10 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

10 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 1

l Yirmi yedinci yıl No. 7378 Cuma 10 Kânunuevel 937 —— Hergün sabahları (İzmir) de çıkar, siyasal gazetedir Telefon: 2776 Pariste Iki senedenberi birçok cinayet- ler yaptığımı itiraf eden bir Alman yakalandı Garonun hile dolabı, sistematik bir halde ve durmadan çalışıyor Fransız mümessilinin maksadı, ortalı- gı karıştırmak ve intihabatta reyleri istediği —————. ©O"'cea ——— gibi parçalamaktır Garonun âleti olduğu anlaşılan meçhul bir şahıs, Reyhaniyede Kürtlerle Arapları iğfal etmekte iken halk tarafından tahkir edildi Iskenderunda çıkan (Vahdet) Bir bardak suda fırtına Hamdi Nüzhet Çançar Siyasette hakiki dostluk ve sami- miyet yoktur diyenler ne kadar doğ- ru söylemişler!. Hergünkü hâdiseler bu ebedi ve ezeli hakikate yeni birer delil getir mekten başka bir şey yapmıyor. İlâ- maşallahı zamane diplomotları (Mak- yavel) bhazretlerine taş çıkaracak ka- dar entirika ve dolab imalinde biri- birletine rekabet etmekte hiç kusur göstermiyorlar. Misal mi istersiniz? Uzağa gitme- Be, köhae tarihin kök ma karıştırmağa — hiç lüzı yök, hatta binnisbe yakın zamanların vak'alarını hatırlamak için sihinlerimizi yormak bile manasır... Taze taze bu günkü hüdiselere bakmak kâfi. İngilizler toslihat yarışına boşlalı başlıyelı perde perde — serlerini yük- seltiyorlar. Fakat ne de alsa teslıhal itibarile istedikleri, geye diye aldık: lari noktaya — varmadıkça - sözlerine Tüzümu kadar kuvvet veremiyorlar, Halbuki İngiliz teslihatının ilk kıse m ancak 1938 senesi nihayetinde itmam edilmiş olacak. O zamana ka. dar vakit kazanmak, karşı taraf dev. letlerinin soya bulandırmalarına mey: dan vermemek İâzım. Bunun için ga yet tabil bir hareketle Devlet Nazır. larından Lord — (Halifaks)ı Berline yolladılar. Maksad semini şüyle bir yoklamak, Almanların daha neler e- tediklerini, meler - İstiyehileceklerini anlamak ve sonra bunların içinde kendilerine lâzım olan vakti - kazan- dıracak pabada hafif, yükte ağır tek- Kit varsa anları ele almak — euretile 1938 nihayetine kadar Almanları oya« lamaktı. Buna mukabil 191418 de yedikleri korkunç darbenin şiddetini henüz unutmamış, hayat! bir ıztırar karşısında kalmadıkça İngilizleri ken- dilerine düşman yapmamağı — siyaset. lerine esas diye kabul eden Alman- lar da pek tabit olarak kendilerine uzatılan bu fırsatı ganimet bildiler, bunun için koparılması mümkün olan bir metalibat listesile Lordu Londra. ya iade ettiler. Banlar bu gün — için mühim de olsa pek te verilmiyecek, kazanılacak vakit hesabına feda edile- miyecek şeyler değildi. Acele bir da- vetle Franuz — Nazırları Londraya telbedildi, bir kaç günlük bir kon: feranstan sonra işin esasları kararlaş. tırıldı. İngiltere mühim kısmı kendi dominyonları ile halledilecek — olan müstemlekeler işini bir taraf'tan ken di bükümetleri dahilinde hal ve mü- sakere etmekle uğraşa dürsün mese- lenin merkezi Avrupaya taallük eden kışmını Fransa — üzerine aldı. Zaten Fransa Hariciye Nazırının bir aydan beri ilân edilib duran bir merkezi Atrupa tarnesi — vardı. Bay Delboa, hazır bu fırsattan istifade edebilir, Mmarkest Avrupa bükümetlerile A Mmanlara merkezi — Avrupadan peşkeş ilecek meseleleri de Fransa ve ltere namına müzakere edebilirdi. İşte Fransız Hariciyo Nazırına ada verilen talâhiyetin — içyüzü budur. Bay Delbos bir. haftadır do Hiyor. Varşorayı me dereceye kadar Yola getirmiş olduğu pek malüm değil Çönkü neşredilen tebliği resmi Pek müpbem, hatta pek manasızdır. Wimdi' Bükreştedir, bir kaç gün son: —Sonu 8 inci sahifede— gazetesi Antakyada kardeşlerimiz tarafından yapılıp Fransızlar tarafından yıktırılan taklar Hslarya 8 Humul 'aiubabi: rim'zden) — Fransız mümessili Garo, yer yer dolaşarek nt ha- bat için propaganda yapmakta | cem:a in ga devam ediyor. Garo, her ” gittiği yerde şı noktayı ileri sürmektedir: - Hi , mensub olduğu yrisine rey ver:mez. anayasasında — ima Ha ayın Kontr konşimento muecmele T Dün Iiş Bankasına emir geldi Vaziyet normal şekildedir —— Dünkü nüsbamızda İş ve Osmanlı bankalerının, kostr konşlmento tediye munmelesini — kestikler yazmış ve bunun sadece, umum! merkezlerinden almış oldukları limitin dolmusmdan ileri şeldiğini yazımıştık. İş bankası, umumi — merkezi ile derhsl temasa “gelmiş ve muamelesine gene cekini gibi, tam ve normel şekilde devam etmek üzere doküman al- mıştır. Bir habere göre bu rakam çimdilik 600 bin liradır. Osmanlı bankası Gzüm satışlarında kontr konçimento musmalesine deramdadır. Ancak inçire aid rakam açılmasını beklemektedir. -Bu itiharla borsadaki muamelenin bu günden ilibaren geve cehi vaziyotine dönmesi gayet tahiida. Fosist meclisi toplanıyor Italya, Uluslar Sos- yetesini terkediyor B. Mussolini, yarın gece yarısından sonra Faşist meclisinin kararını bildirecek — ETMNZ Uluslar Sosyetesi Konseyi toplantı halinde Roma, 9 (Radyo) — Faş'st meclisi, cumartesi akşamı saat 22 de Vincale sarayında fevka- lâde surette toplanacaktır. Bu toplantıda; İtalyanın, uluslar sos- yetesinden resmen çekilmesi keyfiyeti müzakere edilecektir. Başbakan B. Mussolini, gece yarısında sarayın balkonuna çır karak, Faşist meclisinin kararını halka ilân edecektir. Roma, 9 (Radyo) — Diplo« masi mahfellerinde söylendiğine göre, İtalya da Almanya ve Ja- ponya gibi Milletler cemiyetini — Sonu 8 inci sahifededir — kapatıldı. yolile o'sun böyle bir kayıd mev- cud o'madığı halde Fransız mü- messilinin bu sözü her yerde tekrar edip durması, — dıkkati celbetmekte ve bunun altında sâkli “maksadi: :meydana ' çıkar» maktadır. Garonun - istediği, halkın zih- nini çelmek ve intihabatta rey- lerini " parçalamaktır. Maahaza, Fransız mümessilinin bu arzusu, beyhudedir. Zira her ferd, bu adamın takip ettiği yolu anlamış ve hattı hareketini ona göre tayin eylem ştir. Antakya, 9 ( Hususi mahabi- rimizden) — Garo, mebus seçi. mini bahane ederek, kürtler arar sında tahrikât yapmakta ve bu husasta — hatır ve hayale gelmi- yecek bileler uydurmaktadır. Garönün adamı olduğu anla- arlan möçhul bir şahıs, on - Akmed, ııııaî' ve Ali gibi müstear namlarla dolaşmakta ve Fransız- mümes- sılin'n â eti olmaktadır. Bu adam, Reyhaniyede- sekiz gün kalmış, arap ve kürtleri töplıyarak, bun- ları itthada davet eylemiştir. Meçhul şahsın etrafında bulu- nanlardan birisi, kendisinin kim olduğunu sorduğunda: — Ben, Şam Kürdlerindenim, Maksadım, Sur yeli Kürdleri bir araya getrerek dinimizi müdafaan etmektir. Demiştir. Fakat, Garonun bu propagandacısı, halk tarafından şidd tle tahkir edilmiştir. Bu adam, bundan sonra Rey- haniyede duramıyarak ipi kırmış ve nereye defolduğu anlaşılama- mıştir. Roma, 9 (Radyo) — Fransız mümessili Garo, bütün Hatay —Sonu 8 inci sahifededir — ANADOLU — — Üç gün sonra karilerine iki eser daha veriyor: Celâl Bayar E vi Eski İzmir Yazan: Gireson mebusu Talat Onay ŞİŞKO Parti Genel Sekreteri ve Dahiliye Vekilimiz B. Şükrü Kaya nın Fransızcadan — dilimize çevirdikleri ve ANADOLUda basılmasına müsaade - ettikleri bir eser.. 1922 akademi mükâfatını kazanmış, edebi, — mizahi, mükemmel bir roman.. Bekleyiniz!.. Bükreş konuşmaları —- -— ZZ B. Delbos, Kral Karolla uzun müddet konuştu Fransa Hariciye Nazırı, Romanya ricalile bazı paktlar imzalıyacak Bükreşten bir manzara ve Romanya kralı S. M. Karol ile Fransa Hariciye Nazırı M. Delbos Bükreş, 9 (Radyo) — Fransız sefiri ile refikası, dün gece Fra sa Hariciye Nazırı B. İvon Del- * bos şerefine bir ziyafet vermiş- lerdir. Bu ziyafette, kral Karol ile başvekil B. Tataresko, Ha- iye Nazırı B. Antonesko ve ütün Romanya nazırlari hazır bulunmuşlardır. B. Delbos, bu gün, meçhul asker abidesine giderek —mera- simle çelenk koymuştur. Fransa Hariefye Nazırı, bu =Ron!nyı Başvekili B. Ta- Ko tarafından verlen - öğle ziyafetinde hazır bulunmuştur. Romanya Hariciye Nazırı B. Antonesko, bu gece Storca sa- rayında B. Delbos şerefine mü- kellef bir ziyafet vermiştir. Ziya- feti, bir kabul resmi takib eylemiştir. B. İvon Delbos, yarın Fr. sefarethanesinde verilecek ziya- fette bulunacaktır. Bu ziyafette; Romanya siyasal partileri erkânı ve Rumen matbuat e-kânile Pa- risten gelen matbuat grubu ha zır. bulunacaklardır. Fransa Hariciye Nazın B. Delbos, bu gün Başvekil B. Taz taresko ile bir buçuk saat ko- nuşmuş ve müteakiben de Ha riciye Nazırı Aantonesko ile de yarım saatten fazla fikir teatisin- e balasaüştür. Dün gece, Fransız sefaretha- nesinde veri ca ziyafetten sonra B. Delbos, Kral Karolla bir bu. çuk saat konuşmuştur. Bu gün de akşama kadar de- vam eden müzakerelerde; - iki devet arasındaki askeri, mali, siyasi ve iktısadi meseleler tete kik olunmuştur. Sonu 8 inci sahifededir — Kömür meselesi ——— —— ——— Vilâyet, bu işle yakından alâkadar oluyor Hafta içinde Alaşehirden 10 vagon kömür ge. liyor, belediyeden esaslı tertibat bekli yoruz İzmirde kömür fiık olma- dığıı halde kömür ihtikârı olanca hizile ilerliyor. Gün geçmez ki, kömür hakkında bir - şikâyet mektubu almıyalım. Dün işi ki, belediye, bu- günlerde kömür tedarik edecek ve halka aldığı fiatle tevzi ede- cektir. Bü haber üzerine tahkikat yaptık. Alâkadarların — verdiği malümata göre, belediyenin kö- mür tedariki için aldığı veya almak üzere bulunduğu hiç bir vaziyet yoktur. Zira İzmirde bol kömür varmış. Yalnız, ihtikârın önüne geçilmesi için kömürcü dükkânlarındaki komürlere (iat İ:aretler: etiketleri konması tesbit olu e muştur. Halbuki buy tedb'rin de maksada kâfi olmadığı görü- lüyor. Bu hususta- aldığımız mektubu aşağıya dercediyoruz: Gömür ihtikârının önüne geç. mek için belediyem'z'n bulduğu tedbire ne demeli bilmem? Kömürcüler — satacakları 'kö- müre etiket koyacaklar, meselâ 12, 15 gibil... Amma aşağıda kömür fiali 8-10 kuruştur, diye bir kayd var, Acaba bu fat belediye tarafın dan mı takdir ve tesbit edik Mmiştir. Hangi şeye istinaden bu fiat konmuştur?. —Sonu Sinci sahifededir— Belediye ve talebemiz Belediye meclisinin, #adece kendi otobüslerine, fumma Karşıyakada ken. disine aid olan tramvaylar hariç) inbisar etmek çartile tatbikine karar verdi. Bi nev'i çahama münhasır (bedava yanağı » yarım, tam Gcret) şeklindeki tarife, elhak, her gön birer marifet icad eylemeğe başladı.. Evvelâ, polislerden bilet istemek çekli ile başlıyan bu yersiz işi Dahili. ye Vekâleti hassasiyetle kargıladı ve bozup attı. Polise mevkiini verdi, bele- diyeye hatasını analattı. Belediye, çimdi de talebeyi parmağına doladı. Meclisin kararına rağmen; ctobüslerde, bazan mekteb vakitleri dabilinde, bozan da bu santler barlalade tam ücret isteniyormuş.. Hatta dünkü nüsbamızda da yazdığımız gibi, bu yüzden büdise bile çıkmış. — Lütfen çevirinin —