19 Ocak 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

19 Ocak 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

u günkü vaziyetten en ço müteessir olan Amerikadır Amerikanın bu seneki deniz büdeesi, 553 milyon 220 bin dolar üzerinden kabul edilmiştir #aşington, 18 (Radyo) — Par- Tümento — maliye — encümeni, 938 senesi deniz büdcesini mü- zakere ve kabul etmiştir. Bu yıl büdoe, geçen seneden bir kaç milyon fazlasile 553,226,000 dolardır. Yeniden iki zırhlı, 8 muhrib, 6 denizaltı, 4 yardımcı gemi olmak üzere 27 harb ge- misi inşa edilecektir. Bundan başka mevcud gemilerin ıslahı ve mühimmat fabrikalarının da- ha fazla mesai eylemeleri için lâzmgelen tahsisat ayrıl- mıştır. Deniz büdcesinin - tasdikini müteakıb bir söylev veren Bah- riye Nazırı, beyaelmilel vaziye- tin ciddiyetinden bahis ile bu haliın Amerikan müessese'erini en yüksek derecede müteessir edebileceğini kaydeylemiş ve sözlerini şöyle bitirmiştir: — Bu vaziyet karşısında Ame- rikanın milli müdafaa vesattini azami derecede artırması lâzım- dır. 1918 senesindenberi Avru- pa ve Uzak Şark, bu kadar tehdidkâr bir çehre arzetmemiş- tir. Filvaki Amerikanın harb gemisi vardır, ancak — bunların yaşları 16 dan yukarıdır. Bir danesi de yenileştirilmemiştir bile. 938 senesi nihayetine ka- dar iki safı harb gemisi de da:- hil olduğu halde 13 zırhlı inşâ edilecektir. Vaşington, 18 (Radyo) — Filipin adalarında yüksek Ame- rika komiseri B. Maken . bir harp gemisi ile Şanghaya hare- ket etmiştir. Yüksek komiser orada Uzak Şark — Armnerikan filosu amiralı ile görüşecek, Uzak Şark hâdiselerin, - Filipi- nin sevkulceyşi bakımından va- ziyetini amiralle birlikte tetkik edecektir. 25 — kânunusanide Şanghaydan ayrılacak olan L. Maken, ayın nihayetinde Va- şingtona giderek M. Ruzvelte izahat verecektir. Amerika s- yasi mahfellerinde B. Makenin bu seyahatine büyük bir ehem- miyet atfe Jilmektedir. Tütün kongresi Dün de mesaisine devam etti İstanbul, 18 (Husüsi) — Bal- kan devletleri tütün kongresi, mesaisine bu gün de devam et- miştir. Köngrenin bu — güncü celcesinde, Balkan tütün ofisinin şekli üzerinde müzakereler ce- reyan etmişt r. Bir şirket daha bize geçiyor İstanbul, 18 (Hususi) — İs- tinye Dok şirketi umumi heyeti toplanmıştır. — İçtimada, şirketin hükümete — satılması — mevzuu bahsolmuş ve bu hususta müs- bet karar verilmiştir. Denizbankın birinci grupu İstanbul, 18 (Hususi) — De- nizbankın birinci grupu, — tahli- siye, fenerler idareleri - olarak tesbit edilmiştir. Bu grupün südürlüğüne, eski tahlisiye mü- dürü B. Necmeddin tayin edil- miştir. İzmit Ağırceza mahkeme- sinde bir maznun vuruldu On üş y.ıîıîarmda bir çocuk, mahkeme salonuna girer girmez tabancasını Lâz Mehmede boşaltmıştır. İstanbul, 18 (Hususi) — Bı gün İzm't Ağırceza mahkemesinde bir durüşma esnasiında kan gütme davası neticesi olarak bir cina- yet işlenmiştir. Servetiye köyünden Alı çavuş namında birini öldürmekten maznun Lâz Mehmedin muhakemesi cereyan ederken Ali çavuşun on üç yaşındaki oğlu Mehmed salona — grmiş ve tabancasını çekerek Lâz Mehmedin özerine ateş etmiştir. Mehmedin yaraları ağırdır. & haydud yakalanmıştır. Rusyanın Uzak Şark hu- dutlarında askeri faaliyet Moskovada toplanan askeri konferans Ma. reşal (Broşer) e geniş salâh yetler verdi Tokyo; 18 (Radyo) — Harbinden (Asas) gazetesine bildiriliyor: Moskovada, toplanan askeri Meclise, bütün Rus Genevalleri tirak etin ş bulunuyorlar. Bu konferansta mühim kararlar alınmıştır. Uzak Şark Rus orduları Başkomutanı Mareşal (Bloşer) e geniş salâhiyetler verilmesi ve dış Mongolistan ordularile -Uzak Şark Rus ordularınin, Japonya ve Marnçuriye karşı koyması hususunda Mareşal (Bloşer) in istediği şekilde hareket etmesi, kongrece bü- yük bir ekseriyetle tasvib olunan hususatın başındadır. Harbinden gelen yocusr, Rusyının Uzık Şark hududlarında hummalı bir faafiyet hüküm sürdüğünü ve hududlsrın muhtelif noktalarına mütemadiyen silâh ve cebhane sevkedildiğini söy- lüyorlar. Ingiltere - Irlanda konfe- ransı devam ediyor Londra, 18 (Racyo) — İngi; devam etmiştir. re - İrlanda konferansı, bugün de Cereyan eden müzak İngiltere umumi efkân, bu korferansa büyük ehemmniyet atfetme'te ve İngiterenin, İrlanda heyetine vereteği cevabi meraklı beklemektedirler. Alâkadarar, Irlanda hükün eti ye si B.Dö WValeranın istediklerine ingilterenin muvafakat etmiyeceğimi bildiriyorlar. Bu takdirde, İngiltere ile İrlanda araâsında akdi relere göre, mutasayyer uzlaşma, uzun müddet için geri kalacaktır. Londra, 18 ( Radyo) — İngiltere - İr anda konleransı muvaffa: kıyetle devam ediyor. İki devlet arasındaki ticaret münasebatının ink şafı elrafında konuşmalar oluyoz. Rusyanın Polon va hudu *"':'nda Bir milyon Lehli, Rusya dahiline naklediliyor Varşova siyasi mehafli, Rusyanın İ X "” harbe hazırlandığını söylüyorlar. Varşova, 18 (Radyo) — Sovyet Rusya; Polonya civarındaki hudutlarında — oturan ve Rus tebaası oldukları halde irkan Lehli bir milyona yakın halki hicret ettirmekte ve Ruayanın dahiline sevkeylemektedir. Bu hareket, Polonya hükümetince şiddetle takbih edilmektedir. Siyasi mehafil; Rusyanın harbe hazırlandığını ve bunun için bu gibi tedbirlere başvurduğunu söylüyorlar. Elhamra Sineması Bu akşam saat 21 de YUNAN TİYATRO YILDIZLARI Matmazel — Jean de Zora Komik Aris Hrisohoas San'atkâr — Haci Kosti Nike Tarafından en yeni numaralarla Atina Revüsü Veda müscmeresi G DKM Yalovada bir müd. det istirahat edecek İstanbul, 18 (Hususi) — Bü- yük Şef Atatürkün — şehrimizi şereflendirmelerine intizar obun- maktadır. - Atatürk, Yalovaya giderek istirahat edeceklerdir. Vali B. Muhittin Üstündağ, hazırlıklarla moşgul olmak üze- re Yalovaya gitmiştir. plânı İstabul, 18 (Hususi) — An- karadaki et kongresine iştirak eden vali Bay Muhiddin Üstün- dağ şehrim'ze dönmüştür. Vali gazetelere verdiği boya- natta, hükümetin hayatı ucuzlat- mak için esaslı tedbirler almak- ta olduğunu, etin arkasından diğer yiyecek maddelerinin ucur- lat lacağını, ikinci mevzu olarak ekmek meselesinin ele alınaca: ğını söy'emiştir. İstanbulun imarı plânının ya- edileceğini Muhiddin resminin indirilmesinden sonra — hastâne- lerin idaresi ile zabıtai belediye umu- miyeden alınacağını ilâve et kında halka ilân söyliyen Vali Bay Üstündağ, mezbaha masraflarının. muvazenei miştir. Besarabyada Yahu. dice yasak edildi Bükreş, 18 (Radyo) — Besa- rabyada Yahudi dili ile görüş- mek yasak edilmiştir. susta şiddetli tedbirler etmektedir. Alman zabitleri Varşovada Varşova, 18 (Radya) — Al man zabitlerindea mürekkep bir heyet, Polonya zabitlerinin 1935 iade senesindeki — z'yaretlerini için buraya gelmiştır. —— Elhamrada Atina 'revâsü B. Hrisohos Komşu ve dost Yunanistanın güz Je san'atkârlarından Mad. mazel — Jean de Zora ile Yuna- nistan ve diğer ecnebi memle- ketlerde — tanınmış komedyen Aris Hrisohos ve dram san'at- kârı ve Hacı Kosti Niko bu akşam Elhamrada çok zengin bir programla veda müsamere- lerini vermektedirler. Üç değerli san'atkâr, ayni müessesede verdikleri ilk müsa: merede büyük bir takdir ve sempali ile karşılâmış, san'at kudretlerini, ayni zamanda kar- deş memleketin —san'at seviye- sini göstermişlerdir.. Müsamere saat ZI de başlıyacaktır. Büyük Şef — |Kadınların ço İstanbulun imar Bu hu: devam ARADA SIRADA a EN FIKRALAR ilmi Bahisler Kadın-Erkek Yazan:; Dr. Esad Hatiboğlu c ERca- ğu duymak ve sev- mek için yaşarlar Kadın aşkın bütün şekillerini ana- lık şekli ile karıştırır Aşk kitabına başlar “başla. maz sahifeleri çevirmek lâzım- dir. Her şeyi delice, aşktan bekliyen kadının ihtiyarlığı dai- mi bir işkence halini alır. Ve artık kadına, tekrar tebessümü- nü buluncıya kadar ağlamaktan başka bir şey kalmaz, fakat bir tebessüm ki, hazin, renksiz ve sonsuzdur, öyle bir tebes- süm ki, artık hiç bir şey bek- liyemez. Hassas şair Musset de kadın- lara bir hitabesinin sonunu şöyle bitirmemiş midir?. *Hayatınızın bir kaç senesi sevilmek, diğer bir kaç senesi de sevmek ve gerisi de Allaha dua ile geçirmek içindir., Affektif aşk Cinsi kuvvet şefkat hissile tadil edildiği vakit aşk heye- canı başka bir vasıf alır. Şelkat hisleri aşka başka bir sadakat ve devamlı olmak evsafı bah- şeder. Artık bahis mevzuu olan bi yolojk bir fil değil fakat ruh- ların mübadelesidir. İnsanlarda mağaralarda yaşa- dıkları zamandanberi kadında biyolojik kabalıklar ilâhi bir hisle birleşmiştir. Kadınların ço- ğu duymak, sevmek için yaşar: lar. Istirap çekmek ve sadakat Yahudinin suali: Bir Müsevi ile bir Hıristiyan bir cenaze merasiminde buluşur- lar, Hıristiyan — İstavroz-çıkarır. Musevi sorar: — Siz Hıristiyanlar niçin Sa- lip işareti yap'yorsunuz? — Heazreti İsanın çarmıha gerildiğini takdisen.. — Ya, Hazreti İsa kazığa geçirilmiş olsaydı ne yapardınız?| . Mahkemelerde: Reis — Senin bu hususta sa- bıkan da varmış, öyle mi? Maznun — Evet amma mazi lâyüzkür,, bay reisl .. Müuayene: Kadın — Doktar, nasıl? Doktor — Hiç sormayınız! Kadın — Rica ederim, söy leyiniz, ne hissedi yorsunuz? Doktor — İçimde tarif edil- mez bir baygınlık.. göstermek kadınlara mahsustur. Fikirlerinin, ihtiraslarının, faali- yet ve saadetlerinin merkezini başka bir vücude nakletmek kadın - için bir ihtiyaç gibidir. Kadın ihtiyatsız, lekesiz devamlı sever. Kadın n aşk hayatın kıymetli ve mühim macerasıdır. Erkeklerin çoğunda ruht mu- vazene bir fikir veya meslek suğuruna bozulur, Kadın bir san'at icra etse bile hiç bir zaman aşktan bir şey kaybetmez. Mes- leğini zaid bir şey telâkki eder. İlk davette esef duymaksızın terkeder. İşi karakterine zarar vermez. Kadında aşk daima er- kekten daha kuvvetlidir. Erkek iç güdüsü ile, iradesile, poliyam olduğu halde kadin yaradılışta monogamdır. Erkeğin kalbinde ekseriya iki aşk bulunabi lir. Ya- bancıya sadakatinde, hürmetinde kusur ettiği halde karısına kal- binin bütün samimiyetile bağlı kalabilir. Kadın affektif sadakati bozmadan cinsi sadakatini ihlâl edemez. Kadın aşkının diğeren- dişliği ve şehvani hislerinin zaif olması kadını analık muhabbe- tine sevkeden sebepleri izah ede- bilir. Halbuki erkek yalnız cinsi zevkini düşünen bir mahlüktur. — Sonu var — Sarhoş mantıkı: Herifin biri, bir duvardan öbür duvara yalpalaya ya pala- ya yolda giderken Polis görüp Çevirir: — Utanmıyor musun be adam -der- on senedir. seni tanırım| hep böyle sarhoşsun! Herif, güçlükle açabildiği bir tek gözünü polise dikerek ce- vap verir: — Be.. Ben de, se seni, o, o on senedir, ta tanırım.. Hep, hep, bö bö böyle po po polis: sın... .. Terbiyeli paça; Müşteri, lokantada bir ter- b'yeli paça ister, garson geli- rirken tabâğa —doğru aksırınca Müşteri: —U dan evel etsin, söyle «der- paça- garsonlarını — lerbiye