9 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

9 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

Yirmi yedinci yıl No. 73877 Perşembe 9 Kânunuevel 937 Hergün sabahları (İzmir) de çıkar, siyasal gazetedir ” Anadolu Alman Gençlik teşkilâtı şefi, Tahran« dan tayyare ile Ankaraya geldi. Telafon: 2776 Fransız mümessili Garo, şimdiden kendisine göre mebus namzetleri tedarik etmeğe kalkışıyor!. Hatayda, milli —e 0:0 marşı söyliyenler, hapse atılmakta ve işkencelere maruz bırakılmaktadır. Nüfus tahriri, yeni rejîne aykırı olarak kasden geri bırakılmakta ve nüfusa kavdolmak istiyen Türklerden bir nevi ceza alınmaktadır. Antokya, 8 (Hususi muhabirimizden) — Sancakta mektum nüfusun meydâna çıkarılması ve tahriri için yeni nüfus memur- ları tayin edilerek - çalıştırılacaktır. Yeni rejimde bunun — yapıl: ması için derhal faaliyete geçmek lâzımgelirken Sancakta bu faaliyet, mümkün olduğu derecede körletilmek istenmekte ve bunun için güçlükler ihdas edilmektedir. Nüfus memurlarının miktarı artırılmadığı gibi her şeye rağ- men nüfus kütüğüne kaydolunmak istiyen'erin müracaatlarını iptal etmek için yeni usuller ihdas olunmuştur. Nüfuşa kaydedilecek şahısların beyannamelere-usülen beş kuruşlük pul yapıştırmaları iktiza ederken Sancakta bu iş için bir nevi ceza mahiyetinde olarak 25 Suriye kuruşu alınmaktadır. Antakya, 8 (Hususi muhabirimizden) — Sancaktaki Fransz Yugoslavya ve zümreler H. N. Ç. ciye Nazıtı Bay Dek Bükreşte bulunuyor. Romanyanın diş — siyaseti bir Yaftan Küçük antant ve Halkan S tit ol beşle l beraber di; YAURTÜ Üa VöRdü ayal Düüce, de Polonya — ve Fransa ile olan itti- ağlı oldağu içid eğer yar ik olan Rumen intiha batı iktidar mevkiüne sağ “cenabın Müfrilerini getirmezce bu büküme: Ha siyasetinde bir tebeddül vukuuna intizar edilemez. Bu — itibarla zaten Halled | miyen mes->le! Ademi müdahale komitesi dün de Gönüllüler meselesinin, yeniden çık- maza-sapması ihlimali kuvmetlidir komiseri B. Rojer Garo, Sancakta bulunan ve Türk olmışan yabancıları, Sancak halkı imiş gibi göstermeğe var kuvvetile çalışmaktadır. Hatta bu şekilde Sancak nüfusuna kaydedilmek istiyenler arasında mebus namzetlikleri mevzuu bahsolanlar var- dır. Meselâ, eski Sancak muhafızı Hüsnü Berazinin Antakyadan Hüsnü Bakinin Reyhaniyeden mebus çıkarılmaları düşünük mektedir. Antakya, 8 (Hususi muhabirimizden)— Beylanda milli marş söyledikleri :çin tevkif edilmiş olan Mustafa Dürri ve İbrahim zade İbrahim hapishanede gayet feci işkencelere maruz bulun- maktadırlar.. Bilhassa hapishane gardiyanları ve Jandarmalar, hiddetler ni Türk mevkuflarına işkence yapmakla yenmeğe ça hışıyorlar. İzmir Belediye reisi Ankarada toplandı Şef kabul etti;. Ankara, 8 (Husust muhabiri- "i mizdn) — İzmmre aid muhtelif işler için alâkadar Vekâletlerle temaslarda bulunmak üzere bu- raya gelen” beledye reisi Dr. Bay Behçet Uz. dün akşam Cumhürreisim'z Atatürk tarafın Dr. Behçet Uzu. B. Delbosun seyahati ’Fransa Hariciye Nazırı dün - Bükreşe vardı. Fransa Hariciye Nazırı B. Delbos ve Sinayada kralın şatosu Bükreş, 8 (Radyo) — Fransa Hariciye Nazırı B. İvon Delbos refakatinde Fransanın Bükreş sefiri B. Adriyen Tiyeri ile Ro- manya Hariciye nezareti müdi- ranından B. Leresko oldukları halde bu sabah saat 10,15 te buraya gelmiştir. İstasyon, Fransız, Rumen bay- raklarile donanmıştı. B. Delbos, Hariciye Nazırı B. Antonesko, Nakliyat Nazırı B. İnkoleç, Ge- neral Teodoresko, B. Lapedano, Bükreş belediye reisi ve daha bir çok zevat tarafından mera: simle kârşılanmıştır. Karşılayıcı- lar ârasında, Rus ve Çokoslo- vak sefirleri de vardı. İstasyon, balkla dolu idi. Fransa Hariciye Nazırı, doğ- ruca Fransız sefarethanesine git- miş ve saat İl de (Kotroçeni) saryina giderek, ismini hususi deftere kaydetmiş, yarım saat sonra da' Hariciye Nezaretine giderek B. Antoneskoyu ziyaret eylemiştir. İki devlet Hariciye Nazırları burada bir müddet konuştuktan sonra, beraberce Başvekâlete giderek başvekil B. Tatareskoyu ziyaret etmişlerdir. B. Tataresko, saat 12 de B. İvon Delbosu alarak saraya gö- türmüştür. Kral Karol, Fransa Haricye Nazırını kabul - etmiş ve şerefine bir öğle ziyafeti ver- miştir. Rumen matbuatı, Fransa Ha- riciye Nazırının Bükreşi ziyareti münasebetile uzun — makaleler yazmakta ve iki memleket ara- sındaki — dostluktan — hararetle bahseylemektedirler. Bükreş, 8 (ALA.) — B. Del- bos, Leh - Rumen hududuna dün akşam saat 20,32 de vasıl olmuş. oradan B. Beke bir telge raf çekerek Leh bhükümet ve — Sonu 9 uncu sahifede — Pirasadaibir hâdise: alacağını almış ve temin etmiş olan Fransanın — Romanyadan daha (fazla bekliyebileceği bir şey yoktur. Zaten Framsa Nazırının morkezi Avrapada yaptığı bu — turnada — Bük. teş ve Prag ziyaretlerinin siyasi bir ehemmiyeti — yoktur, Hariciye ayrılmamışlardır, olan — Varşova — ve leridir. Dün neşredilen resmi tebliğe ba- kılırsa Pransa Hariciye Nazırı Varşo- Yada yeniden hiç bir şey teminine Muyaffak olamamış. belki de Polon- asıl mübim Belgrad - siyaret- Ademi müdahale komite ozaları Londra, 8 (Radyo) — İspanya işerine ademi müdahale komi- tesi, bu gün de Lord Pilmotun riyasetinde to lanmış ve uzun müd det m zakerede bulunmuştur. Gerek ihtilâlci ve gerekse cumhuriyetç İspanyada bulunan gö- nüllüler. meselesinin, bazı ihtilâflar doğurduğu söyleniyor. Bu meselenin, yeniden çıkmaza sapması, kuvvetle muh emeldir. Mil'et AMeîîiLıivnde Dünkü celsede muhtelif dan hüzira” kabil edilmiş ve Bay Behçet Uz, İzmirlilerin ta- zimatını arzetiniştr. Belediye reisiniz, belediye ve fuar işleri için alâkadar makam- larla temaslarına devam etmek- tedir. İstanbüldan avdet edecek olan Başvekil Bay Celâl Bayarı ziya- retle İzmire aid işleri arzettikten sonra dönecektir. Kontr konşimento mua- melesi ne halde? İş v2 Osmanlı Bankaları muamel:yi kestiler. Yeni emir getirtilmesi icap ediyor. İki bancanın bu hareketine se- beb ise, merkezi umumilerinden evelce bu muameley> ait olmak üzere tayin edilmiş had ve raka- mı doldurmala indan — ileri gel- Dün piyasada bankaların ih- carat üzerine konter konşimento muamelelerini kestikleri ve bu yüzden borsada bir durğunluk görüldüğü söylenmiştir. Şayianın Yamın yeni bazı talebleri — karşısında kalarak sadece eki vaziyetinin de- Yamını pamukipliği” ile bağlamak Zaruretinde kalmıştır. Varşova ve Bükrüşte vaziyet ba tekilde devam' ederken Romada Bay (Stoyadinoviç) çerefine ziyalet veren Sinyor Mussolini irad cttiği vutukla Ve bilbassa misafirine karşı hamırla- dığı malı ve debdebeli resmi Kebullerle Yugoslavyanın İtalyaya da- fazla — yakınlaştığını ima etmek İtemiştir. Nitekim bazı gazeteler de 'Uğoslavyanın Roma » Berlin » Tokyo Mihverine yaklaşacağımı ve bu enretle Sntikomünist graba dahil olacağısı Yazmağa — başlamışlardır. — İtalya - ile Ogoslavya arasındaki yakınlığın bir ** daha bariz bir şekil slmasına di. Ytcek bir şey yoksa da bu sonuncu: Bun antikomünist grabuna dabil Olacağı faraziyosi üzerinde bir az t YAkkuf emtek icab eder. Fikrimize kalırsa böyle bir ihti. Bayri variddir ve buna mümkün Yagoslayyanın dış el Sİyast BNT münasebet tesin - etmemişti, Vat bu noktada ceki Sırbi 'diki Yugoslav hükümetinin ( çök esnslı göyretleri sebkat xk €lan sabık Rusya çarlarının Sonu 3üncü sahifede — kanunıar müzakere ediıdi Sarıcalar köyü baskını Devlete ait binaların satış bedellerile yeni binalar inşa olunacak.. Haydudlar Suçlarını itiraf ettiler Büyük Millet Meclisi binası Ankara, 8 (Hususi muhabiri- mizden) — Büyük Millet Mec- lisi, bu gün B. Refet Camıtezin riyasetinde toplanmış, mahtelif kanun lâyihalarının müzakeresile meşgul olmuştür. Ankara bele- diyesinin borçlarının uzatılması, brinci, Üüçüncü ve dördüncü umumi müfettişliklerin — teşkilât kadroları kanununun — bir - mad- des'nin değiştirilmesi, tapu mu- ameleri için merkezde fazla me- mur çalıştırılması, milli hüküme- te ait borçların tasfiyesi hakkın- daki kanun lâyihalarının geri verilmesi hakkındaki Başvekâlet tezkeresi — okunmuş: ve kabul edilmiştir. Devlete ait binaların satış be- Ü— Sonu BSinci sahifede — Beş haydud Geçenlerde Bergamânın Sarı- calar köyünde bakkal B. Züh- tünün bakkal “dükkânina gece — Sonu 8 inci sahifede — sıhhat derece ve şeklini tesbit için tahkikat vaptık, şu neticeye vardık: Filhakika, İş ve Osmanlı Ban- kaları, ihracat tacirleri ile bu şekildeki muamelelerini kesın'ş miştir. Şu hale göre, her iki banka merkezirin, yeni hesap açılması için İzmir şubelerine emir vermeleri icab etmektedr. Bunun da gecikeceğini sanmıyo- ruz. Çünkü hem ihrac tç,n | fas liyetini aksatabilir, hem d- y-r- ve para vermemeğe başlamışlar: | siğ dedikodulara yol açabilir. dır. Ziraat Bankası ise vaki mü- | Bunun pıyata üzerine tesirini'd- racaatları kabulde berdevamdır. | düşünmek iktiza eder. | ANADOLU | Üç gün sonra sayın okurlarına iki eser daha veriyor: CELÂL BAYAR ve ESKİ İZMİR Yazan: Gireson saylavı Talât Önat AYRICA Dahiliye Vekilimiz Bav Şükrü Kayanın nefis bir tercümesi —a Bunların birincisinde, eski İzmiri, İttihad ve Terak- kide Celâl Bayarı, gazete münakaşa ve mücadelelerini okuğacaksınız.. İkincisi, şüzide Vekilimizin ANADOLUda neşrine müsaade ettikleri çok alâkalı, çok yüksek bir eserdir. Bekleyiniz..