5 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

5 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

" Sahile LKT FON | Avrupada soğuk dalgası Her taraf karlar altındadır. Münakalât durmuş- tur. Almanyada şimendiferler bile işliyemiyor. Balkanlarda köylere kurd sürüleri indi. İstanbul, 4 (Hususi) — Buraya gelen haberlere göre, Batkan- larda mütbiş bir kar — fırtınası hüküm sürmektedir. Bulgaristan, Yugoslavya, Arnavutluk ve Ma- kedonyaya kar yağmaktadır. Balkan şehirleri arasında mü- nakalât kismen — inkıtaa uğrır miştir, Bazı köylere kurt sürü- leri indiği de haber — verilmek- tedir. Berlin, 4 (Radyo) — Müthiş soğuklar başlamıştır, her tarafa kar yağmaktadır. Şarki Alman- yada bütün yollar kapanmıştır. Otobüs, şimendifer, otomobil işliyememektedir. Bren, 4 (Radyo) — Soğuk şiddetlidir. Derece sıfırın altında on beşe, Grizon vilâyetinde de 27 dereceye düşmüştür. İsviçre, İtalya hududunda donanlar da vardır. Münih, 4 (Radyo) — Soğuğun şiddetinden şimendıfer müna- kalâtı durmuştur. Paris, 4 (Radyo) — Bütün şehir kardan, beyaz bir manto- ya burünmüş bulunuyor. Fransız filosu Yakında limanları. mıizı Ziyaret edecek İstanbul, 4 ( Hususi ) — Bir Fransız filosunun yakında liman- larımızı ziyaret edeceği haber verilmektedir. B. Tahsin Üzer Avrupaya gidecek İstanbul, 4 (Hususi) — Sıhhi Vaziyetinin bozukluğuna binaen bir b“__sıık ay Mmezuniyet alan üçüncü umumj müfettiş B. Tah- sin Üzer Trabzondan şehrimize geldi. B. Tahsin UÜzer, bu hafta içinde Avrupaya gidecektir. — Manisa Valisi Vilâyet işleri için Ankaraya gitti Manisa, 4 (Hususi) — Vilâve- timiz işleri Üüzerinde Vekâlet- lerle temas etmek üzere Parti başkanı ve Valimiz Dr. B. Lütfi Kırdar bu günkü ekspresle An- hareket etmiştir. Alman kruvazörü İtalyada Napoli, 4 (Radyo)—Doyçland adındaki Alman kruvazörü Na- Poli koyundan hareket ederek adası civarında bir kıyıya demir atmıştır. Alman kruvszörü bu ayın onaltısına kadar bura- da kalacak ve ona iltihak ede- cek diğer dört Alman muhribi- nin vüruduna intizar edecektir. Bir İtalyan Nazırı Belgradda Belgrad, 4 (Radyo) — Eski İtalyan Maliye Nazırı Kont Volbi buraya gelmiş ve Yugoslav Baş- vekili Dr. B. Stoyadinoviç, da. hâ sonra hükümet Naibi Prens Pol tarafından kabul edilmiştir. Prens Pol eski İtalyan Nazırı ile birlikte yemek yemiş ve ken: disi ile uzun uzadıya görüş- Mmüştür. Otobüs işi tahkikatı B. Ahmed Emin, Müddeiumumi- lik tarafından aleyhine açı- lan davayı kazandı İstanbul, 4 (Hususi muhabirimizdes) — Müddeumumiliğin, Tan gazetesi sahibi B. Ahmed Emin Yalman aleyhindeki davasının duruşmasına bu gün başlandı. İddia makamı, B. Ahmed Yalmanın cezalandırılmasını istedi. Celseye ara verilerek heyeti hâkime mü- zakereye çekildi. Mahkeme ikinci celsede, matbuat kanununun otuzuncu maddesine temas eder suç görmediğinden, Ahmek Emin Yalman hakkındaki takıbatın tatiline karar verdi. İstanbul, 4 (Hususi) — Otobüs meselesi tahkikatına devam edilmektedir. Tahkikatı idare edon Mülkiye müfettişi , bu gün tekrar Tan gazetesi sahibi B. Ahmed Yalman ile, bu işte müte- vassıt rolü oynadığı söylenen B. Kadriyi dinlemişlerdir. Mısırda son vaziyet Ahmed Mahir Pş. nın Veft parti- sinden çıkarılması kararlaştırıldı Kahire, 4 (Radyo) — Veft partisi bu gün Nahas Paşanın riya- setinde bir toplantı yapmıştır. Bu içtimada Mehmet Mahmud Paşa partilerin Veft aleyhtarı ve düşman olduk- hükümeti ile bütün larına dair bir karar sureti kabul edilmiştir. Toplantıda; son hâdiselerdeki harekâtı dolayısile Ahmed Mahir Paşanın Veft partisinden çıkarılması da kararlaştırılmış ve bu ka- rar kengisine bildirilmiştir. Yarın bir toplantı daha yapılacaktır. Fransadaki grev Henüz ortadan kaldırılamadı Paris, 4 (Radyo) — Perpinyandan alınan bir telgraf haberine göre, maden işçileri dünden itibaren grev ilân etmişlerdir. Roan, 4 (Radyo) — Alınan tedbirlere rağmen Fransız Ticaret filosuna mensub tayfalar henüz iş başına gelmem şlerdir. 3 ticaret gemisi M. Goga — Başı J inci sahifede — He Romanya için hissedilen sempati- yi genvişletmek — istiyorua, Bizi Fran. saya beğlıyan ananevi bağları hiç bir zaman Fövşelmiyeceğiz. İki — momle. ket aramadaki doştluk aleykinde bir tek kelime sarfetmiyeceğim. — Esasen bunu Delbora da burada bulunduğu zaman söylemİştim. Bu —gün Şotana gönderdiğim bir telgral'ta ayni his. hezi ilade etlim.,, Başvekil hiç bir zaman diktatör- Tüğün momlekete girmesine müşaade etmiyeceğini ve kanunuesasinin çer. çevesi — içinde — çalışacağını — söyle- miştir. Yeni iniihabat yapılacak ve hü- kümetin akıbeti milletin reyine beğli kalacaktır. Bazı güzetelerin - kapatıl. mam Rumen matbuatıman Romanyalı. Tar tarafından yazılması —arzusuadan ileri gelmektedir. Romanyanın barçları Böükreş, 4 (Radyo) — Romanya Maliye Nazırı Bay Üyen Şavo vuku: bulan - beyanatında, Rümen — harici borçları hakkıada müzakerelere — gi- riŞmek üÜzere alacaklılar ile temasa geçeceklerini — bildirmiş ve bu mese- lenin Ramen metfaatine uygan bir gekilde — hallolunacağı ümidini de göstermiştir. Rumen Ticaret ve Sanayi Namırı Bay — Diğurtunun; ticaret işlerinde mübadeleain inkişalfına, istihsalâtin çoğalmasına ve hayat —pahalılığı — ile mücadele oedebilmek için de bazı maddelerin ithaline müssade olun. maatına dtir söylediği sözler iyi bir ürette karşılanmıştır. Mussolini Rumen seyyahları kabul etti Roma, $ (Radyo) — Üç trenle Bökreşten bateket eden bin beş yüz Romanyalının buraya — gelmeleri pek ene di Dyeğülür limınd! demir atınış ve âtıl bir vaziyette bulunmaktadırlar. söylüyor. Beşeli nümayişlere sebeb olmuştur. Şereflerine çok mutantan ziyrfetler Yerilmiştir. Venedik , sarayında Ru» menoleri kabul eden Bay — Mussolini, söylediği bir autukta Romanyanın İtalyaya karşı ötedenberi — gösterdiği dostlük — daygülarımı — tebarüz — ettirr miştir. Paris, 4 (Radyo) — Roman- yanın yeni — siyasetinin bütün Avrupa siyasetine tesir yapacağı zannolunuyor, - İtalya - %:ı:nyı ve Almanya - Romanya nda bir ittifakın imzalanmak üzere bulunduğu söylenmektedir. Von Ribentropun Bükreşe bir seyar hat yapacağı hakkında çıkan haber tekit edilmemiştir. Bu- nunla — beraber İtalyan - Rumen anlaşmasına bir emrivaki nazarı ile" bakılmaktadır. İtalyan gazetelerinin — verdik- leri malümata göre Romanyayı bu günden itibaren bir faşist hükümeti gibi telâkki etmek mümkündür. Pars, 4 (Radyo) —Romadan alınan haberlere göre, bütün İtalyan gazeteleri, yeni Rumen hükümetinin hareketlerini, sözle- rini, teşebbüslerini ve bilnassa İtalyan ve Alman dostu saydık- ları yeni Rumen Başvekili Bay Goganın her türlü icraatını adım adım takib etmekte ve Bükreşte İtalyan kolonisine — gösterilen cemilelerden pek memnun kal- dıklarını ve bunu her vesile ile bir propaganda , vasıtası yap- maktan geri kalmamakladırlar. Yeni harfli beşer İiralıklar. —— .. e— 18,079,975 liralık banknot tedavüle konuldu. Ankara, 4 (A.A.) — Türkiye Cumhuriyet Merkez bankası, 15 ikinciteşrin 1937 tarihindenberi tedricen tedavüle çıkarmağa baş- ladığı yeni harfli beş liralık banknotlardan 1937 senesi so- nuna kadar ceman — 18,079,975 liralık — miktarı tedavüle çıka- nimış ve buna mükabil — es- ki harfli banknotlardan ayni miktar yani 18,079,975 - liranın tedavülden kaldırılmış olduğunu bildirmektedir. Ankara, 4 (Radyo) — Cum- huriyet Merkez Bankası — 15 İkinciteşrin 937 denberi piya- saya yeni harflerle basilmış 13,078,937 beşer liralık — çıkar- mıştır. Ayni zaman zarfında eski paralardan bu mikdar teda vülden kaldırılmıştır. Alman Erkâmıharbi- ye reisi Berlin, 4 (Radyo) — Alman Erkânharbiye reisi general Baron Fon Friç, Mısırdan Almanyaya Müteveccihen hareket etmiş ve dün Berline vasıl olmuştur. Çinde şimendifer kazası Şanghay, 4 (Radyo)—Kanton- Ankeo arasında vukubulan - şi- mendifer kazasında yüz Çinli ölmüştür. Müsamere bu akşam Yunantiyatro heyeti hazırlıklarını bitir- miştir.. | Madmazel Dozora Şehrimize gelmiş bulunan Yu- nan tiyatro heyeti, çesaslı bir hazırlıktan sonra ilk müsamere- sini bu akşam Elhbamra sinema- “sında verecektir. iyatro heyeti, dün İzmir valisi Bay Fazlı Güleçle Yunan konsolosunu ziyaret ederek bu müsamerede bulunmalarını rica etmiş ve bu rica memnuniyetle kabul edilmiştir. Evelce de yazdığımız gibi, Fanr tezist ve —Dootist madmazel Dozora ile komediyen M. Hri- sohos, 5 dram artisti M. Niko Hacı Kostantinodan mürekkeb olan bu heyet, gerek Türkiyede, gerekse Yunanistan ve bir çok memleketlerde tanınmış, sevilmiş üç san'atkârı taşımaktadır. M. Hrisohos, ayni zamanda Grit danslarını dâ yapacaktır. Bu vaziyete cevab veren Fransız gazeteleri şimdilik bu söylenen sözlerin bir politika icabı ol- maktan ileri varmıyacağını yâz- maktadırlar. ilmi Babisler İf Kadın-Erkek £ Yazan: Dr. Esad Hatiboğlu vata OLA TU LANLLEN AD ADK ea Kadın, açıldığı için değil, giz- lendiği için kıymetlidir Iffet, iç güdel bir jestir. Yüz kızar- ması bir güzellik unsurudur Bazı genç kızlar da bülüğla- rından çok sonra dahi çocukluk saffet ve masumiyetini muhafaza ederler. Cinst şartlar İffetin sebebi olan cinsi teca- vüz kadındâ erkekten daha zi- yade korkulacak bir halde ol duğundan kadınlar kendilerini pek haklı olarak bu hale faz- laca maruz hissederler. Binaena- leyh iffet kadınlarda daha aşi- kârdır. Tehlike şuurile iffet çoğalır. Bundan dolayı genç kızda en yüksek derecede mevcuttur. Bakire ayni yaşta genç erkek- ten ziyade mütevazı ve mah- cuptur. İfet evli kadında zaafa düşer. Erkeklerde daha ziyade Şuurlu ve iradi olan zahiri na- mus tezahür eder ve bütün ömürlerince devam eder. Medeniyet şartları İç güdülü iffet iptidai kavim- lerde en yüksek derecede mev- cuttur. Medeniyet terakkileri if- fet hissinin gerilediğini gösteri- yorlar. Neslimizin kadınları ec- dadlarından daha az afiftirler, Jinkoloji ve doğum işleri bun- dan dolayı çok kolaylaşmıştır.. On yedinci asrın sonlarına kadar Avrupada bile kadınlar doktora aydınlıkta muayene ok mağa razı olmazlardı. Hekimler kadınlara bütün perdeleri inik karanlık bir odada — yaklaşa- bilirlerdi. Halihazırda #fet da- ima şehirlerde köylere, fabri- kalarda çalışanlarda tarlalarda İzmtle : (Hayvanlarla daha ziyade te-, masta bulunmak ve — onların: cinsi muamelelerini görmek mü-' nasebetile — fikirleri açılmasına rağmen köylülerdeki iç güdel iffet ve tabil ismet bunların temiz, akil kalmalarını temin edebiliyor, hatta kibar şehirli- lerin tasallütuna uğrasalar bile, Mendousse.) İffet nöbetinin vasıtasız sebebleri İlfetin husulüne —müsait şart. ları tetkik ettik, kadında bülü- ğa yakın bir devirde ve bir az iptidai ırklardadır ki iffet heye- canı daha kuvvetlidir ve zemin de daha iyi hazırlanmıştır. Fa- — | kat iffet nöbetinin tahriki tçin doğrudan doğruya bir sebeb lâzımdır. Bu sebeb: Bir nazar, bir jest ve bir sözdür. Kadında iffet tecavüz telâkki olunan bir. vaziyete karşı mü- dafaa akesesi olduğuna nâzaran bunun neticesi olarak erkeğin — bir bakış, bir söz veya bir ha- reketi kadının cinsi hüviyetini — istihdaf ettiği zannını hasıl ederse kadında iffet nöbeti ani olarak harekete geçer. İffet yalnız bazı üpkane fiilere karşı değil, hat ta lisan nezahetinden uzaklaşma hareketine karşı da - bir settir. Bazı ahvalde iffet akesesi tevkif olunur, tesemmümat (afyon, a — kol ve diğer muhadderatla olan tesemmümler ) ilfeti hazfeder. Delilik, vak'aları yüzde ellisinde ilfeti ilga eder. - Sonu var« Bu da üçüncü yazı Bir çok hâdite ve misaller vardır ki, bize daha geniş ölçüded üşünmek imkânını da verirler.. Banlardan bir tanesine, dün şabid olduk, Ankarapalar önünde, mahud ve meşhur kaldırımlar üstünde, çimeato yüklü bir araba kırıldı ve tekerlektiz kalan araba, belediyenin ihmali yü- zünden sakat kalıb kopmuş bir bacak gibi, sürüklene türüklene gitti., Arkasından biri dahal. Bu araba gübre yüklü idi, dingili kırılmıştı. Bim — netice, tramvayların işlemesi durdu, balk, sokak — ortasındaki bu hüdiseye, feci bir tablo tenvapa eder gibi, Ürpererek baktı. Her güs, Tanzımın her gütü, hatta her saati, bu kaldırımlarda bir ildi araba, mülhekata ;işliyen ve şebitde çalışan bir kaç otobüs ve dolayısil — bir kaç vatandaş tehlilteye marus kâlıyor. Derin ve pis ç ykurlarda, Tatgela fırlamış taşlar üstünde bir arabanın, bir otobüsün muvarenesini keybetmesi, devrilmesi, başka bir vasıtaya çarpı man demek, şehrin medeni Manzaram hususundaki endişelerden sarfınazar, — | bir iki kişinin ölümi|, sakatlâtması vesairesi demektir. Bundan — mesal |timdirl. Her hangi bir kırılıb dökülme ve parçalanma — neticesinde © nakil yustamı Sahibini yakalayıb bapse atarken ve bir vatan: daşıya hastahaneye, vıtyabad . mezarlığa kaldırırkea, azab düymıyacak miyüz? Bununla üçüncü (leladir ki, ayni mevzum dokunuyoruz. İzmir belediyesi, çehria ortasında, yürzlerce v. işlediği bu caddeyi yaptırmazsı ve bu kaldırım, böyl. diyesi mamıyna ne gibi .VİF mana taşır, bunu düşünmek gerek, ma hiç durmadan alırsa yebir beler vi