16 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

16 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Snhife 2 Bir kaç fikir kırıntısı Ediçemediğimiz yükseklik, parlak, gözellik, iyilik ve kâvtet kargsınde, fetdçe duyduğumuz hisler, yunlar olsa gerektir: Kuskançlık, düşmanlık, kin, yeis, gıpla, tekdir, zevk. Tosanların vaht baletlerine göre vakubulan bu tezabbürler haricinde, biz| de onun gibi olmak, ona erişmeğe çalışmak ve ondan istilade etmek — gibi diğer bir dimağ ve şuur bareketi de vardır. Fikrimizce, anl wmeziyet bu tezahör ve galiba, insanı iasan yapan da, ancak bu hazeket olsa gerektir. Ferdlerin arasında nihayetsiz bir takım yaradılış farkları olduğu gibi, gene aymi ölçüde, hayat ve seviye müsavatmızlıkları da vardır. En esil kanan ise, açağıdan yukarıya, geriden ileriye, zafiyetten kuvvete, karanlıktan mura doğru inkişal eder. Noksanlıklarımız içinde, kendimizin, terasetimizin ve cemiyet hayat ve nizamlarının yanlışhk veya kötülükleri içinde, dişimizle irade ve şaurumuzu parçalıyarak, en iyi görüş ve hislerimizi çiğneyib etarak, başkasının yüksek. Tik ve kavvyetine karçı kıskançlık, düşmanlık, nefret ve isyan duyduğumuz Bön, şahsiyetimizden Çok şeyler kaybederiz ve banım Bize vereceği hiç bir fayda yoktur. Yesin akıbeti de, temiz bir mahiyet taşımakta olmasına rağı men, ayni şeydir, Sudece gıpta, takdir ve zevk de kâfi değildir. Olamadığımını olmak için, irade, şaur ve enerjimizi müşterek bir kuv- vet halinde tahrik etmekliğimiz lâzımdır. İnsanı doğuran anadır, fakat kendi kendini yaratan mahlük, insanın ta kendisidir. Bu esaslar, ayaea cemiyete de tatbik edilebilir. Kendi kabuğu içinde gömülerek uyacık bir çaur — ve bareketli bir irade İle başkalarına yetişmek ve Gaları geçmek davannı kayramıyan cemiyet, mutlak bir —mahkümiyetin damgasını yemiştir. Hüner, daba iyiye, daba kuvveto, daba kenal ve Malete doğru gidebilmektir. Saime Sadi gdan -korkusu hasebile tesis edil- Gari Koperin kazancı Bz gazetecler -her şeyle uğ- raşmak hakkına minelezel mali- kiz. Bu sebeple bunun kazanç ve hâcile uğraşmamızı züğürd- lüğümüze — delil lâzundır. Gari Koper 1937 senesinde tam 11,100,000 frank para ka- zânmıştır. Ronald Kolman 10,860,000, | laşık bir hıı!. K | muş ve Okslorda kaçmıştır. addetmemek | miştir.. 1665 te İagiliz kralı inci Şarl, Londrada çıkan bu- alıktan çok kork- Kral Londra haberlerini bu- radan almağa başlamış fakat haberlerin kendisine verilmesi de hoşuna gitmem ştir. Bunun üze- rine Oksford üniversitesi mat- btası müdürü Leonard Litofildi davet etmiş bu haberleri haftada " Klodet Kolber 10,025,000, May 8,520,000, Marlen Ditrih 8,070,000 “Boyer 7,470,000 ve Rudi Valle - de 7,140,000 frank kazanmışlır. Islanmadan denizden gide- , motörile işliyen bir vapur, Lon- /— vapuruna yükletilecek ve Avust- bir kendisine gazete şeklinde verilmesini emretm şlir: İşte “Okstord gazetesi, bu suretle tcessüs etmiştir. Fakat kral Londraya döndüğü vakit te isndi “Londra gazetesi, olmuştur. Ve'buyün- de *lagiliz: hükümeti gazetesi, dir. Karanlığa mahsus bir gözlük Japonyah bir fen adamı em- salsiz bir keşifte bulunmuştur. Bu adam öyle bir cam keşlet- miş ve bu camla öyle bir göz- lük yapmıştır ki, bununla karan- hkta gazete okumak mümkün o'maktadır. Fakat bunun nasıl olduğunu izah etmek lâzımdır; Japonyalı, bu camla yaptığı gözlükleri iki muka'ar camdan yapmakta ve bunların arasına da gözle gö- rünmesi güç bir sıra ampul yer- leştirmektedir, En küçük bir pil sayesinde bu ampuller yanmakta ve karanlıkta yazı okumak müm- kün olmaktadır. Çuval hırsızlığı Kemeraltı caddesinde Salep- çioğlu hanında oturan Kadri adında bir çocuk, Nazillili tüc- car B. Ali Haydarın palamut deposundan 60 tane boş çuval çalmış, Hüseyin, Hasan ve Ali adında üç kişiye satmıştır. Para çalm:ş! Basmane istasyonu önünde Hakkı kızı 20 yaşlarında- Hati cenin 315 kuruşunu çalan Mus- tafa oğlu Hüseyin, zabıtaca tu- tulmuştur. Vest 9,600,000, Madlon Kar- rol 8,610,000, Verner Bakster Rüt Şotterton 7,470,000, Karl 1936 da May Vest 9,600,000 İrank kazanç ile birinci idi, cek bir vapur 145 tonluk ve kuvvetli dizel dradan Avustralyaya gidecektir. Fakat bu kadar uzun deniz yolculuğu yapacak olan bu va- puru — deniz süyü islatamıya- caktır. Nasıl mi?. İşte şöyle: Bu vapur, büyük Strasford ralyaya kadar böylece -gidecek değil- götürülecektir. Veliahd ve top adedi Avrupanın bu günlerde en büyük ve en mühim meselesi Felemenk veliahdi prenses Jül yananın doğuracağı çocuktur. Prenses oğlan mı, doğuracak, yoksa kız mı?, İşte bu da Fele- menk sarayını ve belki de bü- tün Felemenk halkını şiddetle alâkadar eden en mühim bir meseledir. Prenses, eğer bir oğlan çocuk doğurursa, keyfiyet 121 — topla; fakat, kız doğurursâ yalnız 15 Fakat... Şimdi üçüncü bir ih- timal daha nazan itibara alın- maktadır. Prensesin ikiz doğur. ması da mümkün ve muhtemel görünmektedir. Şu halde?. 121 ve 15 daha 136 top mu atılacak?, Huyır.. Karar verilmiş ve 240 top atılacaktır! ete tarihinden bir sahife İngilterenin en eski gazetesi, Gösterilen (2) Gözel fi! Büyük Fransız artisti halk tarafından hiç okunmiyan şılanacaktır.. Güzel Müski . Kıyas kabul etmez tatlı bir mevzu ve haftada bir çıkan gazetesi- | A KH : , Küçüklerin sevdiği EE dir. Bu gazete iki yüz 'ellı se- ====YR CA büyüklerin takdir ettiği Küçük ŞIRLEY ZEMPLE Beliktir ve şayanı dikkat bir tar bi va dır; bu gazete, bir hü- kümdann müstevii hastalıkları ÇİN ÇIN Fernana .—.-.—..uuı—.ıu-ıuuıı-ı-"-"--ııı-»ıııuu.......mı---uu....ııı-....ıı.ı..ı EBEDİ SENFONi Cazib ve mükemmel filminde gösterdikleri harikulâde muvaflakıyet büyük takdirlerle ANADOLU | Şehır ransız kontenjaniı — Şehrimiz Türkofisine geldi 1938 senesi birinci üç aylık devresi için Fransa hükümeti tarafından — memleketimiz mah- süllerine ayrılan kontenjan mik- tarı, İktisad Vekâletinden şeh- rimiz Türkolisine - bildirilmiştir. Bu üç aylık devre içinde Fran- sızlar, memleketimizden 650 kental kabuklu yumurta, 2650 kental yumurta akı, 250 kental şekersiz yumurla sarısı, 3Ü ken: tal şekerli yumurlta — sarısı, 10,500 kental bira emiline mah- sus arpa, 5000 kental mısır darısı (doğrudan doğruya idhal), 12,500 kental mısır darısı (mu- vakkat kabul suretile), - 20,000 kental bakla ve envai, 750 ken- tal fasulye, 175 kental ceviz, 250 kental ceviziçi alacaklar: dır. Sanayi maddeleri konten- janı evelki Üüç aylık devre için ticaret anlaşmasile tesbit edilen mikdarda tahsis edilmiştir. Tütün satışları 34 milyon kiloyu bulda Ege mıntakasnda tütün satış- lermi devam ediyor. Bu yıl istih- sal edilen tütünlerden “şimdiye kadar satılan miktar 34 milyon kiloyu — bülmuştur. — Müstahsil elinde henüz satlmamış - tütün miktarı beş milyon kilo tahm'n edilmektedir. Bu seneki tütün rekoltesinin 39 milyon kilo ol- duğu anlaşılımıştır. Fakat Mmüs- Ytahsil elinde bulunan — tütünler- den üç”Hüilyon “kilösü YAtâkiye- lik denilen nevidendir. Millikütüphanede Bir talebenin pal. tosu çalınzı Milli Kütüphanede bir hırsız- hk vak'ası olmuştur. Talebeden Raşit oğlu B. İzzet, kitap oku- mak maksadile Kütüphane sa- lonuna girmiş ve sekiz lira kıy- metindeki paltosunu portman. toya asmıştır. Kitabını okuduk- tan sonra paltosunun yerinde olmadığını görmüş ve polise şi- kâyet etmiştir. Palto hırsızı za- bitaca aranıyor. Ticaret Odası Meclisi Şehrimiz Ticaret ve Sanayi Odası Meclisi yarın saat — ön beşte oda salonunda toplanacak Ticaret Odasının 1938 senesi büdcesini telkik ve plânçosunu tasdik edecektir. Saat çalmak Keçeciler caddesinde Ali oğlu B. Mastafanın saatci dükkânına anahtar uydurup sek z tane sa- at çalan Arif oğlu Cemal ve Tayfur oğlu Refet, zabıtaca ya- kalanmışlardır. Bugün bütün Muasiki ve Sinema meraklıları TAYYAR E_ SİN EMASINDA Közlüler ev yaptı. | görmek üzere koşacık ve candan alkışlıyacaklardır ııNıı—ıımııı—...u-nııuın—vıüııuııııuuııınııı “av*v ve Jean Au Fevka: Lde güzel Kamedisinde Çı T Eğlenceli ve neş'el n | İâvaten : PA OUNL JOURNAL relkan dahili haberleri Hava:a:uıdaıı iki senede 37,000 lira kâr elde edildi IFabrı_ka vetesisat modern bir hale getirilecek 100,000 liralık yeni tesisat. Yepyeni ve oto- matik makineler - Alman firmasının teklifi Havagazı makine dairesinden bir görünüş Yüz bin liradan fazla bir para | lanmasını temin için gaz ücre- sarfile İzmir Havagazı fabrıkası | tini metre mikâbı başına beş yepyeni ver modera bir hale | kuruşa indirmek için tetkikler getirilecektir. İzmir Havaganm ! yaptırmaktadır. O vakit hava fabrikası, Türkiyede çok eski- | gazı, kömür fiatinden çok ucuz den, meselâ yüz sene evel inşa | ve daha elverişli olacak, Zzaten edilmiş bir fabrikadır. * Şebeke de ayni şekilde ve çok eskidir. Fabrika, iki sene evel beledi- yeye devredildikten sonra tesi- satın yenilenmesi için işe giri- şilmiş ve bir çok kısımlar yeni- lenmiştir. Bu sayede gaz, kalori ve evsaf MiBanle eskisipe nazar ran çok yükselmiştir. Bozuk ocaklar tamır ve eski ve işe yaramıyan ocaklar islah - edilk- miştir. Hususi bir ekip, havagazı şe- bekesini her gün kontrol etmek- te, perd yapan ve arıza göste- ren yerler derhal tamir olunmak tadır. Bugün İzmir havagazı fabrikası, İstanbul fabrikası ev- safında, yani 4000 kalori ü: rinden gaz istihsal etmektedir. Tasliye tes satında da muhtelif yenilikler yapılmıştır. Kullanıl- maz hale gelen atölyeler yeni- den inşa edilmiş, âmelelerin is- tirahati için fabrikanın bahçe- sinde güzel bir park vilcude ge- tirilmiştir. Kok kömürü, katran ve amonyak istihsa'âtı artırılmış, bu maddelerin satış fiatleri do ucuzlatılmıştır. Vaktile ş'rket ta- rafından tonu 32 İiraya satılan kok kömürü, şimdi belediye tarafından 24 liraya satılmak- tadır.. " Halkın kömür - ihtiyacım kar- şılamak için kok — kömürleri, halka perakende olarak toptan fiatine verilmektedir. Havagazı, şimdi —metre mi- kâbı 7,5 kurüştan satılmaktadır. Belediye reisliği, halkın kömür yerine evler'nde — havagazı kul- tesisat da bedeli taksitle öden- mek üzere yapıldığı için her kes evme hava gazi alacaktır. Mühim bir Alman firması, İzmir Havagazı fabrikasını mo- dermnm bir hâle getirmek — için ,belediyeye teklifte bulunmuştur, Bu tekli, tetkik* edilmektedir.' Haber aldığımıza göre, yüz bin liradan fazla bir para sarfile fabrikada — otomatik, — modern tesisat yaplacak, o vakit şim- dikine nazaran daha âz işçi çalıştırılacağı için gazın mali; daha u:ııık tî.ının' edıleuk’kî Beled. yenin havagazı fabrikası şefi B. Mahmud Y: fabrika- nın idaresinde, istihsalâtın artı- rılmasında — muvaffak — oimuş, âmirleri tarafından takdir edil« miş bir gençtir. — Fabri dern bir hale ifrağ edildikten sonra muvaffakıyeti -şimdikine nazaran her halde kat kat ola: caktır. Fabrikanın iyi idare edilmesi, istihbsalâtın fazlalaştırılması ve ucuzluk sebebile süratle — satıl- masi sâyesinde iki yıl içinde 35,000 lira kâr temin edilmiştir. Bir kaç yıl içinde fabrikadan temin olunacak kârlâ modern tesisat vücude getirilecek ve o vakit İzmir havagazı fabrikası, Aakaradaki gibi en mükemmel bir müessese olacak, gütde 7500 metre mikâbı havagazı istihsal edecek ve gâzın kalorisi de asgari 4750 ye yüksele- cektir. Köy öğretmen- lerine racaklar Okulu bulunan köylerde öğ- retmenler için evler inşa ettiri- lecektir. Bu evlerin iki çeşid olması muvalfık — görülmüştür. Varlıklı köylerdeki — öğretmen evleri toştan, diğer köylerdeki- ler ise kerpiçten inşa edile- gektir. Bunların plânları Kültür d rektörlüğünden köy öğretmen- erine gönderilmiştir. Bu evlerin nşa ma zmesi, köylü tarafınan temin edi ecektir. Brrlikte çevirdikleri bert'in Tarafından yepyeni bir tarzda temsil edilen nce şarkilar.. Heyecaslı Onuralar y ö ülecekt'r/ 16 Kinumutani Fikirler: —H Zavallı Katerina H. N. Ç. Neye bilmem; arkadaşlardan biri tarihte Büyük Katerina di- ye şöhret alan kadının kısa bir tercümei halini dercetmiş... Kırk beş sene bütün Rusşayı kana ve bütün Rus sarayını en gelih, ea iğrenç bir fahişe ha- yatına boğmuş olan bu kadın bu kısa satırlarla âdeta tezkiye edilmek isteniyor. tarib hamına bir şey bilmiyorsanız, eğer — Katerinanın — insanlığın bütün ahlâk telâkkilerine harb açan hususi hayatından haber» dar değilseniz bu kısa satırlarla © kadını tebcil edeceğiniz, dün- yanın en mevhum Havva - kiz- lari arasında sayacağınız gelirl. Kimse hakkında - zülümle kas rar vermek itiyadında değilim. Onun için Büyük Katerina hak. kında yazılan bu veciz müde- faayı dikkat ve alâka ile oku- dum, Bu zalim fertut, kırk beş senelik sefahat ve fubuş hayas tını mazur göstermek için genç- liğinde evlendiği sarhoş koca- sının kendisi ile hiç meşgül ok mamiş olmasını bir sebeb diye ileri sürüyor! Cidden güzel bir mazeretl.. Topu topu bir kaç sene deyam eden evlilik hayatında hiç sev- mediği bir kocadan alâka göre medim diye bütün hayatını 8e- fahate vermek, her sene, hatta bazan her ay âşık değiştirmek, ordudaki en basit neferlere ka- dar inmek, en ufak bir kâpri» sin pöşindem-en büyük bir ihe tirasla koşmak ancak bir kadi« nn mantıkı ile izah edilebilir şeylerdir. Kadın ve mantık!.. İşiniz yaks er sa bu iki kelimeyi biribirine yaklaştırmağa çalışınız ve —ane cak inanınız ki, bu ikisi bir araya geldiği gün ya dünya bat miş olacaktır veyahud dâ , man, tik denilen nesao bir güzel kar dınin binbir esrarlı kokusu ile dolu ters'ne çevrilmiş bir göme lek gibi hüviyyetini değiştirmiş bulunacaktır. Zavallı Katerina... Âşıkların gene mesud adamlarmış. Hiç olmazsa ne şahane bir kaltakla münasebette olduklarını biliyore lardı. Ya.. Her gün hayatta gön dükleri binbir tecrübeye rağ- men kadin denilen mel'un yar lana hâlâ inanmak gafletinde bulunan zemane erkeklerine ne diyelim?., Bir çocuğun Balta ile iki parmağı kesildi Menemende Camükebir ma. hallesinde iki çocuk bir - balta ile oynarken bir kaza olmuştur. Hasan oğlu üç yaşında Kadir ile Filorineli Mustafa oğlu altı yaşında Şadi, buldukları bir balta ile şakalaşıyorlardı. Ka- dir, elinde bulunan — baltanın keskin tarafile Şadinin — eline vurmuş, sağ elinin baş ve şe- hadet parmaklarını koparmıştır. Yaralı çocuk, İzmir memleket bastanesine getirilmiştir. Çocu: ga keskin baltayı. verenler bak- kında tahkikat 'yapılıyor. Muahakeme ayın yirmi beşinde Emniyeti sulist mal ve dolan- diricilik saçundan maznun ola- Tak Asliyeçeza — mahkemesine sevkedilen İzmir telefoa şirketi mühend slerinden B. Cemal Ta- la ile amele B. Süleyman Ta- himün mühakemelerine bu ayın 25 inci günü başlanacaktır. iğretmen tayi i Karşıyakı kz öğretmen okulu Ba. Kem: müdür muavinlığ v2 tayın ed İm ştır.