29 Ekim 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

29 Ekim 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

tahsilâtı Kütiür Maliye Iskân ve Hususi muhasebe Aydın, ( Hususi muhabirimiz- den) — Cumhuriyetin — ondör- düncü yıldönümünü kutlulamağa hazırlandığımız bugünlerde, cum- huriyetin Aydında yarattığı var- lıkları bildiriyorum: Aydın Halkevi 19 Subat 932 de açıldı. Beş yıl dört ayda Ay- dan Halkevinde yapılan yönetim- kurulu şube umumi heyeti ve kamite toplantılarının sayısı 1166| dır. Bunlara / iştirak edenler de 7158 kişidir. Bu müddet içinde verilen temsil, konser ve konle- ransların yekünu 178, bunları gören ve dinliyenler de 70,219 kişidir. Halkevinde yapılan kon- gre, şölen, balo, çaylı dans ve Mmuhtelif toplantılar 171 olup gelenlerin miktarı 17340 dır. Müzik, dil, okuma — vesair kurslardajyapılan ders sayısı 2515, bunlara gelen öğrenici sayısı da 32859 dur. Kutlulanan 17 milli ve resmi bayramda Halkevine gelenler 20 binden fazladır. Sıhhi müze ile tarım, dikiş, nakış ve diğer ser- gileri 48796 kişi görmüştür.2474 kitabı olan kütüphanesinde bu müddet içinde100797 kişi kitap, gazete ve mecmua okumuştur. Kültür işleri: 936 yılında il bütçesinden kültür işlerine 240 bin lira ay- mlmıştır. 936-937 ders yılında ilkokul sayısı 105, ders veren öğretmenler ise 67 kadın, 194 erkek olmak üzere 261 dir. Şehir ve kasaba okullarında 3107 erkek, 1978 kız, köy okuk larında da 6094 erkek, 2322 kız talebe ders almıştır. Şehir okul- larında 1895 erkek, 1221 kız, köy ohullarında ise 3091 erkek, 1342 kız talebe imtibanlarda muvaffak olmuşlardır. Bunlardan başka ilimizde bir sanat, iki ortaokul vardır. Maliye işleri : Aydında “Cumhu- riyet,,in eserleri: Sıtma mücadelesi neticeleri çok iyidir. Vergi artmıktadır Merhum Jim Blokuın hındı katili da gıttıkçe 937 mali yılı İlk dört ayında idanlıkta lığa da ilimiz maliyesinin vasıtalı, vasıta- sız. 14 kalem vergi tahakkuk yekünu 492049, tahsilât yekünu da 354584 liradır. Önümüzde daha sekiz ay olduğuna göre tahsil nisbeti geçen yıllardan çok fazladır. Bu netice bu yıl tahsilâtının tahakkuku çok aşa- cağını belli etmektedir. Husust muhasebe: 937 Vilâyet bütçesi tahmini 784 bin liradır. Bunun 104 bin lirası hususi muhasebe ve teşki- lâta, 101 bin lirası nahaya, 62 bin lirası maarife, 23 bin lirası ziraat we baytar- işlerine; 78 bin lirası sıhhat işlerine, 22 bin lirası da müşterek — masraflara — ayrılmış- tır. 15 İlkteşrine kadar tah- silât yekünu 235632 lira olup geçen yılın ayni ayından 42538 lira fazladır. Bu yıl ilimiz büt- çesi bir milyonu geçecektir. Ziraat işleri: Ziraat dairesinin 10 dönüm örnek bahçesi ihtiyacı karşılıya- madığından $7 dönümlük büyük bir sahaya kaldırmış, işe başlan- mıştır. Beş — yıllık çalışma pro- gramı mucibince bu 100 dönü- me çıkarılacaktır. Bu fidanlıkta damızlık her nevi meyva ağaçları, Amerikan asma çubuğu, süs ağaçları fi- danları yetiştirilir, dağıtılır. Ya- kında burada köy öğretmen ve muhtarlarına bir de kurs açıla- caktır. Bu yıl eski fidanlıkta ye- tiştirilen 2263 meyva fidanı halka dağıtılacaktır. olduğu nasıl anlaşıldı Bu zabıta romanı Amerikanın en meşhur muharrirlerinden Ru- Hughes, Samuel Hopkuis Adaus, Ântoni Abbot, Rita Ve- iman, $. S. Van Dine ve Jobu Erskinenin — iştirakile Amerika cumhurreisi tarafından yazılmış- tır. Birleşik Amerikâ Gumhurreisi bir gün: — İyi bir polis romanı çok az ve bittabi çok kıymetlidir. Her sene yüzlerce “esrarengiz, romanlar neşrolunmaktadır. Fa- kat bunlar içinde okunacak, be- genilecek olanlar pek azdır. Bunlarda esas hemen, hemen biribirinin aynidir: Bir kimse bir “cesed, bulur; bu cesed etra- fından ya “iz fıkdanından, ya- hud “bulunan bir izden, yürü- yen detektif “katil, , kadar va- rır! Benim fikrimce, zabıta — ro- manları ayni osas ve kadrolara istinad etmemelidir. Polis roma- mn da usul, kadro ve anane yok- tur. Ve diyebilirim ki en iyi polis romanı, usul, kadro ve anâane haricinde yazılmış olan- lardır! Demiştir. Maamafih, Birleşik Amerika ANABVULU birçok köylere örnek kovanlar dağıtılmaktadır. Ziraat Vekâleti Erbeylide, incir mahsulünün ço- E'hlnıııı ve güzelleştirilmesi için de incir istasyonu açmıştır. İskân işleri: Eskiden Sıhhat dairesince yü- rütülen iskân işleri, şimdi, yeni- den kurulan - iskân ı.udwıu tarafından idare edilmektedir. Bu yıl Bulgaryadan - ilimize 400 hane muhacir gelmiş, bunlar ta- mamen Sökeye yerleştirilmiştir. Bunlar için 146 göçmen evi yaptırılmaktadır. —İhtiyacı — olan göçmenlere, tohumluk, yemlik, yemeklik, ziraat alâtı, ziraat hay- vanları, araba verilmiştir. Ticaret ve Ziraat odası: Aydının 936 - ve 937 yılları istihsalâtı şudur: 936 937 5000 6000 0000 — 16000 4500 200 270 800 600 60 250 6000 8000 300 1100 Zeytinyağı ton İncir 2 4000 70 250 500 600 45 230 8000 10000 200 1060 Akdarı Susam Nohut Bakla Burçak Kumdarı Fasulya Arpa Buğday Yulaf Çavdar Mısir 2500 — 3500 Pamuk 8000 — 6000 Tütün, miyankökü henüz bellı Bundan başka kül- H ROk AU AU Ç olmamıştır. Cumhburrı ağzından bö; yle sözlerin çıkması garip, hatta yersiz sayılabilir! Fakat Franklen Ruzveltin — zabıta romanı me- raklısı olduğu anlaşıldıktan sonra bu hayrete yer kalmaz! B. Ruz- velt “muamma, dan hoşlanır, *esrarengiz hâdise ve vaziyetleri ., *ani neticeleri, çok sever, Şar- lok Holmsler, Nik Karterler onun için meçhul şahsiyetler değildir- ler! Herkesin bilmece veya harf oyunlarını hallettiği gibi B. Ruz: velt te “esrarengiz hâdise, leri halden zevk alır. Zabıta romanı, B. Ruzvelte göre “fikri bir spor, dur. Esasen bu arzın büyükleri- nin pek çoğu, ezici iş ve endişe- lerden biran kurtulmak — için “yuhi jimnastik,, yapmaktadırlar. Gene bir gün Birleşik Ame- rika Cumhurrcisi, Amerikanın en büyük mecmualarından biri olan “Libertij, mecmuası direk- törü Fulton Oursler ile esraren- giz eserler muharrirlerinin - fıkri — Alın, bu paraları siz yeyinl Demiştir. İhtiyar beyeti, sar- hoş olan Osmanın parasını sak- lamayı düşünmüş ve içlerinden biri parayı saymağa kalkmıştır. Fakat muhtar o sırada, Osma- mayın,, cevabinı uermiştir. Fakat biraz sonra düşüp ölmüştür. liyetli yaş ve kuru meyva ve yaş sebze istihsal olunmuştur. Nüfus işleri: Aydın merkez kazasının 165 köy ile birlikte 88790 nükasu vardır. 9 ayda ölüm yekünu 1156, doğum miktafı 1821 dir. Verilen nülus kâğıdı sayıği 3212 olup 85375 kişi beyanname ve- rerek ve 1818 kişi de vilâysiçe soyadı verilerek soyadı — almış- lardır. Sıtma mücadelesi: Sıtma möcedelesi 925 yılında Aydında 116 köye şamil olarak kurulmuştu. Bugün Aydın ova köylerinin bepsi, Denizli ilinden 61, Muğladan 93 ve İzmir ilin- den de 65 köy bu mıntaka çev- resindedir. Bütün köyler sayısı 460 dır. 937 yılı yaz muayene- sinde 151916 kişi muayene edil- miş, 33189 dalaklı bulunmuş, cam muayenesinde sıtmalı gö- rülenlerle birlikte 42225 kişi tedaviye alınarak 470 kilo kinin, ayrıca 4000 küsur okinin ve kansızlara da 2560 kuvvet hapı verilmiştir. Bu müddet içinde 74482 kan bakılmış, 7887 kişide sıtma bulunmuştur. GöYTURN SA KENEK L YAK A FOU S AAA DD . UAT A KAT O TAAMM ASAT V SA Y TRSRATKTEM T KD YU MNM DAT TAMAMAAK TI TİMMITZ CGT KDA Ben aklımda işlemekte olduğum | ve ansızın - yaşadığı mevcudif' icaddan mahrum oldukları üze- rine görüşürken, mesleğinin tam ustası olan meslekdaşımız Ruz- velte böyle bir esrarengiz mev- zu ihdasını düşünüp düşünme- diğini sormuştur. Bu sual ile sarih surette alâ- kalanan — Pranklen Ruzvelt ev- velâ gülmüş, fakat biraz sonra birdenbire karar — vererek: — Hakikati söylemek lâzımge- lirse, böyle bir teşebbüsü daima düşünüyorum! Bilhassa epeyce bir zamandanberi kafamda evirip çevirdiğim bir esrar mevzuu var! Diye itirafta bulunmuştur. Bunun üzerine Ousler Fülton: — Şu halde, bunu niçin yap- mıyorsunuz? Bunu yapacak ka- dar vaktiniz de vardır! Demiştir. — Evet, belki bunu düşünecek ve yapacak kadar vaktim vardır; fakat... yazmak için vaktim yok- tur! Bir polis romanı yazacak vakti bulamam! Sonra.. daha mühun — bir sebep — vardır: ken şehrimiz, yeni müzenin ya- | 10,30 da Cumburiyet alanasl nında yeni bir. istirahat yerini | şoplanılacak, 11 pare top atf bugün açmakla çok isabetli bir | yek merasime başlanacak, f iş yapmış olmaktadır. İlimevinin hallin en büyük Mülkiye altı - odası ve her | ru alanda yer alan kurumlar mekteplileri teltiş edecek, baf ramlarını — kutluya- — caktir. ; Müteakıben Halkevi bandof "Hyo e İstiklâl marşını çalacak ve W Bozdoğan, (Hususi) — İlçe- || geçid resmi — yapılacaktır. Öf mizde bir cezabane bulunma- || martesi günü de muhtelif yerke ması, fakir Bozdoğanlıları bü - || de konterandlar verilecek, — gef yük müşkülâtla karşılaştırmakta- || Halkevi önünde milli - oyunl” dır. Halk, en ehemmiyetsiz bir || oynanacaktır. ilâcı tedarik için Nazilliye ka- Nazilli dar gidib gelmek meeburiye- Ü — Nasilli, ( Hususi ) tinde kalmaktadır. Kış günü ise Mendi Ağd h bu seyahat çok güçtür. Alâka- || sında yapılan maç darların bu işe ehemmiyet ve- || heyecanlı geçmiştir. rerek Bozdoğanda da bir ecza- || hiyetinde olan bu hane açılmasının teminini bü- || alâka görmüş, Menderesliler. tün Bozdoğan halkı yalvar- || Aydını yenmişlerdir. maktadır. Aydınlı sporcular, bi dan da istifade edememişlerdi muammayı bizzat halletmiş de- gilimi Bu muammayı bilecek bir kimseye de henüz tesadüf etmedim! Mecmua direktörü: — Şu halde bunun üzerinde ben yürüyeceğim: Diye ortaya atıldı. — Mükemmel bir teşebbüs! İşte muammayı — izaha başlıyo- rum. Maceranın en başlı şahsiyeti çok zengin bir adamdır. Bir kıs- mi esham, bir kısmı bankalara mevduat ve bir kısmı da nakid olmak üzere bu adamın 6 veya 7 milyon dolar sermayesi olduğu:- nu tasavvur edelim. Benim mil- yöner adamım ihtiyar değildir, kırk şu kadar yaşındadır. Haya- tının yeni baştan başlıyamıya- cağını takdir. edecek kadar iyi düşünen bir adamdır, fakat her gün ayni işleri yapmak, ayni şahsiyetleri görmek onu adeta hayatından bıktirmıştır; bu yaştla ı.ng.,nıı.ııı.uh..nınw hammül vaziyetten başka emeli ve hayali kalt' kıa bükmü olmıyan bir söf ” makla beraber - bizim adat dediğini bilenlerdendir; vıdî" izah etmek - için size "bıı ' mın bu vaziyetten herşeyi b ber almak - suretile ı...nuım* istediğini de söyliyebilirim. içili Bıraz daha izah edeyim: yılmış müyoner, tegayyüp *” Â plânı — hazırlanaktadır. Bırı: — Arkası 147 " |