11 Aralık 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

11 Aralık 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Frana H . Nazırı, Praga mu- L vasılâtında öldürülecekti ; B. Delbotan b aşka Elcezire komiseri de öldürülecekti, Frassa Hariciye Nazırı Pazar günü Belgradda Paris, 10 fadyo) — Fransa Hariciye Natrı B. Delbos ile Romanya ridli arasında vuku- bulan müzgerelerde Romanya; müstemleke talebinde bulunma- miş ve yalız, Romanya nülusu- nun her git çoğalmakta olduğu keyfiyetind, büyük devletlerce dikkat sazarından — uzak tutul- mamasısn istemiştir. Romanta ricali, Fransadan profesör gönderilmesini rica et- mişler, Romanyanın silâhlanma siyasıtini mevzuubahs etmişler ve Fransadan bu hususta gör- lükleri sühuletten memnuniyet göstermişlerdir. 'Teferrüata müteallik olan mes eleler, Romanya Başvekili B. Tatareskonun Paris seyahatinde halledilecektir. Romanya hükümeti, Fransaya olan borçlarının bir kış- mını ödemiş olmak için, 12 sene müddetle bir Fransız şirketine Petrol imtiyazını vermiştir. Belgrad, 10 (Radyo) — Fransa İHariciye Nazırı B. Delbos, önü- müzdeki Pazar günü buraya ge- lecektir. B. Delbos, Fransız sefaretha- tün. inecek ve ayni gün, Kral BF lerilecek ziyafette hazır bulunacaktır. B. Delbos, ziyafetten sonra Valide Kraliçe Mariyi ziyaret edecektir. Yugoslavya Baş ve Dış Ba: t Milan Stoyadinoviç ve re- fikası, Pazar akşamı B. Delbos #erefine bir ziyafet vereceklerdir. i devlet ricali, Pazartesi ve li günleri siyasi müzakerelerde lunacaklardır. Bükreş, 10 (Radyo) — Fransa iciye Nazırı B. Delbos şere- fine verilen ziyafette söz alan omanya Hariciye Nazırı B. An- todesko; Fransız - İngiliz iş bir- inin ehemmiyetini bilhassa tebarüz ettirmiş ve: —Bu iki büyük demakrasinin Bebatlı gayretleri pek cesaret Verici bir unsur teşkil etmekte- dir, Çünkü bu gayretler, daha iyi günler göreceğim'zi ümit et- irmektedir. Demiş; Romanyanın da Fran- S2 ve İngiltere gibi Miletler Ce- Miyeti siyasetine sadık kaldığı- Ti, müşterek emniyetin hararetli — $farafdarları oldukların. — söyle- Miştir. Fransa Hariciye nazır B. Del- bos cevabında, Fransa siyaseti- Din Milletler Cemiyeti ve müş- k mesai prensiplerin: istinat ettiğiniş son Londra görişmele- Tinin İngiliz - Fransız tesaüdünü ir kere daha ispat eyed ğini €hemmiyetle kaydetmiştir. Bükreş, 10(Radyo) — Fransa Hariciye Nazırı B. Delbosa Ro- Manya Başvekili B. Tatıresko Ve Hariciye Nazırı B.Antenesko trasındaki konuşmalir hakkında ' akşam bir resmi tebliğ çık- Tıştır. Resmi tebliğde dailiyor ki: “Fransa Hariciye lazırı Bay belboılı Romanya icali ara- Sında yvukubulan — mzakereler; Samimi bir hava içine geçmiş Ve Fransa ile Romana arasın- da tam bir mutabakat ve ideal birliği mevcut olduğu, bir kere iki kişiye aid olub eczalı mürek- keble yazılmış olan iki mektub ANADOLU elde etmiştir. Bu mektublardan — biri - oku- nunca, B. Delbosun, Pragi ziya- retinde öldü ülmesi için tertibat alındığı meydana çıktı. Diğer msktubun mündereca- tına nazaran da, Elcezire fevkâl- "âde komiseri, Praga muvasala- tında öldürülecekti. Fransa Dahi'iye Nezareti bu mektupların münderecatını ay- nen ve derhal Çekoslovakya Dahiliye Nezaretine bildirmiş ve Prag zabıtası, mektupları gön daha müşahade edilmiştir. İki devlet, biribirlerile olan taıhhütei e ve Uluslar Sosye- tesine oldukları gib, sulh için ve diğer devletlerle beraber sa- mimi bir teşriki mesai sitemine taraftardırlar, Fransa ve Romanyaâ arasında idamesi lüzumlu görülen kültürel münasebat için iki taraf ta biri- birlerile daimi surette temas halinde — bulunmak — lüzumuna kail olmuşlardır., Paris, 10(Radyo) — Son da- kikada alınan bir habere göre, | deren şahsı tevkf — etmiştir. Fransız zabıtası; Pragdan bura- | Tahkikata ehemmiyetle devam ya gelen ve Macar tebaasından olıınııyor.— tesi, dün tekrar toplandı Komite, Franko ile öunıhurı' 'yetçi İspanya ya muharib hakkı verilmesi hakkındaki raporu tetkik etti - Londra, 10 (Radyo) — İspanya işlerine ademi müdahale komi- tesi, bu gün Lord Pilimotun riyasetinde toplanmış, ihtilâlci ve çvımbvığ;_w*!ci İspanyaya muhar p hakkı verilmesi için eksperler OMTCSİĞİN Vermiş Oldüğü raporu mülalea etmişlir. Komite, gelecek hafta Salı günü tekrar toplanacaktır. Londra, 10 (Radyo)— Tali ademi müdahale komitesi içtimala- rını önümüzdeki çarşamba gününe talik etmiştir. Dünkü müzakere- lerde pek çok müşküllere tesadüf edilmiş olmakla beraber, esaslı terakkiler elde edilmiştir. Piyasaya kalp para sürenler yakalandı —P İstanbul, 10 (Hususi) — Zabıta, son zamanlarda piyasada gö- rülen sahte gümüş paraları basanların izleri üzerinde yürümüş ve kalpazanları bu gün cürmümeşhud halinde yakalamağa — muvaffak olmuştur. : Kalpazanlar, Niyazi, Cemal ve Mehmed adında üç arkadaştır. Bunlar Şişlide bir evde faaliyete geçmişler ve para'ları taklide başlamışlardır. Şebekenin diğer alâkadarları da aranmaktadır. ——— İsveçe hayli ihracat yapabileceğiz Türkiye - İsveç ticaret ve kliring muahedesi tekrar yenilenecek Ankara,'10 (Hususi muhabirimizden) — Bu ayın sonunda bite- cek olan Türkiye - İsveç ticaret ve kliring anlaşmasını yenilemek üzere gelecek hafta burada müzakerelere başlanacaktır. İsveçlilerin bizdeki blokajları, üç buçuk milyon lirayı bulmakta: diır. Bu itibarla İsveçe hayli ihracat yapmamız muhtemeldir. ——— mesi mezuubahstir İstanbul, 10 (Hususi) — Alyon için Yugoslav murahhaslarının iştirakile cereyan etmekte olan müzakereler bitmiştir. Hükümetimizle Yugoslavya arasında evelce akdedilmiş olan an- laşmanın bozulmasına lüzum görülmemiş, yalnız Afyonun standarı dize edilmesi için bazı kararlar alınmıştır. Şehir Gazinosunda Kışlık salonlarında her gece büyük varyete numaraları, fev- kalâde müzik ve muhtelif eğlenceler... . Matine: Cumartesi ve Pazar günleri saat 17 den 20,5 kadar. Suvareler: Her akşam saat 4- 21 Varyete programı değişmiştir. NOT: Bu ayın on beşinde.üç kişilik bir grub muazzam var- yete numaraları için angaje edilmiştir. Yılbaşına büyük hazırlık Ademi müdahale komi- Afyonun standardize edil- Hükümet 20 Bin ton şeker itha- line müsaade etti.. İstarbul, 10 (Hususi) — Hü- kümet, görülen ihtiyaç üzerine memleketimize 20 bin ton şeker ithal edilmesine müsaade edil- mesine müsaade eylemiş ve bu husustaki karârmame çıkmıştır. Tayyare fabrikamız- da yapıları tayyarenin motörü beğenildi İstanbul, 10 ( Hususi ) — İs- tanbuldaki tayyare fabrikasında inşa edilen beş motörlü tayyare, Ankara Türkkuşuna gönderil- miştir. Tayyarenin motörü çok beğenilmiştir. Altın fiatleri bir az düşmeğe başladı İstanbul 10 (Hususi) — Son günlerde gene yükselmeğe baş- hyan altın fiatleri bu gün bir az düşmüştür. Borsanın bu gün- luî kapanışı, 1078 kuruştur. Üniversitelilere yar- dım edilecek İstanbul, 10 (Hususi) — Üni- versitelilere yardım için burs usulü ihdas edilecektir. Bu su- retle fakir ve fakat istidatlı Üni- versiteliler teşvik görmüş ola- caklardır. Arif Oruç (Yarın) 1 tekrar çı- hurmak totiyormuş İstanbul, 10 (Hususi) — (Ya- rın) gazetesinin sahibi B. Arif Oruç vilâyete müracaat ederek, gazetesini yeniden çıkarmak is- tediğini bildirmiş ve müsaade istemiştir. Niste Şiddetli kasırga Paris, 10 (Radyo) — Niste, şiddetli bir kasırga olmuş ve büyük zararlar vermiştir. Liyondada şiddetli bir rüzgâr neticesinde bütün elektrik ve telgraf direkleri, büyük bir fab- rikanın 80 metre uzunluğandaki bacası yıkılmıştır. Nevyorkta Müşevvik amele tev. kif edildi.. Nevyork, 10 (Radyo) — Ford otomobil fabrikası amelesinden 60 kişi, yevmiyelerin tezyidi için diğer ameleyi teşvik ettiklerin- den dolayı hükümetçe yakalana- tevkif edilmişlerdir. General Redor Yarın Romaya gidecek Roma, 10 (Radyo) — Maca:- ristan Harbiye Nazırı General Redor, önümüzdeki pazar günü burâya gelecek ve General Par- yatiye iadei ziyaret edecektir. General Redor, İtalya Başve- kili B. Mussolini ile de konu- şacaktır. Yunan veliahdı için bir seri hatıra pulu basılacak Atina, 10 (Radyo) — Yunan veliahdi prens Pol, yakında ev- lenecektir. Bu münasebetle ha- tıra için refikasile birlikte Polun resmini taşıyan bir seri pul ba- sılacaktır, Yugoslavya-İtal ya münasebatı Bay Stoyadinoviç Belgra- da hareket etti Yugoslav gazeteleri, Italya- Yugos lavyadostluğunu tebarüzettiriyorlar Belgrad, 10 (A.A.) — Avala | istasyonda Hariciye Nazırı Kont ajansı bildiriyor: Ciano, Milâno belediye reisi, Bu gün gazeteler dün Başve- | İtalya Maarif Nazırı ve Yugos- kil B. Stoyadinoviçin Kont Ciano | lavyanın bura konsolosu tarafın- ve İtalyan Propaganda Nazırı | dan teşyi edilmiştir. B. Alfieri ile birlikte Milâ .t başlıca fabrikalarını siyareti hak. | Vekiller Heyeti Başbakanımızın baş. kında bir çok tafsilât vermekte- dirler. Gazeteler bilhassa amele taşıfından Yugoslavya Başveki- line gösterilmiş olan iyi kabul- den ve hararetli sempati — teza: hüratından uzun uzadıya bahset- mektedirler. Zagrebde intişar etmekte olan Novosti gazetesi başmakalesinde bilhassa diyor ki: Mütalcalar serdi lüzumsuzdur. Asıl büyük iş Kont Cianonun ziyareti esnasında öyle bir şe- kilde görülmüştür ki, dostlük ve komşuluk münasebetlerini tanzim eden böyle bir misaktan sonra iki memleket arasında yeni bir itilâğname veya muahe- dename akdi asla zaruri de- gildir. Ayni gazete B. Stoyadinovi- çin ziyaretinin. bu yüzden hiç de ehemmiyetini kaybetmemiş olduğunu yazmakta ve Venedik sarayındaki akşam yemeğinden sonra idarei ekdah edilirken B. Mussolini ile B. Stoyadinoviçin söylemiş oldukları sözlerin en manidar olan fıkralarını zikret- mektedir. Gazete şöyle devam etmek- tedir: Mart ayı itilâfı İtalya ile Yu- vyanın samimi ve devamlı .ıeııl birliğini sağlam esaslara istinad ettirmiş olduğu aşikâr- dir. B. Stoyad'noviç milli vah: deti vücude getirmiş olan büyük kralın muslihane fikirlerine ve Mart itilâfına istinad eden bir siyasetin kıymet ve faydalarına işaret eden nutkunda bu suretle idarci kelâm etmiştir. Novosti gazetesi Pachitchin Roma gazetelerine iyi bir kom: şu bir kardeş kadar lâzımdır demiş olduğunu - hatırlattıktan sonra şöyle diyor: Bu iyi komşuluk münasebetleri B. Stoyadinoviçin ziyareti müna- sebetile bir takım tezahürata vesile teşkil etmiş ve bu suretle bu ziyaret gerek Yugoslavya ve gerek Avrupa için büyük bir kıymet iktisap etmiştir. Çünkü sulhun tarsinine hâkimdir. Roma mülâkatının bütün ehem- miyeti bunda mündemiçtir. Milâno, 10 (Radyo) — Yu- göoslavya Baş ve Dış Bakanı Milan Stoyadinoviç; bu gün saat 12,20 de refikasile birlikte bu- radan Belgrada hareket etmiş- tir. Yugoslavya hükümet reisi Hayır - cemiyetlerine borsada toplanmıştır, #et etmiştir. tör. Resmimiz, içtimadan kanlığında toplandı Ankara, 10 (Hususi muhabi- rimizden) — Vekiller Heyeti bu gün Kamutayın müzakereleri so- na erdikten sonra Meclis bina- sında ve Başbakanımız B. Celâl Bayarın riyasetinde toplanmış ve geç vakte kadar müzakere- lere devam eylemiştir. Iskoçyada Feci bir tren çarpışması Londra, 10 (Radyo) — Bu î'ııı öğleden sonra İskoçyada saki yolcu treni çarpışmış ve bu şekilde çarpışma çok feci bir iki kişi vukuagelmiş ve yirmi ölmüştür. Yaralıların, yüzden fazla ol. duğu söyleniyor. Yazılı imtihanlar Gelecek ayın 19 unde başlıyacak Ankara, 10 (Hususi muhabiri: mizden) — Lise ikinci devre sınıflarile ilk öğretmen okulları mesleki sınıflarının birinci yazılı imtihanları, İkincikânunun on dokuzunda ve ikinci imtihanları da, Nisanın on beşinde yapıla- caktır. Filistinde yeni . tevkifat var Hayfa, 10 (Radyo) — Filie tinin her tarafında yeni yeni hâdiseler vukubulmakta, el bom- baları atılmakta ve çeteler, faaliyette bulunmaktadır. İngiliz zabıtası, bu gün bazı Arapları tevkif etmiştir. Bunlar, yolcu otobüsterine tecavüz et- mekle ittiham olunuyor'ar. Amerikalı muharrir Moskovada karısile beraber kayboldu Moskova, 10 (Radyo)— Meş- bur Amerikalı —mücllif B. Ro- benson ve karısı, ansızın misafir bulundukları otelden kaybolmuş- lardır. Zabıta araştırmalara başla: mıştır. Amerika sefarethanesi, derhal müdahalede bulunmuş ve müel- lifle karısının bulunması için lâ- zimgelen - tedbirlerin alınmasını istemiştir. yardım — kurumu “l"hrd.llıwd—u—eı Ba trada vali B. Fazlı Güleç gelmiş ve içtman riya: Bu toplantıda bayır cemiyetlerine temin edilecek yardımlar görüşülmüş ediyor,