1 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

1 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

1 Kününuevel ANADOLU Japonlar, Nankin şehrini kuşatmak üzeredirler. Halk, beyecanla şehri terketmektedır. Hüknmet, devlete aid kıymetlı eşyayı Ankeoya taşıyor. Şanghay, 30 (Radyo) — Ja- pon ordularının Nankin üzerine hareketi, bugün de devam et- miştir. Son gelen haberlere göre, Ja- pon kıtaatı, (Kiyankin) müstah- kem mevkiini zaptettikten sonra, Nankin şehrine 50 kilometre yaklaşmışlardır. Japon ordusunun diğer — bir kolu, Losinge doğru, bir kolu da Soy Banga — ilerlemektedir. Bu hareket, 'Jâpon ordusunun, Nankin şehrine doğru olan hü- gümun katileştiğini göstermek: ghay, 30 (Radyo) — Ja: pon ordusu, Nankin Şatmak üzeredir. Bu ase: betle Nankin şehrinde bulunan ecnebiler, Jıpııı kumandenli: telsizle bir bitaraf mın- tesis ve kendilerinin bu Mıntakada barınmalarına müsa- âde edilmesini istemişlerdir. Halk, Naakin çekrinden h- yecanla kaçmaktadır. Çin hükümeti, âsaratikayı ve d Nan- m aid kıymetli eşyayı Nâz z aziyol, ggk naziktir. — Hayfa BK Limanına gelen bir vapurdan karaya asker çıkarıldı Kudüs, 30 (Radyo) — Tuk kerimde oturan Kudüs eşrafın- dan ve'mutedillerden Şeyh Moh: ined Abdullah, bugün evinde suikasda —maruz kalmıştır. bıta, mütecasirleri yakalıya- Mamıştır. Son haberlere göre; Hayfaya giden yolcu otobüsleri, Arap Çetelerinin taarruzuna uğramıştır. Yolculardan bir ölü ve üç ya- talı vardır. Kaliforniya adlı İngiliz nak- liye gemisi, bugün Hayfa lima- nina vasıl olmuş ve İngiltereden gelen bir miktar askeri karaya çıkarmıştır. Belçika kabinesi Parlâmentoda beyanname- sini okudu.. Brüksel, 30 (Radyo) — Par- lâmento, bugün toplanmıştır. Yeni Başvekil B. Janson; ka- binenin beyannamesini okumuş Ve Belçika hari setinde bir değişiklik olmıyacağını, eski ka- binenin kurduğu esaslar daire- Sinde hareket edeceğini beyan eylemiştir. Suriye Başvekili Fransız ricalile konuşuyor Paris, 30 (Radyo) — Suriye wekili B. Cemil Mardan bu Sün Hariciye Nezareti siyasi Müsteşarı B. Fransuva Deteşan tarafından kabul edilmiştir. Bu —ıdı. Fransa ile Sur'ye arasın: İi mali ve siyasi bir çok mes- “leler konuşulmuştur. İstanbulda Fırtına devam ediyor obul, 30 (Hususi) — Fır- devam ediyor. thane deresini ve köprüyü basmıştır. Yeni pamuk ipliği fiatleri Ankara, 29 (A.A.) — İktısat Vekâletinden: Yeni pamuk ipliği fiatlerinin 22 İkinciteşrin 1937 - tarihinden itibaren mer'iyete girdiği ilân edilmişti. Halbuki bu husus hak- kında alâkadarlara yapılan ta- mimde, tüccarların riayete mec- bur oldukları hükümlere ait me- vadın bir fıkrasında yeni fiat- lerin mer'iyet tarihi 22-10:937 olarak gösterilmiştir. Bu tarihin doğrusu tamimin başında da işaret edildiği gibi 22 İkinciteş- rin 1937 dir. Altının Nisbetsiz yükselişi tetkik olunuyor İstanbul, 30 (Hususi) — Ma- liye Vekâleti nakid işleri mü- dürü B. Halit Nazmi Ankara- dan buraya geldi. B. Halit Nazmi, altın fiatinin son günlerde nisbetsiz bir halde yükselmesi meselesini tetkik et- meğe başlamıştır. B. Hitler İtalya krali- < İçesine nişan gönderdi üç maruf generalin tevkifi bekleniyor Dünkü araştırmalarda Paris civarındaki ormanlarda 18 sandık el bombası bulundu. Paris, 30 (Radyo) — Fransız zabıtası, ihtilâl teşebbüsü etra- fındaki tetkikatına devam ediyor. Bu gün yapılan araştırmalarda, ihtilâl teşebbüsünün başında bu- lunanların şifresi elde edil! , Bu sayede bir çok kimselerin yakalanmasına intizar olunuyor. General Vigand, general Do- nen ve general Dosetyorun tev- kifleri muhtemeldir. Bu üç general, Fransanın en maruf şahsiyetlerindendir. General Vigand, esi kânıharbiyei umumiye reisi idi. Bu günkü araştırmalarda, Pa- ris civarındaki ormanlardan bi- rinde 18 sandık el bombası bu- lunmuştur. Paris, 30 (Radyo)— Zabıtaca yapılan araştırmalar nelicesinde Raş kulüp civarında elli sandık el bombası daha bulunmuştur. Rus taharri memurları Varşovaya giderek Rus sefi- rinin hususi evrakını aldılar Varşova, 30 (Radyo) — Bu gün, Moskovadan gelen beş Rus taharri memuru, — istasyon- dan çıkar çıkmaz, doğruca Rus şefarethanesine g tmişler ve Mos- kovada mevkuf bulunan Rus sefirinin hususi — evrakını — alıp tekrar Moskovaya dönmüşlerdir. Bordo liman amelesi Umumi grev - ilân etti Bordo, 30 (Radyo) — Tayfa- lar sendikası, bugün umum! grev ilân etmiştir. Bu yüzden li daki vapurlardan ne yük alınmış ve ne de tahmil muamelesi ya- pılmıştır. İngiltere Portekize askert bir heyet gönderecek Lizbon, 30 (Radyo) — İngil- terenin Şubat içinde Portekize bir askari heyet göndereceği ve bu heyetin, iki devlet arasındaki münasebatı takviye etmek için Portekiz askeri ve siyasi ricalile temaslarda bulunacağı söyleniyor. Fransa Propagandaya mühim tahsisat ayırdı Paris, 30 (Radyo) — Fransa Hariciye Nezaretinin; 1938 büd- cesine propaganda için 41 ml- yon fazla tahs'sat ayırdığı bik dirilmektedir. Bu tahs'satın bir kısmı, hariç memleketlerde Fran: sız propagandası için sarfolu- nacaktır. Matbuat umum müdü- rü işe başladı Ankara, 30 (Hususi muhabi- rim zden) Yeni matbuat umum müdürü B. Naci bugün vazifesine başlamıştır. Kayıp tayyare henüz bulunmadı Varşova, 30 (Radyo) — Po- lonya Başvekili general Sela- pofski; kayıp olan Leh yolcu tayyaresi için yapılan araştırma: lardan dolayı Bulgar - Başvekili B. Köse İvanofa bir teşekkür telgrafı çekmiştir. Tayyare, henüz bulunmamış- tır. İçindeki yolcularla tayyare- nin sigortalı olduğu haber ve- yiliyor. Roma, 30 (Radyo) — Alman- yanın bura sefiri, bugün saraya giderek kraliçe Elena tarafından kabul edilmiş ve B. Hitlerin gönderği büyük kartal nişanını kraliçeye vermiştir. Hataylılar Atatürke minnettar.. İstanbul, 30 (Hususi) — Ha- tayda halk mümessilleri konso- loshanemize gelerek kendilerini İs iklâle kavuşturan Atatürke ve Cumhuriyet hükümetine minnet- torlıklarının arzını rica etmiş- lerdir. Çeşme vekUrlada Tütün satışı meselesi İki gündenberi Akhisar hava- lisinde hararetli tütün satışları olmuşsa da şimdi bu mıntakada da durgunluk - başlamıştır. İnhi: sarlar ve Türk tütün Limitet şirketi mübayaa memurları, her tarafıa dolaşarak tütün fiatinin fazla düşürülmesine mani olacak şekilde piyasada müdahalelerde bulunmaktadırlar. Gazetemizde Çeşme ve Ür- lada tütün satışları hakkında çıkan ve müstahsilin endişesini tebarüz ettiren yazılar üzerine inhisar ve Türk tütün Limitet Şirketi mübayaa memurlarının bu mıntakaya gönderilmesi ve oralardan mübayaat yapmaları kararlaştırılmıştır. Bucalılar memnun Dün gece silâk araştırmaları gyapıldı Bucanın değerli nahiye mü- dürü B. Şem'i Aka, dün gece geç vakit, refakatinde polis ko- miseri B. İsa olduğu halde kah- vehanelerde silâh araştırmaları yapmış ve Hasan oğlu İsken- derde bir toplu tabanca, bir arkadaşında da bir kama ve Murad isminde birisinde bir beşli tababanca bularak almıştır. Bucalılar, bu araştırmalardan dolayı fevkalâde memuun kal- mışlar, Buca asayişine gösterdiği alâkadan dolayı parti kanalile vilâyete teşekkürlerini bildirmiş- lerdir. Sahifo 3 B. M. Meclisinde geçen müzakereler Ana yasamızda ta- dilât yapıldı Yeni maddeleri neşrediyoruz. Bazı mebuslar da söz aldılar Ankara, 29 (A.A.) — tay bugün Hilmi Uranın baş- kanlığında — toplanarak — Celâl Bayar ve 152 arkadaşı tarafın- dan teşkilâtı esasiye kanununun, 44, 47, 48, 49, 50ve61ıııcı maddelerinin değiştirilmesini tihdaf eden kanun - teklifi ile gene Celâl Bayar ve 18 arka- daşının devlet dairelerinin ve- kâletlere tefriki ve siyasi müs- teşarların vazifeleri hakkındaki kanunun tadilini gösteren diğer bir kanunun - teklifi ile teşkilâtı esasiye encümeninin bunlara aid mazbatalarını müstaceliyet ka- rarile müzakere ederek mevruu bahis kanun lâyihalarını kabul eylemiştir. Teşkilâtı esasiye kanununun yu- karıda zikredilen maddelerinde yapılmış olan tadilât şunlardır: Teşkilâtı esasiye — kanununun 44 üncü maddesi aşağıda yazılı surette değiştirilmiştir: Başvekil, Reisicumhur - cani- binden ve meclis azası meya- nından tayin olunur. Sair Vekil- ler, Başvekil tarafından meclis azası arasından intihap oluna- rak heyeti umumiyesi Reisicum: hurun tasdiki ile meclise arzo- lunur. Meclis müçtemi değilse arz keyfiyeti meclisin içtimamna talik olunur. Hükümet hattı ha- reket ve siyasi noktai nazarını azami bir hafta zarfında mec- lise bildirilir. ve itimad taleb eder. Teşkilâtı esasiye kanununun 47 inci maddesi aşağıda yazılı surette değiştirilmiştir: Vekillerin vazife ve mesuli- yetleri mahsus kanunla tayin olunur. Teşkilâtı esasiye kanununun 48 inci maddesi aşağıda yazılı surette değiştirilmiştir: Vekâletlerin teşkili tarzı mah- sus kanuna tâbidir. Teşkilâtı esasiye kanununun 49 uncu maddesi aşağıda yazılı surette değiştirilmiştir: Mezun ve her hangi bir se- beple mazur olan bir vekile ic- ra vekilleri heyeti azasından bir diğeri muvakkaten niyabet eder, Ancak bir vekil bir vekâletten fazlasına niyabet edemez. Teşkilâtı Esasiye kanununun S0 inci maddesi aşağıda yazılı surette değiştirilmiştir. İcra Vekillerinden birinin di- vanı âliye sevkine dar Türkiye B. M. Meclisince verilen karar Vekâletten sukutu dahi muta- zammındır. Teşkilâtı Esasiye kanununun 61 inci maddesi aşağıda yazılı surette değiştirilmiştir: Vazifelerinden mümbais husu- satta İcra Vekilleri ile Şürayı devlet ve temyiz mahkemesi tücsa ve azasını, Cumhuriyet başmüddeiumumisini muhakeme etmek üzere bir divanı âli teş- kil olunur. Devlet dairelerinin Vekâlet- lere tefriki ve siyasi müsteşar- ların vazifeleri hakkındaki ka. nunda da tadilât yapılmıştır, 11-8-1937 tarih ve 3117 mu- marali kanunun birinci maddesi aşağıda yazılı surette değiştiril- miştir: İcra Vekilleri Heyetinin kaç vekilden terekküb edeceği Baş- vekil teklifi üzerine cumhur reisisinin tasdiki ile tagyyün eder. Devlet daireleri biri Baş- vekâlet olmak üzere devlet — iş- Kamu- |Elerinin inkişafına göre ve devlet işlerini lüzumsuz yere — parçala- mıyacak surette Başvekilin tek- Kfi ve cumhur reisinin tasdiki ile vekâletlere taksim olunur. 3117 numaralı kanunun 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ve 9 ncu madde- leri ilga edilmiştir. Bu sonuncu kanun lâyihasının müzakeresi esnasında söz alan Hakkı Tarık Us - (Giresun) ka: nuni teklifin birinci maddesi ile encümen tarafından heyeti umu- miyeye arzedilen — mazbatada teklif olunan birinci madde ara- sındaki ibare değişikliğine temas ederek bu değişikliğin bir lüzum üzerine yapılmış olduğuna şah- sen kani bulunduğunu söylemiş ancak ileride bugün mevzuu mü- zakere olan tadil sebeplerini araştıracaklar için encümen cs babı mucibe mazbatasının kâfi derecede — etraflı bulunmadığını ilâve eylemiştir. Hakkı Tarık Us, bu meyanda meselâ demiştir, Vekâlet tabiri Vekil yapılmıştır. Bu doğrudur. Yalnız Vekiller taayyün ettikten sonra Devlet daireleri işlerinin Vekâletlere taksimini gösteren fıkra o şekilde yazılmamıştır. Acaba ilgası teklif olunan me- tindeki Vekâletsiz Vekil tâbirini meskütu an mi geçiyoruz. Yoksa tamamen o fıkraya taraltar ol- madığımız mı anlaşılıyor. Bilmi- yorum acaba eveiki maddeyi değiştirdiğimizden dolayı böyle bir zehab hasıl olacak mı? Bir de birinci maddenin son fıkra- larında Devlet daireleri biri Başvekâlet olmak üzere Devlet işlerinin inkişafına göre ve Dey- let işlerini lüzumsuz yere parça- lamıyacak — suürette Başvekilin teklifi ve Cumbhur - reisinin tas- dikile Vekâletlere taksim olunur, deniyor. İbareyi mutlak olarak ele alınca Vekâletlerin hepsine taksim olunur mânası çıkar. Bu maddenin yazılışına göre Vekâ- letlerden bir ikisini istisna et- mek mümkün olmaz diye düşü- nüyorum. Eğer bazı Vekâletleri Devlet - dairelerinin — işlerinden hariç birakmak — istiyorsak o vakit bu işler Vekâletlerin mü- nasip olanlarına taksim olunur şeklinde maddeyi ikmal etmek lâzimgeldiği kanaatindeyim. Bu noktayı encümen nasıl mütalea etmiştir, bilmiyorum. İkinci nokta da şudur: Devlet da'releri işlerinin in- kişafına göre ve devlet işlerinin lüzumsuz yere parçalanmayacak surette deniliyor. Bu - kayıtlar bu maddenin nasıl tatbik edile- ceği hakkında olan ve kanunun ruhunu taşıyan ibarelerdir. Ve- kâletlerin lüzumsuz yere parça- lanması tabiri ayni — zamanda vekâletin lüzumsuz yere tekâsüf ettirimemesi ve lüzumsuz yere bir vekâlette işlerin toplanma- masını da ifade edecektir. Bu manayı inkişaf tabirinden çıkar- mak icab ediyor. Malumuâliniz inkişaf tabiri atılma, genişleme diye bir mana tazammun eder, Eğer inkişafı bu lügat manasın- da kabul edersek bundan sonra bu madde ile icab etse de her hangi bir vekâleti kaldırmak is- tersek âdeta güçleşi Bugün vekâletlerin adedi önümüzdedir. Bu kanunla ifade edilen inkişaf kelimesi ile buna uygun düşen bir mâna kast olumıp olunma- &i ğ —Sonu