1 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 10

1 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 10

frt Ve YA B. h4, Meclisinde —geçen müzakereler Başı 3 üncü sahifede dığını anlamak ve bu hususta ilmi — tetkikatta — bulunacaklara rehber olmak için esbabı cibede bu noktayı tebarüz ettir- mek yerinde olurdu. İnkişaf ke- limesi yalmz yayılma, genişleme itibarile değil ayni zamanda lü- zumsuz kaydı dahilinde olmay.p yayılma ve açılmayı da — ilade edecektir. Enecümen bu — inkişaf kelimesine nasıl nasıl mâna ve- rildiğini izah ederse kendi he- sabıma çok müstefit olurum. Teşkilâtı — esasiye encümeni mazbata muharririr Kenan Orer (Manisa), Hakkı Tarık Us tara- fından ileri sürülen mutalealara verdiği cevabta, teklif edilen madde ile encümen tarafından formüle edilen madde arasında fark olmuş olsa idi encümenin esbabı mucbe mazbatasında bunu daha vazıh bir surette işaret etmesinin gayet tabii ola- cağını kaydederek ancak de- miştir; —Her iki madde arasında mak- sadı değiştirmiyen bir yazılış farkı bulünması - itibariledir ki encümen mazbatasında şundan dolayı maddeyi şu şekilde yaz- dık demeğe lüzum görmemiştir. İleri sürdükleri diğer nokta- hara gelinc; Vekillerin kaç kişi- den terekküb edeceğini Başvekil tasvib edecek, reisicumhur tastik eyliyek, reisicumburun tastikile kesbi kat'iyet edecektir. Encü- menin teklif ettiği şekil budur. Endişe ettikleri nokta Vekâlet- lerin adedi işleri lüzumsuz yere parçalamıyacak şekilde tesbit edilecektir, ifadesile zannederim izah edilmiş oluyor. Başka bir nokta yok.. Mükerrem —Ünsal (İsparta ) Vekâletsiz Vekiller... Kenan Örer devamla: —Devlet daireleri biri Başve- kâlet olmak üzere devlet işle- rinin inkişafına göre ve devlet işlerini lüzumsuz yere parçala- mıyacak surette Başvekilin tek- lifi ve Cumhumeisinin tasdiki ile Vekâletlere ayrılır. diyoruz. Bu ifade ile vekâletsiz vekille- rin bu kanunla yeri yoktur. İş- lerin inkişafına ve icaba göre taayyün edecek vekillere devlet işleri taksim edilecektir. Tera Vekillerinin — sureti inti- habı hakkında kanunlar mecmu- asının birinci cildindeki kanun- da bir takım — istihaleler geçir miştir. Acaba o kanunla taa- ruz hasıl olmamak - için tetkis katta bulanuldu mu? Yolunda Sırrı İçöz (Yozgat) tarafından ileri sürülen bir suale de teşkilâtı esasiye encümeni mazbata muharriri şu - karşılığı vermiştir: — Esasen bu kanun teşkilâtı esasiye kanununun 44 üncü mad- desi mucibince vekâletlerin ade- dini tesbit eder sekilde bir ka» nundur. 44 üncü madde adet- ten bahsetmiştir. Bu adedi kal- dırıyoruz. Hatta bu kanun vekâ- letlerin adedi mahsus kanunla tayin olunur maddesini tavzih sadedindedir. Bu kanun vekâlet. lerin ne surette teşekkül edeae- gine dair olan 3117 numaralı kanunun tadilidir. Tekilâtı esasiye encümeai rar kürsüye gelen Hakkı Tarık Us filvaki demiştir: Kanun teklifi ile encümenin kabul ettiği metin arasında ruh ve mana ilibarile bir fark yok» tur. Bunda hiç — iştibaha mahal göremem.Yalnız bu kanun şimdi kabul edeceğimiz kanun bundan evel kaböl edilmiş - mer"t olan mu- bir kanunun yerine kaim oluyor. O halde o kanunu niçin kabul ettiğimizi ve şimdi bu kanun teklfini onun yerine hem değ- şen tadi.lerle niçin ikame ettiği- Mizi elbette bir esbâabı mucibeye istinad ettirmeleri — lâz mgelir. Bu tar hi anı yaşıyan bizler için değil bundan sonra bunlar üze- üzerinde etüdler yapacak ilim adamları iç'in bir zarurettir. Bu naktai n>zardan dahili nizamna- meye bâkim olan bu encümevin zannediyorum ki — bu - tafsilâtı koymak hususunda daha - çok itina göstermesi yerinde olurdu, diye düşünüyorum. Şimdi burada işlerin inkişa- fına göre ve İüzumsuz yere par- çalının yacak — surette — kayıtları olduğuna göre, ilk bakışta bu ibarenin verd ği intiba vekâletleri adedi artırılab lir. İşler inkişaf etmiştir artıriyorum atnma o kâay- dü şart altında artırırım ki, işleri lüzumsuz yere parçalamam. De- mek ki, bu kaydü şart altında ve bu şekli surette artırılabilir. Bendeniz ise aksinin de - varit olduğu zan ve zehabındayım. Kanaatim budur. Yani inkişaf kelimesinden maksat sadece iş- lerin artması, çoğalması değil, işlerin bir istikamet takip etmesi noktasındadır. Belki iki vekâle- tin bir vekâlet haline getirilmesi mümkündür. Bunu ikinci ibare lüzumsuz yere parçalamıyacak surette ibaresi temin ediyor. Ancak bu kanunu kabul ettiğimiz| zamanda bir takım vekâletler mMüessestir. Bunlar lâzımdir. Ön dan sonra bu kanun maddesini tatbik edecek olursak (ki bu lüzüum kabul edilmiştir) mücsseâ we müttefikül eyhtir. Artık kanun üzerinde lâkırdı olmaz. Kanunun bu ibaresi artırmayı matuftur. Eksiltmeği matuf değildir. Encü- men tarafından bunun söylen: mesini istiyorum. Mazbata muharriri arkadaşı- mız sadece artırma noktasına aid olan ifadeyi teyid ediyor. Bendeniz yanılabilirim. Belki en- cümenin kabul ettiği mana ve rüh da budür. Yalnız kanunun bu ibaresi ne maksad'a geçiyor. Onu anlamak istiyorum, Hakkı Tarık Usun bu müta- lcasına karşı da teşkilâtı esasiye encümeni reisi Şemsettin Günal- tay şu cevabı vermiştir: — Hakkı Tank arkadaşımızın itirazı vehleten varit görülebilir. Tereddüdü mucib olabilir. Fakat burada inkişaf ibtiyaç yerinde kullanılmıştır. İnkişaf ihtiyaç ma- nasına olduğuna göre vekâletleri lüzumsuz yere parçalamak caiz olamıyacağı gibi vekâletleri lür zumsuz yere bir yerde toplamak da caiz olamaz, Çünkü lüzumsuz parçalamak gibi lüzumsuz tekâ: süf ettirmek ve toplamak da ihtiyaca münali olur. Hakkı Tarık Üs (Giresun)—Çok doğru, ben de — öyle zannediyo» rUmm. Encümen reisi ŞM.J..( Gö naltay (Sivas)— Zannederim artık bunun üzerinde tereddüde ma- hal yoktür. Sum İçöz —Bir sunl, İora Ve- killeri heyetinin kaç Vekilden terekküb edeceği Başvekilin tek- lifi üzerine Reisicumhur tarafın- dan tasdik olunur. İcra Vekilleri heyeti kanununda bunların un- vanı vardır. Meselâ 16-17 Vekâlete lüzum gösterilşe bunun unvanını Başvekil mi tayin ede- gek. Bu nasil yapılacaktır? Teşkilâtı Esasiye Encümeni veisi Şemsettin Günaltay: — Yeni bir Vekâlet tesis edil diği vakit tabiatile büdcesi he- yeti celilenize getirilecektir. O zaman bu büdce bir unvanla gelecek'ir. Heyeti celilece mu- vafık gürü ürse yeni şekil kabul edilmiş olu.. Kanunlarda mev- cüt maddelerdeki kayıtlar da bununla değiştirilmiş olur. Bu iz hatı müteakip devlet dairelerinin vekâletlere tefriki ve siyasi müsteşarların vazifeleri hakkındaki kanunun tadiline ait kanun Tâyhası reye konularak kabul edilmiştir. Kamutay bu toplantısında a- keri memurlar kadunün 6 inct maddesinin değiştirilmesine dair kanun lâyihasının birinci müza- keresini yapmış ve çarşamba günü toplanmak üzere — içtimaa nihayet vermiştir. İzmir İkinci iera memurluğun: dan: Aliye ipotekli borcundan do- layi Hüseyin Hüsnünün tahtı ta- sârrufunda bulunan ve tamamına 2500 dira kıymet konulan bir tapuya merbut olup Tepecik mahallesinin Kağıthane cadde- sinde kâ n ve tapu kaydına göre 146, 148, 148/1, 148/2 numaralı ev ve üç dükkân takdiri kıymet esnasında 146 numaralı ve 146/1 aşçı dükkânı ve 146/2 kahve- hane 148, 146/2 numara ile tev- hit edilen kahvehane ile beraber dükkânına taj olarak numaralan- dıiğı görülmüştür. 146 numaralı eve kapıdan gi- rilice zemini taş ile sola, sola- nin arka kapısından - çıkıldıkta bir köridor, koridorun sağında gayet geniş bir mutbah, kori- dorun solunda kapısı seddedi- lerek ittisalindeki 146/1 numa: râlı aşçı dukkâanına — muvakka- ten ilâve edilmiş bir oda ve ittisatindeki 146/1 numaralı aşçı dükkânına — muvakkaten — ilâve edilmiş bir oda ve ittisalinde :& hı:u merdiveni mezkür mer- ivenle üs: kata Heye dönülünce İr:a"ıhî% s% sofanın solunda küçük bir oda, sofanın karşısında geniş bir oda ve bu odanın solundaki kapıdan girilince arkaya doğru gene ge niş bir oda, binanın arkasında uzün ve geniş bir avlu, avlunun nihayetinde solunda bir sofalı ve bir odalı tahtani müceded bir ev ve bu evin sağında bir odalık (cephesi duvarlı ve üstü açık) bir arsa mevcud - olduğu hane ve mezkür dükkânların 3/1/938 tarihinde pazartesi saat 14 te İzmir İkinci icrasında bi- rinci artırması yapılmak üzere açik artırma ve peşin para ile satılmasına —karar — verilmişlir. Mezkür artırmada verilecek be- del muhammen kıiymetin * 75 ini bulduğu takdirde en çok artırana ihale olunacak aksi takdirde en çok — artıranın taahhüdü baki kalmak — şâar- tile müzayede 15 gün * sonra 18/1/938 tarihine müsadif salı günü saat 14 te temdiden ya- pılacak artırma netiesinde satış 2280 numaralı kanuna tabi ol- mamakla en çok artıranın üstüne bırakılacaktır. Bu baptaki artır- mâa şartnamesi 20 /12/ 937 den itibaren herkese açıktır. Bu gayri menkul üzerinde her hangi bir şekilde hak talebinde bulunanların işbu ilânın taribi neştinden itibaren 20 gün zar- fitda ellerindeki veşa:kle birlikte düiremize müracatları lüzımdır. Aksi takdirde hakları tapu si- cilile sabit olmıyanlar paranın Ppaylaşmasından hariç kalacak- İldll_'— * de 2 buçuk dellâliye resmi ve tapu ferağ harçları Müş'eriye aittir. Müzayedeye iş- tirak etmek istiyenler 37/13784 numâra ve *b 7 buçuk teminat akçası veya banka mektübu ile birlikte yevmi Mmezkürda müza- yede mahallinde bulunmaları lü- zumu ilâh olunur. SADAÇ ŞT TT # ANADOLU 1 Könmmnetel İzmir Tinci icra memurlu- gundan: Hakkâk Raşidin Emlâk ve Eytam Bankasından ödünç al- dığı paraya mukabil Bankaya ipotek eylediği İzmirde Mahmu- diye mahallesinin eski Balıkpa- zarı (Büyük tuhaf yeciler) de 97 No.lu ve 980 adanın 2 parse- linde bulunan üslünde cephe- den iki ve yandan bir pencereli bir odayı havi 1200 lira kıyme- tinde olan bu mağazanın geçen sene yapılan satışı 2280 — sayılı kanuna göre geri bırakıldığı halde birinci senc taksit borcu muay- yen vadesinde ödenmediğinden bu hüküm ortadan kalkarak mağa- zanın yeniden mülkiyeti açık artırma suretile ve 844 numaralı em- lâk ve eytam bankası kanunu mucibince bir delaya mahsus olmak şartile artırması 3/1/938 Pazartesi günü saat lâde ic- ra dairemiz içinde yapılmak üzere biray müddetle satılığa konuldu. Bu artırma neticesinde satış bedeli her ne olursa olsun bor- €un ödenmesi tarihi 2280 nu- maralı kanunun meriyete girdiği tarihten sonraya müsadif olması hasebile kıymetine bakılmıyarak eh çok artıranın üzerine ihalesi yapılacaktır. satış 844 numaralı emlâk ve eytam bankası kanunu hükümlerine göre yapılacağın- dan ikinci artırma yoktur. Satış peşin para ile olup müşteriden yalnız yüzde iki buçuk dellâliye Mmasrafı alınır. İpotek sahibi alacaklılarla di- ğer alâkadarların ve irtifak hakkı sahiplerinin gayri menkul üzerindeki haklarını — hususile faiz ve masrafa dair olan iddia- larını işbu ilân tarihinden itiba- ren yirmi gün içinde evrakı müsbitelerile birlikte memuri- yetimize bildirmeleri icab eder. Aksi halde hakları tapu sici- lince malüm olmadıkça paylaş- madan hariç kalırlar. 22/12/937 tarihinden — itibaren — şartiname herkese açıktır. Talip olanların yüzde yedi buçuk teminat akçası veya milli bir banka itibar mektubu ve 37/1335 dosya numarasile İzmir 1Tinci icra memurluğuna müracaatları ilân olunur. 407 Emlâk ve eytam ban- kasından: 937/1335 icra dosya numa- rasile satılan, yukarıda avsafı yazılan gayri menkulün elıcısına istersek, bankamızca bu gayri menküle — könülacak — kiymetin yüzde ellisine kadar umumi şartlarımız dahilinde ikraz ya- pilabilir. 4228 İzmir birinci icra memurlur gundan; Esma ve Nuşin'in Emlâk ve Eytam Bankasından ödünç ak- dığı paraya mukabil Bankaya ipotek eylediği İzmirde Karşı- yakada Bahariye mahallesinin Soğukkuyu caddesinde 16 eski 22 yeni Nolu haneye kapıdan içeriye girilince bir mermer sofa üzerinde sağda iki karşıda bir ki cem'an üç oda ve buradan bir kapı ile aşağıya ve arkaya doğru inildikte bir mutbak, bir mikdar avlu ve avluda bir he- lâsı olan 900 Lira kıymetli bü evin geçen sene yapılan satışı 2280 sayılı kanuna göre geri bırakıldığı halde birinci sene taksit borcu ödenemediğinden bu hüküm ortadan kalkârak evin ye- niden mülkiyeti açık artırma suretile ve 844 Numaralı Em- lâk ve Eytam bankası - ka- nunü — muücibince bir — defaya mahsus olmak şartile — artırması 3/1/938 Pazartesi günü saat 14,30 da icra daitemiz içinde yapılmak üzere bir ay müddet- le satılığa konuldu. Bu artıima neticesinde — satiş bedeli her ne o'ursa olsun bör- çun ödenmesi tarihi 2289 nüma- ralı kanunun meriyete — girdiği tarihten sonraya müsadif olması hasebile kıymetine bakılmıyarak en çok artıranın üzerine ihalesi yapılacaktır. Satış 844 numaralı Emlâk ve Eytam bankası kanu» nu hükümlerine göre yapılaca- ğından ikinci artırma yoktur. Satış peşin para ile olup müş- teriden yalnız yüzde iki buçuk dellâliye masrafı alınır. İpotek sahibi alacaklılarla di- ğer alâkadarların ve irtifak hak- kı sahiplerinin gayri menkul üzerindeki haklarını — hususiyle faiz ve masrafa dair olan iddi- alarını işbu ilân tarihinden iti- baren yrmi gün içinde evrakı müsbitelerile birlikte memuriye: timize bildirmeleri icab eder. Aksi halde hakları Tapu si- Gilince Balin olmal pay: laşmadan hariç kalırlar.22/12/937 tarihinden — isibaren — yartname kaskedü öğkün * Telipe olüların yüzde yedi buçuk teminat akçası Yeya milli bir banka itihar meks tubu ve 37/1633 dosya numa- marasile İzmir 1 inci İcra me- murluğuna — müracaatları — ilân olunur. Hiş.No: 607 Emlâk ve eytam ban- kasından: 37/1633 icra dosya numara- sile satılan, yakarıda evsafi yar zılan gayri menkulün — alıcısı istersek, bankamızca bu gayri menkule — konulacak — kiymetin yüzde ellisine kadar umumi şartlarımız dabilinde ikraz ya- pılabilir. 4227 “İzmir defterdarlığından: İcar No. 266 Tepecik Kâğıthane c. 64 no. lu ev Karşıyaka Turan Menemen c. 259 no. lu ev 267 268 i 269 270 271 ” Şimeddifer 272 Narhdere Yeni kala mevkünde 3 dönüm tarla Karşıyaka Şemikler Menemen c. Kuruçeşme &. 9190 M. bahçe Kemer c. 21,23 taj no. lu iki ahır Lira 90 12 12 18 10 25 20 .27 , » . Ü . ” Yukarıda yazılı emvalin senelik icarları 15 gün müddetle müza- yedeye konulmuştur. İhalesi 16-12-937 tarhinda Perşembe günü saat 15 caatları. tedir. Taliplerin Milli 110 müre- 4236 Emlâk müdürlüğüne — İzmir defterdarlığından: Satış 1064 no. lu harap kahvehane 1066 no, lu 157 M.2 arsa İkinci 111,50 M.2 arsa 1068 Lira K. Halkapınar Mersinli cadde üzerinde 8 eski 14 taj 200 00 3 ncü Karataş Halil Rifat paşa 369 eski 329 taj 47 10 Karantina Selimiye s. 8/1 taj no.lu 22 30 Yukarıda yazılı emvalin mülkiyetine bidayeten ve temdiden talip çıkmadığından 29-11-937 tarihinden itibaren bir ay müddetle pazarlığa bırakılmıştır. Taliplerin Milli Emlâk müdürlüğüne müra- caatları “ İzmir Sahil Sıhhi baştabibliğinden: 4235 ye merkezi Urla tahaffüzhanesinin ihtiyacı olup mnhammen bedeli 1096 lira 35 kuruş kıymetindeki boya ampul ve muhtelif demir levazımı 26 İkinciteşrin 937 den 10 Birincikânun 937 tarihine kadar 15 gün müddetle açık eksiltmeye konulmuştur. Şerait ve listeyi görmek istiyenlerin İzmir Sahil Sıhhiye merker zine baş vurmaları eksiltmeye gireceklerin *67,5 miktarındaki 82 lira 23 kuruş teminatı muvıklu;e akçesini beraberinde getirmeleri ilân olunur. 616 4177 Eşrefpaşa hastanesi baş tabib- liğinden: Eşrefpaşa haştanesi için alınacak olan 3715 lira muhammen kaymetli 53 kalem âlâtı tıbbiyenin eksiltmesinde istel gından bir ay zarfında pazarlıkla temin ve tedariki ikmadı- lâyet encür meninin olbaptaki kararları iktizasından olmakla işbu âlâtı tıbbi- yeyi vermeye istekli olanların ilân tarihinden itibaren bir ay zar- finda encümeni vilâyetin toplandığı her Pazartesi ve perşembe günleri saat 9 dan 12 ye kadar pey akçalarile beraber encümene müracaatları ilân olunur. 4232 Türk Hava Kurumu Büyük piyangosu 2 inci keşide 11 İlkkânun 1937 dedir Büyük ikramiye 35,000liradır Bundan başka: — 15,000, 12,000, 10,000 lirahık ikramiye- lerle (20,000 ve 10,000) liralık iki adet mükâfat vardır. Ayrıca: (2,000) liradanbaşlıyarak (20) liraya kadar büyük ve küçük birçok ikramiyelerle amortileri havi olan bu zengil plândan istifade etmek için bir bilet almaktan çekinmeyiniz. oto Oroğlu Hamza Rüstem En meşhur fabrikaların fotoğraf makineleri, Tilm, cam, kâğüt kart ve bilumum fotoğrafçılıkta müstamel eczalar, fotoğraf alât ve edevatı, Tont ve sehpalar. Fotoğrafçılığa müteallik her nevi malzen:l Zevki okşiyaçak resim ve ağrandismanlar, senedat ve evra' istinsahları ve kopyaları kemali dikkatle yapılır. AMATÖR İŞLERİ — | Developman, kopya ve her nevi ağrandisman sürat ve ne setle yapılır. İZMİR: Emirlerzade çarşısi No. 28, 4, 5, 6, 7, 8. 9 Telefon: 2675 röf: Rüstem İzmi Tel