetlerini yeni bir safhaya sokacaktır., * İl Cprriere della Sera ,, *La Tribuna, ve “İl Giornale d'İtalia,, gazeteleri de hemen he- men ayni hükümleri yürütmek- irler. İtalyan matbuatı İslâm pro- pagandasına hararetle devam etmektedir. Çarın annesine yazdığı mektuplar Çar Nikolanın tahta geçtiği günden itibaren idam edile- ceği zamana kadar validesine yazmış olduğu mektuplar “La Stempa, — gazetesi tarafından elde edilmiş ve copright ola- rak neşre başlanmıştır. Harb evelinin birçok mühim hâdise- lerine temas eden bu mektup: lar arasında ikisi ayrıca dik- kate değer, Bunlardın birincisi 1908 de yazılmıştır. Çar, bu sırada Ha- riciye Bakanı İsvolski ile İtal- yaya gitmiş ve Raccomicide İtalyan kralı Viktor Emanoule misafir olarak onunla görüş- Müştür. Çar, annesine yazdığı mek- tupta Trablusgarbın İtalyanlar tarafından işgaline muvafakat ettiğini ve buna mukabil Rus- ya taralından Boğazlar zapte- | dileceği sırada İtalyanın itiraz etmemesinin tahtı temine alın- dığını bildiriyor. Mektupların ikincisi Balkan rbinden sonra yazılmıştır. Çar bu mektupta Balkan mil- | Tetlerinin Osmanlı ordusuna karşı olan zaferinden dolayı memnuniyetini bildirmektedir. Yeni mahsul zeytinyağı Yeni mahsul zeytinyağı pi- yasaya gelmeğe başlamıştır. Bu sene zeytin mahsulü bere- ketli olduğundan rekolte yük- sektir. Ege bölgesinin zeytin yağı rekoltesi 35 bin ton tah- min edilmektedir. Sayfa $ Tütün pı'zauıu üç Alman firmasının mümessilleri Ege mıntakasından tütün sa- tın almak için İzmire geldiler Üç Alman firması mümes- sillerinin, bu -seneki Ege tütün mahsulünden mühim miktarda mübayaa etmek üzere İzmir vapurile İstanbuldan İzmire geldikleri haber alınmıştır. Bu haber, İzmirde derhal yayılmış ve tütün müstahsilleri arasında memnuniyet uyandırmıştır. Almanyanın üç mühim fir- masının İzmire gelen mümessil- leri, Almanyanın 1938 senesi tütün ihtiyacını temin için mü- him miktarda tütün alacak- lardır. Amerikan tütün kumpanya- ları da bu yıl mahsulünden yapacakları mübayaat için ha- zırlıklarını tamamlamışlardır. Bu seneki tütün mahsulü çok nefistir. Umumiyet itiba- rile küçük yapraklı olan mah- sul, ayni zamanda nefis ko- kuludur. Rekoltenin 30 - 31 milyon kilo olduğu söyleniyor. Ame- rikan tütün kumpanyalarının yaptıkları tetkikata göre, re- kolte bu miktardan biraz da- ha yüksektir. Tütün mıntakalarından alı- nan haberlere göre, mahsul her yerde denk haline geti- rilmiştir. Müessif kaza münasebetile Belediyeden Hava Kurumu- na çekilen telgraf ve alınan cevap Ankarada vukuagelen mü- essif tayyare kazası münase- betile, Türk Hava Kurumuna belediyesi - tarafından, İzmirlilerin tcessür ve taziyet- lerini bildiren bir telgraf çe- kilmiştir. Bu telgrafı ve gelen cevabı yazıyoruz: B. Fuad Bulca Türk Hava Kurumu başkanı Ankara Beş kahraman gencimizi elimizden alan müessil kaza, İzmirde derin bir teessür uyan- dırdı. Hava Kurumuna, Türk- kuşuna, aziz — şehidlerimizin aâilelerine taziyetlerimizi sunar- ken Aanayurdun korunmasına hazırlanan bütün çocuklarımı- za muvalfakıyetler dileriz. İzmir belediye reis vekili Reşad İzmir B. Reşad İzmir belediye reis vekili Havacı gençliğin uğradığı büyük acıya ortak olmak su- retile göstermek lütfunda bu- lunduğunuz - yüksek yakınlık ve alâkayı şükranla karşılar, saygılarımı sunarım. Fuad Bulca Belediye otobüsleri Cumhuriyet bayramında servise başlıyor Belediye tarafından getirti- len ve gümrükten çıkartılan otobüslerin kat'i kabul mua: melesi bugün bitmiş ve oto- büsler belediyece tesellüm edilmiştir. Pazar günü, bu otobüsler- den biri Kordon üzerinde ça- lıştırılmış, belediye hizmetine alınan ve on beş günlük kursa devam eden şoförler tecrübe edilmiştir. Belediyenin otobüs servis- leri, 29 Teşrinievel Cumhuri- yet bayramında başlıyacaktır. O gün, vesair bayram gün- lerinde ihtiyaç olursa diğer otobüslerden de istifade edi- lecektir. Yeni liman reisi Dün vazifesine başladı İstanbul liman reisliğine ta- yin edilen şehrimiz liman reisi B. Zühtü Akman, yeni vazife- sine başlamak üzere dün İzmir vapurile İstanbula gitmiştir. Pazar günü şehrimize gelen yeni liman reisi B. Bahaeddin Şakir. de, dünden itibaren vazilesine başlamıştır. ;Halkeı;i köşesi 1/11/937 tarihinde derslere başlamak üzere Arapfırınında Dumlupınar, Değirmendağında Halitbey, Tepecikte Şehit Fa- dıl, Karşıyakada Fevzipaşa Keçecilerde Yetim ve Kara- taş okullarile cezaevinde halk dersaneleri, 1 — Arapfırınında Dumlu- pınar okulunda Almanca, Fran- sızca, İngilizce lisan kursları. 2 — Halkevinde usulü def- teri ve şoförfük. 3 — Yukarıda adı. geçen kurslarla dersaneler için kayıd ve kabul ay sonuna kadar de- vam edecektir. 4 — Bu dersanelere hiç oku- mak ve yazınak bilmiyenlerle tahsilini ikmal edemiyen yurd- daşlar alınacaktır. —| $ — Kayıd va kabul için her gün sabahtan akşama ka- dar (Cumartesi ve Pazar gün- leri , hariç ) — Aarapfırınında Dumlupınar, Tepecikte Şehit Fadıl, Değirmendağında Ha- litbey, Karşıyada Fevzipaşa okulları başöğretmenliklerine müracaat edilmelidir. 6 — Yabancı dil ve usulü defteri kurslarına kayıd ve ka- bul için Arapfırınında Dumlu- pınar okulu başöğretmenliğine müracaat edilmelidir. 7 — Motör ve otomobil sevk ve idaresi kursu için de Halkevine — müracaat edile- cektir. 8 — 26/10/937 — tarihinde evimiz salonunda Kızılay haf- tası münasebetile saat 16,30 da Kızılay ve Salibiahmerin kuruluşu mevzulu bir konfe- rans verilecektir. Bütün yurd- daşlarımıza evimiz açıktır. 9 — Bütün memlekette bü- yük bir alâka uyandıran Türk tarih kongresine evimiz hesa- bına gönderilen tarih öğret- menlerinden B. Hüznü kongre intibaatını seri halinde Halkevi salonunda Halkımıza anlata- caktır. Kongrenin ehemmiye- tini tabarüz ettirmek için pro- jeksyon kullanılacaktır. Projek- siyon kullanmak — zaruretine binacn konferans 27/10/937 Çarşamba günü saat 18 de verilecektir. Bu faydalı kon- feransa bütün yurddaşlarımız davetlidirler. 10 — 26/10/937 tarihinde Halkevi müze ve sergi komi- tesinin de haftalık mutat top: lantısı vardır,