10 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

10 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

İ 10 Künanuevel Japonya, Almanya ve Ro- manya ile anlaşmalar yaptık Romanya hükümeti bize benzin verip pamuk alacak- KA tır. Diğer devletlerle de ayni esaslar dahilinde muamemele yapacağız.. Ankara, 9 (Hususi muhabirimizden) — Hükümetimiz, Romanya, Japanya ve Almanya ile birer anlaşma yapmıştır. Bu anlaşmalara göre, Romanya hükümeti bize benzin verip pamuk alacaktır. Diğer devletlerle de ayni esaslar dahilinde ve pamuk mahsulü uzerinde muamele yapılacaktır.| Hükümetimizin akdettiği bu anlaşmaların metni, derhal bildirilmiştir. Kızılay Altmış yaşına giriyor İstanbul, 9 (Hususi) — Kızıl- ayın kuruluşunun altmışıncı yık dönümü, bu ayın 23 ünde kut- lulanacaktır. Bu münasebetle An- kara ve İstanbulda merasim ya- pılacak, Kızılay kurumunun yük- sek yardımları ve altmış senelik mesaisi etrafında konferanslar verilecektir. Fazla yemekten mi. desi patlamış! İstanbul, 9 (Hususi) — İmam Şevket adında biri, fazla yemek- ten midesi çatlıyarak ölmüştür. Şevket, Taksimde Gümüşsu- yunda bir evde ziyafete davet edilmiş ve burada hem içki iç; gülş, hıcın de fazla yemek yemiş; birdenbire fenalaşmış ve midesi çatlamıştır. Amerika sefirleri Arasında mühim deği- şiklikler olacak Vaşington, 9 (Radyo) — Ame- rika sefirleri arasında mühim değişiklikler olacaktır. Bu meyanda Amerikanın Ber- lin ve Londra sefirleri tekaüde sevkedileceklerdir. Paris sefiri, Hariciye Nezare- tinde başka bir vazifeye tayin edilecek ve yerine, Moskova sefiri B. Devis getirilecektir. Bir Rus Generali Bir daha Mosko- vaya dönmiyece- gini söylüyor Paris, 9 ( Radyo ) Rusya namına Cumhuriyetçi İspanyaya silâh ve mühimmat siparişlerini idare eden General Greviski, bu gün vazilesinden istifa etmiş ve bir daha Moskovaya dönme- meğe karar verdiğini bildirm ştir. Belçika kralı mütenek- kiren Londrada bulunuyor Londra, 9 (Radyo) — Belç ka kralı Leopold, mütenekkiren ve validesile birlikte buraya gelmiş- lerdir. Kral, Belçika sefarethanesinde misafirdir. Hayti Cumhurreisinin beyanatına göre Vaşington, 9 (Radyo) —Hayti Reisicumhuru son hâdiseler etra- fında beyanatta bulunarak ilk- teşrindenberi 8 bin Haytilinin maktul düştüğünü söylemiş; vaz- iyeti vahimleştirmemek istedik- lerini maktullerin miktarını tes- bitte çok müşçülât çektiklerini ilâve eylemiştir. Ankara, 9 (Husuf — muhabiri- mizden) — İzmir belediye reisi B. Behçet Uz, bu gün Başveki. limiz B. Celâl Bayar tarafından kabul edildi. Başvekilimiz, belediye reisini yarın öğle yemeğine köşklerine davet ettiler, B. Behçet Uz; Dahiliye Vekili B. Şükrü Kaya, Nalıa Vekili B. Ali Çetin Kaya ve Sıhhat Vekili B. Hulüsi ile temaslarda bulun- muş ve kendilerine Fuar hak- kında izahat vermiştir. B. Behçet Uz, İş bankası lâzımgelen makamlara Başvekiîimiz, dün bele_- diye reisimizi kabul ettiler Behçet Uz, vekillerle f.'uar hakkında konuştu İş bankası bu yıl Fuarda mühim işler yapacak umum müdürü B. Muammer Erişle de görüşmüş ve bu sene fuarda yapılacak olan İş ban- kası binası etrafındaki karardan muttali — olmuştur. İş Bankasi sanayi müessese- seleri, yet ştirdikleri bütün ma- mulât ve masnuatı bu sene hw arda teşhir edecekler ve satış yapacaklardır. Bütün bu işler hakkında İş bankası umum müdürile bele- diye ve fuar komitesi reisi B. Behçet Uz arasında konuşmalar olmuş ve kararlar alınmıştır. Başvekilimizin, üniversite- lilerle hasbıhali B. Celâl Bayar, Anadoluda doktorların azlığından şikâyette bulundular İstanbul, 9 (Hususi) — Baş- vekil B. Celâl Bayar evelki gün Üniversiteyi gezerken gençlerle görüşmüş ve Üniversitelilere hi- tabede bulunarak: ma Bi gn tekllmigeletek, Üniversiteyi daha etrafh geze- ceğim. Bu gelişimde çok büyük zevk ve heyecan duydum. Memleketi size teslim edece- ğiz. Sizin, bu teslim edilecek ağır ve şerefli vaz fen n âltından kalkabileceğinize — emniyetimiz vardır. Çünkü gençlik çok iyi bir istikamette yürümektedir. Vatanperver, milliyetçi Üni- versitelilerimiz, biz m için iltihar elemanlarıdır. Kendileri, nasl bir istikbale hezırlandıklarının farkındadırlar. Bunu anlamış ol- mak, bzim için de, kendileri için de en büyük teminattır., Demiştir. B. Celâl Bayar, Tıb fakülte- sinde müstakbel doktorlarımızla hasbihalde bulunmuş, Anadolu: da ki doktor azlığından şikâyet etmiştir. Pariste ikinci bir Landro daha yakalandı Birçok cinayetler yaptığını itiraf eden katil, bir Almandır —— — Paris, 9 (Radyo) — Paris za- bıtası, Ojen Dikman adında bir Alman yakalamıştır. Bu adam; 12 saat devam eden isticvaptan sonra, geçen sene kaybolan meş- hur aktristlerden Mis Kovenin katili olduğunu — itiraf etmiş ve gömdüğü yeri bildirmiştir. Zabıta, katilin tarif ettiği yer de hâfriyat yaparak, (Mis Ko- ven), boynunda bir urgan sarılı olduğu halde ve telessüh et- miş bir vaz yette bulmuştur. Katil Dezman, bir iki- sene içinde paralarını almak üzere beş kişi öldürdüğünü beyan et- miş ve cinâyetlerinin teferrüatını anlatmıştır. Zabıta, bu adamın deli oldu- 1 | guna kail olmuş ve fakat, pa: rasını almak üzere öldürdüğü bir genci nereye gömdüğünü bildi- rince ve hakikaten o gencin ce- sedi meydana çıkalarak, katilin bildirdiği gibi kafasının iki kur- şunla parçalandığı — görülünce, katil Öjen Vikman hakkında tahkikat fezlekesinin tanzimine başlanmıştır. Katil, yek nazarda çok halim ve kibar bir adam görünmekte ve kendisinin bu derece kor- kunç bir katil olduğu ümid edi- memektedir. Katil, askerlikten kaçmış bir Almandır. Hakkındaki evrakla mahkemeye verilecek ve muha- kemesi yakında başlıy:caktır. Atatürk Alman gençlik teş- kilâtı şefini kabul buyurdular Ankara, 9 (Hususi) — Alman gerçlik teşkilâtı şefi Von Şiras, bu gün de şehirdeki kültür mücsseselerini gezmiştir. Rcisicumhur Atatürk, öğleden sonra B. Şirası Çankayada ka- bul buyurmuşlardır. Ankara, 9 (ALA.) — Reisi- cumhur Atatürk bugün saat 18 de Almanya gençlik terbiye dai- resi şefi Baldur Fon Sehirachı kabul buyurmuşlardır. Ankara, 9 (A.A.) — Maarif Vekili Saffet Arıkan bu akşam saat 8,30 da Alman gençlik terbiye dairesi şefi Baldur Fon Sehrach ve maiyeti şerefine Anadolu kulübünde brr. akşam ziyafeti vermiştir. Büyük Şef Yakında İstanbulu şereflendirecekler İstanbul, 9 (Hususi muhabiri- mizden) — Reisi Cumhur Ata- türk, yakında şehrimizi şeref- lendireceklerdir. İstanbul, Büyük Şefi karşılamak için hazırlan- maktadır, İngiltere Filistini ilhak etmiyecekmiş Londra, 9 (Radyo) — İngil- tere siyasal mahafıli, İngilterenin yakında Filistini ilhak ed. oni ve donanma birinci Lordu Düf Koperin, —Akdeniz donanma amiralına hazır bulunması hak- kında emir verdiğini yalana çı- karmaktadırlar. Maisır kralı göz hasta- lıkları beynelmilel kongresini açtı Kahire, 9 (Radyo) — Göz hastalıkları mütehassısları bey- nelmilel kongresi, dün Mısır kralı Faruk tarafından açılmıştır. Kongreye işt'rak eden muhtelif memleketler profesörleri, kon- grenin faaliyeti hakkında uzun söylevler vermişlerdir. B. Titulesko Serbest namzetli_ğinı' koydu.. Bükreş, 9 (Radyo) — Bükreşe avdet eden sabık Hariciye Na- zın B. Titulesko, milli köylü fırkası listesine serbest olarak* namzetliğini koyacağını söyle- miştir. Nahas paşayı öldür- mek istiyenler Kahire, 9 (Radyo) — Geçen- lerde başvekil Nahas paşaya suikast teşebbüsünde bulunan- lar hakkında tahkikata devam edilmektedir. Yeniden şüpheli eşhastan birkaç kişi tevkif edi miştir. Japonya ve yakın şark memleketleri Bağdad, 9 (A.A.) — Bir Irak iktısadi heyeti, Japonya tarafın: dan Tokyoya davet edilmiştir. Japonyanın yakın şark devletleri ile sıkı münasebatta bulunmak arzusunda olduğu bildirilmekte- dir. Bu cümleden olarak yakın şark memleketlerine iktısadi he- yetler göndermek - tasavvurun- dadır. Sahliy v Japon orduları Nankinin tamamını zaptedemiyor Japon donanması, şehri müdafaa eden Çin kuvvetlerini Yançe nehrinden topa tutacak Nankinden Şanghay, 9 (Radyo) — Japon ordular, Doho şehrini işgal ey- lemişler ve muhtelif kollardan gelen kuvvetlarde, yeni Nanki- nin mühim bir kısmını zaptet- mişlerdir. Japon danaşması, Yançe neh- rinden şehri bombardımana ha- zırlanıyor. Vaşington, 9 (Radyo) — Nan: kinde kalan Amerikalılar 18 ki- şidir ve bunlardan üçü ka- dındır. Paney torpitosu, icabın: da bu Amerikalıları şehirden almak üzere Nankinde kala- caktır. Şanghay, 9 (Radyo) — Meç- hul bir şahıs, buradaki Rus ga- zete idarehanesine bir boma at- mıştır. İnfilâkın şiddetinden cam- lar kırılmıştır. Bombayı — atan adam kaçmağa muvaffak olmuş- tur. Tokyo, 9 (Radyo) — Cephe muhabirlerinin verdikleri haber- lere göre, Japon pişdarları ay aydınlığından istifade ederek iler- lemişler, Çinlilerin mukabil taar- bir görünüş ruzunu tard. eylemişler ve ikl tank zaptetmişlerdir. Nankinin şarkındaki hava is- tasyonu ile tayyara mektebi ve kışla — Japonların miştir. Onkon, 9 (Radyo) — Japon ordusu, bu gün Yançon adasını eline — geç- işgal etmiş ve orasını derhal deniz üssü yapmıştır. Şanghay, 9 (Radyo) — Şan- tungda vaziyet çok vahimdir. Mahalli kumandan, henüz tes- lim olmak istemediğinden, bu- rada şiddetli muharebelerin vu- kuu bekleniyor. Tokyo, 9 (A.A.) — Cephenin ön hatlarında bulunan Japon muhabirleri Japon pişdarlarının ay aydınlığından istifade edere ileri hareketlerine devam ve Çinlilerin mukabil taarruzlarını tardetmiş ve düşmandan iki tank zaptetmiş olduklarını bildirmek- tedir. Japsn kvvvetleri Taochao- daki Çin piyade mektebi il) Nankinin — şarkındaki — tayyara meydanını da zaptetmişlerdir. Ingiltere Mısır hava kuvvet lerinineden takviye ediyor İtalyanın Libyadaki tahşidatı İngil- tereyi tedbir almağa sevketti 4 9(AA.) — Havas bildiriyor: Londra askeri mehafilinin te- barüz ettirdiğine göre, Kânunsani bidayetinde Mısıra hava müda- faa kıt'alarından ilk grubun hare- ketine sebeb İtalyanların Libya- daki tahşidatlarının fazlalaşması- dır. Libyada iki İtalyan kolordu- sunun mevcut bulunması İngiliz 1 Akdenizde kuvvet i yeniden tesis ede- bilecek bütün tedbirler üzerinde derin bir tetkik yapmağa mec- bur etmiştir. Müşahitler, İngilterenin Kıb- rısta inşa ettiği muazzam deniz ve hava üssüne büyük ehemmi- yet vermektedir. Akdenizin Sin- gaporu olarak telâkki edılmekte bulunan Kıbrisın rolü Süveyş kanalını ve Musul petrolunu Hay- faya getiren boruyu müdafaa etmektir. Diğer taraftan Kıbrıs ayni zamanda deniz üssü olarak kıs- men de Maltayı — istihlâf ede- cektir. Portekiz tarâfından Maderada ve Asor adalarında deniz ve hava üsleri tesis edilmesine de ayni derecede bir ehemm'yet ve. Kışlık salonlarında her gece NOT: Şehir Gazinosunda kalâde müzk ve muhtelif eğlenceler... Matine: Cumartesi ve Pazar günleri saat 17 den 20,5 kadar. Suvareler: Her akşam saat 4- 21 Varyete programı değişmiştir. * Bu ayıv on beşinde üç kişilik bir grub muazzam var | yete numaraları için angaje edîlâniıîir. Yı'başına büyük / vardır. rilmektedir. Bu üsler aralarında İngiliz mühendisleri ve Vickers Armstrong kumpanyası mümessil- leri de bulunan bir İngiliz askeri heyetinin teknik işbirliği ile kurul: maktadır. Vickers-Armstrong bazı direk. —— törleri sanıldığına göre — bu işle alâkadar olarak dün B. Eden ta- rafından kabul edilmiştir. Diplomatik mehafil bu hâdi. seleri şu tarzda tefsir etmek- tedir: *Londra ile Roma müzake- kereye- - imparatorluğun — hayati münakalâtını müdafaa hususun- da kat'i kararını hesap — harici tutmak şartile girişmek arzusun- dadır. —H Bir Yunan vapur Camhuriyetçi İs, Panyaya silâh gı türüyor. Paris, 9 (Radyo) — Cumhu. riyetçi İspanyaya sevkedilmek üzere Marsilyaya gelen 72 va- gon mühimmat, bir Yunan va-. kuruna tahmil edilmiştir. büyük varyete numaraları, fev- rlik NS