8 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

8 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

n ANADOLU eei Fransa Hariciye Nazırı bu- gün Bükreşte bulunacaktır. ——— .—— —. .—— Varşova konuşmaları hakkında tebliğ çıktı, Uluslar Sosyetesi için Romanyada ve Yugoslavyada emniyet kalmamış Karakovi, 7 (Radya)— Fransa Hariciye Nazırı B. Delbos, bu sabah hareketinden evel Polon- ya Hariciye Nazırı Kolonel Bek ile birlikte (Noterdam) kilisesini ziyaret etmiştir. Bu kilise 14ün- cü asırda inşa edilmiş en mu- azzam eserlerdendir. B. Delbos, müteakıben Zazo- lo kütüphanesini ziyaret etmiş- tir. Bu kütüphanede, Polonya- nın mazisi ve inkılâbı hakkında bir milyon kitap vardır. B. Delbos, bu ziyaretlerden sonra Mareşal Pilsudskinin me- zarına gitmiş ve büyük mera- simle çelenk koymuştur. B. Delbos, müteakıben istâs- yona gitmiş ve doğruca Bükreşe hareket etmiştir. Polonya Hariciye Nazırı Ko- lonel Bek, Fransa Hariciye Na- zırını teşyi etmiş ve istasyondan ayrılmıştır. Fransanın . Varşova sefiri B. Noel ile Polonya Hariciye Ne- zareti protokol müdürü, B. Del- bosa hududa kadar refakat ede- ceklerdir. Varşova, 7 (Radyo) — Fran- sa Hariciye Nazırı Bay Delbos, Polonyadaki Yahudilerin kısmen Madagaskara nakli hususunda Polöaya ricalile-mutabık — kal mıştır. İki devlet arasında husule ge- len itilâfa göre, üç sene içinde Madagaskara yüz yirmi bin Ya- hudi nakledilmiş olacaktır. Bun- ların nakil masrafları, zengin Yahudiler — tarafından — tesviye edilecektir. Bik eş, 7 (Rodyo) — Fransa Hariciye Nazırı B. Delbos yarın sabah saat 8 de burada bulu- nacaktır. B. Delbos, şimal istasyonunda Romanya Hariciye Nazırı B. Antonesko tarafından karşılana- cak ve derhal saraya giderek, ismini husust deftere kaydettik- ten sonra Hariciye Nezaretini ziyaret edecek, B. Antonesko ile bir müddet konuşacak ve müreakıbet B. Antonesko ile birlikte Başvekil B. Tatareskoyu ziyaret eyliyecektir. B. Delbos, ondan sonra baş- vekil ile beraber saraya gidecek ve kral Karol tarafından kabul Olunacaktır. Fransa Hariciye Nazırı, öğle yemeğini sarayda kralla birlikte Yiyecektir. B. Delbos, perşembe günü sabahı, mechul asker abidesine gidecek ve bir çelenk koyduk- tan sonra şerefine B. Tataresko tarafından verilecek ziyafette bu- lunacaktır. B. Delbos, ayni günün akşamı (Storçe) sarayında B. Antones- ko tarafından şerefine verilecek Ziyafette hazır bulunacaktır. B. Delbos da Cuma günü Fran- fiz sefarethanesinde büyük bir Tiyalet verecek ve bu ziyafette bütün siyasi rcal ile birlikte Matbuat erkânı da hazır buluna- ir. a Pransız gazetelerinin mümes- tillerinden i:r'ırekkep bir gurub Mezkür ziyafette bulunmak üzere bugün Bükreşe gelecektir. Fransa Harıciye Nazırı, Cu- M. Delbos martesi günü Bükreşten doğruca Belgrada hareket edecektir. Berlin, 7 (Radyo) — (Ham- burg Tagblât) gazetesine göre, Fransa Hariciye Nazırı B. Del- bosun Uluslar Sosyetesi hakkın- daki fikri Varşovada iyi karşı- lanmamıştır. Ayni gazete; gerek Yugoslavyada ve gerekse Ro- manyada Uluslar Sosyetesi için emniyet kalmadığını ileri sür- mektedir. Varşova, 7 (Hususi) — Fransa Hariciye Nazırı B. İvon Del- bosun Bükreşe — hareketinden evel bir resmi tebliğ neşredil- | miştir. Bu tebl ğde ezcümle de- nilmektedir ki: | Fransa Hariciye Nazırı B. | Delbosun Varşovada Polonya zimamdaranı ile yaptığı görüş- meler çok samimi gecmiştir. İki devlet adamı, Polonya ve Fran- sayı alâkadar eden bütün mese- leleri büyük bir dikkatle tetkik etmişler; 921 de imzalanan Po- lonya - Fransa — ittifakının: iki memleket münasebatının inkişa- finda esaslı ve daimt rolünü müşahede eylemişlerdir. Fransız ve Leh devlet adam- ları beynelmilel vaziyeti tetkik ile, iki milletin her sahada iş bi devam için müşterek noktai nazarlarını temin etmiş- lerdir. Paris, 7 (Radyo) — diğine göre, Polonya Hariciye Nazırı kolonel (Bek), Fransa Hariciye Nazırı B. Delbosâ dos- bir lisanla yazılmış bir mhtıra vermiş ve Polonyanın nüfusu gittikçe — fazlalaştığından dolayı, müstemlekeler meselesi mevzuubahs - olduğunda Polon- yanın dâ unutulmamasını — rica eylem ştir. Söylen- tane ! Başvek!limiz bu gün An- karaya dönüyorlar Bayar, bu gün saat miştir. yar da bulunmuşlardır. Berlin, 7 (Radyo) — Alman manlara tatbik olunan muameleler hakkında uzun makaleler yaz- makta ve Çekoslovakya topraklarındaki Almanların, üç milyondan fazla 'olduğunu, bunların bir azlık kütlesi değil, doğrudan doğ- ruya bir devlet derecesinde bulunduğunu ileri sürerek, Çekoslo- yakyanın barbarca hareket etmekte olduğunu iddia eylemektedir. Ispanyada müthiş bir tren çarpışması üç vagon hendeğe yuvarlandı, 6 ölü ve altmış yaralı var Barselon, 7 (Radyo) — Bu gün, Valânsiya ile Barselon arasın” da müthiş bir tren 'çarpışması — olmuştur. üçüncü mevki vagonlarından bir kaçı bir hendeğe düşmüştür. Yolculardan altı kişinin cesedleri çıkarılmış, yaralanan altmış kişi de bestane'sre sevk olunmustur. Istanbulun imarı hakkında konuşma- lar oldu. Başvekilimiz talimat verdi BÖ d S ü— e ada İstanbul, 7 (Hususi) — Şehrimizde bulunan Başvekil B. Celâl 16 da Belediyeye giderek Vali ve Belediye reisi Muhiddin Üstündağ ile gürüşmüştür. " Bu görüşmelerde İstanbul belediyesi fen heyeti reisi de hazır bulunmuş, İstanbul imar işleri tetkik edilmiş, hükümetin yardımı mevzuubahs olmuştur. Başvekil bütün işler hakkında izahat aldık- tan sonra bazı talimat vermiş ve akşam üzeri belediyeden ayrıl- İstanbul, 7 (Hususi) — Büyük Millet Meclisi M hafız kumandanı Kemal Yorulmaz le Bayan Muzalferin gün Perapalasta yapılmıştır. Düğünde, Başvekilimiz B. Celâl Ba- İstanbul, 7 (Hususi) — Başvekil B. Celâi Bayar bu akşam mat: buat erkânını kabul ederek görüşmelerde bulunmuşlardır. Başvekil, yarın (bu gün) Ankaraya dönecektir. — eli Alman gazeteleri Çekos- lovakyaya çatıyorlar Çekoslovakya topraklarında şimdi üç milyon Alman varmış.. böl düğünleri bu matbuatı, Çekoslovakyadaki - Al- Çarpışma — neticesinde | Altın fiatleri Maliye Vekâleti bazı kararlar alacak İstanbul, 7 (Hususi) — Son zamanlarda altın Hati sık, sık tebeddül etmesi, hüküme- tin nazarı dikkatini celbetmiş- tir. Maliye Vekâletinin, altın fiatlerini normal şartlar - dahi- linde tesbiti için bazı kararlar alacağı söylenmektedir. Mahsullerimiz Istandardize edildiğin denberi rağbet kazan. mış bulunuyor İstanbul, 7 (Hususi) — Üzüm, ut ve diğer bazı mahsulle- in standardize edilmesinden büyük faydalar görülmüş; bu mahsullerimizin hariçteki rağbeti bu yüzden artmıştır. Hükümet, bu vaziyeti nazarı- dikkate alarak buğday ve bak- lanın da istandardize edilmesini muvafık görmüştür. Bu hususta bir nizamname hazırlanacaktır. Prens Mişel Bir torpido ile İstan- buldan geçti İstanbul, 7 ( Hususi ) — Ro- mahya: "Veliahdı'? Prena - Mişel; bir Rumen torpidosu ile lima- nımızdan geçmiştir. Prens Mişel Pireye gitmektedir. Makedonyada Nehirler taştı, Yunan denizinde fırtına.. İstanbul, 7 (Hususi) — Make- donyada şiddetli yağmurlar yağ- miş, nehirler taşmış birçok yer- ler sular altında kalmıştır. Son fırtınanın Yunanistandaki tahribatı pek fazladır. Yunan denizindeki — gemilerin akıbetle- rinden endişe edilmektedir. Almanya Hariciye Nezaretine kurşun atıldığı yalanmış Berlin, 7 (Radyo) -— Meçhüal bir şahsım, Almanya Hariciye Nezareti binasına kurşun attığı hakkındaki — haberler, — tekzib edilmektedir. İtalya Suriye ve Tunus arasında kliring mukavelesi.. Roma, 7 (Radyo)— İtalya Ha- riciye Nazırı Kont Ciano, İtalya ile Suriye ve Tunus arasında- ki kliring mukavelesini imzalar mıştır, » Mülkiyenin Yukarıdaki resim, Cumartesi günü akşamı mülkiyenin 60 ıncı yıldönümü münâsebetile İzmir Mülkiyelilerinin de — Egepalasta verdikleri ziyafetin bir hatıasıdır. İLİ Bakile & Japon askerleri, eski Nankine girdiler Çin ordusu, şehri terketmeden evel mühim. mat depolarile askeri müesseseleri yaktı KĞ imtiyazlı mıntakanın tel örgü hududunu geçiyor Şanghay, 7 (Radyo) — Japon deniz, kara ve hava kuvvetleri, hep birden Nankin üzerine hü- cum etmektedir. Son alınan haberlere göre, yüz Japon tayyaresi dündenberi Nankini bombardıman etmekte- dir. Bütün büyük binalar ve resmi müesseseler, ateşler içinde yanmaktadır. Japon askerleri, bu sabah şehrin muhtelif noktalarından girmeğe başlamışlardır. Gelen haberler, eski Nankin şehrinin, kısmen Japonların elinde bu- lunduğunu bildirmektedir. Tokyo, 7 (Radyo) — Japon- ya Nazırlar meclisi ile yüksek askeri şüra, bu gün imparato- rün riyasetinde toplanmıştır. Bu esnada Çin hakkında mühim görüşmeler olmuş ve kat'i ka- rarlar alınmıştır. Alâkadarlara göre, bu gün, yâarın resmi bir/tebliğ çıkacak ve bu tebliğde, Japonyaca artık bir. Çin hükümeti mevcud olmadığı ilân olunacaktır. Şanghay, 7 (Radyo) — Ja- ponlar, İngiliz mmtakasındaki mavunaları müsadere — etmişler- dir. Bunu gören Çinliler, Japon- ların eline geçmemesi için kendi mavunalını batırmaktad rlar. Nankin, 7 (Radyo) — Mare- şal Şan-Kay-Şek bütün harb mıntakası dahilindeki mevaki ko- mutanlarına bir tamim gönder- m'ş, mühimmat ve esliha ile ahaliyi uzaklaştırmalarını ve son dakikaya kadar müdafaa etme- lerini bildirmiştir. Şanghay, 7 (Radyo) — Son gelen haberlere göre, Japonya hükümeti, Şanghaydaki beynel- milel mıntakanın ilgasını bütün devletlerden istiyecektir. Bunun sebebi, mezkür mıntakaya üç milyon Çinlinin — iltica etmiş bulunmasıdır. Şanghay, 7 (Radyo)— Mare- şal Şan-Kay-Şekin zevcesi, bu gün tayyare ile mechul bir sem- te müteveccihen Nankinden kaçy mıştır. Mareşal! Şan-Kay-Şek ve mü- şaviri - Avustralyalı Donal da, tayyare ile Ankeoya hareket et- mişlerdir. Şanghay, 7 (Radyo)— Çin or- dusu, Nankinden kaçarken bü- tün mühimmat depolarına ateş vermiştir. Bu yüzden korkunç infilâklar olmuştur. Bundan baş- ka kaçırılamıyan bombardıman tayyareleri tahrip edilmiş, hava istasyonları ve askeri müecssese- leri yakılmıştır. Çin ordusu, Yançe nehrinin şimal sahillerine çekilmekte ve tedricen nehrin öbür tarafın» geçilmektedir. Şanghay, 7 (Radyo) — Japor orduları, yeni şehri henüz işgal etmediler. Şehir, ateşler içinde bulunduğu — için işgal keyfiyeti yarına talik edilmiştir. Nankin şehrinden kaçan Çin askeri, 300 bin kişiden fazladır. Bu asker, terkettiği yerleri ateşe vermekte devam ediyor. Son haberlere göre, Mareşal Şan-Kay-Şek, istifa eylemiştir. Yer'ne Japon taraftarı olan Ven- Çi-Vey geçmiştir. Bu adam, eski Çin Başvekiliydi. Ihtilâlciler, Barselon şeh- rini bombardıman ettiler Atılan bombalardan 50 kişi 6!ır;üş, 100 kişi yaralanmış. Aragon cephesinde soğuk var. Paris, 7 (Radyo) — İhtilâlci- | makalede, Frankonun son ler, bugün tayyarelerle Barslon şehrini bombardıman ettiler. Öğleden sonra çıkan resmi bir - tebliğde, bombardımanda elli kişinin öldüğü ve yüz kişi- nin yaralandığı bildirilmektedir. " “Madrid, 7 (Radyo) — Aragon cephesinde müdhiş soğuk hü- küm sürmektedir. Bu cepheye, mütemadiyen kar yağmakta ol- duğundan, askeri harekât tevak- küfa uğramış bulunuyor. İhtilâlci tayyareler, bazı nok- talarda yeniden taarruzlara yel- tenmişlerse de defedilmişlerdir. Londra, :7 (Radyo) — Niyoz Fronikil gazetesi, yazdığı bir makalede, İtalyanın, mütema: diyen general Frankoya asker göndermekte — olduğunu — iddia eylemektedir. Parmeley imzasile yazılan bu bir hücum yapmak üzere olduğu ileri sürülmektedir. Londra, 7 (Radyo) — İngik tere hükümeti; Frankoya verdiği bir notada, Cumhuriyetçi İspan- ya sahillerine konulan ablukayı tanımadığını bildirmiştir. B. Hitler Ludendrofa iadei afi- yet diledi Munih, 7 (Radyo) — B. Hit- ler, / bugün hastaneye - giderek, Mareşal Ludendrofü ziyaret et miş ve kendisine iadei afiyet dilemiştir. Döktorlar, ihtiyar - Mareşalin hayatından ümid beslemedik &- rinı beyan ed yozlar.