10 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

10 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

* Sabifa € İngiliz detektifi teknikle iş görür, belin- de tabanca ve kele e bile taşımaz. aa BN Ca U KGİSEE Dile faşımaz. Skotland Yardın mecmuası neler neşreder bilir misiniz? Polis ancak hâdise ve delillerini tesbit- İngiliz detektifleri meşhurdur; bunların — ciddiyeti — veyahud kendine mahsus hal ve tavırları, muvaffakıyetleri, her - hangi bir menfaat veya bir tehdid karşı- sında celâdetleri hakkında da pek çok harikulâde detektif ro- manları yazılmıştır. İnkâr kabil değildir ki, nüfusu “Balkââların belkiiki küçük dev- letinin, meselâ Bulgaristan 've Ar- navutluğun nüfusunun fevkinde olan Londrada cinayet ve hır- sızlıkların en âlâları ve esrar- engizleri yapılmaktadır. Aşağı tabakadan en yüksek tabakaya kadar olan muhitler içinde kin, hırs, cinnet vesaire gibi tesir- ler altında yapılan cinayet ve sirkatlerin pek çoğu, mahirane tertip edilmiştir. Bunlar karşı- sında roman — muharrirlerinin korkunç veya çok zeki detektif- leri değil, fakat Skotland Yar- dın her mesele için yirmi ka- dar mütehassıs ve — teknisiyen detektili iş alır, > Bu detektifler, yani Skotland Yardın “cinal işler - tahkik bü- rosu,, detektifleri, itiraf etmek lâzımdır ki diğer —memileketler detektiflerinden başka, çok baş- ka Bbir usul ile tahkikat yapar- lar. Bu büronun detektiflerinin hiç birinin belinde bir tabanca, cebinde de bir çift kelepçe bu- lunmaz. *Cinaf işler tahkik bürosu, detektiflerine ancak mühim ve — tehlikeli işlerde tabanca ve ke- — Ölepçe tevzi ederl ü * .. Skot'and Yardın hususiyetle- inden birisi de gündelik “Yard, 'ı'âı' polis gazetesidir. Bu gaze- — te, satılmaz, sivil olanlara ve- rilmez ve tamamile resmi me- mur ve alâkadarlara mahsustur. 'Tab'ı çok basit ve gazetecili- ğin hemen hemen en iptidai şeklindedir. Fakat polis detek- tifler için çok kıymetli bir mes. lek gazetesidir. Bu gazete tecemmui hayat yaşıyan — memleketlerde yapık dığı gibi ne edebiyat, ne de felsefeye ve nazari ilimlere yer verilmez. Tamamen pratik ve ancak lüzüuma göre yazılır. Me selâ, 1937 senes nin Tqılninlii koleksiyonunun bir ” nü: e- e KÜU ll Pi İn;ı'lı- polisinin cınat âletleri tedkik eden makinelerden biri şöyle bir haber vardır: *“Hırsızlıktan dolayı beş se- neye mahküm edilmiş olan Vil- yam R. müddetini Varmvod Se- | rüb hapishanesinde bitirmiş ve 28 Teşrinisanide tahliye edile- cektir.. p Bu küçük haberin başında Vilyamın polisin işine yarıyacak 'bir fotoğrafı ve şu malümat da Münderiçtir: “Vilyam R. tütüne düşkündür. İtalyan lokantalarında yemek yi- mesini çok sever; dansinglerde, dansing kızlarile para sarfetmek- ten zevk alır; en ziyade İrlandalı kızları tercih eder. Otelleri sev. mez, aileler nezdinde bir oda veya daire kiralar kiralar, orada yaşar.: Spor elbisesi giymeğe düşkündür. Sağ kolundaki bıçak yarasını rasgelene gösterir ve güururlanır!,, İşte şa malümat, Londranın ve İngilterenin bütün - polisini, hapisten çıkacak bir şerir hak- kında kâfi derecede tenvir eder. Avrupanın büyük polis merkez- leri de bu malümatı alır ve İn- giliz polisi işte bu — vesikalara dayanan neşriyat sistemi saye- sinde şerir ve şüpheli kimse üze- rinde zerrece aldanmaz, bu sa- yede cihanın en kuvvetli polisi mevkiüni işgale muvaffak olur. Bu gazetenin - bir - ilâvesi de €inayet ve kötülük amatörleri hakkındadır. Bu, yalnız Londra- daki 1200 detektife mahsustur. Burada, hırsızlığa, cinayete meyli ve merakı olan, fakat resmi ve- ya içtimal mevkileri -bulunan eşhas hakkında malümat verir; bunların yaşayış - tarzları, garip merak ve iptilâlarını, zayıf nok: talarını tamamen izah eder. Detektif bunları verilen işa- retlere göre tesbit eder ve gene sırf bunlara mahsus - bir takib ve tetkik usulüne tâbi tutar, * .. İngilterenin adalet usulü çok serttir. Ceza çok çabuk - verilir ve maznunun hukuku her mem- leketten ziyade nazarı dikkate alınır ve müdafaa edilir! Tevkif edilen herşahsa “bun- dan sonra söyliyeceği her keli- menin aleyhiade delil ittihaz edileceği, haber verilir! Ve, en ı:ühın nokta şudur: Diğer âv- ——— ten sonra maznunu isticvab eder Parmak izine ve- rilen ehemmiyet ve bir hâdise.. a— BEĞRL A rupa ve Amerika memleketle- rinde olduğu gibi “gayri meşru şekillerle, istintaktan sonra “iti- raf elde etmek, usulüne İngiliz polisi hiç iltifat etmez. Polis evvelâ çok kuvvetli bir tahkikat yapar, ondan sonra, maznunu hususi ve mefruş bir odada ya- nına kabul eder; onu misafir gibi bir koltuğa oturtur ve: — Görüyorsunuz ki sizin vazi tiniz çok fenadır. Sizin, arka şınızi geçen hafta .... sokağında «« numaralı silâah mağazasından aldığınız tabanca ile öldürdü- ğünüzü biliyoruz. Maamafih sizi de dinlemeğe hazırız. der! İngiliz polisi kuvvetli - dosya- ları sayesinde çok defa istintak- larında muvaffak olur ve maz: nuna, ancak bitaraf, hakikate en yakın bir dosya hazırlamak fikrinde olduğu kanaatini tama- men verir. Maznun cevap vermezse, po- lis onu cevap vermeğe hiçbir veçhile cevap vermeğe icbar et. mez. Kendi dosyasına, cürmür ği İngiliz polis dairesinin par- mak izleri ve emsalini tes- bitte kullandığı fotoğraf makinesi işlenme tarzının verdiği manaya ve şahitlere göre dosya vücude getirir ki bundan maznunun hiç bir istifadesi olmaz ve zararı çok olur. w* Skotland Yardın fenni ve me- todik mesai şekli de çok mühim ve kuvvetlidir. Polis İâboratuva- rı veya müzesi harikulâdedir. Müzede bulunan şeyler cidden hayrete şayandır ve... bir az da kolleksiyonculuk merakının ifratı eserini andırır! Müzede meselâ “sigara küllerinin 144 şekli, vardır. 'Evet, basit bir sigara külünün 144 şeklil Cidden gar rip değil mi? Müzede, büyük cinayet ve davalara aid mükemmel dosya- lar, suç âletleri, suçlunun nazarı dikkati calib eşyası veya eser- leri mevcuttur. Parmak izi bu müesseseyi en ziyade meşgul eden bir mesele- dir? Parmak izi ile iştigal eden daire, son derecede mühimdir. Fişlerin tertib şekli de mükem- meldir. Buna rağmen İngiliz parmak izi müessesesi şefleri, Avrupanın diğer memleketlerin- deki parmak izi müesseselerini sık, sık gezerler ve yeni usuller aramakta devam ederler. Parmak izinin Londra polisine neler temin ettiğini göstermek için şu hâdisenin seyrini takib etmek kifayet eder; İngiliz parmak izi dairesinde $ ANADOLU niçin yutmak is Çekoslovakyayı kuvvetli yapan silâh fabrikalarıdır Prag şehrinden bir görünüş Almanyanın silâhlanmak bak- | celerini açığa vurmuştur. kını elde ettikten sonra sesini Cihan, merkezi Avrupanın en yükselteceği pek tabii addedili- | kuvvetli devleti olan Almanya- yordu. Ve son askeri manevra- | da Çekoslovakya aleyhinde çok dan, Hitler - Mussolini mülâka- | fena fikir ve emeller beslendi- tından sonra Almanya müstem- | ğine artık tamamile emindir. Bu lekelerini istemekle beraber Çe- | kanaat bilhassa Çekoslovakyada koslovakya hakkında da düşün: | çok kuvvetlenmiştir. SELASGEK AMAĞ PT GOV ND fişi olmiyan bir adamı 19 “Tey rinisanide ancak parmak izi ta- kibi sayesinde tevkif edilmiştir. Bu adam doğduğu şehirde, Dovenportta bir villâyı soymuş ve ilk parmak izini villânın de- mir kapısı üzerinde bırakmıştı. Bu iz, mahalli polis tarafın Skotland Yard parmak i: iresine gönderilmişti. Ta ize ait bir fiş yoktu ve yeni bir fiş vücude getirilmişti. Ertesi bafta Eksterde yeni bir hırsızlık daha. Bu hırsızlığa ait parmak izleri, Dovenport hırsızının par- mak izinin ayni. Bu yeni izde diğerinin yanına konulmuştu. Parmak izi dairesi, kurduğu ağın —muvaffakıyetinden — emin, artık avını beklemektedir. 15 gün sonra ayni adamın Salisburi- de bir hırsızlık daha yaptığı ge- len üçüncü parmak izinden an- laşılmıştı. Herif, kademe kade- me Londraya geliyor demekti. Bunun üzerine Skotland Yar- dın iki usta dedektifi bu yeni Müşterinin peşisıra gitmeğe -da- ha doğrusu istikbaline: memur edilmişti. Yeni müşteri dördüncü işini de Londra havalisinde Rea- dingde yapmış, parmağının da izi dördüncü defa olarak Skot- land Yarda gönderilmiş ve dos- yasına yerleştirilmişti. Bu aralık takibine memur de- tektiler yeni müşterinin doğ- duğu şehrde bir fotoğrafını el- de etmişlerdi. Bu adamın adı Vatson idi. Dedektifler resmi sıra ile hırsızlık yapılan yerlere göstermişler ve buna benzer bir adamın, polisce malüm — günler sıralarında geçtiğini söylemişler ve iki dedektif bundan sekiz gün sonra Vatsonu, Sokonun küçük bir otelinde fyaklamışlar, Skotland Yarda 19 Teşrinsanide teslim etmişlerdi. Bu adam da vaziyet karşısında, en küçük bir itiraza lüzum — görmeden - suç'a- rını itiraf * etmiştir. —SON mfff&â'ıî; çalışan bir kıtiım Fransız gazeteleri, Çekoslovak- yanın Alman- komşusu hakkın- daki bu kanaatini, şimdiki Şo- tan kabinesi aleyhine propagan- da vesilesi yapmışlardır. Bunlara göre, Çekoslovakya Fransayı bir harbe sürüklemektedir. Bunun için Çekoslovakya, münferid ve Almanyaya kolay bir lokma ha- linde bırakılmalıdır. Çekoslovakya bugün 20 sene- lik bir hükümettir; bu hükümet, Vilsonun mahud milliyet pren- sibleri mucibince ve merkezi Cerman hükümetlerinin parça- lanması mukabilinde vücude ge- tirilmiştir. Vilsonun, tamamile şişirilmiş bir heyulâ ve hatta bir nevi mecnün olduğu bugün tamamzn anlaşılmıştır. Vilsonun * beşeri. yet, adalet ve muahedelerin haş- meti , esasına istinad ederek vücude getirmek istediği eserin merkezi Avrupada Tuna havza- sında ve Baltık sahillerinde ye- niden yeniye “Balkanlar, vücu- de getirmekten ibaret olduğunu görüyoruz! Çekoslovakyada çok kuvvetli bir Alman ekalliyeti vardır; Çekoslovakyada Macar. lara aid tarihi hak ve topraklar, ve bir Macar ekalliyeti mevcut- tur, Eski Alman imparatorluğu- nun demir ve harb sanayiine aid en kuvvetli fabrikaları da Çekoslovakyada kalmıştır. Bu sınai vaziyet Çekoslovak- yayı, meselâ Franko İspanyasına mühimmat ve silâh vermemek suretile Alman siyasetine müma- naate müktedir kılmaktadır. Bu vaziyet sayesinde en iyi silâhlanmı, ve bütün silâh, mü- himmat ihtiyacını bizat hi temin eden askeri bir kuvvet sahibi- dir ve gene bu vaziyet sayesin- de Çekoslovakya Sovyet Rus- yayı Almanyaya, faşizme karşı maddi ve manevi takviye ede- bilmektedir. yeb tuyaüm Asıtı | Fransada kraliyet | 10 Kânunuevet Avrupanın mühim bir hâdisesi ——— Almanya, Çekoslovakyayı tiyor? Fransız kraliyettaraftarlarıise, Çekoslovakyanın Fransayı harbe sürüklemek istediği fikrindedirler Almanya, bu harb sanayii di- yarını elde etmek ihtiyacında- dır. Almanyanın bu — sarih ve tecavüzi siyaseti Çekoslovakyayı Rusya ileittifa mecbur kılmıştır. İşte Almanyaya taallük ettiği için Çekoslovakyanın Fransa ile de askeri ittıfakı pek tabii ve zaruri olmuştur. Almanya siyaset erbabı, şimdi Çekoslovakyanın ne şekilde olur sa olsur ortadan kaldırılması için çalışmakta ve bu hususta Fransa ve İngiltereye bazı tavi- zata da hazırlanmaktadırlar. Çekoslovakyanın, Almanların bu siyasetine meydan vermemek için merkezi Avrupada bir harb çıkarmağa çalıştığını iddia eden Fransız Faşist ve Kraliyet taraf« tarları bütün kuvvetlerile Alman- yanın âmaline hâdim bir şekilde çalışmaktadırlar. Fakat ne gariptir ki 20 sene evel Almanyayı azami tahrip için zoruna ve çok gayritabit şartlar altında ihdas edilen Çe- koslovakya bugün merkezi Av« rupanın' en büyük bir tehlike olmuştur. lanma vaziyeti çok mü- kemmel ve müsaid, 1,500,000 askere malik, Sovyet-Rusya ile fak etmiş ve Fransa ile de tabii bir müttefik olan bu dev- let kolay kolay ortadan kaldırı- lamıyacaktır. Çekoslovakyay: or- “Yadamr Katormrak yenr DİF Üllücl » E yekoslovakya Reisicumhuru M. Benes harb açmak ve neticede Al- manyanın galebesi — sayesinde mümkün olabilecektir. Fransa, buna meydan verebilir mi?. Fransız kraliyetçileri, krallık olsun diye - her mutlakıyetçinin yaptığı gibi - belki Fransanın yanında galib bir Almanyaya tarafdar olabilirler; fakat demok- rat Fransa buna meydan vere" miyecek ve Çekoslovakya istest de, istemese de Fransayı cephe arkadaşı görecektir! —— Lâz Ali Dün polise teslim oldu Geçen gün Basmane istasyonu önünde br kavga neticesinde terzi kalfası B. Hasan Hayred* dini bıçakla sırtından ağır $U" rette yaralayıp kaçan sabikali Lâz Ali, dün zabıtaya teslim olmuştur. Lâz Ali Adliyece 'B"_ kif edilmiştir. B. Hasan Hayred dinin yarası ağır ve tehlikelidir. Köylerdeki hayvanlar “Vilâyet baytar müdürü B. Âdil Yergök, köy hayvanlarını mek üzere Kemalpaşa kal gitmiştir. (dasU WAğo ”