11 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

11 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

FIKRA - , Dinlemek san'atı Kiber ve face insan kendisini söz söylerken belli eniği kadar, lerken de belli eder. Muhatabımız, bütün benliği, bü- i üssettiği cadişeleri, vevinçleri — heyecanları, Çikir ve mubakeme mahinllerini biribiri rkasına asil bir iasanlık — tahası vüsü ile aslatırken onun kargıı esmeyivermek, görleri avare bir bakap Ya yana kaydırıvermek oldukça ağır bir. kabelıktır. Derdimi anlatan bir adamınm; derdinin dinlenmeyişini görüşü ona belki derdinden daha farla bir acı veriz. Ea büyük ıztıraplarımızın tesellisini, eksoriya bisi çefkatli bir tobes süm içinde canlanna bir alâka ile dinliyen bir dost yüzünün sıcak — sempa: tisinde buluraz. Muhatabını dinlemesini bilen adam, bu ince san'atın bütün zorlaklarını yenerek söyletene karşı kulaklarını ve ruhunun alâka kapımmı açebilen adam muhatabının insanlık baysiyetini bütün şümulile anlamış ve dinleyişi ile de o haysiyetia kırlmamasnnı temin etmiş kibar ve dasan> adamdır. Evet dinlemek; dialetmek san'atından daha — ön plâada gelen bir beşer san'atıdır. Hele dinlesilen bir tiyatro ize... 30 Nisandanberi İstanbul Şebir tiyatresu İsmirde temsiller veriyor. Ha- kiki bir tiyatro yoksullağamnun açısını bütün derinliği ve şümulile düy makta olan İzmirin san'at severleri maalesef 15 gün sürecek olan bu tem- #illeri kafa ve gönüllerinin bütün kabarmış İştihası İle takip ediyor. İzmir. Hler mesat bir rüya kadar kısa sürecek olan bu. temsillerde; gönül ve ka falarının payımı mümkün olduğu kadar çok almak - istiyorlar. Fakat tiyat, toya; masıl bir yerde ve miçin gittiklerini bilmeden gelen bam seyirciler dinlemek san'atının tiyatro kargısında görtermeğe mecbur kaldığı — bünerin serertliğini anlamadıkları için bakikt san'at severlerin zevkini — baltalıyor, artistlerin san'at cerbesini borzuyorlar. Onlar bamı münasebetsiz hareketleri ile içinde bir asabet atmoslerinin çalkamdığı tiyatronun ilâbi yüksekliğime Miyik olmadıklarımı gösteriyorlar, Bu münasebetsiz bazeketler evvelâ temsile vaktile — gölmemekle — başlır yor. İlükt tezahüretimı aacak bir mabet senidliğinde gösterebilecek olan ti- yetronen bu tesehüratın çekilleneceği Sleme açılan perdesini kaldıracağı dakika muryyendir. Bu muayyen asmandan evel yerine gelmiyea kimse «Âdet budur en sonra gelir bezme ekâbirb diyen köhme çark kiburlı Şamıa mümessilidir. Fakat o zat bilmelidir ki büyüklüğünü ve kibarlığını böyle yalancı bir merasim kaldesine esir olmaktan almağa kalktığı — daki- Bede bıkikt inceliğini kaybetmiş vaziyete düçecektir. Temsil buşladıktan beş dakika sonra salona giren bir kimseye çevrilen gözlerde cecaba bu mabterem kimdir?> diyen bir ifade bulanmaz, bilâkle ırıuı mabet atmowlerini bozan ba adam kimdir?> diyen bir leveran ar. ladığı 10 zamanında Belediyenin Almanyaya 18 marladığı 10 trambüsten ikisinin Haziran sonuna doğru İzmirde belediye reisliğine bildirilmiştir. Trambüslerin A manyadan satın alınacağı fab- rikada sitaj gören — belediye elektrik ve makine mühendisi B. Hurgit Çağlar, - mire dönecektir. Trambüslerden beşinin — karuserisi Berlinde, diğer beşi de Şavnşuvakta ik- mal edilmek üzeredir. Mukavele mucibince zama- mında teslim edileceği — anlaşı- lan trambüsler, ikişer kapılıdır. Ön taraftaki kapı, hava tazyi- kile açılıp kapanır neviden, âr- ka taraftaki kapı, — müşterilerin fca'ön taralta şoförün inip Temsil devam ederken; nezaket hadudunu aşaa kaba kahkıbalar, sah. Beyi dislemek için bütün dikkatini tepliyan kulaklara bir yılan uslığı gibi #ldukça yüksek farltılarla mütemadiyen —konuşmalar ve nihayet temsil bitmeden dışarı fırlamağa kalkan mütebalik hareketler; bunları yapanların dinle- dmek san'atına kat'iyen vakıf olmadıklarını gösteriyor. Perdenin arkasından meeydana çıkacak âlemi bütün varlığımızla tatabilmek ve kavmyabilmek için dinlemek san'atımın içaplarını yerine getirmekliğimiz Iüevmdır. Bahri Savcı 62 kocalı kadın! Üai Si —— EESEA ZIZ Belediyenin gaptırdığı geni trambüslerden biri. Teksas fsulh mahkemesi, bu- günlerde çok garip bir dava- Bın rüyetine başlamıştır. Amerikada, ötedenberi çok olan talâk davaları içinde, bel- kide emsali görülmemiş bu davanın Teksasta herkesi hay- rete düşürmüş —olduğu anlaşıl- mıştır. Davanın kahramanı Vonğân adındaki kadın, kocasına iha- net ettiğini saklamaktlüzumunu hissetmemiş ve mahkemeye ve- rildiği güne kadar, yalnız 62 kocası olduğunu söyliyerek, su- gunu ehemmiyetsiz. göstermek istemiştir. Sardelyalar bundan sonra yağsız mı olacak?. Portekizde tuzlu balık tica- reti, çok inkişaf etmiş bir hal- de bulunuyor. 'Tuzlu balık ticareti yapanlar son zamanlarda düşünmüşler ve kutulara, bundan sonra müm- kün olduğu kadar fazla sar- delya koymağa karar vermiş- Ust- İjma köyü balıkçıları, bir- kaç zaman evel, bir sazan bar hığı avlamışlardır. -Bu balığın sırtında, sırt küreklerine bağlı 2 santimetre uzunluğunda selü- loitten bir küçük silindir bulun- muş ve bu silindirin üzerinde İngilizce ve Norveççe olarak *“İçinde bir mektup vardır, cümlesi okunmuştur. Bu sazan balığı, hemen Sov- yetler birliği balıkçılık enstitü- sünün Arkanjel şubesine veril: miştir. Silindirin içinden şu mektup çıkmıştır: *Bu mektubun kutusü ile be- raber Oslo şehri Zooloji müze- sine gönderilmesi rica olunur. Bu balığın nerede, hangi tarih- 2 büyük filim... 2 büyük san'atkâr temaşaya değer iki eser Ingiltere Tacının Incileri ridor genişliği 18 te ve ne suretle binmesine mâhsus bir de kapı bulunacaktır. İzmir halkının ih- tiyacı için belediye tarafından yaptırılmakta olan bu tip tram- büsler, çok beğenilmiştir. Hatta Bağdat belediye reisi de, bu tipleri çok beğenmiş, Bağdad için fazla miktarda siparişte bulun muştur. Otobüsün yüksekliği — 1,85 metre, koltuklar arasındaki ko- santimetre olacaktır. Kordonda işliyen oto- büsler, Almanyada inşa edil- mekte olan on trambüs geldik- ten sonra —Basmahane-Kemer avlanmış ol- duğunu da bildiriniz. Ayni za- manda avlıyan balıkçının ismi- ni de y z ve bâlığın - sırt pullarından birkaç tâne de nü- mune göaderiniz.., Sövyetler - birlği — balıkçılık enstitüsünde yapılan hesaplara göre, bu sazan balığı, UÜst- İp maya gelebilmek için takriben 4,500 kilometre katetmiştir. 419 senelik bir maziyi ihya eden bu filimi sayın müdavimlerimize tavsiye ederiz 1518 — 1937 Avrupa tarihi zımanda ŞIRLEY TEMPLEıırılııdın yaratılan NAZAR BONCUĞU İlâveten: PARAMOUNT JOURNAL BU:GÜ N TAYYARE SİNEMASINDA Se r: ingütere Tacı 4,30 ve 8,45 te.. Şrley 2.40 ve 7 de iltere Taçı ile başlar. Ayni an Cumartesi, Pazar 12.15 te ANADOLU Şehir Dahili Ha—l;;i;eri Belediyenin ısmar- trambüs. Ikisi haziran ayında diğerleri de getirilecek. hattına tahsis edilecektir. Belediye, Basmahane * Ke- mer caddesinin sol tarafındaki adada bulunan bütün evleri is- timlâk ederek yıktıracak, bura- da geniş bir yol açtıracaktır. Bu suretle otobüs seferleri teh- likesizce bu geniş yoldâ temin edilecektir. Belediyece, trambüsleri inşa eden fabrikaya bir genç gör derilmiştir. Ayrıca daha iki genç gönderilecek, bir sene müddetle fabrikada çalışarak belediye trambüs ve otobüsle- rinin telerrüatını, arızaların ta- mirini iyiden iyiye öğrenecek- lerdir. Bu gençlerin Almanyada kaldıkları müddetce masrafları, trambüsleri yapan fabrika tara- findahı” çekilecektir. Asfalt yol Bitümiçin yüzde 50 tenzilât kararı 937 Mmali yılı için tanzim edilen iptidai maddeler tenzilât cedveline asfalt yol inşaatında kullanılan (bitünden — mâmul emülsyon) maddesinin ilâvesi ve-937 mali yılı iptidasından itibaren bu madde için yüzde S0 iptidai madde tenzilât payı kabul edilmesi hakkında Vekil- ler “Heyetince alınan karar şeir rtimizdeki alâkadarlara bildirik miştir. Bu karara göre, aslfalt yol inşaatında muhtelif şekillerde kullanılmakta ve bitüm mik- darı da şekline göre değişmek- tedir. Silindirle inşa edilmekte olan yollarda, eritilmiş asfalt küçük taş parçalarile karıştırı larak kullanılır. Makadam asfalt yollarda, taş aralarını doldurmak için yüzde 5-8 bitüm ihtiva eden taş ve | kum mahlütu istimal edilir. Yo- lun Üst tabakası için bazan tükriben yüzde S0 bitüm, yüzde 45 sa ve' 5 kâlevi maddeleri ihtiva eden bitüm — emülsyon kullanılır. Kararname ile kabul edilen yüzde SO tenzilât nisbeti yolun üst tabakaları için kulla- nıdan — ve takriben yüzde 50 bitümlü emülsyona aittir, Bu tenzilâttan sonra muamele ver- gisi tahakkuk ettirilecektir. 937 mali yılı iptidasından itibaren gelmiş olanların vergileri de bu suretle tashih ve tahsil oluna: caktır. Tayin İzmir iera memurlarından B. Bekir Sıtkı Karsloğlu, terfian Menemea ic'a memuluğuna ta- yin edilmiştir. Ğ. sâaray takımı ——— .— Cuma günü şehrimize geliyor Milli küme müsabakalarının İzmirdeki sonuncuları, Cumar- tesi ve Pazar günleri Alsancak stadındâ yapılacaktır. Bu müsa bakalar için Galatasaray takı- mıniın Cuma günü şehrimize geleceği haber alınmıştır. Gayri mübadiller Binaların vergileri terkin edilecek Gayri mübadillere tahsis edi- len malların vergileri bakkında B. M. Meclişince kabul olunan kanun — Maliye Vekâletinden şehrimizdeki alâkadarlara teb- liğ edilmiştir. Gayri mübadil- lerin istihkakına — karşılık tutu- lân gayri menkullerin, satılarak tescili ve müşterilerine - teslim olundukları tarihe kadar tahak- kuk etmiş ve tahsil edilmemiş olan vergileri ve belediyeye aid resimleri kanımla terkin olunmuştur. Bu gayri menkul- lerin henüz satılmamış olanla- rından dahi, satıp müşterilerine teslimi tarihinejkadar tahakkuk edecek olan bu İ ve resim- leri aranmıyacaktır. Ve kâletinden vilâyete gelen bir emirde teraküm eden vergilerin tediye edilmemesinden — dolayı müşterileri namına tescil olu- namıyan — gayri menkullerin ta- hakkuk etmiş vergilerinin ter- kini ile tescil —muamelelerinin hemen yapılması ve satışlarl engel olan vergiler mesalosi hâlledilmiş olduğuna göre, sa- daşların tosri edilmesi - bildiril- Etibank İzmir fuarına iştirak ediyor Etibank Umum Müdürlüğü İzmir fuarına iştirak edeceğini ve faar sahasında yer ayrılma- sını fuar komitesi reisliğine tel- grafla bildirmiştir. Etibaak için münasip bir saha ayrılmıştır. Etibank, fuarda cümhuriyet sanayiüni, madenciliğini mükem- mel şekilde teşhir edecektir. Su şirketi Satış müzakereleri ne zaman başlıyacak İzmir su şirketinin, taahhüt- lerini yerine getirmemesi, tesi- satı islah etmemesi ve yukarı mahallelere su verecek yeni te- sisat yapmaması gibi sebepler yüzünden satın ahamasına Na fia Vekâletince karar verildiğini yazmıştık. Su şirketi müdürlüğü Belçikadaki merkezini bundan haberdar etmişti. Dün akşama kadar şirketin merkezinden bir cevap gelmemiştir. Cevap ge- lince satış müzakerelerine baş- lanacaktır. Türkofis İhracatı artırma ça- relerini araştırıyor. Piyasada geçen sene mahsw lünden 2500 - 3000 ton kadar kuru üzüm stoku vardır. Bun- ların satış ve ihracı peyderpey devam etmektedir. Son spariş: ler sebebile üzüm fiatleri sağ- lamdır. Türkolis müdürlüğü, busene üzüm ve incirlerimizi dış piya- salara fazla miktarda d tedkikler yapmakta, — ihracatçı- larla görüşerek — mütalealarını tesbit etmektedir. Vali Bay Fazlı May's ? Güleç K. Mendres kazala- rında teftişe çıktı Vali Bay Fazlı Güleç, dün Küçükmendres kazalarını teftişe çıkmıştır. Evvelâ Kuşadası ka- miş, Tire, Bayındır, Torbalı kazalarına - geçecektir. Atraksiyon işleri Berlinde bulunan belediye elektrik ve makine mühendisi B. Hurşid Çağlar, İzmir — fuarı için de tetkikler yapmaktadır. Atraksiyon eşyası imal eden firmalarla temas etmiş, havuz fonten lüminöz, gazino Üzerine konulacak altı oklu projektör tesisatı, fuarda gezilecek ara- balar ve fuar aatresi tenviratı için alâkadarlarla görüşmüştür. Çay ziyafeti Vali ve Parti Başkanı B. Fazlı Güleç tarafından Halkevinde Açılan resim sergisi münasebeti ile sergiye iştirak eden san'at- kârlar şerefine Ankarapalas sa- lonunda bir çay ziyafeti verile- cektir. Ziyafete Şehir Tiyatrosu san'atkârları ile —mekteplerin resim, ödebiyat muallimleri ve matbuat erkânı da davet edil- mişlerdir. Halkevinde konser Bay İskender ve bir. arkadaşı İstanbul Konservatuar mual- limlerinden Violonist Bay İs- kenderin 24-5-938 — tarihinde Halkevinde güzel bir konser vereceğini haber aldık. 932 se- nesinde arkadaşlarile — beraber kendisini dinlemiş olduğumuz bu kaymetli san'atkârın bu de- fa Maks Bruch, Bach, Mozartın kemân konsertosunun ve daha bir çok güzel eserlerin bulun duğunu öğrendiğimiz bu konser için Halkevinde şimdiden ha- zırlıklara başlanmıştır. Cam kırmak İzmirli Demiroğla kasap İs- mail, İkiçeşmelikte hemşiresinin evinde kendisini idare edemiye- cek derecede sarhoş olmuüş ve ayağını pencere camlarına vur- mâak suretile yaralanmıştır. Kaza Karşıyakada Banka sokağın- da İzmirli Nasiz, bindiği bisik- leti Fuad oğla yedi yaşlarında Muvaffaka çaptırmış, başından yaralanmasına sebebiyet ver- miştir. Rusyada Beyaz ayı avcılığı Mosköva, 9 (AA.) — Hükü- met memuları beyaz ayı avcır hığını menetmiş idi. Beyaz ayı itlâlhına iki halde müsaade edil- miştir. Ayının hücumuna maruz kalmak, kutup — seyyahlarının taze ete ihtiyacı olmaları. Be- yaz ayıların kutup okyanusunun cenup kısımlarım tedrici surette terkederek şimale doğru mi- haceret etmekte — oldukları gö rülmüştür. züşını teftiş edecek, oradan Öde- |