28 Mayıs 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

28 Mayıs 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

FIKRA . Kamâlizm ve hususiyetleri — ÖOrkan Rahmi GÖKÇE leri içinde, bizim müstesna ve yük- m müuhtelif mex ân bütün — hükü amlja içindeki vasiyeti ve erişleri ve geçici ve tekâmülünü hayat hareketlerinde birer hükümle © camialara hüki »e lerdir. Fer lan ruh bugünkü muvak sun yeni kıymetlerin € bir milletin geniş fikir ve tesirlerini gösteriyor. anarşiyi, disiplinle ea hep kavgaları içinde bizim iddiamız şud Kamâlizmde disiplin hürriyeti tamamlıyor ve üdeta hürriyet namı- na bir emniyet ve aelâmet süpapı vazifesi görüyor.. Cemiyet namına kurüları ideal, bütün geniş satıhları ve açıklıkları ile Türk münevveri- nin işlemesine, çalışmasıma terkedilmiştir. Demokrasiyi en gönç ve en Tleri tarafı ile, fakat bugünkü meslek kavgalarının getirebileceği korkunçluklardan uzak tutarak almışızdır, Demokrasiyi mahdud sahalarda kuyda ve şarta tâbi tutmakla en gü- zel eser meydana getirdiğimize İnanıyoruz. Çünkü biz de takdir y rTuz ki, demokrasi inkâr edilmez, yıkılmaz bir esastır. İnsanların yet halinde yaşayışından ve bizatihi insan olarak doğuşlarından gelen bir kanun, bir zarurettir. Fakat ne kadim Yünan demokrasisi, ne de Fransız ihtilâli kebiri peşi sıra gelen demokrasi telâkkisi, bugünün ha- yat ve cemiyet vaziyetlerile tamamı tamamiına uygun yaşıyacak bir kudrette değildir.. Kamâlizmle diğer rejimler arasındaki farklardan biri ve en mühimi de şudür: Biz, ne dünya çerçevesi içinde alıp satıma arzedilmiş bir pazar me- tar çıkardık, ne de başkalarını taklit ettik.. Kamâülizm, baştan aşağı orijinaldir. Cemiyetin ruhuna, devletin ihtiya- cına, milletin karakter ve yerasetine, iktısadi, içtimat, medeni, oluş ve inkişafına, hulâsa, herşeyine göre ölçülüp biçilmiştir. Biz hiç kimseye benzemeyiz. Nitekim, hiçbir kimseyi de kendimize benzetiyor değiliz. Onlarla bz ferdce ve milletçe büyük ayrılıklar içindeyiz. Binsenaleyh, rejimlerimizin de benzemesi imkânı yoktur. Hususiyetimizin en mühim noktalarından biri de şunda toplanıyor: Onlarla biz ferdee ve milletçe büyük ayrılıklar içindeyiz. Binaenaleyh, Biz bir Şef arkasında, bu rejime inanmışızdır. Bu bir sürükleniş, rasgele gidiş değli, şuurlu bir kavrayışın ve benimseyişin ifade ettiği ganlı br hareket, kuvvetli bir hamledir. Onlarda kalabalık gürültüsü ve uğultusu vardır. Bizde bunun yerine inanmak ve şuur hâkimdir. stıran bu meslek ve mez- | Şel;1r Dahili Kamâlizmin boy yüksekliği ve kudreti de işte bunlardan geliyor. ANADOLU — Arkadaşımızın bu.yuıı dünkü nüzhada çıkmıştı. Maalesef bir tanzim ve tertip yanlışlığı yazıyı altüst etmiştir. Tekrara mecbur kaldık, Özür dileriz. ı Dünyada neler oluyor? ! Nesle Rusyadan mı çıkmış? Bir Alman gazetesi; nezlenin, yüz elli sene — evel — Rusyada baş gösterdiğini ve ondan son ra, tedrici surette hudutlardan geçerek Avrupaya ve — oradan da büü, dinyaya yayıldığını, ondan sonra (Nezle) diyea hiç bir hastalığın işitilmemiş oldu. Kunu haber veriyor. Budapeşte, çiçeklere âşık olan bir şehirdir Budipişte kadar — çiçekleri seven vı yeşilliklere kiymet ve. veo, dünyada ikinci bir şehir daha yoktur. Hatta, Budapeşte- de çiçekleri çoğaltmak maksa- dile bir de cemiyet vardır. Bu cemiyet azası, muhtelif zaman- larda mahallelerde — gezintiler yapımakta ve ççakler hakkında koafersaslar vermektedir. Çiçek sevenler cemi Budapeştede çiçek yetiş olan evler halkını takbih eder- “ler ve saksılarla parasız çiçek gönderirler. Londrada bütün kanınlar iş görmeğe alışmışlardır lagilterede; içtimai mevkileri Be olursa olsun, bütün kadınlar galışmağa alışmıştır. Ezcümle, Dans ve Vals kralı Tara Yata Bay Ginger Rogers Tarafından temsil edilmiş aşk ve zarafet abidesi DANS — MUSİKİ.. YÜZLERCE KADIN ARTİIST.,. BÜYÜK BİR İHTİŞAM AYRICA DÜNYANIN EN BÜYÜK YILDIZLARI Aibert Prejean - Danielle Darieux — Lucien Barocüx — Alice Tisot,; kİı Vag İngiltere kraliçesi — Elizabetin akrabasından Mis (Çeçil), son zsamanlarda Loadranın mutena bir yerinde bir yazıhane açmış ve faaliyete geçmiştir. M's (Çeçii), - balo, garden- parti vesair öğlenceler - tertib etmek — İstiyon Aristokratların siparişlerini kabul eder. Mis (Çeçil), ilün verir ver- mez, birkaç balo için sipariş almıştır. Sağırlar kilisesi Nevyorktadır, Nevyorkta, sağırlar için 1898 tarihinde büyük bir kiline ya- pılmıştır. Bu kilisede, bütün iba.'etlerin, işaretle cereyan ct mesi âdet olmuştur. Sağırlar kilisesine devam eden- lerin, diğer kilise müdavimle- rinden çok daha fazla olduğu tesbit edilmiştir. Katranlı su insanı öldürür Bayıtdır kazasının Uladı kö- yünde Hamid oğlu 12 yaşında Ali, sabun kaynatmağa mahsus katranlı su - içmiş ve zebirle- nerek ölmüştür. Ali, akıl hasta- lığına müptelâ imiş. TAYYARE Sineması :»t « Gene bu hafta muvaffakıyet ve zafer haftasını yaşatacaktır Geceyarısı Yıldızı VE » sil ndan ir surette — telli on Kontrolörü TTT Ş T A T R İN 2 o* K O | ANADOLU | Kızı tehdid et- mişler Sonrada motosikletle İzmire kaçmışlar Torbalıda — Tepeköyde - bir vak'a olmuştur. Torbalı halkına müsamere vermek Üzere İzmir- den gençlerden mürekkep bir heyet Tepeköye gitmiş ve Mete piyesini temsil etmiştir. Ö sıra- da müsamerenin verildiği ku- lüb binasına arka taraftaki pencereden giren ve motosik- letle İzmirden Tepeköye gittik- leri anlaşılan bir tütün kum. panyasında İdris ve Muzafler adlarında iki kişi, temsilde rolü bulunan bir kızı tehdid teşeb- büsünde bulunmuşlardır. Vak'a haber alınınca jandarmalar, fa- illeri derhal yakalamağa teşeb- büs etmişlerse de bunlar, moto- sikletlerine binerek kaçmışlar- dır. Zabıita, her ikisini araştı. rvor. Denizde mi boğuldu? Polise müracaat eden Ah- med oğlu Bekir adında birisi, kardeşi Yasufun, dört gün beri ortadan kaybolduğunu dirmiş ve zabıtaca aranmasını istemiştir. Bekir, Eşrefpaşada Mısırlı caddesinde — oturmakta- dir. Yusüf, limanda sandalcılık ediyormuş. 23 Mayis gecesi, biraz içkili olarak kayığına gir- miş, uykuya dalmış. Sabaha karşı Bekir, kendisini aramış fakat bulamamıştır. Kayıkta yalaız tek bir ayakkabi. bul- muşlur. Sarboşluk yüzünden, sandalda örtündüğü yorganla birlikte Yusufun denize düştü- ğünden ve boğulduğundan en- dişe — edilmektedir. Zabıtaca araştırmalara başlanmıştır. Terfi eden öğretmenler Torbâlının Kâzımpaşa okuln öğretmeni B. Nedim Tuğrul Çetiner, mir Duatepe okulu öğretmeni Bn. Adalet Sarpman, Olti okulu öğretmeni B. Rifat Taylan, Tınaztepe okulu öğret- meni Bn. Hamdiyo Biln, Ürla- md Kavack öğretmeni B. Sa- İlih Oran, İzmir-Sakarya — ilk- okulu öğretmeni Bn. Hadiye Karaduman, Menemenin Tuz- llu köyü öğretmeni B. Fehmi Ğılıli doldurdukları son üç yıllık kıdem müddeti içinde vazilelerini iyi yaşadıkları anlar şildiğindan Kültür Bakanlığınca birer derece terfi ettirilmiş ve emirleri, şehrimiz kültür direk- törlüğüne — gelmiştir. Kıdem zamları 1 eylâ! 938 den mute- ber olacıktır. Büyük Amerikan artisti Vilyam Povel edilen i büyük komedi vagon 5$ ve 8 de Kadın FNYN . e KON ÇÖNEREZR DERREERUNEN ÜN H.aberleri # yüzürden Burnava civarında bir bağ kulesinde kavga oldu İçki ve kadın âleminden sonra beş kişi ba. ğaz boğaza gelci, bir kişi yaralandı Burnava nahiyesinin Çardak- içi mevkiinde bir bağ kulesin- de kadın yüzünden bir vak'a olmuştur. İbrahim oğlu Hasan ve kasap Mercan adında iki kişi, beş lira vermek suretile bağ kule- sine getirttikleri on yedi yaşın- da Neclâ adında bir kadınla içki içip eğlenirlerken Hüseyin oğlu İbrahim, Şükrü oğlu Mur- nişletilmesine karar verilmiştir. Yeni bir paviyon daha inşa et- tirilecek ve hastahanenin yatak sayısı arttırılacaktır. Hastahane civarında boş arsa bulunmadı- gından arka tarafta Kılcı Mes- cidi mahallesindeki — evlerden Üç tanesinin ve bir gürajın pa- zarlık suretile satın alınması kararlaştırılmıştı. Evler, pazar- lıkla satın alınmış ve sahipleri- me 5000 lirâ verilmiştir. Garaj sahibi, garajı satmak istemedi- ğginden istimlâkine teşebbüs edi- lecektir. Satın alınan evler yık- tırılacak ve bunların yerine bü- yük bir paviyon inşa ettirilecek: tir. İnşaat bittikten sonra Mem: leket Hastahanesi, şimdikine nazaran daha büyük ve mühim ihtiyaçları karşılıyabilecek yük- Noksan damga pulu 1324 numaralı damga resmi kanununun mer'iyet mevkiine konulduğu 1928 tarihindenberi vilâyetlerle müesseselerden Ma- kületine gönderilen sarf n damga muameleleri, kanun hükmüne muhalif veya noksan bulunanları -hakkında merkez muhasebe müdürlükle- rince tutulan zabıt varakaları Vekâlet varidat umum müdür- lüğüne gönderilmekte, bunların lardan tahsili Piçin teşebbüsata gir şimekte idi. Maliye Vekâ: letinden dün vilâyete gelen bir emirde teşkilât kanununun vazet- tiği esaslara göre vergi ve re- simlere âit tarh ve tahakkuk muameleleri vo tahsilâtın takibi vilâyet ve kazalardaki alâkadar maliye teşkilâtına ait olduğun dan bundan sonra damga pulu tetkikatının vilâyetler muhasebe müdürlüklerinde yapılacağı bil: dirilmistir. Otobüs bekleme salonu Almanyada — bir fabrikada Belediye otobüsleri için sitaj gören Belediye makine ve elek- trik mühendisi B. Hurşid Çığ- lar, şehrimize dönmüştür. Belediyenin, gümrük önünde yeni yaptırdığı otobüs bel salonu dünden itibaren işlet- miye açılmıştır. Otobüsler, sa- lon önünde durarak müşterile- rini almağa başlamıştır. — Bele- diye, Birincikordonda ve Al sancakta münasip yerlerde böy- le on kadar otobüs bekleme salonu yaptırpcaktır. sek bir müessese halini alacaktır. taza ve Hasan oğlu Ali, gece yarısı eğlenceden istifade etmek istemişler, kuleye girmeğe te- şebbüs etmişlerdir. Bu yüzden larında çıkan İbrahim kolundan ya- Zabıtaca kavgacılar ve onlara kadın tedarik ettik- leri anlağılan Ahmed oğlu Ha- san ile diğer Ahmed oğlu İ mail de tutulmuş, adliyeye ve- rilmişlerdir. Memleket hastanesi tevsi ediliyor Civardaki üç ev ve bir garaj hu- susi idarece satın alındı Memleket Hastahanasinin ge- | TTEaamanamamnz Mamamamamamsın Unların nakli Tezkeresiz nakleden. ler ceza görecek 2466 numaralı buğday koru: ma karşılığı kanununun 2643 numaralı kanunla değişen do- kuzuncu maddesinin B. fıkrası mucibince vargiye tabi değir: men ve fabrikalardan buğday ve çavdar unlarının kurşun mü- hürsüz ve —nakliye tezkeresiz olarak ihraç ve nakli ve her nerede öğütülmüş olursa olsun bu unların mühürsüz satışa çe karlman yasak — olmasına rağ- men bazı kimselerin kanunun bu hükmüne riayet etmediklöri ve kurşun mühürlü unları nak- liye tezkeresiz naklettikleri gö- Tülmüştür. Vekiller Heyetiace ittihaz edilen kararda — kurşun mühürlü olduğu halde ellerin: de usülüne göre alınmış aakli- ye tezkeresi bulunmadan un nakledenler hakkında Türk ce- za kanununun 526 ıncı madde- tevfikan takibat yapılacağı Maliye Vekâlatinden vilâyete tâmimen bildirilmiştir. Yeni pirinç levhalar geldi Damga pulu bayilerine evel- ©e verilen (her nevi damga pu 1u) ibareli ezilip — bozulmağa müsait çinko Üzerine yazılmış olmaması ve yazısının da iyi olmaması nazarı itibara alınmış Maliye Vekâletince - pirinçten mamul ve (damga pulu) ibareli yeni levhalar yaptırılmıştır. Bu levhaların maliyot ” fiati olan 125 kuruştan bayilere verilecer ği Maliye Vekâletinden vilâyete bildirilmiştir. Daraga pulu tali- mataamesi mucibince her bayi, bu levhalardan birer tane dük- kânlarının görünecek bir yerine aamağa mecbur tutulacaktır. italya kabinesi Bugün toplanacak, mühim kararlar verecektir Roma, 27 (Radyo) — İtalya kabinesi, yarın (Vinimale) sara- yında toplanacaktır. Bu toplan- tıda mühim kararlar alınacağı söyleniyor. Belediye encümeni Belediye —daimi eneclümeni, dün belediyede to, lediye ârsa satış olmuştur. a | lr AA » | | Yeni Erler Törenle and içecekler Orduya yeni iltihak edet erler, 30 Mayıs günü — kıt'alat rında tözenle and içeceklerdi!. And merasimi, umumi bir töP" lanma ile yapılacak, çok he yecanlı olacaktır. K—_____Jİ Manisa borsasi İlk arpa mahsulünü aldı Manisa, 27 (Hususi muhabi" rimizden: Telefonla ) — Bugüt Borsaya — Kepenkli köyündet yeni arpa mahsulü geldi. All çuval olan arpa, merasimle s4* tışa kondu. Müteahhit Tevfik saatçi tarafından altı kuruştaf satın alındı. -Ayrıca gelen alti çuval da dört kuruş üzerindeü muamele gördü. Bu yıl mah çok olgun ve bereketlidir. ANADOLU — Yeni mahsu lân memlekete ve müstahsile hayırlı olmasını dileriz. Manisa Valisinin teftişleri Manisa, 27 ( Hususi) — Ve limiz Bay Doktor Lütfi Kırdar, Demirci ve Gördeş kazaların! teftiş etmek üzere Salihliye ha reket etti. Adegnı' müdaha ——— komitesinin projesi Lomdra, 27 (AA.) — Âll tdemi müdahale komitesinde müstenkif kalan Soyyetler bir' liği müstesna olmak üzere düs bütün azanın kabul ettiği pro* jenin başlıca ahkâmı şunlardır! 1 — Gönüllülerin âsker, bahe riyeli, tayy reci ve — siviller ok mak üzera dört Mihila taksim edilerek gö al 2 — En as ecwebi Mubâribi bef lunan İspanyol tarafından 06 bi muharibin gari çer kilmesini müteakıp mubariblik haklarının verilmesi, diğer —tar raftan gönüllüler bir nisbet dahilinde geri alınacaktır. (Sov- yetler yalnız bu noktayı kabul etmişlerdir.) 3 — Gönüllülerin geri alın: masını murakabe edecek olan iki komisyonun hareketindet oa beş gün sonra Fransız ve Portekiz hudutlarınd. kara kon trolunun yeniden — tesisi, gerl alma işleri nihayet 30 gün zar- fında başlamazsa Fransa ser” bestçe hareket etmek hakkısi iktisab adecektir. 4 — Kara kontrolu ile berar ber deniz kontrolunun da baş" laması. Tali komite gelecek salı ve Perşembe günleri toplanarak bu plânıin tatbiki için ihtiyar edilecek masraflar meselesini muak. cuhuriyetçilerle Fran” istler mezdine — gönderilecek olan komlsyonların azasını se çecektir. Çünkü içtimaın bida; Plimut komite azasın! hüsnü niyetle hareket etmeğt davet etmiştir. İçtimadan sonrl mumaileyh Sovyet elçisindef Moskova hükümetinin kararın! tadil ve diğer azanın reyitt iştirak etmeğe teşvik etmesifi istemiştir. İtalyada İspanya günü ter- tip edilecek Roma, 27 (Radyo, — Fraf' kist İspanyadan dokuz kişilik bir heyet gelmiştir. Bu heyet Pazar günü İtalyada yıpılıu_l* olan (İspanya günü) şealiklerit' de bulunacaklar ve mühte İtalyan şehrlerinde ıöyh'*“. vereceklerdir. Ş