30 Kasım 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 9

30 Kasım 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 9

S0 Teşrinisanı Muğla vılaetındky sefğrberlıgi Başlıyan geniş kalkınma, köyün refahına, imar ve me- p—0r oO we denıyete dogru ınkışaftadır Vali, koylulerle ele|edır STT Muğla valisi köylüler arasında (sağda Bodrumun Karakaya köyünde, solda Meskebi köyünde) Muğla — Egenin cenub ha- | valisinde tetkikata çıkan arka- döşımız bildiriyor: Muğlâ vilâyetinde . seferberlik var; köylerin imarı, köylülerin kalkınması seferberliği. Fakat, bütün köylerin ve bütün köylü: lerin iştirakile bir - seferberlik.. Vilâyet Jandarma kumandanı, Halk Partisinin müfettişi, husust muhasebe müdürü, nafıa fen memuru, Vilâyet köy bürosu şefi, kaza kaymakamları ve na- hiye müdürlerinden — müteşekkil bir grub, Vali Recai Gürelinin kumandası altında bütün Vilâyeti köy köy dolaşıyor. Bu heyetin beraberinde aylardanberi etüd edilerek hazırlanan bir program Yardır. Valinin çantalarında ha- Titalar, krokiler, — istatistikler, üstakbel plânları ve köl yapılacak yeni binala- rın resimleri mevcuttur. Köylüler evvelâ şaşkın, şaşkin bakıyorlar. Valinin en uzak köy- lere varıncıya kadar uğramasını ve köylünün iç hayatına karış- mâsını azami dikkatle karşılı- yorlar, Köylüler hassas insanlardır. Durgun bakışlı gibi görünen bu adamlarda keskin bir seziş ve kavrayış vardır. Daha ilk temasta gösterilen alâkanın sudan bir şey olmadığını işin tutumundan an- hyorlar, Çünkü her köyde ilk tutulan ameli hareket, hemen işi tetkik edip faaliyete giriş- mektir, Vali, her köyde muhtarı, ih- tiyar heyetini ve bütün köylüleri etrafına topluyor. İlk sual şudur: — Ne derdiniz. var, dilekle- Tiniz nedir, noksanlarınız nedir, he yardım istiyorsunuz?. Köylüler bir az tereddüd eder gibi, evvelâ bir iki şey söylü- Yorlar, fakat işin ciddi ve sami- Mi olduğunu kavradıktan sonra Açılıyorlar. Öyle güzel şeyler Söylüyorlar ve öyle makul ve Pratik hareket ediyorlar ki.. Hele toprakları olmıyan, ortak ve ecir Olarak çalışan köylüler, vaziyet- lerini çok açık anlatıyorlar. Vali, cevapları, köylünüa di« leklerini dikkatle dinliyerek ma- İyetindeki arkadaşlarına not et- firiyor, bir çok meseleleri de €men o anda hallediyor ve Yotra şunları söylüyor: — Bu sene bu köyde bir cam- üriyet meydanı açacağız. Mey- n wrıııııdı bir köy konuğu, tına bir o yapılacaktır. taya köyünüzün büyük bah- Seli mektebi kurulacaktır. Karşı 'af, köy okuma odası, onun unda da köy konağı olacaktır mhuriyet meydanının yeri, ,”'" yapılacak binaların mevki- köylülerle beraber tesbit Mumcular köyünde Cumhuriyet meydanında ilk kazma edildikten sonra derhal mühen- disler işe başlıyor. Meydanın çizgileri çiziliyor, açılacak yolla- dikilecek Atatürk abidelerinin yerleri tayin ediliyor. Mübleüdisi bü işleri tamamla- dıktan sonra valinin kumandası gene gürlüyor: — İşte bu dakikadan itiba- ren işe başlıyoruz - arkadaşlar! haydi, hep beraber çalışacağız. Bütün köyüler, vali ile bera- ber gelen heyet te dahil olduğu halde çalışmağa — başlıyorlar. Taşlar kenarlara atılıyor, kökle- nen çalılar bir yana toplanıyor; yüzlerce kolun çalışmasile az za- manda köyün Cumhuriyet mey- danı ayıklanıveriyor. Her köyde bir Cumhuriyet meydanı, bu meydanın etrafında bir bahçe, yeni bir mektep, bir köy oteli (misafir odaları), köy gazinosu, ayrıca köy okuma sa- lonları, köy konakları ve yeni köy evleri yapmak kolay mı? Köylerin iktısadi kalkınması, köy- lülerin refaha kavuşması, bütün | tırmalıy köy çocuklarının okuması ko- lay mı? Viran köylerde yeni abideler, yeni binalar, yeni mektepler kur- mak, Türk köylüsünü şunun bu- Salihli, (Husu: nun esaretinden kurtarmak ko- lay mı? Bu işler, bu muazzam dava hangi para ile, hangi tahsisatla başarı ? İşte kafamın - içini günlerce an çetin sualler bunlardı. Bir aralık fırsat bularak Muğla- nn çalışkan valisi Recai Güreli ile ko: uştum: — Bayım, dedim, para mese- lesini mühim görmüyor musu- nuz? Vali sükü vap verdi: netini bozmadan ce- — Bütlün bu işleri köy ma- nevi şahsiyetleri yapacaktır. Hü- kümet onlara yardım - edecek, yol gösterecek ve her işlerinde onlara el uzatacaktır. Köy ka- nunlarımız çok müsaittir. Her köyde yeni varidat kaynakları bulunacaktır. Meseâ tülüncü köyleri belk: otuz dör Düm $t ekecek, —masrafsız olarak istihsal olunan tütünler köy namına satılacaktır. Köy manevi şahsiyetleri namına dev- redilmiş bulunan köy - vakıfları bundan sonra köy büdcelerine girecektir. -Köylerde - tavuk is- tasyonları kurmak için — tertiba- tımız hazırdır. Bu sene bölge merkezi olan köylerde birer ta- vuk istasyonu, birer fenni arıcı- hk istasyonu kurulacak ve bu ce ilr Salihli gençlermm müsameresi —-Salihli Halkevi kış çalışmalarına başlamıştır. Gösteri kolu, ilk müsameresini sinema binasında vermiş, toplan- tida ilçebay ile Halkevi başkanı da birer hitabede bulunmuş: lardır. Resimde, Salihli gençlerini temsil esnasında görüyoruz. istasyonlar köylünün hesab ve menfaatine çalışacaktır. 937 senesinde bir kaç köyde yaptığımız tecrübelerden aldı. fımız neticeler tam ve müshet- tir. Meselâ bir köyümüz 4200 Kralık büdce yaptı. Bu paranın üç bin dört yüz lirası yukarıda saydığım Mmembalardan temin edildi ve yalnız sekiz yüz İiralık salma yapıldı. Bir köyde dört bin liralık büdce ile çok iş ya- pilabilir. Bazı büyük köylerimiz vardiır- ki sekiz on bin liralık büdce yapabilecekler, hem de köylü- lere hiç bar olmadan bu parayı kendi köylerindeki tabii mem- balarından temin eyliyebilecek- lerdir. Tabii, bu işler hemen bir senede başarılmıyacak, ya- yavaş yavaş inkişaf edecektir. h 'y. Manevi , şahsiyetlerinin lelinde paradan başka imece denilen köylünün bizzat çalışma küdreti vardır. Bu kudret, pa- radan, daha kıymetli ve daha verimlidir.” Köylünün — imecesi zirai, iktısadi işlerde çok işimize yarıyor. Bu sayede bültün köy- lerde devam eden yol faaliyeti gün geçtikçe tam semeresini ve- recek ve vilâyetin bütün köyle- rinde otomobil yolları tamam- lanacaktır; dediler. Bu sözleri teyid ve ispat eden ameli tatbikata ve başdöndürü- cü faaliyete şahid olduğum için artık Muğla vilâyetindeki köy seferberliğine bende — inanıyo- rüm.> Darısı diğer vilâyetlere ve yurdun - diğer köyleri başına. M. Reşad Targay <—— kazası Bir çocuk Başı parçalana- rak öldü Salihli, (Hususi ) —Salihli-Gör- des yolunda feci bir kamyon kazası olmuş, bir çocuk ölmüş- tür, Kamyon, Gördesten süratle gelirken, Kocaçeşme civarında önüne bir çocuk çıkmış, fazla sür'at karşısında şaşıran yavru- İ Suk kaçamıyarak - tekerleklerin altına düşmüştür. Başı ezilen ço- cuk derhal ölmüştür. Şolör ya- kalanmıştır. irinci ASSIS Dr. Demır Ali Kamçı oğlu Cilt ve Tenasül hastalık- ları ve elektrik tedavisi İzmir - Birinci beyler sokağı Elhamra Sineması arkasında Telefon : 3479 Salihlide bir kamyon Holivud, cihanın dört tarafın- dan toplanmış - san'atkâr kadın ve erkekler muhitidir. Böyle bir muhitte, Amerikan gangsterleri- nin de içinde her gün bir çok hâdiseler çıkabilir. Hatta, çıkan hâdiseler, mevkiüin ve vaziyetin fevkalâdeliği karşısında pek az- dır. Maamafih biz son haftanın hâdiselerini şöylece dercediyoruz: Aktör Himi Millerin hayat ve faaliyeti gibi, katli de henüz esrar perdesi altındadır. Malüm olduğu üzere bu aktör, Holi- vud yıldızlarının şantaj suretile paralarını çeken gizli bir. teşki- lâtı da meydana çıkarmıştı. Bu teşkilât Franki Fişer adlı fgüranın sahne üzerinde tevki- finden sonra anlaşılmıştı. Bu teşkilât, yıldızlardan ve figüranlardan 30,000,000 — dolar çekmeğe muvaffak olmuştur. - .. Andrea Lids Samuel Goldvi- nin bir eserinde rol alıncaya kadar meçhul ve renksiz küçük bir aktris idi. Bu rol sayesinde birdenbire meşhur ve zengin olmuştur. Ve şöhrete- sebeb de bir reklâm müessesesinin: “And- rea Lids buse rekorunu kırmış bir aktristir. Çünkü partenerine €en aşağı 467 buse bahsetmiştir.., cümlesi olmuştur. Andreanın anlaşılan buse stoku tükenmiştir. Çünkü bundan son- ra buse vermiyecek imiş.. . ". Her iş erbabı gibi sahne va: zılarının da başına binbir hâ- dise gelebilir! Fransız Core Ar- şeland da böyle hâdiseler gören bir adamdır. Bu vazıt sahne “Her Jungle Lov, - filimini - çe- virmektedir. Rol icabı - olarak yıldız. Doroti Lamur — parteneri Ray Milland üzerine bir hançer fırlatmak — mecburiyetinde — kal- mıştır. Güzel yıldız, hançeri fır- latacağı sırada, çıplak ayağıni keskin — ve sivri bir taş üzerine koymuş -ve ayağının acısı ile muvazenesini kaybetmiştir. Bu muvazenesiz balde elinde » fırlıyan hançer de — sahne vazır BSahifa 9 Holivudu haraca kesenler: Lids, buse rekoru ile şöhret kurdu Maruf Doroti Lamurun hançeri sahne vazıına isabet etti Doroti Lamur Core Arşelandın omuzuna sâp: lanmıştır. Miss Lids Son bir habere göre, filimden bu hançar fırlatma kaldırılmış ve filime devam edilmektedir. İncir ve üzüm Gümrük - karşısında Üzüm Kuramu işletme hanında TA- RİŞ markalı nefis incir ve üzüm- lerin toptan ve perakende sa- tışına başlanmıştır. Fennin en son vasıtalarile tertemiz işlenen bu incir ve üzümlerden herkes istediği mikdarda satın ala lir. Sipariş kabul olunur. H diye zarif ambalâjlar da vardır. (Telefor I KKDCURLAAAITATETATATAKDATKIAIKAAAKIDAKKII YAK I Diş Tabibi Cevat Dağlı İkinci Beyler sokak No. 6) Telefon: 3055 KDA KUK EKTAYAYA AAA TAKIAKEKII KORLAK GA