6 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

6 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

B Tejrbirisemi ANADOLU Fılıstın Arablarrae !ta.ycnın çevirmekte olduğu entrika: Duçe, kendi davasıiçin Arab lardan istifadeye çalışıyor Maksadı udur: Ingiltereyi bağlıyabilmek! Kudüs;müftüsü meğer İtalyanlardan para alıyormuş. Hatta 30,000 Hayfada karışıklıklar sonunda bir yangın Filistinde karışıklık, Arapların ademi memnuniyeti devam edip durmaktadır ve şüphe yoktur ki, Filistin son zamanlarda Büyük Britanya imparatorluğunun en can olacak bir noktası olmuştur. İngilterenin Filistin ile alâkası bher şeyden evel kendi emniye- ti, Hind yolunun emniyeti ha- sebiledir. Malta üssübahrisinin, İtalyan üslerine çok yakın olması hasebile İngilizler Hayfa, Kıbris ve Süveyş üslerine — fevkalâde ehemmiyet vermeğe başlamıştır. Hayfa, malüm olduğu üzere Musul petrol mecralarının niha- yet bulduğu iskeledir: Süveyşte, cihanın en büyük bir kıymeti haiz kanalıdır. İşte bu sebeb- ledir ki, İngilizler - Filistindeki menfi her hareketten fazla asa- bileşirler. İngilizlerin Filistinde bir Ya- hudi devleti vücude getirmekle Arap halkının hareket ve teşeb- büslerine fren vermek istemek- tedir. Araplarda, yurdlarında böyle gizli vazifeler almış bir Yahudiliğin teessüsüne meydan bırakmamak - için azami şekilde mücadele etmektedirler. - Arap- ların bu mücadelede, Akdeniz meselelerinin hepsinde de İngil- tereye muarız rol alan İtalyadan yardım gördükleri de şüphesizdir. * .. Mussolini, Tiz elden kurmak istediği imparatorluk için Müs- lüman Arablardan istifadeye ça- lışmaktadır, bir zamanlar ayni | mevkide olan Almanlar da böy- le yapmışlar ve Almanya impa- raloru ikinci Kilyom tâ Kudüse miştir, Asikuraziyom Penerali sigorta şirketi ve Banka di Ro- ma, İtalyan vapur şirketleri Su- riye ve bilhassa Filistinde —tu- tunmak için büyük fedakârlıklar yapmaktadırlar. Geçen seneye kadar gerek bu sigorta şirketi- nin ve gerek Banka di Roma- nın mukavele ve muameleleri İtalyan, İngiliz, Arab ve İbrani dillerile yazıldığı halde bu sene yalnız İtalyan ve Arabça olarak yapılmaktadır. Bu, Mussolininin Arablara kar- şı göz aldatmak için bilhassa yaptığı bir cemiledir. Zaten, Mus: İ İmlyıdı bir şark ens- litisü vücude get rmiş, Mısırdan, Cavadan, Hindistandan, Çinden, Afganistan ve İrandan Müslü- man talebe toplamaktadır. Bu enstitüde yüzlerce Filistin, Suri- ye ve Yemen Arab çocuğu vardır. İtalya, zengin bir,millet olma- masına mukabil propagranda için sarfettiği milyonlardan ne dere- cede istifade etmektedir?. Bu sualin cevabını Cemil Mürdüm şu şekilde vermiştir: “Eğer Arablar Fransa, İngil- tere ve İtalyadan birini seçmek mecburiyetinde - kalırlarsa, hiç şüphesiz İtalya en sonda kala- caktır. Bunun sebebi aşikârdır: Fransa ve bilhassa İngiltere en zyade arazi ve tabil veya mü- tedavil servetleri istismara ça- kadar bir seyahat yaparak Arab- (| ların dostluğunu kazanmak he- vesine kapılmıştı. İkinci Kilyom | kazanılamı- | şimdi menfasında, yan İslâm âlemi ile beraber ta- mamen kaybolan Alman müs- | temlekeleri için matem tutmak- tadır. Bu küçük istitrattan — sonra, İtalyanın Arab âlemindeki pro- pagandasına geçebiliriz: İtalya, Habeş harbinde güya İslâm memleketi siyaseti - ilân etmiştir, Filhakika Trablus ve Bingaziden, Somali ve Eritreden bir sürü işsizleri para mukabi- linde bu harbe sokmuş ve bun- ları ön saflarda harcamıştır. Bundan sonra da Suriye ve Fi- liatine sermaya ile girmek iste- O Kudüs müftüsü Mehmed hacı Emin Elhüseyin şır, halka dokunmaz. Fakat İtalya böyle değildir. İtalya şa- hısları, halkı istismar eder; bun- dan başka Arablar, şimdi “Arab İslâmlar hamisi,, görünmeğe ça- lışan Sinyor Mussolininin zama- nında Trablus ve Bingazide Sü- nusilere tatbik edilen gayri in- sani muameleleri unutamazlar.,, Suriye ve belki de sair yer- ler için vaziyet bu merkezde ol- makla beraber, Filistinde böy- le değildir. Geçen haftalar içinde firara mecbur kalan Filistin Müftüsü, geçen seneki büyük grevde İtal- yan parasına istinad etmiştir. Filistinde İtalyan propagandası- nın tesirleri aşikâr surette gö- rünmektedir. Yalnız Romanın geçen sene Kudüs Müftüsüne göndermiş olduğu 60,000 liranın yarısı mutavassit bir İtalyanın ehııdc lıılmıı. bu hâdise Kudüs | İtalyanın arasını ol- dukçı buımu;luı Son Centilmen agremen dola- yısile İtalya Filistin tahrikâtından vazgiçmeği İngilizlere taahhüd etmiş idi. Bu da Filistin hâdi- selerinde İtalyanın rolünün ehem- miyetini göstermektedir. İspanya meselelerinin son şekli İtalyan parmağının Filistinde yeniden faaliyete geçmesine se- beb olmuş görünmektedir. Üçüncü noterlik İzmir Üçüncü noterliğine Ge- Nbolu eski Ağırceza reisi B. Tahsinin tayin edildiği Ankara- dan gelen haberlerden — anlaşıl- maktadır. Arazi tahrir işleri Dikili ve Urla kazalarında arazi tahrir işleri sona ermiştir. Böylece şimdiye kadar sekiz ka- zada tahrir işleri tamamen bit- miştir. Dikili ve Urla kazalarındaki arazi tahrir komisyonları Ödemiş ve Bayındırda çalışacaklardır. Viyanaca korbu-- SAt d ölüm kulübü ve 53lü iskambil kâğıdı — e r e el AM || Bir şimendiferci de aşk yüzünden bu kulübe girdi ve ölüm kartını çekti Fakat sevgilisi ile barışınca ölümden vazgeçti. Kulüb de onu gene olümle cezalandırdı Viyanadan yazılıyor: Doktor: , — Bankol dedi. Salonda tam bir süküt hü- küm sürüyordu; bütün başlar yeşil örtülü masa üzerine eğil- mişti. Kont Viveniskinin icad etmiş olduğu yeni iskambil oyunu, bu salonda ilk defa olarak oyna- niyordu. Şimdiye kadar beşinci devre oynandığı halde, matlüp netice elde edilememişti. Doktor, kâğıtları yeniden ka- rıştırdı ve iki kâğıt geldi. Bun- lardan birisi karonun üçlüsü ve diğeri de maçabeyi idi. Masa başında bulunanlardan bir ban- ger elindeki kâğıda baktı; bu kâğıdın üzerinde müstatil bir zemiz ve zemin üzerinde de bir iskelet vardı. Slonda endişeli bir mırıltı oldu. Çünkü, bu kâğit, kuvveti- nin icad ve ilâve ettiği 53 üncü kâğıt idi, Bu S3üncü kâğıdı çekeni, maça beyini çekmiş olan 24 saat zarfında katle mecbur idi. Kont, bu 53 kâğıtlı oyunu hayattan bıkmış olanlar kulübü- mnün ölüm vasıtası olmak üzere icad etmişti. Bu içtimada 24 saat sonra, banger ölü olarak bulunmuştu, kafasında bir kurşun yarası, elinde de bir tabanca vardı. Bu hâdise, umumi harpten sonra, tarihte kanlı ve feci bir yer olan Bosnasarayda geçmişti. Ve bundan sonra merkezi Av- rupada intihar şekli verilmek istenilen bir çok katil hâdiseleri olmuş ve bunların hemen hepsi- nin sebeb ve failleri meçhul kalmıştır. Bu kulüb, o zamandanberi arı- zas.zca işlemiş, hayatta muvaf- fak olamamış şâirler ve muhar- rirler, aşkda daima mağlüp ol- muş gençler, siyasi hayatı sön- Zavallı şimendiferci böyle maktul bulundu müş diplomatlar, haysiyet ve şerefi rahnedar olmuş bir sürü iş adamları bukulübe yazılmak- ta ve 53lü kâğıt oyununun ne- ticesi üzerine ya bir kulüb arka- daşlarını katle, yahutta yine bir kulüb arkadaşının elile öl- dürülmeğe mecbur kalmışlardır. Fakat.. Son bir hâdise, Teş- rinievelin sonlarına doğru ku- lüpte oynanan oyun, beklenmi- yen bir netice vermiştir. Geçen sene bu kulübe Lojos Çekeli isbtinde : ğeni “bir Macar da girmiştir. Bu Macar genci aşkta “muvaffak olmadığı ür bırak- mevcudiyetini ölüm veya mek kartının keyfine mıştır. Son oyunda maça beyi Ma- carın eline geçmi.: oyun şefi: — Aferin delikanlı.. Aşkta muvaffakıyet artık sana güle- cektir!. Ve bir şimendifer memuruna mahud iskeletli kâğıd çıkınca: — Ölüm de senin hissene düştül Demiştir. Macar delikanlı, şimendifer memurunu azami 24 saat içinde öldürmeğe artık mecburdu. Fakat, 24 saat geçtiği halde şimendiferci öldürülmemiştir. Ma- Şimdi de kıskançlık başladı: Italyadaki bu muhtelif his- ler aceb ne ola? italyanların endişesi şuradadır: Acaba Ingiltere Franko nezdinde manevra mı çeviriyor? Roma, 5 ( ALA. ) — Havas Aıınınıı“ıkııhıhın bıldınyîıı (ll)'ı ârı umumiyesi İn; terenin İlpıny_ıyı lı'fyg bf't:ı. muhtelif etmektedir. Lon- dranın Fri nezdinde ticaret mümessilleri göndermek husu- sundaki kararı İulyı tarafından takip odilen siyasetin isabetli olduğunu — göstermektedir. Bununla beraber İngilterenin Ispanyadaki İtalyan ve Alman Düluzunu kırarı yerine kendi nüfuzunu tesis etmek mi istedi- gi sorulmaktadır. Lavaro Fascista gazetesi bu hususta şöyle yazıyor: *Eğer İngilterenin maksadı bu ise bu maksadın elde edilmesi için pek az şans vârdır. « hislerle taki; car delikanlı, bu meş'um oyun gecesinin sabahı sevdiği kadın- dan beraber yaşamak - teklifini almış ve bu sebeple bıktığı ha- yat birdenbire çok kıymetli ol- muştur. Bu sebeple de kulüp arkadaşının kanile elini boyamak ve kulübe de bir daha gitmek istememiştir. Kulübün nizamları çok şiddet- lidir; kulüp usullerine riayet et- miyenler katledilirler ve bir gün aşkta mesut olan Macar deli- kanlısı da maktul olarak bulun- muştur! İşto bu hadım, . Lu abeğ'ina kulübün mevcudiyetini meydana çıkarmış fakat kulüp erkânını bulmak mümkün olamamıştır. Romanya kralı Pragda Başvekilile konuşacak Prag, $ (A.A.) — Romanya kralı Karol ile Veliaht prens Mişel dün Jidlochovicada şeref- lerine tertip edilen büyük bir av partisine iştirak etmişlerdir. Akşam, B. Benes misafirlerin şerefine bir ziyafet vermiştir. Kral, bugün Başvekil B. Hod- zayı kabul edecektir.